1036

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 1036 :: يکشنبه 17 آذر 1387

Mobin_s2004@yahoo.com

پيشنهادي جالب از يک هم ميهن درباره امارات

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (1035) اينجا را کليک کنيد


عناوين برخي از مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»:

  • 10 طراحي فوق العاده لپ تاپ
  • سايتي براي NLP در ايران
  • غزه به بزرگترین زندان دنیاتبدیل شده است
  • دانلود فيلم مستند : بوئينگ 747
  • دانلود انيميشن : Chill Out, Scooby-Doo!
  • آلبوم جدید و زیبای پسران آفتاب با نام پسران آفتاب 5
  • آهنگ زيباي وهم سپيده باصداي بهرام حصيري
  • چهره خود را در 20 سال آینده ببینید!
  • بازی بسکتبال خیابانی  And 1® Streetball
  • معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري: Supercow
  • حافظه شگفت‌انگیز خانم پرایس
  • دستور آشپزی هفته: خورش تره فرنگی
  • کار پژمردگى يک گل نيست، جنگلى مى سوزد
  • همه چهار زن دارند
  • نام حسين از جانب خداوند تعيين گرديده است
  • جديدترين شماره از ماهنامه Smart Computing
  • رکورد جدید Casio  در ساخت نمایشگر های LCD
  • عرفان مثبت
  • هفت‌آسمان مجاز فرهنگ و هنر (43)
  • خانمها:  روشهای اعجاب انگیز برای زیبا تر شدن
  • نگاهي به گرايش هاي عرفاني جوانان
  • ناگفته‌هاي فرج‌الله سلحشور درباره سريال «يوسف پيامبر»
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

10 طراحي فوق العاده لپ تاپ
عرفه؛ باران رحمت
ويژه نامه روز عرفه
دومینو بسازید و دومینو بازی کنید
جویندگان کار
زیباترین تارهای عنکبوت
سايتي براي NLP در ايران
مجموعه تصاوير جالبي از آدم برفي ها
تصاوير قديمي روز
رنگ زندگي: سبز
يادگار روز عطش
ويژه نامه شهادت امام باقر عليه السلام

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

غزه به بزرگترین زندان دنیاتبدیل شده است

معاون وزیر امور خارجه فلسطین گفت که نوار غزه به بزرگ ترین زندان در جهان تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از خبرگزاری شینهوا، "المتوکل طه" معاون وزیر امور خارجه و رئیس اتحادیه نویسندگان فلسطین روز گذشته در وین گفت که اسرائیل نوار غزه را به بزرگترین زندان در جهان تبدیل کرده است که بیش از یک و نیم میلیون فلسطینی در آن زندگی می کنند.
المتوکل که در صدر هیأتی فلسطینی برای حضور در کنفرانس بین المللی صلح فلسطین و اسرائیل که از سوی سازمان ملل متحد و با هماهنگی دولت اتریش در وین برگزار شده بود در ارزیابی این کنفرانس با بیان اینکه این کنفرانس به علت مانع تراشی هیأت اسرائیلی ناکام مانده است گفت: این کنفرانس نتوانست در اهداف اصلی خود از جمله احترام به حقوق فلسطینی ها به ویژه حق تعیین سرنوشت، تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شریف، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینهای مادری و نیز خروج اشغالگران از سرزمینهای اشغالی فلسطین موفق شود.وی همچنین از حمایتهای غرب از رژیم اسرائیل و سکوت در برابر کشتار فلسطینی ها به شدت انتقاد کرد.

غزه بار ديگر در خاموشي فرو مي‌رود
در پي ادامه كارشكني اسرائيل براي ورود سوخت به نوار غزه، نيروگاه برق اين منطقه بار ديگر از صبح امروز بدون سوخت باقي مي‌ماند و غزه به خاموشي فرو مي‌رود.
به گزارش خبرگزاري آلمان، اسرائيل به رغم فشارهاي جهاني براي بازگشايي گذرگاه‌هاي نوار غزه، فقط دو روز با ارسال محدود سوخت موافقت كرد.
"جمال الدرداساوي"، يكي از مسئولان اين نيروگاه، گفت: «اين نيروگاه از صبح يكشنبه بدون سوخت باقي مي‌ماند و آخرين سوخت‌هاي ارسالي نيز به اتمام مي‌رسد.»
اسرائيل در پي بستن گذرگاه‌هاي نوار غزه فقط براي چهار محموله كوچك سوخت براي ورود به اين منطقه اجازه داد.
الدرداساوي از سازمان‌هاي حقوق بشر خواست به اسرائيل فشار آورند تا ارسال سوخت ديزل به تنها نيروگاه برق نوار غزه از سر گرفته شود.
اين در حالي است كه بيمارستان‌هاي نوار غزه بدون برق نمي‌توانند به بيماران خدمات ارائه دهند و پيشتر نيز نسبت به مرگ‌ و مير بيماران هشدار دادند.
اسرائيل در اين اقدام ضدبشري خود فلسطينيان را در بزرگ‌ترين زندان جهان به نام غزه حبس كرده است و حتي از ورود سوخت، غذا و دارو براي مردم اين منطقه جلوگيري مي‌كند.
 

كشف پيكرهاي 14 سرباز ناجا

عبد العزيز جمشيد زهي گفت: پيكرهاي شهداي سراوان كه توسط گروهك تروريستي ريگي در منطقه‌اي نامعلوم رها شده بودند، توسط نيروي انتظامي كشف شد.
عبدالعزيز جمشيد زهي نماينده سراوان در گفت و گو با فارس، اعلام كرد: نيروي انتظامي تمام 14 پيكر شهداي سروان را كه همگي از مرزبانان نيروي انتظامي بودند، در منطقه اي نامعلوم پيدا كرده است.
وي در ادامه افزود: مسئولان ذيربط در حال شناسايي پيكرهاي پيدا شده هستند و هنوز مشخص نشده كه اين شهدا چه زماني به شهادت رسيده اند.
در تاريخ 24 خرداد ماه امسال اين عده از مرزبانان نيروي انتظامي توسط گروهك تروريستي جندالله ربوده شده و پس از مدتي به شهادت رسيدند.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي و دانلود فيلم

تنهايي‎‎‏
Solitary Fragments

کارگردان: خائيمه روزالس. فيلمنامه: خائيمه روزالس، انريک روفاس. مدير فيلمبرداري: اسکار دوران. تدوين: مارتينز ‏سوسا. طراح صحنه: ايون آرتکس. بازيگران: سونيا آلمارکا[آدلا]، پترا مارتينز[آنتونيا]، ميريام کورئا[اينس]، نوريا ‏منسيا[نيوس]، ماريا بازان[هلنا]، يسوس کارسيو[مانولو]، لويس ويلانيوا[کارلوس]، لويس برمخو[آلبرتو]، خوآن ‏مارگالو[کشيش]، خوزه لويس توريخو[کشيش]، کارمن گوتيه رز[ميريام]. 128 دقيقه. محصول 2007 اسپانيا. برنده جايزه بهترين کارگرداني و نامزد جايزه بهترين تدوين-بهترين فيلم و بهترين ‏فيلمنامه اصيل زا مراسم انجمن منتقدان سينميا اسپانيا، برنده جايزه بهترين فيلم از مراسم فتوگراماش د پلاتا، برنده جايزه ‏بهترين کارگرداني-بهترين فيلم و بهترين بازيگر تازه کار.خوزه لوئيس توريخو از مراسم گويا، برنده جايزه بهترين فيلم ‏از مراسم سنت خورد، برنده جايزه بهترين بازيگر زن/پترا مارتينز و بهترين بازيگر زن تازه کار/سونيا آلمارکا از ‏اتحاديه بازيگران اسپانيولي. ‏
آدلا از پدرو جدا شده و زندگي خالي و بي تحرکي را در شهرستان با بزرگ کردن کودکش ميگوئلتو مراقبت از پدرش ‏خوآن و کار در يک اداره مي گذراند. سرانجام تصميم مي گيرد در جستجوي زندگي بهتر به مادريد نقل مکان کند. او ‏به آپارتمان اينس و کارلوس اثاث کشي کرده و شغلي نيز پيدا مي کند. اما زماني که نشانه هايي از بهتر شدن زندگي اش ‏ظاهر مي شود، بمبي در اتوبوس شهري که او به همراه ميگوئلتو سوار آن شده منفجر مي شود. ‏
آنتونيا بيوه يک مغازه خواربارفروشي خريده و با مانولا آشنا شده است. او مادر اينس-همخانه آدلا-، نيوس و هلنا است. ‏نيوس غده اي سرطاني دارد و هلنا نيز قصد خريد خانه اي ديگر کرده و مادر را براي گرفتن پول تحت فشار گذاشته ‏است. آنتونيا بعد از عمل جراحي موفقيت آميز اينس، تصميم به زندگي با مانولا گرفته و تصميم به فروش آپارتمان خود ‏را مي گيرد. اما اين تصميم راه را براي بروز تنش در ميان خانواده باز مي کند...‏

چرا بايد ديد؟
خائيمه روزالس متولد 1970 بارسلوناي اسپانياست. سه سالي را در مرکز مطالعات سينمايي کوبا تحصيل کرده و سپس ‏به مدرسه سينما و تلويزيون استراليا رفته است. فيلم هاي کوتاه موفق زيادي در کارنامه اش دارد و با اولين فيلم بلندش ‏ساعت هاي يک روز/‏Las horas del día‏ موفق به دريافت جايزه فيپرشي از جشنواره کن شده است. ‏
تنهايي دومين فيلم بلند روزالس است که خود را تحت تاثير بروسون و ازو مي داند و از نماهاي ثابت و نمايش حوادث ‏روزمره زندگي در فيلم هايش استفاده مي کند. ظاهراً از دهه 1970 موجي به راه افتاد تا در برابر تلاش سينماگران دهه ‏هاي گذشته براي حدف دقايق ملال آور زندگي و رسيدن به چيزي که تا آن روز سينما ناميده مي شد، مقاومت کرده و ‏براي کشف سکون و يکنواختي و ريتم ايستاي زندگي عادي اقدام کنند. نتيجه را مي دانيد: به اوج رسيدن فيلمسازاني ‏چون تارکوفسکي و بعضي ها که ديدگاه فلسفي خاص خود را داشتند و نمونه هاي متاخرتر و وطني آن چون کيارستمي ‏و پناهي که مبلغ نوعي ميني ماليسم محسوب مي شوند. شخصاً با اين گونه فيلم هاي مخالفتي ندارم، اما فکر مي کنم ‏افراط در نمايش دقايق خسته کننده زندگي در دراز مدت سبب دوري تماشاگر از سينما خواهد شد. ‏
روزالس براي پرهيز اين واقعه دست به تجربه اي متفاوت زده و آن تقسيم پرده به دو قسمت و گاه نمايش يک واقعه از ‏زواياي گوناگون کرده است. کاري مانند ناپلئون ابل گانس ولي بار هدفي متفاوت که قصد آن نمايش عظمت و گستردگي ‏يک واقعه نيست. بلکه نمايش تنهايي و دور بودن آدم ها از يکديگر است. هيچ کدام از نيمه هاي تصوير در جاي منطقي ‏خود نيستند. جهت نگاه يا ورود و خروج آدم ها از کادر مخالف با نيمه ديگر است و همين امر بر با هم ولي جدا بودن ‏اشخاص داخل کادر بيشتر صحه مي گذارد. خلا عاطفي و همه جانبه اي که اين آدم ها در آن دست و پا مي زنند، در ‏کمتر دقايقي شکسته مي شود. روايت فصل بندي شده[چهار فصل و يک موخره] روزالس در کنار قصه دو پاره ‏آن[ماجراي آدلا و زندگي دختران آنتونيا که فقط به واسطه همخانه بودن اينس و آدلا به هم وصل مي شود] نيز بر اين ‏بيگانگي بيشتر تاکيد مي کند. همه به نوعي اسير حرص، خودخواهي، علائق، نفرت ها و رنج هاي خويشند. با همند، اما ‏تنهايي غريبي آنها را احاطه کرده است. حتي مادريد نيز شهري خلوت و غريب تصوير مي شود که انفجار بمبي در ‏اتوبوس نيز نمي تواند سبب ازدحام شود!‏
با اين حال تنش در همين زندگي هاي منفرد نيز هست، چون از احساسات ساختگي و بلندپروازي هاي بيهوده تهي نيست. ‏پرداخت نامتعارف روزالس را در فيلم قبلي اش شاهد بوديم. روايتي کاملاً غير معمول از زندگي يک قاتل سريالي که ‏اين بار در قالب دو داستان موازي از زندگي امروزي انسان مدرن به اوج رسيده است. اما طولاني بودن زمان نمايش آن ‏مي تواند اندکي در فراري دادن تماشاگر موثر باشد. اگر شيفته اين نوع سينما هستيد، تنهايي همه چيز دارد. در غير اين ‏صورت نيز توصيه مي کنم براي آشنايي با يکي از تازه نفس ترين کارگردان هاي اسپانيا و يکي از متفاوت ترين شان، ‏فرصت را غنيمت بدانيد!‏
ژانر: درام. ‏
 

لينکهاي دانلود (نسخه اورجينال با کيفيت DVD Rip)

So-li-tary.FESTiVAL.DVDRip.XviD-NODLABS.part1.rar 
So-li-tary.FESTiVAL.DVDRip.XviD-NODLABS.part2.rar 
So-li-tary.FESTiVAL.DVDRip.XviD-NODLABS.part3.rar 
So-li-tary.FESTiVAL.DVDRip.XviD-NODLABS.part4.rar 
So-li-tary.FESTiVAL.DVDRip.XviD-NODLABS.part5.rar 
So-li-tary.FESTiVAL.DVDRip.XviD-NODLABS.part6.rar 
So-li-tary.FESTiVAL.DVDRip.XviD-NODLABS.part7.rar 
So-li-tary.FESTiVAL.DVDRip.XviD-NODLABS.part8.rar

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد
 

دانلود فيلم مستند و ورزشي

بوئينگ 747
Great Planes: Boeing 747

مستندي در مورد هواپيماي بوئينگ747
محصول کانال ديسکاوري


Great Planes looks into the stories behind the most influential, innovative and intriguing machines that ever took flight.

Boeing 747
With its unique upper level passenger area, the 747 literally monopolized the four jet wide body market for over 20 years.


لينکهاي دانلود

رمز فايل: N!MrOd
 

لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد


دانلود انيميشن

Chill Out, Scooby-Doo!


 

لينکهاي دانلود

رمز فايل: ندارد


لينکهاي دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد
.
براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

براي خريد اينترنتي و دريافت از طريق پست روي اين لينک کليک کنيد

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

پسران آفتاب-5
کاري از گروه پسران آفتاب

آلبوم جدید و زیبای پسران آفتاب با نام پسران آفتاب 5

 

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.


تک موزیک

آهنگ زيباي وهم سپيده
باصداي بهرام حصيري

لينک دانلود مستقيم
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

با Portable Prophecy Master v1.0

چهره خود را در 20 سال آینده ببینید!


آیا دوست دارید چهره خود را در 20 سال آینده یعنی وقتی تقریبا پیر شده اید ببیند؟ شما میتوانید چهره خود را بدون اینکه این زمان طولانی را صبر کنید ، ببینید !
Prophecy Master یک برنامه ی ساده ای است که اجازه میدهد که شما صورت خودتان و یا صورت دوستانتان را پیرتر ببینید .
یک عکس را با این برنامه باز کرده و فقط با فشردن یک کلیک نتیجه را ببینید
این برنامه با فن آوري پيشرفته بازشناسي صورتي طراحي شده است
اگر شما میخواهید تفریحی با خانواده و یا دوستان خود داشته باشید از این برنامه استفاده بکنید .
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 5 مگابايت مي باشد و کرک برنامه در داخل فايل زيپ قرار دارد)

رمز فايل: ندارد

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد
 

دنياي موبايل

بازی بسکتبال خیابانی
And 1® Streetball

بازی زیبا و جذاب بسکتبال خیابانی که توسط شرکت GameLoft ساخته شده است. در این بازی شما می توانید به صورت حرفه ای به بازی بسکتبال در خیابان بپردازید. از مهمترین ویژگی این بازی می توان به حرکات حرفه ای بازیکنان اشاره کرد.
اين بازی به صورت جاوا می باشد و بر روی اکثر گوشی هایی که جاوا پشتيبانی می کند قابل نصب می باشد.


لينک دانلود مستقيم (حجم فايل کمتر از يک مگابايت مي باشد)

رمز فايل: www.mobin-group.com

براي دانلود، روي هر يک از لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.

نکته: فایل مورد نظر بصورت فشرده با پسوند Zip میباشد. لذا بعد از دریافت فایل، آن را از حالت فشرده خارج و سپس با استفاده از دستگاه بلوتوث یا کابل و یا دستگاه کارت ریدر برروی گوشی موبایل خود Install نمایید.
 

معرفي و دانلود بازيهاي کامپيوتري

Supercow

این بار یک بازی جدید و متفاوت را به شما معرفی می کنیم. موضوع این بازی این است که یک پروفسور بدخواه حیوانات یک مزرعه را زندانی می کند و یک گاو قهرمان در تلاش است که حیوانات را آزاد کند. برای این کار باید از موانع زیادی بگذرد. شما می توانید در انجام این ماموریت به او کمک کنید. بازی دارای گرافیک خوب و جذابی است. این بازی بر روی کارتهای گرافیکی که از DirectX 8.1 به صورت سخت افزاری پشتیبانی می کنند قابل اجراست. بازی در ویندوز ویستا به خوبی نصب و اجرا می شود.
 

لينک دانلود (حجم فايل حدود 10 مگابايت مي باشد)

لينک دانلود غيرمستقيم و از سايت رپيدشر مي باشد. براي آشنايي با نحوه دانلود از سايت رپيدشر (Rapidshare) اينجا کليک کنيد

 

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»
 

نمکدون
alimerikhi@yahoo.com

 

 

حديث روزانه
arash_new2001@yahoo.com

پيامبر اعظم (ص) فرمودند:

من تفاقر افتقر

هر که تظاهر به فقير کند، فقير شود

(ميزان الحکمه، ح5048)

 

 

دانستني هاي علمي
bimaze2006@yahoo.com

  • آيا ميدانستي زمين با سرعتي معادل صد و هشتاد هزار کيلومتر در ساعت دور خورشيد ميچرخد.
  • آيا ميدانستي که بهترين سنگهاى مرمر در ايتاليا ، يونان ، اسپانيا ، فرانسه ، بلژيک و ايران يافت ميشود.
  • آيا ميدانستي نام قديمي کشور اتريش «نمشه» بود.
  • آيا ميدانستي که زبان چيني بيشترين کلمات را در مقايسه با ديگر زبانها را دارد.
  • آيا ميدانستي که اسم فارسي تلويزيون «دورنشان» ميباشد.

 

جديدترين پيامک ها و جوک ها
ali_laila_live@yahoo.com

یکی!
يکي، تو راست مي گي يكي پينوكيو
يكي، تو مهربوني، يكي خاله خرسه .
يكی، موهاي تو قشنگه، يكي آن شرلي .
يكي، گوشاي تو خوشگله يكي زي زي گولو .
يكي، ما دو تا با هم خوبيم يكي تام و جري .
يكي، تو سر كار رفتي يكي نفر بعدي كه اينو براش مي فرستي
=))


پررو نشو
خرج كن ولي اسراف نكن. عاشق شو ولي ديوانگي نكن. اسوده باش ولي بيخيالي نكن. حرف بزن ولي وراجي نكن. دوستت دارم……….. ولي پررو نشو


دوست خوب
لذت داشتن یه دوست خوب توی یه دنیای بد، مثل خوردن یه فنجون قهوه گرم زیر برفه. درسته که هوا رو گرم نمی کنه، ولی آدمو دلگرم می کنه


اصفهانی اس ام اس
اِگه گنجیش پِریدن یادش بِرد. اِگه شیرین، فرهاد یادِش برد .اِگه ماهی، دریا یادش برد . من پولی این اس ام اسا که بی شما دادم یادم نمیرد!


خودکشی
من می خوام خودکشی کنم! الان نشستم تو گلدون! یادت باشه بهم آب ندی!!!

 

 

آل ياسين
hra62302@yahoo.com

آقا؛ حلالم كن

حق امام بر امت اين است كه به عهد او وفادار باشند و در آشكار و نهان برايش خيرخواهي كنند. هر گاه آنها را فراخواند اجابت نمايند و هر گاه فرمان داد اطاعت كنند.(برگرفته از خطبه ي 34 نهج البلاغه)
حق امام بر امت اين است كه از او پيروي كنند. به خواسته هايش احترام بگذارند. او را ناديده نگيرند. در اموراتشان با او مشورت كنند. در كارها از او اجازه بگيرند و ...
اما آقا حلالم كن كه حقت را هيچگاه ادا نكرده ام. حلالم كن كه هيچگاه حست نكردم. زمين به خاطر وجود تو ما را در خود فرو نمي برد. آسمان به خاطر وجود تو بر سرمان خراب نمي شود. اگر لطافت طبيعت در مقابل ديدگانمان پژمرده نمي شود، به خاطر وجود سراسر لطف توست. اگر كوهها از عظمت گناهانمان منفجر نمي گردند، به خاطر دعاهاي عظيم توست. اگر تجملات بي مايه مان، دل زيبايي را نمي شكند، به خاطر جمال بي آلايش توست.
حقيقت همين است كه ما همان كوفي صفتان ناسپاسيم.
مولا حلالم كن كه بارها دلت را شكسته ام. حلالم كن كه بارها صداي گريه ات را تا آسمان بالا برده ام. حلالم كن كه دير پيدايت كردم و هنوز نرسيده ام.
حلالم كن كه فقط ابرهايي را ديدم كه ديدگانم را تاريك مي كرد. حلالم كن كه ديده ي بصيرت نيافتم تا وجود خورشيديت را حس كنم.
حلالم كن كه انديشه ام كاخ نشيني بود و كلبه ي خاكي ات را فراموش كردم. فراموش كردم كه روي ديوار كلبه ات براي من نوشته بودي: «ما هرگز ياد شما را از خاطر فراموش نمي كنيم...»
حلالم كن آقا كه سنگ شدم به راه آمدنت.
حلالم كن كه فراموش كردم، تو دستم را گرفته اي. فراموش كرده ام اشك چشمانم را تو به جوشش وادار كردي، طعم هجران را تو به من چشاندي.
اين سايه ي تو بود كه قلب بي روحم را به تپيدن واداشت. ستاره ي ياد تو بود كه شب تارم را روشن نمود. گل روي تو بود كه باغ زمستاني دلم را شكوفا ساخت. ترنم حضور تو بود كه روح مرده ام را احيا كرد. حلالم كن كه فراموش كردم، خدا را تو به من شناسانده اي. درس عاشقي را از تو آموخته ام. حلالم كن كه فراموش كرده ام طعم غربتي را كه تو به من چشاندي، حلاوت معرفتي را كه از تو شروع شد و به تو ختم گشت.
فراموش كردم ثانيه هايي را كه لحظه هاي انتظار تو را ورق مي زنند و من وظيفه ام اين بود كه ثانيه ها را به تو برسانم. وظيفه ام بود پا به پاي ساعتها از دوريت اشك بريزم، تقويمها را براي ظهورت آماده كنم.
اما چه كردم؛ ثانيه ها را خسته كردم با اعمالم. ساعتها اشك بر ديدگانت جاري ساختم، تقويم خاطراتت را به فراموشي سپردم. تو را از ياد بردم و با غير تو مأنوس شدم.

حلالم كن.

 

فردوسي طوسي
baran432002@yahoo.no

دین نو به آیین سراسری و اجباری مردمانی آزاده بدل می شود:
كشیدند شمشیر و گفتند اگر
كسی باشد اندر جهان سربسر
كه نپسندد او را به پیغمبری
سر اندر نیارد به فرمانبری
به شمشیر جان از برش بر كنیم
سرش را به دار برین برزنیم
و دین تازه به قدرت رسیده به نام آیین نو چه می كند!:
جهان بینی آن گاه گشته كبود
زمین پر ز آتش، هوا پر ز دود
بسی بی پدر گشته بینی پسر
بسی بی پسر گشته بینی پدر
شكسته شود چرخ و گردونه ها
بیالاید از خونشان جوی ها
سرانجام زال نیز به بند می افتد و سوكنامه با جنون رودابه، پایان شوم خود را باز می یابد.
ایرج، كاوه، منوچهر و آرش نیز از بنیاد گذاران عرفان پهلوانی هستند كه جداگانه به آن ها خواهم پرداخت.
رستم و زال، پدران سنت های پهلوانی و عرفانی ایران هستند. گوهر و بنیاد فرهنگ ایران در آنان است.
این سنت ها با آمدن و رفتن سلسله ها از میان نمی رود.
همانند های رستم و زال در ادبیات دیگر مردمان نیز یافت می شود، اما هیچكدام آن بار عاطفی و عرفانی ژرف شاهنامه را ندارند. شاهنامه، تصویری پرشكوه از پهلوانی های انسان های عارف و عاشق آن روزگار است.
 

ادامه دارد ...

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

بري شنيدن آيه مورد نظر بر روي شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد

سوره: سورة الصافات آيات: 182 محل نزول: مکه
 
 
مَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ 154 أَفَلَا تَذَكَّرُونَ 155 أَمْ لَكُمْ سُلْطَانٌ مُّبِينٌ 156 فَأْتُوا بِكِتَابِكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ 157 وَجَعَلُوا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَبًا وَلَقَدْ عَلِمَتِ الْجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ 158 سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ 159 إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ 160 فَإِنَّكُمْ وَمَا تَعْبُدُونَ 161 مَا أَنتُمْ عَلَيْهِ بِفَاتِنِينَ 162 إِلَّا مَنْ هُوَ صَالِ الْجَحِيمِ 163 وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَّعْلُومٌ 164 وَإِنَّا لَنَحْنُ الصَّافُّونَ 165 وَإِنَّا لَنَحْنُ الْمُسَبِّحُونَ 166 وَإِنْ كَانُوا لَيَقُولُونَ 167 لَوْ أَنَّ عِندَنَا ذِكْرًا مِّنْ الْأَوَّلِينَ 168 لَكُنَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ 169 فَكَفَرُوا بِهِ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ 170 وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ 171 إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنصُورُونَ 172 وَإِنَّ جُندَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ 173 فَتَوَلَّ عَنْهُمْ حَتَّى حِينٍ 174 وَأَبْصِرْهُمْ فَسَوْفَ يُبْصِرُونَ 175 أَفَبِعَذَابِنَا يَسْتَعْجِلُونَ 176 فَإِذَا نَزَلَ بِسَاحَتِهِمْ فَسَاء صَبَاحُ الْمُنذَرِينَ 177 وَتَوَلَّ عَنْهُمْ حَتَّى حِينٍ 178 وَأَبْصِرْ فَسَوْفَ يُبْصِرُونَ 179 سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ 180 وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ 181 وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 182

 

ترجمه فارسي مکارم

شما را چه شده است؟! چگونه حكم مى‏كنيد؟! (هيچ مى‏فهميد چه مى‏گوييد؟!) «154» آيا متذكر نمى‏شويد؟! «155» يا شما دليل روشنى در اين باره داريد؟ «156» كتابتان را بياوريد اگر راست مى‏گوييد! «157» آنها ( مشركان) ميان او ( خداوند) و جن، (خويشاوندى و) نسبتى قائل شدند; در حالى كه جنيان بخوبى مى‏دانند كه اين بت‏پرستان در دادگاه الهى احضار مى‏شوند! «158» منزه است خداوند از آنچه توصيف مى‏كنند، «159» مگر بندگان مخلص خدا! «160» شما و آنچه را پرستش مى‏كنيد، «161» هرگز نمى‏توانيد كسى را (با آن) فريب دهيد، «162» مگر آنها كه در آتش دوزخ وارد مى‏شوند! «163» و هيچ يك از ما نيست جز آنكه مقام معلومى دارد; «164» و ما همگى (براى اطاعت فرمان خداوند) به صف ايستاده‏ايم; «165» و ما همه تسبيح‏گوى او هستيم! «166» آنها پيوسته مى‏گفتند: «167» «اگر يكى از كتابهاى پيشينيان نزد ما بود، «168» به يقين، ما بندگان مخلص خدا بوديم!» «169» (اما هنگامى كه اين كتاب بزرگ آسمانى بر آنها نازل شد،) به آن كافر شدند; ولى بزودى (نتيجه كار خود را) خواهند دانست! «170» وعده قطعى ما براى بندگان فرستاده ما از پيش مسلم شده «171» كه آنان يارى شدگانند، «172» و لشكر ما پيروزند! «173» از آنها ( كافران) روى بگردان تا زمان معينى (كه فرمان جهاد فرارسد)! «174» و وضع آنها را بنگر (چه بى‏محتواست) اما بزودى (نتيجه اعمال خود را) مى‏بينند! «175» آيا آنها براى عذاب ما شتاب مى‏كنند؟! «176» اما هنگامى كه عذاب ما در آستانه خانه‏هايشان فرود آيد، انذارشدگان صبحگاه بدى خواهند داشت! «177» از آنان روى بگردان تا زمان معينى! «178» و وضع كارشان را ببين; آنها نيز به زودى (نتيجه اعمال خود را) مى‏بينند! «179» منزه است پروردگار تو، پروردگار عزت (و قدرت) از آنچه آنان توصيف مى‏كنند «180» و سلام بر رسولان! «181» جحمد و ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است! «182»

آیات امروز را می توانید از طریق این لینک هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن) هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه در روز شروع کنيم!
ياعلي مدد... التماس دعا

 

 

بخش دوم

ديگر مطالب ارسالی

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

rezvanrahmanian@yahoo.com

شاید آن روز که سهراب نوشت تاشقایق هست زندگی باید کرد خبری از دل پر درد گل یاس نداشت باید اینجور نوشت هرگلی هم باشد چه شقایق چه گل پیچک یاس تانیاید مهدی زندگی دشوارست

 

 

aminsanie550@yahoo.com

اگر مثل گاو گنده باشي،ميدوشنت، اگر مثل خر قوي باشي،بارت مي كنند، اگر مثل اسب دونده باشي،سوارت مي شوند.... فقط از فهميدن تو مي ترسند.

 

 

naznaz@gmail.com

آقای مبین سلام و خسته نباشید
دو سه بار تاحالا براتون ایمیل فرستادم اما متاسفانه تا حالا جوابم رو ندادید . به هر حال ایرادی نداره . مدت زیادی هستش که دارم مجله شما رو می خونم . حقیقتش یه کاری دارم می کنم ولی نیاز به کمک دوستان دارم . من می خوام یه قسمت از سایتم رو به داستانهای کودکان اختصاص بدم . یعنی از این ور و اون ور داستانهای کودکان رو بردارم و بکمک دوستان اونها رو بصورت مصور و انیمیشن و فایل صوتی در بیارم . البته فکر می کنم برای دوستانی که همکاری می کنن فقط اجر معنوی این قضیه می مونه . ممنون می شوم اگر شما لطف کنید و در مجله این شماره تون یه نوشته در این رابطه بذارید تا افرادی که مایل به همکاری هستند به من ایمیل بدن و اعلام آمادگی کنن . خلاصه خیلی ممنون می شوم اگر این کار را بکنید
با تشکر
محسن جباره اصل
naznaz@gmail.com

 

 

orkide_83@yahoo.fr

يك نمونه از ارزشهاي ايراني كه خودمون اونا رو نمي شناسيم رو تصميم گرفتم براتون بگم:

لابد تا به حال شما هم ديده ايد وقتي يك دانشجو در دانشگاههاي خارج مي خواهد مدرك دكتراي خود را بگيرد، يك لباس بلند مشكي به تن او مي كنند و يك كلاه چهارگوش كه از يك گوشه آن يك منگوله آويزان است بر سر او مي گذارند و بعد او لوح فارغ التحصيلي را مي خواند.. به ماها مي گويند اين لباس و كلاه چيست؟ مي گوييم اين لباس شيطونك است كه اينها تنشان مي كنند! اما به اروپايي يا ژاپني و يا حتي آمريكايي مي گويي اين لباس چيست كه شما تن فارغ التحصيلانتان مي كنيد؟ مي گويند ما به احترام «آوي سنت» (پور سينا)پدر علم جهان اين لباس را به صورت نمادين مي پوشيم. آنها به احترام «آوي سنت» كه همان «ابن سينا»ي ماست كه لباس بلند رداگونه مي پوشيده، اين لباس را تن دانشمندان خود مي كنند. آن كلاه هم نشانه همان دستار است (کمي فانتيزي شده)و منگوله آن نمادي از گوشه دستار خراساني كه ما ايراني ها در قديم از گوشه دستار آويزان مي كرديم و به دوش مي انداختيم. در اروپا و آمريكا علامت يك آدم برجسته و دانش آموخته را لباس و كلاه ابن سينا مي گذارند، ولي ما خودمان نمي دانيم. باورتان مي شود؟

 

 

n3gah_3_sangi@yahoo.com

10 چیز که خداوند در مورد آن ها
از تو سوال نمی کند

1. خداوند از تو نخواهد پرسید که چه اتومبیلی سوار می شدی، بلکه از تو خواهد پرسید که چندنفر را که وسیله نقلیه نداشتند به مقصد رساندی؟

2. خداوند از تو نخواهد پرسید زیربنای خانه ات چندمتر بود، بلکه از تو خواهد پرسید به چند نفر در خانه ات خوشامد گفتی؟

3. خداوند از تو نخواهد پرسید که چه لباس هایی در کمد داشتی، بلکه از تو خواهد پرسید به چند نفر لباس پوشاندی؟

4. خداوند از تو نخواهد پرسید بالاترین میزان حقوق تو چقدر بود، بلکه از تو خواهد پرسید آیا سزاور گرفتن آن بودی؟

5. خداوند از تو نخواهد پرسید عنوان و مقام شغلی تو چه بود، بلکه از تو خواهد پرسید آیا آن را به بهترین نحو انجام دادی؟

6. خداوند از تو نخواهد پرسید چه تعداد دوست داشتی، بلکه از تو خواهد پرسید برای چندنفر دوست و رفیق بودی؟

7. خداوند از تو نخواهد پرسید در چه منطقه ای زندگی می کردی، بلکه از تو خواهد پرسید چگونه با همسایگانت رفتار کردی؟

8. خداوند از تو نخواهد پرسید پوست تو به چه رنگ بود، بلکه از تو خواهد پرسید که چگونه انسانی بودی؟

9. خداوند از تو نخواهد پرسید چرا این قدر طول کشید تا به جست و جوی رستگاری بپردازی، بلکه با مهربانی تو را به جای دروازه های جهنم، به عمارت بهشتی خود خواهد برد.

10. خداوند از تو نخواهد پرسید که چرا این مقاله را برای دوستانت نخواندی، بلکه خواهد پرسید آیا از خواندن آن برای دیگران در وجدان خود احساس شرمندگی می کردی؟

 

 

gooleyase18@yahoo.com

مسلمانان بپاخيزيد!!

بنام خدا
اين روزها هر جا که ميرويم سخن از غزه و نوار غزه و محاصره اين شهر توسط رژيم ضد بشري اسرائيل مي باشد . نمي دانم ما را چه مي شود که در برابر اين همه ظلم وجنايت خاموش هستيم و براحتي سر بر بالين مي گذاريم ودر کمال آسايش و آرامش روزگار را سپري مي نمائيم ! آيا ما مشمول اين فرمايش رسول گرامي اسلام (ص) که فرمودند : «مَنْ أَصْبَحَ لايَهْتَمُّ بِأمُوُرِالْمُسْلِمينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنادي يالَلْمُسْلِمينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم.» هر که صبح کند و به امور مسلمين همّت نگمارد، از آنها نيست; و هر کس بشنود که شخصى فرياد مىزند: «اى مسلمان ها به فريادم برسيد» ولى جوابش نگويد، مسلمان نيست ، نيستيم ؟ آيا براستي ما پيرو رسول الله (ص) هستيم ؟ آيا مسلماني فقط ايستادن به سمت قبله و والضالين گفتن است ؟ آيا ما در قبال برادران و خواهران ديني و ايماني خود مسئول نيستيم ؟
اي مسلمانا بداد همديگر برسيد ! اي مردم بلاد اسلامي بداد مردم مظلوم غزه برسيد ! از سران خائن شما که انتظار و توقعي نيست ! لااقل شما برخيزيد و نسبت به اين همه ظلم و ستم صهيونيستها دست به اعتراض بزنيد !
وقتي تصاوير کودکان بيگناه فلسطيني از سيما پخش مي شود و ما در کنار فرزندانمان براحتي زندگي مي کنيم از خودمان بايد خجالت بکشيم ! اين همه ظلم و ستم که بر مسلمانان مظلوم روا داشته مي شود را چگونه تحمل مي کنيم ؟ چرا مسلمانان جهان به جهاد برنمي خيزند و يک بار براي هميشه اين غاصبان از خدا بي خبر را از صفحه روزگار محو نمي کنند ؟ اي سران خائن عرب ! اي کساني که دست شما همانند سران بيرحم اسرائيل به خون مردم مظلوم غزه آغشته است ! از خدا بترسيد و منتظر روزي باشيد که مورد خشم و غضب الهي و انتقام حضرت حق قرار خواهيد گرفت و اين روز دير نيست و بزودي فرا خواهد رسيد که وعده حق تعالي براستي محقق خواهد شد .

 

 

alireza1384@gmail.com

يک حرکت زيبا

چهار دانشجو كه به خودشان اعتماد كامل داشتند يك هفته قبل از امتحان پايان ترم به مسافرت رفتند و با دوستان خود در شهر ديگر حسابي به خوشگذراني پرداختند. اما وقتي به شهر خود برگشتند متوجه شدند كه در مورد تاريخ امتحان اشتباه كرده اند و به جاي سه شنبه، امتحان دوشنبه صبح بوده است. بنابراين تصميم گرفتند استاد خود را پيدا كنند و علت جا ماندن از امتحان را براي او توضيح دهند. آنها به استاد گفتند: « ما به شهر ديگري رفته بوديم كه در راه برگشت لاستيك خودرومان پنچر شد و از آنجايي كه زاپاس نداشتيم تا مدت زمان طولاني نتوانستيم كسي را گير بياوريم و از او كمك بگيريم، به همين دليل دوشنبه دير وقت به خانه رسيديم.».....استاد فكري كرد و پذيرفت كه آنها روز بعد بيايند و امتحان بدهند. چهار دانشجو روز بعد به دانشگاه رفتند و استاد آنها را به چهار اتاق جداگانه فرستاد و به هر يك ورقه امتحاني را داد و از آنها خواست كه شروع كنند....آنها به اولين مسأله نگاه كردند كه 5 نمره داشت. سوال خيلي آسان بود و به راحتي به آن پاسخ دادند.....سپس ورقه را برگرداندند تا به سوال 95 امتيازي پشت ورقه پاسخ بدهند كه سوال اين بود: « كدام لاستيك پنچر شده بود؟»....!!!

 

.

alirezamajidi@gmail.com

حافظه شگفت‌انگیز خانم پرایس

به نظرتان خیلی خوب نمی‌شد، اگر می‌توانستیم همه چیز را به خاطر بیاوریم، مثلا می‌توانستیم همه لحظات زندگی مهم زندگی‌مان یا مثلا همه برخوردها و حوادث بی‌اهمیت یا لحظه‌های پیروزی‌هایمان را به یاد بیاوریم؟!
چه می‌شد اگر هیچ خاطره‌ای محو نمی‌شد و ما می‌توانستیم هر لحظه‌ای که اراده کنیم، خاطراتمان را به یاد بیاوریم!
«جیل پرایس» ۴۲ ساله، زنی مقیم کالیفرنیا، کسی است کسی است که حافظه شگفت‌انگیزی دارد. برای مثال او حتی می‌تواند بگیود که روز تولدش، چند شنبه بوده است و بلافاصله می‌تواند بگوید که دو روز بعد از تولدش، یخبندانی در لس آنجلس رخ داده است.
اشپیگل در همین مورد مقاله‌ای دارد که بد ندیدم، خلاصه‌ای از آن را در وبلاگم منتشر کنم:
مصاحبه خبرنگار اشپیگل با خانم پرایس در رستورانی انجام شد، جالب بود که پرایس به عنوان یک مشتری ۲۳ ساله این رستوران، چزئیات زیادی را از این رستوران به یاد می‌آورد، او به یاد می‌آورد که نخستین بار ۲۰ سپتامبر سال ۱۹۸۵ همراه پدرش به این رستوران رفت. او به یاد می‌آورد که آن زمان کلاه بزرگی به سر داشت ،‌او حتی غذایی را که ان زمان سفارش دادند، حرف‌هایی که سر میز شام زدند، چهره گارسون و جزئیات زیاد دیگری در مورد محیط رستوران را هم به خاطر سپرده است.
خانم پرایس به وضوح بسیاری از خاطرات کودکی‌اش را به خاطر می‌آورد، ولی جالب است که او حافظه او دقیقا از روز سه شنبه ۵ فوریه سال ۱۹۸۰، قوت بیشتر گرفته است و از این تاریخ او همه حوادث روزانه را به یاد دارد.
علاوه بر حوادث روزمره، خانم پرایس تاریخ وقوع همه رخدادهای مهم خبری را به یاد می‌آورد: اینکه کی هواپیمای کنکورد سقوط کرد، چه زمانی جنگ دوم خلیج فارس شروع شد یا چه زمانی او جی سیمپسون دستگیر شد.
یک بو، یک کلمه یا یک ترانه می‌تواند خانم حافظه خانم پرایس را تحریک کند و باعث به خاطر آوردن خاطراتی شود و همین خاطرات هم به نوبه خود خاطرات دقیق دیگری را برمی‌انگیزانند. طوری که یک چرخه پایان‌ناپذیر خاطرات در سر او شکل می‌گیرد.
داشتن یک حافظه کامل، ممکن است در نگاه اول چیز فوق العاده خوبی به نظر برسد. اما گاهی فراموش کردن هم نعمتی است. خانم پرایس هم مثل همه، نقاط تیره‌ای در زندگی خود دارد: مناقشات خانوادگی، بیماری سرطان مادرش و همچنین مرگ زودهنگام همسرش. به خاطر آوردن این نقاط تیره زندگی باعث شده بود که او دچار افسردگی شود. به همین خاطر او روزی، یعنی دقیقا در روز پنجم ژوئن سال ۲۰۰۰، در گوگل کلیدواژه «حافظه» را جستجو کرد.
جستجوی آن روز پرایس او را به «جیمز مک‌گو» رساند.

حافظه معنایی در برابر حافظه تصادفی
جیمز مک‌گوی ۷۶ ساله، یک متخصص پیشروی حافظه است. او در دانشگاه  ایروین کالیفرنیا، مرکز نوروبیولوژی یادگیری و حافظه را تاسیس کرده است و تا به حال ۵۰ مقاله آکادمیک و چندین کتاب نوشته است.
او بعد از آگاهی از مورد خاص خانم پرایس تصمیم گرفت، حافظه شگفت‌انگیز او را به صورت اختصاصی مورد مطالعه قرار بدهد و در نخستین قدم او به کمک همکارانش پرسش‌نامه‌هایی برای ارزیابی حافظه وی طراحی کرد، مثلا در یک تست از پرایس خواست شد که تاریخ دقیق عیدهای پاک را از سال ۱۹۸۰ به بعد بنویسد و برای این کار ۱۰ دقیقه به او وقت داده شد.
م
ک‌گو دریافت که حافظه خانم پرایس فقط در بعضی جنبه‌ها و بیشتر در مورد حوادث روزانه خود او توانمند است، حافظه او در به‌خاطرسپاری اعداد و اشعار خوب نیست، همچنین او نمی‌تواند چیزهایی را که ربطی به زندگی روزانه او ندارد، به همان قدرت به حافظه بسپارد.

حافظه چیست؟
حافظه به معنی شکل‌گیری طرح‌هایی بین سلول‌های عصبی است. این طرح‌های خاص ارتباطی، وقتی ایجاد می‌شود که سیناپس‌ها یعنی نقاط اتصال بین سلول‌های عصبی، مدتی تحریک شوند. هر چقدر چیزی بیشتر تکرار شود، احتمال ایجاد پیوند پایدار بین سلول‌های عصبی و در نتیجه ایجاد یک حافظه بلندمدت بیشتر می‌شود.

در نیمه دوم قرن بیستم تئوری جالبی در مورد حافظه ارائه شد: اگر خاطره‌ای تأثیر بیشتری روی احاسات و عواطف یک فرد بگذارد، احتمال اینکه با جزئیات بیشتر وارد حافظه شود و ماندگاری آن بیشتر باشد، بیشتر می‌شود.
مغز قسمتی به نام سیستم لیمبیک دارد، در این سیستم قسمتی به نام آمیگدال وجود دارد که وظیفه‌اش تحلیل احساسات است. خاطراتی که از نظر آمیگدال، بیشتر برانگیزاننده احساسات باشند، به کمک قسمت دیگری از مغز به نام هیپوکامپ، با احتمال بیشتری وارد حافظه بلند مدت می‌شوند.
اما ظاهرا این قاعده در مورد، خانم پرایس صادق نیست و همه حوادث بی‌اهمیت وارد حافظه بلندمدتش بیشتر می‌شود. مک‌گو و همکارانش مدتی است که به کمک
MRI مغز خانم پرایس و دیگر موارد مشابه را مطالعه می‌کنند ، آنها دریافته‌اند که قسمت‌های خاصی از مغز آنها بزرگ‌تر از حد طبیعی است. نتایج تحقیق آنها به‌ زودی منتتشر خواهد شد.

 

 

neda5908@yahoo.com

>>دستور آشپزی هفته<<
خورش تره فرنگی

مواد لازم:
پیاز: يك عدد
گوشت چرخكرده( ترجیحا" گوسفند):250 گرم
تره فرنگی پاک شده و خرد شده: دو ساقه متوسط
آب غوره، نمك، فلفل: به ميزان لازم


طرز تهيه:
پیاز رو سرخ کرده و بعد گوشت رو می ریزیم و تفتی بهش میدیم وقتي گوشت كمي پخت تره فرنگي را به آن اضافه مي كنيم و اجازه مي دهيم تا كمي سرخ شود( گوشت در اين غذا بايد به مقدار تره فرنگي غالب باشد)، نمك، فلفل و آبغوره را اضافه كنيد، اگر گوشت و تره فرنگي هنوز خام است، يك استكان آب بريزيد و اجازه بدهيد تا خورش بپزد.
اين غذا را معمولا بدون آب سرو مي كنند، اما اگر ميل داشته باشيد مي توانيد كمي رب به آن اضافه كرده و كمي آب دار خورش را برداريد. بجاي گوشت چرخكرده مي توانيد از سينه مرغ يا گوشت خورشي هم استفاده كرد.
هموطنان كُرد ما بجاي تره فرنگي از تره استفاده مي كنند اسمش هم قيمه كوارگ هست.
اين غذاي خوشمزه را هم با برنج مي توانيد ميل كنيد هم با نان
 

شاد باشيد و برقرار
آشپزباشي ندا
http://www.parsplanet.com
http://delkadeh.parsgig.com

 
 

sadeghi3456@yahoo.com

سوال حجاب اشتباه است يا جواب؟

جناب آقاي دوتا رضا در مورد در مورد بحث حجاب كه بنده و دوستان نكاتي را ذكر كرده بوديم ظاهرا اعتراض نموده اند كه بايد مطالبي را عرض كنم.
فرمايش حضرت عالي متين و ما و هر شخص عاقلي قبول دارد كه ما مسلمانيم و حجاب هم از هر جنبه خوب و مفيد است و كسي با اصل آن مخالف نيست. اينكه ما جواب داديم به خاطر سوالات شما بود. شما علت را خواستيد و گفته بوديد كه چرا در مملكتي كه 99 درصد مسلمان هستند اينطور است و چرا انجام نمي شود و چرا فلان شخص نسبت به وضع خانواده و فاميل خود بي اعتناست. شما يا ظاهرا يا سوالات خودتان را نفهميده ايد يا جواب مارا !!! . من شخصا جواب دادم كه مملكت ما 99 در صد مسلمان ندارد . كي گفته كه ايران 99 درصد مسلمان دارد ؟؟؟ نمونه هم براي شما آوردم و باز هم گفتم كه بقيه را خودتان پيدا كنيد كه ظاهرا شما را دست بالا گرفته ام و نبايد به هوش و ذكاوت شما اعتماد مي كردم. ولي بزار شما را شيرفهم كنم. من بايد براي اينكه شما مسئله را بخوبي درك كنيد اين طوري بيان مي كردم:
دوست عزيز اينها همه نشانه اين است كه مردم از دين و اسلام بيزارند و يا اصولا چيزي از آن نمي دانند و براي اثبات ادعاي خود نيز همان مثال ها را مي آوردم.
و اگر فكر مي كنيد كه صرفا زندگي كردن در كشوري كه به نام يك كشور اسلامي است انسان را جزء 99 درصد مسلمان شما حساب مي كند سخت در اشتباهيد.
دين اسلام و كلا يكتا پرستي اگرچه ذاتي و فطري است ولي دستورات فقهي كه فطري نيست و هيچ مسلمان و فرد دين داري نمي تواند براي اينكه بداند تا مچ دست را بايد از نامحرم پوشاند به فطرت خودش مراجعه كند. پس اينجا به چه كساني نياز داريم؟؟؟؟؟‌ همان مبلغين مذهبي كه مي شود كي‌؟؟؟؟؟ جناب آقاي گلستاني و غيره ... و اينجاست كه مي رسيم به وسط خال !!!!! شما مثل چوپان دروغگو را شنيده ايد؟ آخر يك جوان چطور مي تواند دستورات اسلامي را از زبان كساني بشنود كه دروغ مي گويند ، رشوه مي گيرند ، حقوق حرام مي گيرند ، زن بازي و شهوت پرستي مي كنند ( آن هم با زن شوهر دار) ، اسراف مي كنند ، بيت المال مسلمين را ارث پدر خود مي دانند ، .............. . كي گفته يك سردار يا يك آخوند يا يك مدير ؟؟؟ اينها ره آورد امسال ايشان است . چشمهايتان را باز كنيد ببيند چقدر از اين موارد در سالهاي اخير ديده شده است و هنوز هم وجود دارد ولي ظاهرا چون شما خودتان را به خواب زده ايد بايد حتما براي لمس اين گونه موارد بايد حتما افتضاح ايشان عالم گير شود تا نتوانيد منكر آن شويد.

والسلام
صادقي

 

 

silasjasmin@yahoo.com

عشق ورزیدن

روزی فرشته­ای به کنار تخت­خواب مردی رفت و او را بیدار کرد و گفت: با من بیا تا تفاوت بهشت و جهنم را نشانت دهم. آن مرد که فرصت جالبی بدست آورد آن را از دست نداد و با فرشته همراه شد. وقتی به جهنم رسیدند فرشته او را با تالار بزرگی برد که میز بزرگی در آن قرار داشت و روی میز از انواع غذاهای لذیذ، نوشابه­های گوارا و شیرینی­های خوشمزه انباشته بود. اما در انتهای تالار همه ناله می­کردند و می­گریستند. وقتی مرد به آنها نزدیک شد، دریافت که همه افراد بندی بر روی بازوان خود دارند که مانع خم شدن دستهای آنان است. در نتیجه آنان نمی­توانند حتی لقمه­ای در دهان خود بگذارند. سپس فرشته مرد را به بهشت و تالار بزرگ برد که در آنجا میزی بزرگ با انواع غذاهای مطبوع، نوشابه­های رنگارنگ و شیرینی قرار داشت. اما در اینجا به عکس جهنم مردم می­خندیدند و اوقات خوشی را کنار هم می­گذراندند. وقتی مرد به آنان نزدیک شد دقت کرد و دریافت که آنان نیز همان قید و زنجیرها را دارند و دستشان خم نمی­شود تا بتوانند غذا بردارند و در دهان خود بگذارند.
به نظرشما تفاوت میان بهشت و جهنم چه بود؟
عچله نکنید هنوز داستان تموم نشده.
تفاوت آنها با جهنمیان این بود که بهشتیان غذا را برمی­داشتند و در دهان یکدیگر می­گذاشتند و به این ترتیب به کمک یکدیگر از خوردنی­ها و آشامیدنی­های لذیذ بهره می­بردند.
به این می­گن انسانیت. بهشت توی همین دنیا هم وجود داره. بعضی وقتا ما آدما مثل همون جهنمیا می­خوایم از آنچه در اختیار داریم به تنهایی لذت ببریم و حاضر نیستیم حتی اون را بهترین دوستانمون شریک بشیم و به خاطر همین حتی در بعضی از موارد نه تنها از اونها لذت نمی­بریم، بلکه باعث درد و رنج خودمون هم می­شیم. در صورتیکه شاید مثل همون بهشتیها با کمک کردن به هم بتونیم از اون چیزی که خداوند برای ما در فراهم کرده لذت ببریم.
آره دوست خوبم. عشق می­تونه جهنم رو به بهشت تبدیل کنه.. پس بیاید دست به دست هم بدیم و به جای اینکه با خودخواهی موقعیت­ها رو از دیگران بگیریم، عشق رو به همدیگه هدیه بدیم تا از بهشتی که خدا در اختیار ما قرار داده لذت ببریم.
ما انسانها از جنبه­ای مثل حیوانات کوچک هستیم که حتی برای دففاع از خود پشم یا دندان تیز هم نداریم. آنچه از ما محافظت می­کند، شرارت ما نیست بلکه انسانیت و قدرت ماست برای دوست داشتن دیگران و پذیرفتن عشقیکه آنها به ما می­دهند. هارولدلیون
سرزمینی از آن زندگانی است، سرزمینی از آن مردگان، ((عشق)) پل میانی است.
عشق یگانه حقیقت و یگانه مایه بقاست.
سامراست موام: داستان غم­انگیز این نیست که انسانها فنا می­شوند بلکه این است که آنان از دوست داشتن باز می­مانند.
به امید دنیایی پر از عشق و صفا، یکدلی و یکرنگی، محبت و انسانیت همتون رو به خدای مهربون می­سپرم

منتظر نظراتتون در وبلاگم هستم
http://living-with-god.blogfa.com
عاشقتونم
سیلاس

 

 

mtymeta@gmail.com

چند لینک
کار پژمردگى يک گل نيست، جنگلى مى سوزد

بسم الله

سلام

- انتقادات جدی رحیم پور: کادرسازی برای رژیم سکولار بعدی!
ما نمي‌توانيم پيش از انقلاب شعار آزادي بيان بدهيم، بعد كه به امور مسلط شديم، جلو آن را بگيريم!
چرا دانشجويان رشته‌هاي فني ما از دانشجويان علوم انساني مذهبي‌ترند؟! متاسفانه اقليتي از دانشجويان علوم انساني كه درس مي‌خوانند اكثريتشان يا شكاك هستند يا لائيك.

دور تازه ی جنایات صهیونیست ها بعد از کنفرانس ادیان
- کار پژمردگى يک گل نيست، جنگلى مى سوزد - حسین شریعتمداری
تنها روشنايى شب، آتش بمباران شبانه و هر از چندگاه دشمنان در آن سوى اين منطقه است. اينجا بيمارستان هست، بيمار هم، اما از دارو خبرى نيست. اينجا بيمارستان با خانه و کوچه و خيابان يکى است. همه جا بيمارستان است.
براساس يک نظرسنجى که ماه گذشته از سوى شبکه تلويزيونى الجزيره و در ميدانى گسترده از ملت هاى مسلمان انجام گرفت، بيش از 95 درصد پرسش شوندگان، سران کشورهاى عربى مخصوصاً  ملک عبدالله پادشاه سعودى و حسنى مبارک، رئيس جمهور مصر را عامل اصلى فاجعه غزه ناميدند.
-
وزارت خارجه؛ خارج از گود
آقای شیخ الاسلام (قائم مقام فعلی وزارت امور خارجه) را پس از یک سخنرانی دیدم. جلو رفتم تا در بین سوال‌های بی اهمیت آدم‌های اطرافش، از غزه بپرسم...
- در ستایش شرم
- یک کلیپ صوتی شنيدني در اين زمينه.
 

http://vasileh.persiangig.ir/1226847818.jpg
تصویری از گفتگوی اسلام و مسیحیت در کنفرانس ادیان؛
جام شراب بوش و ملک عبدالله در حال گفتگو برای حل مشکلات جهانی!

 

-
ظاهر مذهب اگر با مذهب ظاهر نشست

- تشکیل کارگزاران، محاکمه کرباسچی و استیضاح عبدالله نوری و مهاجرانی به روایت ناطق نوری
آقای هاشمی در یك مقطعی، به من گفتند: «فائزه ـ دختر ایشان ـ را هم در لیست بگذارید». من گفتم اصلاً جامعه‌ی روحانیت با این تفكر نمی‌سازد، آقای مهدوی کنی و دیگران ایشان را قبول نمی‌كنند؛‌ در واقع معرفی این نامزدها بهانه‌ای برای اعلام موجودیت كارگزاران بود...

- ريزعلى خواجوى : فداکار واقعى شهيدانند

- از شيعه گي ما!

- مناظره رسايي و ابطحي درباره اصولگرايي و اصلاح‌طلبي
همین آقای ابطحی در سایتش نوشته که امروز صبح آقای خاتمی آمد نهاد ریاست جمهوری، دیدم که چشمانش ورم کرده و قرمزاست، با خودم گفتم که احتمالاً ایشان هم مثل من دیشب فینال آرژانتین و سوئد را تماشا می کرده و بی خوابی کشیده، چشماش پف کرده، پرسیدم دیدم درست است. مقایسه کنید این چشمان را با چشم آقای احمدی نژاد که به خاطر طرح های نیمه کاره، به خاطر سفرهای استانی و مشکلات مردم قرمز می شود و بی خوابی می کشد.

- تشكلهاي دانشجويي شريف به احمدی نژاد: رودررو به سوالات ما پاسخ دهيد

همایش "سی سال قانون گذاری" یا فاز جدید پروژه ی "دولت وحدت ملی"؟
- نوشته ی دکتر داوری پیرامون این همایش (عکس جالب اول نوشته را از دست ندهید)
مگر قرار است "قانون" و "نرم افزار" نظام در تعامل با چهره هايي که هنوز آثار پنجه زدن هايشان بر صورت نظام موجود است تدوين شود که اسامي شان در فهرست مدعوين سي سال قانونگذاري قرار مي گيرد؟!

تکه های دیگر پازل وحدت:
 
* هنگامی که همین جمع برای راضی کردن آیت الله یزدی عازم قم شدند...+
* کرباسچی خواستار وحدت همه جريان هاي سياسي مخالف احمدي ن‍ژاد شد.+
* لاریجانی، قالیباف، رضايي و ولایتی در جهت رسیدن به وحدت حداکثری تلاش می کنند +
* پیشنهاد مطهری در گفتگو با سایت حسن روحانی: اجماع روی ولایتی +
* تلاش برای زنده کردن ایده دولت وحدت ملی +
* طرح وحدت ملي براي تفرقه افكني در جريان اصولگرا +

-
میِ‌ «يا ليتنا كنّا معك» را...

 

مي‌يي خواهم مي‌يي از خمّ لبّيك

ميِ «لبّيك، الّلّهم لبّيك»
مي‌يي خواهم برقصاند فلك را
مي‌ «يا ليتنا كنّا معك» را
مي‌يي خواهم كه "يا مولا" بگويد
حسينم وا، حسينم وا، بگويد
دخيلي بسته‌ام بر گردن جام
دلم را جامي از مي كن سرانجام ...
ادامه

 

 

armanshafie@yahoo.com

همه چهار زن دارند

روزی روزگاری تاجر ثروتمندی بود که 4 زن داشت . زن چهارم را از همه بیشتر دوست داشت و او را مدام با جواهرات گران قیمت و غذاهای خوشمزه پذیرایی می کرد. بسیار مراقبش بود و تنها بهترین چیزها را به او می داد.
زن سومش را هم خیلی دوست داشت و به او افتخار میکرد . پیش دوستهایش اورا برای جلوه گری می برد گرچه واهمه شدیدی داشت که روزی او با مردی دیگر برود و تنهایش بگذارد
واقعیت این است که او زن دومش را هم بسیار دوست می داشت . او زنی بسیار مهربان بود که دائما نگران و مراقب مرد بود . مرد در هر مشکلی به او پناه می برد و او نیز به تاجر کمک می کرد تا گره کارش را بگشاید و از مخمصه بیرون بیاید.
اما زن اول مرد ، زنی بسیار وفادار و توانا که در حقیقت عامل اصلی ثروتمند شدن او و موفق بودنش در زندگی بود ، اصلا مورد توجه مرد نبود . با اینکه از صمیم قلب عاشق شوهرش بود اما مرد تاجر به ندرت وجود او را در خانه ای که تمام کارهایش با او بود حس می کرد و تقریبا هیچ توجهی به او نداشت.
روزی مرد احساس مریضی کرد و قبل از آنکه دیر شود فهمید که به زودی خواهد مرد. به دارایی زیاد و زندگی مرفه خود اندیشید و با خود گفت :
" من اکنون 4 زن دارم ، اما اگر بمیرم دیگر هیچ کسی را نخواهم داشت ، چه تنها و بیچاره خواهم شد !"
بنابرین تصمیم گرفت با زنانش حرف بزند و برای تنهاییش فکری بکند . اول از همه سراغ زن چهارم رفت و گفت :
" من تورا از همه بیشتر دوست دارم و از همه بیشتر به تو توجه کرده ام و انواع راحتی ها را برایت فراهم آورده ام ، حالا در برابر این همه محبت من آیا در مرگ با من همراه می شوی تا تنها نمانم؟"
زن به سرعت گفت :" هرگز" همین یک کلمه و مرد را رها کرد.
ناچاربا قلبی که به شدت شکسته بود نزد زن سوم رفت و گفت :
" من در زندگی ترا بسیار دوست داشتم آیا در این سفر همراه من خواهی آمد؟"
زن گفت :" البته که نه! زندگی در اینجا بسیار خوب است . تازه من بعد از تو می خواهم دوباره ازدواج کنم و بیشتر خوش باشم " قلب مرد یخ کرد.
مرد تاجر به زن دوم رو آورد و گفت :
" تو همیشه به من کمک کرده ای . این بار هم به کمکت نیاز شدیدی دارم شاید از همیشه بیشتر ، می توانی در مرگ همراه من باشی؟"
زن گفت :" این بار با دفعات دیگر فرق دارد . من نهایتا می توانم تا گورستان همراه جسم بی جان تو بیایم اما در مرگ ،...متاسفم!" گویی صاعقه ای به قلب مرد آتش زد.
در همین حین صدایی او را به خود آورد :
" من با تو می مانم ، هرجا که بروی" تاجر نگاهش کرد ، زن اول بود که پوست و استخوان شده بود ، انگار سوء تغذیه بیمارش کرده باشد .غم سراسر وجودش را تیره و ناخوش کرده بود و هیچ زیبایی و نشاطی برایش باقی نمانده بود . تاجر سرش را به زیر انداخت و آرام گفت :" باید آن روزهایی که می توانستم به تو توجه میکردم و مراقبت بودم ..."

در حقیقت همه ما چهار زن داریم !
الف : زن چهارم که بدن ماست . مهم نیست چقدر زمان و پول صرف زیبا کردن او بکنی وقت مرگ ، اول از همه او ترا ترک می کند.
ب: زن سوم که دارایی های ماست . هرچقدر هم برایت عزیز باشند وقتی بمیری به دست دیگران خواهد افتاد.
ج : زن دوم که خانواده و دوستان ما هستند . هر چقدر هم صمیمی و عزیز باشند ، وقت مردن نهایتا تا سر مزارت کنارت خواهند ماند.
د: زن اول که روح ماست. غالبا به آن بی توجهیم و تمام وقت خود را صرف تن و پول و دوست می کنیم . او ضامن توانمندی های ماست اما ما ضعیف و درمانده رهایش کرده ایم تا روزی که قرار است همراه ما باشد اما دیگر هیچ قدرت و توانی برایش باقی نمانده است.

 

 

shabnamzende@yahoo.com

ای آلوده در مِــــــه

کدامین چشم جستجو در تو خانه دارد !

ای سپید

لابلایِ کدامین ورقِ خیال ... نقشِ تو ترسیم می شود!

خیالِ یافتنت ... هزاران نقش بافت

و تو به هر یک ... خطی پاک کشیدی

ای گــُم واژهِ ی خیال

کدامین دل نشانِ تو را آوازه دارد !

با رفتنت ...

گیسویِ آتش ...

آویخته بر باد

باریده بر دوش

پریش ریخته بر روش!

من مانده بر قدمت ... چون شراره ای بی هویت ... سوزنده ای خاموشم

اندر خمِ خیالت ... پیچیده ... چون شـِـن بادی در کویرم

ریخته بر راهی پُر ستاره

... خواب شکسته

در حسرتِ شمعی ٬ سوخته ام !

گـِـره خورده در چنگالِ پرنده ای گـُـم

سیاه جوانی به پیری رسیده ... در سپید

چشمه ای همخویِ باران

تشنه یِ سیلابم!

آه ...

که دیروز ...

زندگــــی چـــــه کـــودکــــــانه زیبـــــا بود !

و امروز ...

زندگی چه ابلــــــــــــــــــــــــهانه زشت است !

اینجا جـــای ِ ماندن نیست ...!

رود باید شد

زود باید رفت

... گرگــــها در راهند

زوزه شان دمِ گوش

چه ابلهند گرگها که زوزه می کشند!

با گرگها غریبه باید بود !

باید گریخت ... در تو ...

ای آلوده یِ مـِــه ... من آلوده یِ مـِــهرَم

صدایِ من از زوزه یِ باد نمی ترسد

تو در مـِــه بودی ... و ... مـِــه در من بود

مـِــه پیچیده بر تن

بربسته چشمان

هر سو ... هیچ

و تو ... در هر سو

سپیدی ... از همه رنگ ... همه بو ... همه نور

و تو سراسر نقشی ... سرا پا رنگ

ای آلوده یِ مـِــه ... من آلوده یِ مـِــهرَم

صدا بر صدا گره

تار بر تار

ضرب بر ضرب

رقابت صدا و سکوت

سکوت بر صدا تنیده

تارها بی صدا ...بر هم آویخته

زمان ، ناشنوای صدای پا

زبان در حنجره فرو خورده

پنجره به سوی باد بسته

نفس در سینه حبس

مـِـــــه بر مـَـــه آرمیده

... پیله بر پیله

در خود تنیده

اینک ...

صدا... صدای فراموشی

پیله ... پیله تنهایی تنهایی بی حتی خود

... از آن گذشته

بی مآل آینده

با چشمانی بسته

تخیلی باید

زایشی شاید

دیدن در رؤیا

پرواز در اندیشه

بالی باید

پری شاید

پر از آواز

از قصیده

دریدنی باید

پریدنی شاید

به سوی آتیه

پایانی بر گذشته

و اینک ...

آغاز...

گوش بر دیوار

بر پیله

صدا ...صدای بال

نوا ... نوای تار

گسست من ...

که بود

پیوست من ...

&n

صدا بر صدا گره

تار بر تار

ضرب بر ضرب

رقابت صدا و سکوت

سکوت بر صدا تنیده

تارها بی صدا ...بر هم آویخته

زمان ، ناشنوای صدای پا

زبان در حنجره فرو خورده

پنجره به سوی باد بسته

نفس در سینه حبس

مـِـــــه بر مـَـــه آرمیده

... پیله بر پیله

در خود تنیده

اینک ...

صدا... صدای فراموشی

پیله ... پیله تنهایی تنهایی بی حتی خود

... از آن گذشته

بی مآل آینده

با چشمانی بسته

تخیلی باید

زایشی شاید

دیدن در رؤیا

پرواز در اندیشه

بالی باید

پری شاید

پر از آواز

از قصیده

دریدنی باید

پریدنی شاید

به سوی آتیه

پایانی بر گذشته

و اینک ...

آغاز...

گوش بر دیوار

بر پیله

صدا ...صدای بال

نوا ... نوای تار

گسست من ...

که بود

پیوست من ...

که شد

(( پروانه ))

(( پروانه ))

صدا ... صدای شنیدن

نوا ... نوای پریدن

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن روي اين لينک کليک کنيد.

  • دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، لطفا (!) فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2008  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

17 آذر /7 دسامبر/ 8 ذيحجده

Mobin_s2004@yahoo.com
17 آذر ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
روزي كه كوروش وصيت كرد گور او در پاسارگاد(پارس) باشد و "زروبابل" را رئيس يهوديان آزاد شده از اسارت کرد

كوروش بزرگ بنياد گذار ايران 530 سال پيش از ميلاد در اينجا كه وصيت كرده بود دفن شد

كوروش بزرگ بنيادگذار ايران هفتم دسامبر سال 539 پيش از ميلاد ضمن ديدار از معبد اصلي شهر بابل و اداي احترام نسبت به آن در همين جا خطاب به همراهانش اعلام داشت كه در هرجاي دنيا كه بميرد بايد جسد او را به پاسارگاد پارس منتقل و در انجا دفن كنند . اين بيان کوروش در تاريخ تحت عنوان " وصيت کوروش " ضبط شده است. کوروش با اين که زرتشتي بود به اديان ديگر که پيروان داشتند و نزد آنان مقدس بودند احترام مي گذارد.
     وي در همين روز « زروبابل » را به رياست بيش از چهل هزار يهودي كه آنان را از اسارت بابلي ها آزاد كرده بود برگماشت تا به اورشليم باز گرداند و به حد كافي سرباز محافظ و پول در اختيار گذارد تا اورشليم و معابد ويران شده يهوديان را بازسازي كنند . بسياري از اين يهوديان از پنجاه سال پيش از آن در اسارت دولت بابل بودند . يهوديان آزاد شده سال 538 پيش از ميلاد به ديار خود رسيدند. كوروش 29 اكتبر سال 539 پيش از ميلاد اعلام داشته بود كه ماموريت او براي آزاد كردن آسياي غربي و الحاق اين مناطق به جامعه مشترك المنافع ايران پايان يافته است و بايد نوروز را در پارس باشد.كوروش پس از تصرف بابل دستور نوسازي بندر صيدا ( لبنان فعلي ) را كه به دست بخت النصر امپراتور بابل ويران شده بود به هزينه ايران صادر كرد.

 

وقايع ابتدای انقلاب و دفاع مقدس در چنين روزي

17/09/59
جبهه جنوب : عمليات نفوذي خودي در شمال بهمنشير ـ آتش توپخانه دشمن در سوسنگرد ـ تحليل لشكر 92 زرهي از حمله احتمالي دشمن به سوسنگرد . جبهه مياني : درگيريهاي محدود و ايذايي در قصر شيرين ، گيلان غرب ، سومار ، زله زرد ، سر پل ذهاب ، اركوازي ، ملك شاهي ، كنجان چم ، كاني سخت و شورشيرين . جبهه شمالي : درگيري محدود در جاده سقز ـ بوكان .

مصاحبه تلويزيوني رئيس مجلس ( آقاي هاشمي رفسنجاني ) درباره حوادث مشهد و ارسال نامه سرگشاده از اصفهان عليه مشي رئيسجمهور با امضاي روحانيت مبارز ، سپاه ، بسيج ، جهادسازندگي ، حزب جمهوري اسلامي ، دادرسي انقلاب اسلامي ، بنياد شهيد و هواداران مجاهدين انقلاب اسلامي اين شهر .

17/09/60
روزنامه كويتي السياسه: شوروي در اجراي پيمان نظامي خود با عراق 25 هواپيماي ميگ و تانك‌هاي تي 62 و تي 72 به عراق ارسال داشته است.

Mobin_s2004@yahoo.com
7 دسامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
شبيخون ژاپني ها به پرل هابر
و ورود آمريكا به جنگ

نبرد ناو سنگين آريزونا در شبيخون
پرل هابور درحال غرق شدن

بامداد هفتم دسامبر سال 1941 نيروي دريايي امپراتوري ژاپن به پايگاه ناوگان امريكا در اقيانوس آرام ــ پرل هاربور ــ واقع در مجمع الجزاير هاوايي شبيخون زد . هواپيماهاي يك ناو هواپيمابر ژاپني كه در فاصله 374 مايلي(580 كيلومتري ) پايگاه لنگر انداخته بود در دو موج در ساعت 7 و 53 دقيقه و 8 و 55 دقيقه بامداد به اين پايگاه حمله بردند . اين حملات تا ظهر طول كشيد و ضمن آن 2 هزار و 403 تن كشته ، 188 هواپيما منهدم و هشت ناو جنگي غرق شد ويا آسيب ديد. از جمله دو ناو سنگين آريزونا و اكلاهما غرق شدند . اين خبر ظهر آن روز به اطلاع روزولت رئيس جمهوري رسيد و روز بعد از كنگره اجازه دادن اعلان جنگ گرفت و از همان روز آمريكا وارد جنگ جهاني دوم شد كه تا سال 1945 طول كشيد.
    ژاپني ها همزمان به پايگاههاي انگلستان در خاور دور حمله برده بودند. چرچيل از ورود آمريكا به جنگ خرسند شد زيرا كه پس تسليم شدن فرانسه ، در برابر آلمان تنها مانده بود.

برخي ديگر از رويدادهاي 7 دسامبر

  • 1877:   توماس اديسون گرامافوني را كه ساخته بود و نخستين « جعبه ساز » جهان بود به معرض تماشا گذارد.

  • 1894:   فرديناند دو لس پس سازنده آبراه سوئز در 89 سالگي در گذشت .

  • 1925:   مجلس موسسان ايران براي اصلاح قانون اساسي ( بركناري قاجاريه و برقراري پهلوي ) در تهران كار خود را آغاز كرد . 54 سال بعد در همين ايام، قانون اساسي جمهوري اسلامي به رفراندم گذارده شد و جاي قانون اساسي سابق را گرفت.

  • 1926:   نخستين يخچال گازي ساخته شد.

  • 1945:   اولين اجاق مايكرو ويو ساخته شد.

  • 1948:   مهندس مهدي بازرگان رئيس دانشكده فني دانشگاه تهران شد. رئيس دانشگاه دكتر علي اكبر سياسي و نخست وزير وقت ساعد مراغه بود.

  • 1949:   مقامات دولت معروف به مليون چين به رياست چيانكايشك به تايوان فرار كردند و آنجا را مركز فعاليت خود قرار دادند و مسئله اي را به وجود آوردند كه هنوز ادامه دارد.

  • 1988:   يك زمين لرزه هفت ريشتري دهها هزار تن را در جمهوري ارمنستان كشت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    8 ذيحجه هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     ورود «عُمَرِ بنِ سَعيدِ بن عاص» به بهانه اداي مناسك حج با جماعتي بسيار به شهر مكه

    8 ذي الحجه 60 - «عُمَرِ بنِ سَعيدِ بن عاص» به بهانه اداي مناسك حج با جماعتي بسيار به شهر مكه وارد شد. اين عده از جانب يزيد مأموريت داشتند كه حضرت امام حسين (ع) را در هر حال دستگير كنند و نزد يزيد ببرند، يا اينكه آن وجود توراني و معصوم را به قتل برسانند. اما سرور و سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) كه از ماجرا آگاه بودند نيّت حجّ را به عمره مُبَدَّل ساختند و پس از طوافِ خانه كعبه و سعي بين صفا و مروه، و اداي فرائض براي جلوگيري از كشتار و قتل عام مسلمانان در خانه خدا با عده اي از ياران و همراهان خويش مكه را ترك كردند. ايشان قصد داشتند كه از اين طريق زمينه مساعدي براي قيام و حركت عظيم خود فراهم آورند. بر اساس اسناد تاريخي در ميان راه حوادثِ بسياري روي داد و از آن جمله هنگامي كه امام حسين (ع) در بين راه بودند به ايشان خبر رسيد كه مُسلِم بن عقيل نماينده آن حضرت و هانيِ بن عُروَه و عَبدُالله بن يَقطُر حاميان راستين ايشان در كوفه به شهادت رسيدند. پس از دريافت اين خبر متأثر كننده، امام حسين (ع) از ياري و همراهي نكردن كوفيان مطلع شدند و بر آن شدند تا با ياران اندك خويش به نبرد با كفار بپردازند.

     

     يوم الترويه - حرکت امام حسين (ع) از مکه به سوي عراق

    8 ذي الحجه 60 - يوم الترويه - حرکت امام حسين (ع) از مکه به سوي عراق
    شب عرفه از شب هاي مناجات , توبه و استجابت دعا است.

     

     

     

     

     Ãاطلاعات روزانه

     

    آب و هوا

    تهران

    2
    12

    اهواز

    9
    21

    تبريز

    1
    14

    شيراز

    0
    13

    مشهد

    2
    7

    بندرعباس

    10
    23

    کرمان

    -4
    7

    اصفهان

    -4
    10

    يزد

    2
    11

    کرمانشاه

    1
    14

    اراک

    -1
    8

    رشت

    7
    13

    دبی

    17
    23


     

    نرخ  ارز، سکه و طلا در بازار آزاد

    1297 تومان
    1023 تومان
    1565 تومان
    1080 تومان
    275 تومان
    279 تومان

    يورو اروپا:
    دلار آمريکا:
    پوند انگليس:
    يکصد ين ژاپن:
    ريال عربستان:
    درهم امارات:

    225000 تومان
    97500 تومان
    50000 تومان
    193000 تومان

    يک بهار آزادی:
    نيم بهار آزادی:
    ربع بهار آزادی:
    طرح جديد:


     

    اوقات شرعی (به افق تهران)

    اذان صبح : 05:30
    طلوع خورشيد : 07:01
    اذان ظهر : 11:56
    غروب خورشيد : 16:50
    اذان مغرب : 17:12
    نيمه شب شرعي : 23:10
     

     

     

     

     

     

    Ãروزشمار عاشورا

    eshge.mahdi@gmail.com

    31 روز تا «روز واقعه»

    تصاویر ویژه محرم 

    نام حسين از جانب خداوند
    تعيين گرديده است

    اسماء گويد: وقتى امام حسين عليه السلام متولد شد، حضرت را در پارچه سفيدى پوشانده، به دست پيامبر دادم، حضرت در گوش راست وى اذان و در گوش چپ او اقامه قرائت نمود، سپس او را در دامن خود نهاد و گريست، عرض كردم پدر و مادرم فدايت باد چرا گريه مىكنيد؟ فرمود: براى پسرم مىگريم، عرض كردم: او همين الان متولد شده است، فرمود: گروه ستمگر پس از من او را مىكشند، خداوند آنها را به شفاعت من نرساند، سپس فرمود: اى اسماء اين خبر را به فاطمه مگو، چرا كه تازه فارغ شده است، سپس به حضرت على عليه السلام فرمود: نام فرزندم را چه گذاردى حضرت عرض كرد: من بر شما در اسم گذارى سبقت نمى گيرم. (الى ان قال) پيامبر اكرم فرمود: من نيز بر پروردگارم در نام او سبقت نمى گيرم، در اين ميان جبرئيل نازل شد و گفت: اى محمد خداوند على اعلى ترا سلام مىرساند و مىفرمايد: على نسبت به شما مثل هارون است به موسى، نام پسرت را همنام پسر هارون بگذار، پيامبر فرمود: نامش چه بود؟ گفت: شبير، پيامبر فرمود: به زبان عربى جبرئيل گفت: نامش را حسين بگذار.

    بحار ج 43 ص 238 از عيون اخبارالرضا عليه السلام.
     

     

     

     

     

    Ãهديه روزانه

    دانلود مجلات و کتب خارجي

    Smart Computing
    ماه دسامبر

    جديدترين شماره از ماهنامه
    Smart Computing

    تاریخ انتشار: دسامبر 2008
    تعداد صفحات مجله: 96
    حجم فایل: 18 مگابايت


    لينک دانلود مستقيم

    رمز فايل: www.mobin-group.com

    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.



     

     

     

     

     

     

    Ãتکنولوژي روزانه

    رکورد جدید Casio
    در ساخت نمایشگر های LCD

    رقابت در ساخت نمایشگر های LCD پیکسل به پیکسل است. سایز , رزولوشن و دیگر فاکتور ها در یک پردازش زیبای رنگ از یک تصویر همیشه با یک نگاه به اثبات می رسد. رکورد آخرین پیکسل شرکت Casio تا آنجا که ما خبر داریم 480*800 پیکسل بود. اما همین امروز صبح متوجه شدیم که رکود جدیدی را قرار است در محصولی که در راه دارد تجربه کند. 
    شرکت کاسیو در یک نمایشگر با سایز دو اینچ رزلوشن 540*960 را ارایه کرده است. این یعنی :546 پیکسل در هر اینچ.این محصول  خبر از آخرین دستاورد های Casio در ساخت نمایشگر های LCD میدهد. این دستاورد با استفاده از فناوری به نام Hyper Amorphous Silicon TFT -HAST به دست آمده است و قادر است در هر پیکسل ترکیب 16.8 میلیون رنگ را نیز پشتیبانی کند. هنوز از زمان راه اندازی دقیق خط تولید این محصول و قیمت تمام شده آن خبری در دسترس نیست. اماCasio تصور رزولوشن و ملموس بودن رنگ ها را با تصویر بالا برایمان آسان کرد! واقعا زیبا و طبیعیست!

    منبع

    5 کابل مجزا در یک پورت USB

    این روزها هر چه قدر که تکنولوژی روز پیشرفت میکند ما را گرفتار سیم ها و کابلهای بیشتری کرده است. دیری نمی گذرد که در لابه لای سیم های دستگاهای موجود در اتاق کارمان گره میخوریم. محصولی که امروز برایتان معرفی میکنیم به واقع یک گجت واقعیست.
    دسته کابلی را که در تصویر مشاهده میکنید در واقع یک کابل است که به کمک مبدلی میتواند 5 کابل از انواع پورت های مرسوم و مورد نیاز روزانه را پشتیبانی کند. این محصول به پورت 5 در 1 مشهور است. کابل اصلی تنها به کمک یک پورت USB ساده به انواع کامپیوتر ها و لپ تاپها متصل می شود .بعد از آن شما قادر هستنید که برای مثال در آن واحد گوشی خود را شارژ کنید و یا به تبادل اطلاعات بین کامپیوتر خود و PSP و یا Ipod بپردازید. هم در زمان صرفه جویی کرده اید و هم از حمل 5 کابل متفاوت نجات یافته اید. قیمتش هم بسیار مقرون به صرفه است. فقط 14$.یک حراج واقعی!

    منبع
     

     

     

     

     

     

     Ãکتاب روزانه


    عرفان مثبت


    نويسنده: محمد تقي جعفري

    معرفی کتاب:
    منظور از عرفان مثبت، در این مبحث، همان عرفان حقیقی است كه آغاز حركتش بیداری انسان از خواب و رویای حیات طبیعی محض است و آگاهی ازاین كه وجود او، در حال تكاپو، در مسیر خیر و كمال، در متن هدف خلقت عالم هستی قرار می گیرد. این عرفان كه مسیرش[ حیات معقول] و مقصدش قرار گرفتن در جاذبه كمال مطلق است، به لقاءالله منتهی می گردد.
    در عرفان مثبت، نفی[ من] معنائی ندارد، بلكه آنچه كه واقعیت دارد این است كه[ من] آدمی به جهت تخلق به اخلاق الله و تادب به آداب الله می تواند به مرحله ای از كمال برسد كه مانند شعاعی از اشعه نور روح الهی گردد.
    علامه محمد تقی جعفری در این نوشتار ضمن تعریف عرفان مثبت سعی دارد با بررسی عرفان و سایر زوایای زندگی ویژگی های عرفان مطلوب را روشنتر نماید.
    فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

    1. عرفان مثبت

    2. عرفان و من

    3. عرفان و جهان هستی

    4. عرفان و زندگی و مرگ

    5. عرفان و كار

    6. عرفان و وسیله و هدف

    7. عرفان و قدرت

    8. عرفان و تمدن

    9. عرفان و مكتب انسانی جدید ( اومانیسم)

    10. عرفان و علم و عقل

    11. عرفان و حكمت

    12. عرفان و شهود واستدلال

    13. عرفان و هنر

    14. عرفان و زیبایی و قانون نظم

    15. عرفان و جهاد

    16. عرفان و حقیقت

    17. عرفان و آزادی ارزشی

    18. عرفان و خدا

    19. عرفان و عشق

    20. عرفان و مذهب


    دانلود کتاب:
    لينک دانلود  (نسخه الکترونيکي با حجم کمتر از يک مگابايت)
    براي دانلود، روي لينکهاي بالا کليک سمت راست کرده و Save Target As را بزنيد.
     

     

     

     

     

     

    Ãطنز روزانه

    هفت‌آسمان مجاز فرهنگ و هنر (43)

    جلال سمیعی

    هفته‌ه ایی كه گذشت، همه‌چیز بر وفق مراد بود و به‌جز بحران امنیتی در بمبئی و سقوط پیاپی بانك‌ها و بشریت در امریكا و اروپا، هیچ بحران مهمی در دنیا اتفاق نیفتاد و اوضاع فرهنگ مملكت نیز در آرامش كامل بود؛ با اعلام وضعیت مساعد در رشد فرهنگ و حتی آمار مطالعه به سراغ مرور اخبار فرهنگی و هنری و سپس تكذیب آن‌ها می‌رویم.


    یكم: صد و ده سكه فقط به آل‌احمد تعلق می‌گرفت!
    نخستین دوره از جایزه‌ی ادبی جلال آل‌احمد با شدت هرچه تمام‌تر برگزار شد و یكصد و ده سكه‌ی مشهور این جایزه به هیچ‌كس نرسید؛ یكی از بزرگان اهل تمیز با اشاره به این كه جلال آل‌اجمد درگذشته است، افزود: طبیعی‌ست كه با این اتفاق، نمی‌توانیم به ایشان یا هر نویسنده‌ی دیگری این همه سكه بدهیم؛ تقسیم چند دسته‌ی بیست و پنج تایی از سكه‌ها بین چند نویسنده‌ی مشهور نیز نتوانست انفجارهای ناشی از این تقدیرها را مهار كند و البته هنوزهیچ‌یك از داوران هم مسؤولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است.


    دوم: ردپای ابتذال در سینمای روشنفكری
    یكی از كارگردانان جوان، كه متاسفانه با كسب جوایز خجالت‌‌آور خارجی مشهور شده است، در اقدامی مشكوك اعلام كرده است كه دیگر به سراغ فیلم‌های خاص نخواهد رفت و با افتخار، فیلم مبتذل خواهد ساخت. یكی از بازیگران مشهور كه در حال امضای قرارداد كلانی با یك تهیه‌كننده‌‌ی مشهور بود، ورود این كارگردان به عرصه‌ی فیلم‌های خانوادگی را اتفاقی مثبت ارزیابی كرد. تهیه‌كننده‌ی فیلم در حال ساخت «چی كنم؟ چی‌كار كنم؟ تو منو نشناختی» هم با اعلام آمادگی برای كار با این كارگردان، افزود: فیلم‌های خانوادگی‌ عاطفی ـ فنی ما هرگز مبتذل نبوده‌اند و ایشان هم به‌زودی با ساخت فیلم‌های ارزشمندی از این دست و ارتقای پایه‌ی مالی، خودبه‌خود توجیه خواهند شد.


    سوم: استاد بیا بالا
    استاد محمدرضا لطفی با انتقاد از همه‌ی بزرگان موسیقی مملكت افزودند: چرا بزرگان موسیقی مملكت در جشنواره‌ی بزرگ موسیقی فجر شركت نمی‌كنند؟ در پی این گلایه رقابت‌ها برای ناپدید شدن افراد فعال در حوزه‌ی موسیقی سنتی آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود كه زد و خوردهای قبلی بر سر سابقه‌ی استادی مجددا احیا شود. یكی از مقامات بی‌ربط به مقوله‌ی موسیقی هم با ابراز تاسف از پدیده‌ی بی‌محلی به جشنواره‌های فجر، چیزهایی افزود كه بهتر است در ادامه به بحران بمبئی نگاهی تازه بیندازیم و نقش استكبار را در آن همیشه بررسی كنیم.


    چهارم: توجیه شو برادرم
    ابراهیم حاتمی‌كیا در اقدامی عجیب خواستار رفع توقیف فیلم «به‌ رنگ ارغوان» شده است و ابراز امیدواری كرده كه با گذشت چهارسال از روزهایی كه نسبت به جمع‌آوری خودش و فیلم مربوطه توجیه شده بود، دوستان نسبت به آزادسازی فیلم نظر مساعد داشته باشند. یكی از دوستان هم در حالی كه می‌خندید، برای توجیه مجدد كارگردان ارزشمند سینمای ایران اعلام آمادگی كرد. پایان اخبار می‌باشد.


    پنجم: ناموس و عكس
    نمایشگاه عكس‌های پیمان هوشمندزاده برگزار، مورد استقبال عموم مخاطبان، مورد استقبال برخی مسؤولین، مورد تشكیك و سپس جمع‌آوری شده است. توضیحات بیشتر به‌دلیل آن كه ما عكس‌ها را ندیده‌ایم، لازم به نظر نمی‌رسد.


    ششم: این بخش به‌طور طبیعی تكذیب می‌شود
    ایده‌ی ثبت روز ملی كوروش، اخیرا مطرح شد و سپس به‌شدت تكذیب شد؛ یكی از كارشناسان امور مصلحت‌های تاریخی با اعلام نكاتی كه همشهری عصر از چاپ آن‌ها فعلا معذور است، دلایلی را در رد یا قبول این ایده مطرح كرد كه همشهری عصر به‌دلیل تصمیم بر ادامه‌ی كار از انتشار آن‌ها خودداری می‌كند؛ یك كارشناس نامعلوم هم چیزهایی افزود كه به ما و شما مربوط نیست. بهتر است فعلا به اخبار حاشیه‌های پس از بحران امنیتی بمبئی توجه كنیم.


    هفتم: پاسخ به نامه‌ها
    دوست گرامی سركار خانم نازگل آندرلاین تنهای دوهزار و هشت، با سلام و احترام؛ ای‌میل شما كه حاوی تحلیل‌های عمیقی از فضای حاكم بر جشنواره‌های فرهنگی و ادبی بود، خوانده شد و اعضای تحریریه هم از ایده‌ی برگزاری جشنواره‌های بدون سكه استقبال كردند و آن را گامی مثبت در راستای فرهنگ مملكت ارزیابی نمودند؛ البته مشكل این‌جاست كه هیچ‌یك از اعضای تحریریه به دلایل مسائل معیشتی حاضر به شركت در چنین جشنواره‌هایی نیستند. لطفا برای توجیه و همكاری بیشتر حضورا خدمت‌تان برسیم.
     

     

     

     

     

     

     Ãدانستنيهاي روزانه

    خانه و خانواده، موفقيت، بهداشت، علم و زندگي، جامعه

    خانمها:
    روشهای اعجاب انگیز برای زیبا تر شدن

    اول از همه اینکه، زیبایی همیشه از درون افراد نشات می گیرد. بهترین راه برای زیبا شدن، طبیعی به نظر آمدن است اما ایده ها و راه هایی هم هست که به آن کمک می کند. لازم نیست برای زیبا دیده شدن حتماً چشمتان را در سایه و گونه هایتان را در رژگونه غرق کنید. این مقاله به شما نشان می دهد که چطور سایه ها و شکل های طبیعی صورتتان را زیباتر نشان دهید تا هم اعتماد به نفستان بالا رود و هم زیبایی طبیعی داشته باشید. اعتماد به نفس زیباترین ویژگی در دنیاست. اندامتان را صاف و سرتان را بالا نگه دارید چون این حالت احساسی در شما ایجاد میکند که بدانید که هستید، چه می خواهید و چطور باید از زندگی لذت ببرید.


    مراحل

    1. لبخند بزنید. اگر هر از گاهی لبخند بزنید، باعث می شود هم احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید و به دیگران این احساس مثبت را منتقل کنید. حتی می توانید جلوی آینه لبخند زدن را تمرین کنید. این می تواند شروع بسیار خوبی برای روزتان باشد و حال و هوایتان را بهتر کند. اما همیشه به یاد داشته باشید که برای تکمیل زیبایی لبخندتان باید دندانهایتان را خوب مسواک کنید.

    2. مراقب پوستتان باشید. با یک کرم مرطوب کننده که SPF آن حداقل 15 باشد، پوستتان را پاکیزه و مرطوب نگه دارید. بیشتر از سه بار در هفته روی صورتتان لیف نکشید چون ممکن است پوستتان را اذیت کند مخصوصاً اگر روی پوستتان جوش داشته باشید. برای آنها که پوست مرطوب دارند، استفاده از ماسک می تواند به از بین بردن روغن اضافی پوست کمک کند. البته این ماسک ها را هم بیشتر از یکبار در هفته استفاده نکنید.

    3. لایه برداری پوست، یعنی برداشتن لایه کهنه و مرده پوست، می تواند کمک کننده باشد. لایه برداری می تواند آسیب های ناشی از جوش و آکنه پوست را کاهش دهد اما اگر روی پوستتان جوش دارید، بهتر است که از متخصص پوست هم کمک بگیرید.

    4. با کمتر کردن آرایش صورتتان، زیبایی طبیعی تابستانی را به پوستتان ببخشید. آرایش برای تقویت شکل و ترکیب صورت شماست نه برای پوشانیدن آن. برای چشمانتان حتماً از خط چشم استفاده کنید چون به چشمانتان شکل می دهد. برای روز از رنگ ها و سایه های جیغ استفاده نکنید اما استفاده از این رنگ ها برای شب اشکالی ندارد. اگر روی صورتتان جوش دارید، برای درمان آن از محصولاتی که پوستتان را بیش از حد خشک می کند استفاده نکنید.
    - لباسهایی انتخاب کنید که اندامتان را متناسب تر نشان دهد. پوشیدن لباسهای خیلی لختی هم همیشه خوب نیست چون باعث می شود دیگران فکر زیاد خوبی درموردتان نکنند.
    - می توانید لباسهایی انتخاب کنید که هم جذاب و در عین حال سنگین به نظر بیایید. یک شلوار جین یا دامن با یک بلوز زیبا بسیار متناسب به نظر خواهد آمد. البته دقت کنید که کفشهایتان هم حتماً باید با لباستان ست باشد.

    5. با لوازم جانبی و زینتی ظاهرتان را چشمگیرتر کنید. اما دقت کنید که زیاد هم در این زمینه افراط نکنید. یک هدبند، تل یا گردن بند کافی است. یادتان باشد هرچه کمتر، بهتر.
    - لباسهایی بخرید که اندامتان را لاغرتر و متناسب تر نشان دهد.

    6. مراقب موهایتان باشید. به طور منظم موهایتان را کوپ کنید و همیشه دنبال مدل ها و رنگ هایی برای موهایتان باشید که به شکل صورت و نوع موهایتان بیاید.
    - همیشه موهایتان را شانه کنید اما نه بیش از اندازه. مدل موی صاف و فر هر دو را برای خود امتحان کنید.
    - اگر قصد رنگ کردن موهایتان را دارید، دقت کنید که رنگ مورد نظرتان حتماً به رنگ پوستتان بیاید. سعی کنید فقط تا یک تا دو سایه روشنتر یا تیره تر از رنگ طبیعی موهایتان پیش روید.

    7. صاف بایستید. اینکار نشان می دهد که به خودتان احترام می گذارید و همه هم دنبالتان خواهند بود. علاوه بر این برآمدگی های اضافی بدنتان را هم کمتر نشان می دهد. طرز ایستادن و نشستن اهمیت زیادی دارد و می تواند به جذابیتتان اضافه کند.

    8. اهمیت زیبایی درونتان را درک کنید. آدم های زیبا در دنیا زیاد هستند اما زیبایی خیلی متداول است. بعد از حرف زدن با چند نفر از آنها متوجه می شوید که این آدم ها زیاد هم زیبا نیستند. رفتار بد با دیگران ممکن است درون آنها را خیلی زشت هم نشان دهد و باعث شود دیگران دیگر اهمیت چندانی به زیبایی بیرونشان هم نشان ندهند.
    - پس یادتان باشد اگر با دیگران بد رفتار کنید، همه آرایشهای دنیا هم نخواهد توانست زیبا نشانتان دهد.
    - به خودتان و دیگران احترام بگذارید و خواهید دید که چه حس خوبی پیدا میکنید.

    9. احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید. وقتی حستان به خودتان خوب باشد، ظاهرتان هم خوب خواهد شد. پس اعتماد به نفس داشته باشید.
    - مردم به سمت کسانیکه به خودشان احترام می گذارند جذب می شوند و با آنها راحت هستند. دوست داشتن و احترام گذاشتن به خودتان به معنی خودخواهی و خودبینی شما نیست. فقط به دیگران نشان می دهد که از ظاهر خودتان راضی و خوشحال هستید.
    - خودتان باشید، با دیگران گرم و دوستانه برخورد کنید و احساس خوبی پیدا کنید. مطمئن باشید که خیلی زود همه این را متوجه می شوند.

    10. اگر دوستانتان تحسینتان کردند، سعی نکنید آنها را منفی کنید، تحسین و تمجید اطرافیان را بپذیرید و از آن برای بالا بردن اعتماد به نفستان استفاده کنید. یک تشکر کردن مودبانه خیلی بهتر از پایین آوردن خودتان است.

    11. ورزش کنید. همه کسی را که به خودش احترام می گذارد و مراقب بدن خود است را دوست دارند. خوب به نظر رسیدن فقط به آرایش و لباس محدود نمی شود، سالم بودن و داشتن احساسی خوب نسبت به خود هم بخشی از آن است.
    - حداقل نیم تا یک ساعت در روز وقتتان را به ورزش اختصاص دهید و روزانه 8 لیوان آب بنوشید. آب درخشش زیبایی به پوستتان می دهد.
    - اگر وقت برای باشگاه رفتن ندارید، حداقل 40 دقیقه در روز –در فواصل استراحت های 20 دقیقه ای بین کار هم که شده—را به پیاده روی تند اختصاص دهید.
    - هر ورزشی که دوست داشته باشید خوب است اگر هم ورزشی را تابه حال امتحان نکرده اید، یکی را انتخاب کنید که با شرایطتان جور باشد.

    12. خواب کافی داشته باشید. این به شما کمک می کند همیشه بهترین ظاهر را داشته باشید و داشتن یک الگوی منظم برای خواب باعث می شود هر روز سرحال و سرزنده از خواب بیدار شوید و روز خوبی داشته باشید.

    13. هر روز بدنتان را برس بکشید. یک برس با موی پلاستیکی یا موی طبیعی برداشته و دایره وار روی بدنتان بکشید. از پاها شروع کنید و بالا تا سینه پیش روید. اینکار پوستتان را سفت کرده، سلولیت را برطرف نموده و پوست های مرده را از بین برده و درخشش خوبی به پوستتان می دهد. بهتر است اینکار را صبحها انجام دهید چون سرحال ترتان می کند. یادتان باشد اینکار را حتماً روی پوست خشک انجام دهید.

    14. بهداشتن دندانها را رعایت کنید. بعد از هر غذا دندانهایتان را مسواک کنید و روزی دوبار از نخ دندان استفاده کنید و یادتان باشد هرچه بیشتر مسواک بزنید، بهتر است.
    - البته دقت کنید که مسواک را سفت روی دندانها نکشید. ممکن است فکر کنید اینطوری دندانهایتان بهتر تمیز می شوند اما فقط به آنها آسیب می رساند.
    - حتماً بعد از گذشت 10 دقیقه از خوردن غذا مسواک کنید چون باعث می شود به مینای دندان آسیب برسد و اگر وقت برای صبر کردن ندارید، فقط دهانتان را با آب خالی بشویید.
    - دندانهایتان را سفید کنید. همه با دندانهای سفید و تمیز زیباتر به نظر می رسند. و خرید سفیدکننده های دندان هم چندان برایتان گران تمام نمی شود. همچنین موقع مسواک کردن دندانها حتماً لثه ها، زبان و سقف دهانتان را هم مسواک بکشید.

    15. شاخص حجم بدن (BMI) خود را اندازه گیری کنید. اینکار به شما کمک می کند وزن سالم خود را بدانید و دیگر وزن خود را با دیگران مقایسه نکنید.

    16. موهای زائد بدن و صورت را از بین ببرید. موهای زائد بدن و صورتتان را به طور منظم با هر روشی که برایتان مقدور است، از بین ببرید.

    17. با چشمانتان هم لبخند بزنید. چشمها دریچه روح هستند. پس وقتی با چشمانتان بخندید مردم بلافاصله جذبتان می شوند.

    18. با محصولات خاص، موهایتان را براق و درخشان نگه دارید.


    نکات

    · به مقدار کافی آب بنوشید. از موادغذایی سالم و مغذی مثل ماهی، میوه ها و سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید. این مواد به درخشندگی پوستتان کمک می کنند.
    · اگر پوستتان مستعد جوش است از بخار روغن درخت چای استفاده کنید. این بخار منافذ پوستتان را باز کرده و این روغن به از بین بردن جوش ها کمک می کند.
    · بعد از استفاده از بخورهای صورت یا سونا از تمیزکننده پوستی مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. پس از شستشوی پوستتان، یک مرطوب کننده بدون روغن روی آن بمالید. بااینکه ممکن است به خاطر سن پایینتان به نظرتان مسخره بیاید از کرم های ضد چروک استفاده کنید. این کرم ها به پوستتان درخشندگی خاصی می دهد و استفاده مداوم از آن از بروز چروک جلوگیری می کند.
    · استفاده از مومک برای برداشتن موهای بدن بهترین روش است. بهتر است اینکار را در سالن های آرایشی انجام دهید اما به هیچ وجه برای پوست صورتتان از این روش بهره نگیرید. چون پوست صورت بسیار حساس است. بند انداختن برای پوست صورت بهترین روش است.
    · از اسپری، دئودورانت یا لوسیون برای پوستتان استفاده کنید. بااینکه جای دوش گرفتن را نمی گیرد اما باعث می شود دیگران از کنار شما بودن لذت ببرند.
    · یک آرایشگر خوب برای خودتان انتخاب کنید. ممکن است مجبور شوید پول بیشتری بپردازید اما ارزشش را دارد. اگر مطمئن نیستید که چه مدل مویی به شما بیشتر می آید، از آرایشگرتان کمک بگیرید.
    · روی رژلبتان برق لب بزنید.
    · ناخن هایتان را همیشه زیبا و مرتب نگه دارید. حداقل هفته ای دوبار نزد مانیکوریست بروید و اگر از عهده هزینه آن برنمی آیید، خودتان اینکار را یاد بگیرید. انجام فرنچ مانیکور آنقدرها هم که فکر می کنید سخت نیست. ناخن های پاها را هم فراموش نکنید.
    · همیشه موهایتان را تمیز نگه دارید. بااستفاده از شامپوی مناسب موهایتان را درخشان و سالم نگهدارید. اگر موهایتان وز دارد، حتماً از نرم کننده و حالت دهنده و ضد وز برای موهایتان ساتفاده کنید. اگر وقت ندارید که هر روز صبح موهایتان را بشویید، شب قبل آنها را شسته و کار درست کردن را برای صبح بگذارید.
    · وقتی شب موهایتان را می شویید، در همان حالت که خیس هستند آنها را ببافید. اینکار باعث می شود صبح که موهایتان را باز کنید، حالت زیبایی پیدا کند و درست کردن آن آسانتر شود. مدل هایی را برای درست کردن موهایتان انتخاب کنید که با شکل و فرم صورتتان جور باشد.
    · از عطری استفاده کنید که بهترین احساس را در شما ایجاد میکند. همچنین می توانید از لوسیون بدن استفاده کنید. البته دقت کنید که بیش از اندازه عطر به خودتان نزنید. کمی از عطرتان را روی یکی از مچ ها زده، آن مچ را به مچ دیگرتان بمالید و بعد روی بازوها و گردنتان بمالید.
    · مراقب لبهایتان باشید. از رژ لب های خوب و حتماً از برق لب استفاده کنید.
    · کفش های پاشنه بلند پاهایتان را فوق العاده نشان می دهند.
    · به خودتان در آینه نگاه کنید. بهترین ویژگیتان چیست؟ پاها؟ موها؟ دهانتان؟ شانه هایتان؟ ببینید چطور می توانید این ویژگی را برجسته تر کنید. مثلاً اگر موهای زیبایی دارید، هر یک روز در میان آنرا بشویید تا براقتر و زیباتر به نظر برسند.
    · آنها که پاهای بلند و زیبایی دارند، حتماً به دقت همیشه آنها را اپیلاسیون کنند تا بتوانند با پوشیدن دامن یا شلوارکهای زیبا آنها را برجسته تر نشان دهند. آنها که شانه ها و استخوان بندی زیبایی دارند می توانند از تاپ ها و بلوزهایی استفاده کنند که زیبایی اندامشان را بیشتر جلوه گر کند.
    · هر شب یک حمام طولانی اما نه خیلی داغ بکنید. اینکار به ریلکس کردنتان کمک می کند.
    · هروقت که از وضعیت ظاهرتان ناراحت و غصه دار شدید، با چند نفر از دوستانتان برای شام بیرون بروید و با آنها دردودل کنید.
    · اگر از درون شاد و خوشحال باشید، به بیرونتان هم منتقل خواهد شد. کارهایی انجام دهید که از آن لذت می برید، به کنسرت بروید، کفش بنفش بپوشید، با حیوانات بازی کنید و ....
    · اعتماد به نفس یکی از جذابترین ترین چیزها در دنیاست. جسور باشید. پشتتان را صاف و سرتان را بالا نگه دارید. این حالت نشان می دهد که می دانید که هستید، چه می خواهید و کجا می روید. برای چشمهایتان از سایه های متفاوت و متنوع استفاده کنید. دکوراسیون اتاقتان را هر از گاهی تغییر دهید. با غریبه ها حرف بزنید. پر رو باشید اما نه بی ادب، محدوده خود را بشناسید. مطمئن باشید که زیبایید.
    · خودتان باشید. بر حسادت خود و مقایسه کردن خود با دیگران غلبه کنید. ببینید چه چیز باعث می شود که دیگران اینقدر خوب به نظر برسند. ببینید چطور می توانند حواس همه را به نقاط مثبت خود جلب کنند و با این روش نقاط منفی خود را بپوشانند.
    · اگر پوستتان بی عیب و هیکلتان زیبا نیست نگران نباشید. زیبایی به شکل ها و اندازه های مختلف می آید. و یادتان باشد زیبایی واقعی همان زیبایی درونی است.
    · ابروهایی که شکل طبیعی داشته باشند همیشه زیباتر هستند اما دقت کنید که ابروهایتان را حتماً دست یک متخصص خبره بسپارید.
    · اگر سنتان پایین است، از رنگ های شادتر استفاده کنید.
    · وانمود نکنید کسی هسیتید که واقعاً نیستید. خودتان بودن همیشه بهترین کار است. وقتی به خودتان در آینه نگاه میکنید، ببینید که چقدر زیبا هستید. اینکار اعتماد به نفس بیشتری به شما می دهد.
    · زیبا بودن در درون همه دخترهاست. این شمایید که باید آمادگی نشان دادن آن را داشته باشید.
    · همچنین یادتان باشد که باید همیشه زیبا به نظر برسید، نه فقط برای پسرها.


    هشدارها
    · در آرایش کردن افراط نکنید. آرایش نکردن به شما نشان می دهد که بدون آن هم زیبا هستید و چندان به آن نیاز ندارید.
    · یادتان باشد که یک لبخند زیبا بهترین دارایی شماست، پس مراقب دندانهایتان باشید و مرتب نزد دندانپزشک بروید.
    · همیشه درمورد اینکه آیا لازم است در همه قسمت های صورت آرایش داشته باشید یا نه خوب فکر کنید.
    · هیچوقت به خاطر ظاهرتان کارهایی که از آن لذت می برید را کنار نگذارید. لزومی ندارد چون هر روز موهایتان را صاف میکنید دیگر شیرینی نپزید.
    · هیچوقت موی بالای لبتان را با تیغ اصلاح نکنید. بند انداختن یا استفاده از موبر برای آن بهتر است.
    · مصرف مشروبات الکلی یا موادمخدر به هیچ وجه به زیباتر کردن شما کمک نمی کند. درواقع در طول زمان، دقیقاً نتیجه عکس روی شما خواهد داشت.
    · اینکه مثل زن های هرزه به نظر برسید زیبایتان نمی کند. فقط شان شما را تا حد آن افراد پایین می آورد. بنا بر سنتان لباس بپوشید. هات و سکسی بودن همه چیز زندگی نیست.
    · به توجه مردان سن بالا ارزش بگذارید اما محتاط باشید. یادتان باشد که آنها تجربه بیشتری دارند، خودشان را می شناسند و اعتماد به نفسشان بالاست. از طرف دیگر، بهتر هم می توانند از شما سوء استفاده کنند پس حسابی مراقب باشید.
    · زیبایی یک نفر، یک هنر ساده مثل نقاشی یا مجسمه سازی نیست. اگر انسانیت، شجاعت، اعتماد به نفس و شوخ طبعی در چشمانتان بدرخشد، زیباتر به نظر خواهید آمد. پس قلب پاک، روح دلیر و همه خصوصیات مثبت خود را به نمایش بگذارید.
    · هیچوقت خودتان را به پسرها نیندازید (آویزان آنها نشوید).


    چیزهایی که به آن نیاز دارید:
    · یک کرم مرطوب کننده مناسب با پوستتان
    · یک شامپو و نرم کننده مناسب با نوع موهایتان
    · محصولات مربوط به مو برای از بین بردن وز کردن مو، خشکی مو و امثال این.
    · موچین و قیچی
    · مو بر
    · لیف یا محصولات مخصوص لایه برداری پوست
    · محصولات مربوط به مراقبت از پوست مناسب با نوع پوستتان
    · اعتماد به نفس
    · میوه و سبزیجات روزانه
    · لباسهای زیبا
    · ریمل
    · برق لب
    · لبخند
     

     

     

     

     

     

    Ãپاسخ به پرسش هاي شما

    zahra4066@yahoo.com

    نگاهي به گرايش هاي عرفاني جوانان

    سوال:
    امروزه با نگاهي به ليست كتاب هاي پرفروش در ايران، مثل كتاب هاي "پائلوكوئيلو"، "كريشنامورتي"، "كارلوس كاستاندا" و ... درمي يابيم كه اقبال و تمايل به نوعي از عرفان مدرن و جديد كه نويد بخش آرامش و تعالي است، رو به افزايش است.  لطفا در مورد اين عرفانها توضيحاتي بدهيد.
     

    پاسخ:
    در پاسخ بايد گفت كه اين نوع كتاب ها تنها بخشي از رسانه اي است كه مروج اين نوع از عرفان است و اقبال و گرايش به اين نوع از عرفان، خود را در بسياري از رسانه هاي ديداري و شنيداري بازنمايي كرده است.
    نگاهي به ريشه، خاستگاه و نوع آموزه هاي معنايي اين نوع عرفان هاي مدرن، بي شك در چرايي اقبال و گرايش به سمت آن ها مؤثر است. در اينجا اين مقدمه لازم است كه در تقسيم بندي مكاتب عرفاني، دو دسته عمده به چشم مي خورد كه مي توان از آن ها به عرفان هاي "شريعت مدار" و عرفان هاي منهاي شريعت" ياد كرد. عرفان هاي شريعت مدار حول محور سه دين اصلي اسلام و مسيحيت و يهود هستند و عرفان هاي منهاي شريعت كه حول و حوش آيين هاي مشرق زمين مانند "هندو"، "بودا"، "ودا"، "شينتو" و ... قرار دارند، آيين هاي بدون چارچوب شريعت به معناي واقعي آن هستند و تنها آموزه هاي خود را در قالب مناسك و آيين و رسوم هاي ويژه اي بازنمايي مي كنند. و بيشتر بر روي مراقبه و تمركز دروني تأكيد دارند.
    نكته قابل توجه در اين است كه اگرچه بيشتر اين عرفان ها يا شبه عرفان ها ريشه و خاستگاه شرقي دارند، اما در عصر حاضر در غرب طرفداران بسياري پيدا كرده اند و غربي ها با استفاده از قالب هاي نوين كتاب، شعر، موسيقي و فيلم، آن ها را باز توليد كرده و به كشورهاي ديگر به عنوان يك خوراك معنوي جديد عرضه مي كنند.
    در واقع مي توان گفت كه تمايل به اين عرفان ها در جامعه ما پديده اي خودجوش نبوده است، بلكه بيشتر پديده اي است كه از درون جامعه غربي و بر اساس اقتضائات ويژه آن شكل گرفته و به جامعه ما هم سرايت كرده است.
    رشد تمايلات معناگرايانه در غرب به عقيده بسياري از انديشمندان ناشي از محوريت يافتن حس گرايي و پوزيتويسم عصر مدرن است كه در مباني معرفت شناختي خود به هيچ منبع شناختي فراتر از ماده قائل نبودند. دلزدگي از اين نوع افراط ها، هر چند باعث شد كه بشر غربي به نداي فطرت خاك گرفته خود پاسخ بگويد و در جستجوي معنا و مفهوم هستي باشد، اما باز هم در تشخيص راه به انحراف رفت. بشر غربي در جستجوي راهي بود كه بتواند به پرسش هاي اساسي زندگي اش پاسخ بگويد و عالم را برايش معنادار كند، اما آنچه كه اين مكاتب عرفاني به او دادند، تنها يك نوع معنويت گرايي زميني است كه به هيچ غايت بالاتري ختم نمي شود. در واقع مي توان گفت كه دنياي مدرن به جاي اين كه در جستجوي معنا باشد به سمت نوعي از تجربه هاي معنوي مثل هيپنوتيزم و يوگا و مديتيشن سوق پيدا كرده است كه در آن فردگرايي افراطي، درون گرايي، و تكيه بر استعدادهاي دروني انسان و اموري از اين قبيل به چشم مي خورد. در اين نوع مكاتب عرفاني، خداوند به موجودي در درون وجود انسان تقليل مي يابد و قابل دسترس مي شود و فرد مريد اين نوع آموزه ها، بايد شديداً درون گرا و انزوا طلب شود تا بتواند خدا را در درون خود حس كند؛ از اين راه مي تواند به آرامش عميقي كه وعده اش را داده اند، برسد.
    با نگاهي كلي به آموزه هاي ذكر شده در بالا مي توان دريافت كه مركز ثقل عرفان هاي جديد، ريشه در اساسي ترين محور مدرنيته يعني اومانيسم دارد. به انسان گفته مي شود كه اگر در درون خودت واكاوي كني، انرژي و استعدادي بي حد و حصر مي يابي كه اين انرژي مي تواند آرامش عميق و بي پايان را به ارمغان آورد. در واقع مي توان گفت كه بسياري از اين مكاتب عرفاني بيشتر به نظريه هاي روان شناسي شباهت دارند كه به درون، خود و انسان تأكيد مي كنند.
    با يافتن اين سرنخ كه اين مكاتب ريشه اومانيستي دارند مي توان گفت كه نتيجه محتوم اومانيسم، نيهيليسم است و بشري كه در جستجوي معنا به اين وادي رسيده است، بعد از طي مسافتي، خود به پوچ گرايي معرفت شناختي خواهد رسيد. چرا كه اساساً اين مكاتب خود را مقيد به پايه ريزي مباني معرفت شناختي نمي كنند.
    در اينجا اشاره مختصر و كوتاهي به نسبت بين عرفان ناب و حقيقي اسلام كه "سهروردي"، "بايزيد"، "حلاج" و ... منادي آن بودند و اين عرفان هاي كاذب، ضروري مي نماياند.
    قدما راه هاي رسيدن به حقيقت را سه راه مي دانستند؛ شريعت، فلسفه و عرفان، كه به تناسب هر كدام از اينها روش و منش هر يك براي رسيدن به حقيقت متفاوت است، ولي هدف و مقصد آن ها يكي است. در واقع تفاوت روش ها بستگي به ابزارهاي متفاوت آن ها دارد كه يكي عقل و استدلال است و ديگري كشف و شهود.
    در مورد عرفان كه يكي از اين سه راه طريق است، بايد گفت كه عرفان شناخت شهودي پروردگار است كه جز از طريق تهذيب نفس و منهاي باطن ميسر نمي شود. در واقع عرفان هدف نهايي خود را اتحاد با پروردگار مي داند كه عارف در اين راه اتحاد و يكي شدن با پروردگار، از همه تعلقات محدود و شخصي خود دست مي كشد و فاني في الله مي شود. در حقيقت عرفان نويد بخش اين است كه امكان ارتباط مستقيم و حضوري سالك با خدا از طريق شهود و تجربه باطني وجود دارد؛ مشروط به اينكه انضباط روحي و خودسازي و تهذيب جزء لوازم لاينفك آن مي باشد.
    همان طور كه در بالا آمد، هر چند كه عرفان به عنوان يك روش خاص امتيازات ويژه اي دارد، از جمله اينكه شناختي كه بوسيله عرفان به دست مي آيد، شناخت حضوري است و نه حصولي؛ اما آفات و آسيب هاي بسياري دارد كه عرفان هاي مدرني كه هيچ شباهتي به عرفان ناب و حقيقي ندارند، به اشتباه افتاده اند و اسم خود را عرفان گذاشته اند؛ و حال اينكه هر حالت بي خودي و خلسه اي حالت كشف و شهود عرفاني نيست.
     

     

     

     

     

    Ãاس.ام.اس روزانه

    roozane.sms@gmail.com

    1436- مردى زكننده درخيبر پرس،اسراركرم زخواجه قنبر پرس،گرطالب فيض حق بصدقى حافظ،سرچشمه آن زساقى كوثر پرس. (8878-0912)

    1437- لیزخوردن بهانه ئیست برای محكم فشردن دست كسی كه دوستش داری. (8878-0912)

    1438- لات ترين اس ام اس سال 87: آب دماغتيم...آنتي هيستامين بخور ، فنا شيم (5789-0912)

    1439- گفتم كه خدا مرا مرادى بفرست* طوفان زده ام راه نجاتى بفرست* فرمود كه با زمزمه (يامهدى)* نذر گل نرگس صلواتى بفرست* (6471-0916)

    1440- گرچه دنیافراموش کندخاطره هارا،توفراموش نکن خاطر مارا... (8125-0912)

    1441- كنم هرشب دعائی كزدلم بیرون رودمهرت، ولی آهسته میگویم خدایابی اثرباشد. (8878-0912)

    1442- كدام پل، كجاي اين جهان شكسته است...؟كه هيچكس به خانه اش نمي رسد!. (0509-0912)

    1443- كاش بدوني نبودنت، نديدنت ،هرگز بهونه نميشه واسه از ياد بردنت (7340-0918)

    1444- قشنگترين لحظه هايم را با ساده ترين دقايقت عوض مىكنم تا بدانى برايم عزيزى(4435-0935)

    1445- قایق مكث كرد،دریاتمام شد و..من ازتومی آیم تابه جای همه درياگریه كنم. (8878-0912)

    1446- قالت الفاطمةعليها:(صبت علي مصائب لو أنهاصبت على الأيام صرن لياليا)مصائب ودردهايی برمن واردشدكه اگربرروز واردميشدآنراشب ميكرد. (4497-0916)

    1447- عشق فقط عشق لاتی . عرق سگی و آبجو قاطی. پری و زری وشمسی و فاطی.حبس ابد بدون ملاقاتی.فکر نکنی گنده لاتیم.به جون خودت خاطر خاطیم. (2447-0936)

    1448- عزيزم توگاومني»»»»»»ناراحت نشوالان ميفهميگ:گلما:ارزومو:وجودم (2149-0916)

    1449- صورت ماهت؟؟..؟؟ دوچشمان سیاهت.؟ نگاه مظلومانه ات.؟ منوبیادگدای سر کوچه مون میندازه (7311-0918)

    1450- صدجام اگرآرند،یكبار كندمستم،یكبارنگاه دوست،صدبار كندمستم. (8878-0912)


    شماره برای ارسال مسیج : 09125698059
     

     

     

     

     

    Ãمقاله روزانه

    ناگفته‌هاي فرج‌الله سلحشور
    درباره سريال «يوسف پيامبر»

    كارگردان سريال تلويزيوني «يوسف پيامبر» مي گويد من ابتدا فيلم-داستان را نوشتم سپس فيلم‌نامه را. اما از آنجايي كه فيلمنامه اصلي ده جلد 200 صفحه‌اي بود كسي حاضر به خواندن آن نشد.
    كارگردان سريال تلويزيوني «يوسف پيامبر» در گفت‌وگوي مشروح با فارس، به انتقادات و شائبه‌ها در خصوص روايت، انتخاب بازيگران، بودجه توليد سريال و ... با صراحت پاسخ داد.
    براي پنجشنبه ساعت 11 قرار مصاحبه را تنظيم كردم. ساختمان سريال «يوسف پيامبر» بنايي دو طبقه و قديمي بود كه در يكي از كوچه‌هاي فرعي ميدان هفت تير قرار داشت. باورش كمي سخت بود كه تمامي مراحل تدوين سريال در اين ساختمان انجام شده باشد. زنگ ساختمان را به صدا در آورده و با راهنمايي خانم منشي وارد طبقه اول شدم. داخل راهروي ساختمان چند تابلو از نماهاي سريال يوسف نصب شده بود تا مشخص شود اين ساختمان جهت انجام پروژه سريال «يوسف پيامبر» اجاره شده است.
    دفتر كار آقاي كارگردان يك اتاق كوچك 15 متري بود. در زدم و به محض ورود با روي خندان و چهره بشاش آقاي سلحشور پذيرايي شدم. يك قفسه كتابخانه، چند مبل مندرس، يك ميز اداري، يك دستگاه تلويزيون به همراه يك دستگاه ويدئو تمام امكانات دفتر نويسنده و كارگردان سريال را تشكيل مي‌داد. روي ميز آقاي كارگردان كنار يك لب‌تاپ برگه‌هاي پرينت شده نظرات بينندگان به چشم مي‌خورد كه نشان مي‌داد آقاي سلحشور نظرهاي بينندگان را به طور جدي دنبال مي‌كند.
    كمتر از يك ساعت به وقت شرعي باقي مانده بود و از آنجايي كه مي‌دانستم ايشان اهل نماز اول وقت است، رفتم سراغ اصل موضوع تا مصاحبه‌ام نيمه تمام نماند.



    فرج الله سلحشور كارگردان سريال حضرت يوسف (پشت صحنه فيلم)


    * چرا علاقه‌اي به مصاحبه كردن نداريد؟
    - بسم الله الرحمن الرحيم. منتظرم بخش‌هايي از سريال «يوسف پيامبر» ديده شود تا حرفي براي گفتن داشته باشم. اين طور نباشد كه هنوز مردم سريال را نديده‌اند و پاسخ بسياري از سؤال‌هايشان را نگرفته‌اند، در حالي كه پاسخ اكثر شبهات‌شان در خود سريال نهفته است و وجود دارد. بنابراين نيازي به توضيح پيشاپيش من نيست. بهتر است كه سريال ديده شود تا خود به خود پاسخ سؤالات داده شود، دست آخر اگر سؤالي ماند به آن مي‌پردازيم.

    * فكر نمي‌كنيد اگر به برخي سوالات و شبهات سريع‌تر پاسخ داده نشود، ممكن است عده‌اي از بينندگان سريال را از دست بدهيد؟
    - بنده فكر مي‌كنم سريال «يوسف پيامبر» سير صعودي خود را تا انتها حفظ كند و مطمئن باشيد هرچه جلوتر برويم، سريال روانتر و جاافتاده‌تر خواهد شد.

    * بخش عمده‌اي از انتقادات در زمينه فيلم‌نامه صورت مي‌گيرد. جنابعالي به عنوان نويسنده سريال، تا چه حد متن فيلم‌نامه را مطابق با منابع شيعي و به دور از اسرائيليات مي‌دانيد؟
    - بنده مطالب راجع به اسرائيليات را به هيچ وجه قبول ندارم. فكر مي‌كنم منابعي كه براي نگارش فيلم‌نامه استفاده كرديم تا به امروز با اين استحكام در مورد سوره يوسف استفاده نشده است. بنده معتقدم تاكنون اين قدر قوي و مستدل به سوره مباركه يوسف از طرف هيچ كدام از نويسندگان، محققين و مفسرين نگاه نشده است. و كمتر تفسيري تاريخي وجود دارد كه موارد زيادي از اسرائيليات در آن رخنه نكرده باشد و به لطف خدا در مورد سريال «يوسف پيامبر»، وجود اين مورد بسيار بسيار كم است. حالا اگر كسي ردپايي از اسرائيليات در اين سريال سراغ دارد عنوان كند تا ببينيم آيا واقعاً جزء اسرائيليات هست يا نه.

    * در مورد اسرائيليات مواردي مطرح شده است، اگر ممكن است به چند مورد از آن پاسخ دهيد. به عنوان مثال ازدواج دو خواهر در شريعت اسلام حرام اعلام شده است و از آنجايي كه ما معتقديم دين خدا از آدم تا خاتم يكي است، بنابراين زمان حضرت يعقوب نيز اين حكم جاري و ساري بوده است. بنابراين عده‌اي معتقدند حضرت يعقوب پس از فوت همسرش، خواهر ايشان را به همسري اختيار مي‌كند. چه پاسخي بر اين مدعا داريد؟
    - نظر مرحوم علامه طباطبايي و بسياري از مفسرين با اين‌ها موافق نيست. بسياري از مفسرين و تاريخ‌دانان ما معتقدند كه در اديان گذشته ازدواج همزمان با دو خواهر ممكن بوده است. ضمن اين كه آيه قرآن نيز بر اين نكته تصريح مي‌كند، بنابراين نمي‌تواند جزء اسرائيليات باشد.

    * اتفاقاً عده‌اي خلاف نظر شما را دارند و دليل آن را هم آيه 23 سوره نساء عنوان مي‌كنند.
    - بله، در سوره مباركه نساء ازدواج همزمان با دو خواهر حرام اعلام شده است اما بلافاصله بعد از آن گفته شده است «الا ما قد سلف». بنابراين آيه قرآن تصريح مي‌كند كه در گذشته ازدواج همزمان با دو خواهر وجود داشته است و اسرائيليات يعني مطالبي كه حقيقت ندارد، در حالي كه در گذشته جمع بين دو خواهر وجود داشته است.

    * مورد بعدي فوت مادر حضرت يوسف(ع) است. عده‌اي معتقدند مادر حضرت يوسف(ع) فوت نمي‌كند و بعدها به همراه حضرت يعقوب و پسرانش وارد مصر مي‌شود، در صورتي كه در سريال شما مادر حضرت يوسف(ع) فوت مي‌كند؟
    - بسياري از مفسرين ما معتقدند كه مادر حضرت يوسف فوت كرده است و خاله آن حضرت است كه وارد مصر مي‌شود. كما اين كه در فرهنگ اسلامي خاله مثل مادر است، چه برسد به آن كه خاله همسر پدر نيز باشد. ضمن اينكه تمامي تاريخ‌نويسان و داستان نويسان معتقدند مادر حضرت يوسف در جواني از دنيا رفته است.

    *شما در سريال‌تان حضرت يوسف(ع) را دو بار فروختيد اما موضوع فروش آن حضرت درتنها يك بار در قرآن بيان شده است، چه پاسخي داريد؟
    - بله، در قرآن يوسف فقط يك بار فروخته مي‌شود كما اين كه خيلي مطالب مهم ديگر هم در قران بيان نمي‌شود. چرا كه قرآن بنايش بر اطاله كلام نيست، قرآن به ذكر يك مثال اكتفا مي‌كند و ما بخشي از اطلاعات‌مان را بايد از طريق كتب تاريخي تكميل كنيم. به عنوان مثال در مورد برتري حضرت يوسف(ع) نسبت به برادرانش، هم حضرت يعقوب و هم حضرت يوسف چندين بار خواب مي‌بينند كه در تاريخ آمده است اما در قرآن ذكر نشده است.

    * يكي ديگر از اشكالاتي كه به فيلمنامه شما وارد مي‌كنند، سن كم حضرت يعقوب هنگام تولد يوسف (ع) است، چرا كه يعقوب سريال شما حدوداً 45-50 ساله است اما دربرخي منابع نقل شده است كه يعقوب (ع) در سنين پيري صاحب يوسف مي‌شود و اين سن گاهي تا 90 سالگي هم ذكر شده است.
    - معمولاً به اين شبهات توسط آقاي طاهري دامن زده مي‌شود. منابع مطالعاتي ايشان اكثراً منابع خارجي غير ديني بوده است، علي‌الخصوص رماني به نام ژوزف كه توسط شخصي به نام توماس نوشته شده است. اين ادعا به هيچ وجه سنديت ندارد. حضرت يعقوب در اوان جواني به كنعان رفته و با دختر دايي‌اش ازدواج مي‌كند. ايشان بعد از ازدواج هفت سال در كنعان كار مي‌كند. حضرت يعقوب از همسر اولش صاحب شش فرزند مي‌شود كه اگر اين كودكان شير به شير هم به دنيا آمده باشند مي‌شود حدود هفت سال. هفت سال هم طول مي‌كشد تا حضرت يعقوب با خواهر دوم (راحيل) ازدواج كند. اگر به دنيا آمدن فرزندان راحيل را هم هفت سال در نظر بگيريم جمعاً مي‌شود 21 سال.
    حضرت يعقوب هم هنگام ازدواج جوان بوده است يعني حداكثر 30 سال. بنابراين از جمع اين دو عدد مي‌توان نتيجه گرفت كه حضرت يعقوب هنگام ولادت يوسف (ع) 45 تا 50 سال داشته است.

    * شما از آقاي طاهري نام برديد. ايشان مدعي است كه استخوان‌بندي فيلمنانه شما دقيقاً با كتاب دوجلديشان تفاوتي ندارد و اين دو فقط در نازك‌كاري متفاوتند. اين ادعا تا چه حد صحت دارد؟
    - اين ادعا به هيچ وجه صحت ندارد. البته ناگفته نماند فكر مي‌كنم خود خداوند هم العياذبالله استخوان‌بندي داستانش را از فيلم‌نامه آقاي طاهري ياد گرفته است! چون اسكلت داستاني كه در قرآن ذكر شده شبيه اسكلت كتاب آقاي طاهري است. مسلماً ادعاي آقاي طاهري را هر كسي در طول تاريخ مي‌تواند مطرح كند، چرا كه منبع همه داستانها يكي‌ست. بنابراين همگي شبيه به هم هستند.

    * شما كتاب آقاي طاهري را خوانده‌ايد؟
    - اصلاً و ابداً. من فقط يك بار جلد اين كتاب را ديده‌ام. دقيقاً به همين دليل اين كتاب را نخواندم كه مبادا روزي به كپي‌برداري از آن متهم شوم. در ضمن به خاطر تهمتي كه آقاي طاهري بارها و بارها به عنوان جاعل به بنده روا داشته‌اند، در روز قيامت از ايشان نخواهم گذشت و در دنيا فقط به خاطر پدر بزرگوارشان مي‌گذرم. از ايشان استدعا دارم نظرات علما را در سايت سيما فيلم بخوانند، گمان مي‌كنم اين علما از پدر ايشان عالم تر باشند. ضمن اينكه ايشان مي توانند سناريوي بنده را با كتاب پدرشان مقايسه كنند.

    * شما مدعي شده‌ايد كه 60 جلد تفسير و منبع مختلف را مطالعه كرده‌ايد، اما در اوايل سريال از ذكر نام آنها در تيتراژ امتناع كرديد، چرا؟
    - براي اين كه همين الان هم تيتراژ سريال طولاني است و قسمت زيادي از زمان خود سريال را اشغال مي‌كند. البته اخيراً نام منابع را نيز به تيتراژ اضافه كرده‌ايم. من از تمام 60 جلد تفسير شيعه كپي تهيه كرده بودم و حتي بسياري از بخشهاي عربي آن را هم دادم برايم ترجمه كردند. بنده آيه به آيه داستان را مطالعه مي‌كردم و شرح و بسط آن را در اين 60 جلد تفسير مي‌خواندم.

    * براي بررسي صحت و سقم فيلم‌نامه‌اي كه نوشتيد چه اقداماتي انجام داديد؟ آيا فيلم‌نامه را جهت بازبيني به مراجع عظام ارائه كرديد؟
    - من ابتدا فيلم-داستان را نوشتم سپس فيلم‌نامه را. فيلم-داستان را به چند نفر از علما در قم وتهران ارائه كردم اما از آنجايي كه فيلم‌نامه اصلي ده جلد 200 صفحه‌اي بود كسي حاضر به خواندن آن نشد.

    * يكي از منتقدان فيلم‌نامه شما حضرت آيت‌الله سبحاني هستند. آيا فيلم‌نامه‌تان را به دفتر ايشان هم ارائه كرديد؟
    - متأسفانه خير.

    * آيا انتقادات ايشان را وارد مي‌دانيد؟
    - خير. زيرا ايشان عنوان كردند من در سريال اسرائيليات مي‌بينم اما مصداقي براي آن عنوان نكردند. مثلاً ايشان ازدواج همزمان دو خواهر را رد نكردند اما گفتند چرا اين مورد در سريال نشان داده شده است. بنابراين مطلبي كه صحت آن تأييد مي‌شود ديگر اسرائيليات نيست، چرا كه اسرائيليات يعني دروغ و تحريف.

    * آقاي سلحشور اگر از اشكالات محتوايي كه بگذريم برخي اشكالات تاريخي هم عنوان شده است. عده‌اي دكورها و صحنه‌آرايي را فاقد مؤلفه‌هاي تاريخي لازم براي بيان عظمت مصر عنوان مي‌كنند. حتي اشكالات دقيق‌تري هم عنوان مي‌كنند، از جمله اينكه مي‌گويند ميوه موز صد سال قبل از ميلاد مسيح (ع) وارد مصر شده است در صورتي كه حضرت يوسف سه‌هزار سال قبل از ميلاد مي‌زيسته. شما در سريال‌تان از اين ميوه استفاده كرده‌ايد، آيا روي مسائل تاريخي هم اشراف داشتيد؟
    - ما تحقيق كرديم اما نه روي تاريخچه موز و نه تا اين حد. تاريخچه موز ربطي به زندگاني حضرت يوسف(ع) ندارد و ما بنا را بر اين گذاشتيم كه نعمت‌هاي خدا از قديم موجود بوده است. اين ايرادات به نوعي ايرادات بني‌اسرائيلي هستند.

    * در مورد مسائل تكنيكي نيز ايرادات فراواني مطرح شده است. از جمله اولين اين انتقادها انتخاب بازيگران اصلي سريال است. به عنوان مثال از انتخاب خانم رياحي براي ايفاي نقش زليخا انتقاد شده است و انتخاب خانم آسايش براي ايفاي نقش قطام در سريال امام علي (ع) را هوشمندانه‌تر مي‌دانند. فكر نمي‌كنيد مي‌توانستيد انتخاب‌هاي بهتري در بخش بازيگران سريال داشته باشيد؟
    - من به دنبال بازيگري بودم كه سن و سالي از وي گذشته باشد و چهره‌اش هم بتواند گريم جواني را بپذيرد و هم گريم پيري را. از تمام بازيگران موجود كه چهره‌شان مستعد اين دو منظور بود تست گرفتيم كه بهترين گزينه خانم رياحي بود. ما از خيلي از بازيگران تست گرفتيم از جمله خانم طباطبايي، خانم گودرزي ، خانم رياضي و خيلي‌هاي ديگر. نا گفته نماند كه از خيلي از چهره‌هاي جوان‌تر تست گرفتيم اما جواب نگرفتيم، چون با گريم جواب نمي‌دادند.

    * به چه دليل؟ اتفاقاً چهره جوان را راحت‌تر مي‌توان پير كرد اما چهره ميانسال را به سختي ‌مي‌توان جوان كرد.
    - نه با گريم در نمي‌آمد. وقتي كه با گريم چهره را پير مي‌كرديم باز هم مشخص بود كه شخص جوان است. تنها چهره‌اي كه هم گريم جواني روي چهره‌اش جواب داد و هم گريم پيري، خانم رياحي بود، ضمن اين كه توان بازيگري‌اي كه از خانم رياحي ديديم در بازيگران ديگر نديديم.

    * اتفاقاً عده‌اي از بازي متوسط خانم رياحي انتقاد مي‌كنند و مي‌گويند خانم رياحي در آن سكانس معروفي كه همه منتظر ديدنش بودند نتوانست چهره زليخاي مغرور، مستحكم و مدبر را به تصوير بكشد.
    - ببينيد اين روايتي كه ما در اين سكانس ارائه كرديم يكي از چندين روايت مختلفي بود كه عنوان شده است. متأسفانه برخي تفاسير صحنه‌هاي ناجوري از اين رويداد نقل مي‌كنند كه اصلاً قابل ذكر نيست. من اينها را قبول نداشتم و اين تفسيري كه نشان دادم را قبول دارم. اتفاقاً بسياري از علما با بنده تماس گرفتند و روايت نمايش داده شده را تأييد كردند و گفتند اين تفسير بهترين نگاه به اين حادثه بوده‌است.
    اگر هم به هر شكل ديگري جز اين نگاه مي‌كرديم مفسده داشت. البته عده‌اي عنوان مي‌كنند كه مي‌توانستيد اين صحنه را طولاني‌تر كنيد و يوسف مي‌توانست نصايح بيشتري داشته باشد. همچنين زليخا هم مي‌توانست ولوله بيشتري بكند. طبيعي است كه بايد تبعات سوء آن را هم مي‌پذيرفتيم و احتمال وقوع بدآموزي زياد بود كه ما سعي كرديم از آن اجتناب كنيم.

    * اگر تفسير ارائه شده شما را بپذيريم، باز هم ايراداتي بر آن وارد است، از جمله آن كه شما شخصيت مقتدري چون زليخا را خرد كرديد. زليخايي كه در تاريخ همواره از قدرت، اقتدار و عظمت آن ياد شده است و حتي حافظ شيرازي هم به اين نكته اشاره كرده است. قاعدتاً يكي از اصلي‌ترين مواردي كه باعث برجسته شدن شخصيت حضرت يوسف(ع) مي‌شود، علاوه بر زيبايي و عصمت، ايستادگي در برابر زني مقتدر و مستحكم به نام زليخا است، نه زليخايي كه اينچنين در سريال شما ضعيف و شكننده است. اين طور فكر نمي‌كنيد؟
    - به نظر من زليخا در سريال يوسف(ع) با قدرت و اقتدار برخورد مي‌كند و به يوسف مي‌گويد كه من صاحب تو هستم و تو برده مني و هر چه از تو بخواهم بايد برآورده كني.

    * اتفاقاً يكي ديگر از ايراداتي كه به اين سكانس وارد مي‌كنند ديالوگ زليخا است كه به يوسف(ع) مي‌گويد: «من مي‌خواهم خودم را در اختيار تو بگذارم»، چرا كه زليخا يوسف را براي خودش مي‌خواست نه اين كه بخواهد خود را در اختيار يوسف قرار دهد؟
    - زليخا چه مقتدر باشد چه شكننده اين عين آيه قرآن است كه زليخا مي‌گويد من براي تو هستم و در قرآن بيان شده است كه زليخا به دنبال رسيدن به نفسانيات خودش بوده است، ضمن اين كه اين مسأله با بينش مذهبي ما هم در تضاد است. ما نمي‌توانيم زن شوهرداري كه به دنبال خيانت و گناه است را مثبت و مقتدر نشان بدهيم. اين زن به دنبال هواي نفس خودش است، شايد بعدها تغيير كند اما در اين مرحله به دنبال نفسانيات است و گناهكار است.

    * از نقش زليخا كه بگذريم انتقادات بسياري متوجه نقش يوسف(ع) است. عده‌اي معترض هستند كه چرا شما چهره يوسف را نشان داديد و اي كاش اجازه مي‌داديد بكر بودن چهره يوسف(ع) و تصويري خيالي كه هر كس از اين چهره در ذهن دارد دست نخورده باقي بماند.
    - ما به روايات و دستورهاي دين گوش مي‌كنيم. در دين مقدس اسلام نسبت به نشان دادن چهره انبياي الهي هيچ منعي وجود ندارد و تنها به تصوير كشيدن چهره پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) نهي شده است، كما اين كه در همين كشور خودمان قبلاً ده‌ها فيلم مذهبي كه غربي‌ها ساخته‌اند و انبياء را به بدترين شكل به تصوير كشيده‌اند، نمايش داده‌ايم و هيچ‌كس هم اعتراضي نكرده است.

    * اما قبول داريد كه چهره يوسف(ع) يك چهره خاص است؟
    - ببينيد قداستي كه برخي از ما براي نشان دادن چهره انبياءالهي قائل مي‌شويم بيشتر متأثر از نظرات شخصي و سليقه مذهبي خودمان است. من گمان مي‌كنم اگر چهره قهرمان يك فيلم نشان داده نشود تأثير چنداني نخواهد داشت، چرا كه بيننده نمي‌تواند با آن ارتباط برقرار كند.

    * يعني شما با فيلم محمد رسول الله (ص) ارتباط برقرار نكرديد؟
    خير. در اين فيلم، با شخصيت محمد رسول‌الله به عنوان پيامبر عظيم‌الشأن اسلام در آن حد كه بايد، ارتباط برقرار نكردم، اما با حمزه به عنوان عموي پيامبر خيلي خوب ارتباط برقرار كردم. البته از آنجايي كه مصطفي عقاد كارگردان بزرگي بوده و بازيگران برجسته‌اي هم در فيلم حضور داشتند و همچنين هزينه هنگفتي براي ساخت آن خرج شد، اين فيلم، فيلم خوبي از آب درآمد. به نظر من هنوز فيلمي كه حق مطلب را در مورد پيامبر اسلام(ص) ادا كرده باشد، ساخته نشده است.

    * شما اشاره كرديد به هزينه‌هاي هنگفت فيلم محمد رسول الله (ص). مگر شما هم هزينه‌هاي ميلياردي براي ساخت سريال يوسف(ع) در اختيار نداشتيد؟
    - ما يك مدير روابط عمومي داشتيم كه مجبور به اخراج وي شديم، به دليل اين كه ايشان به وظيفه‌اش به خوبي عمل نمي‌كرد. ايشان بعد از اين در مقطعي جريان مدير روابط عمومي سيمافيلم شد و شروع به دروغ‌گويي و سخن‌پراكني در مورد سريال يوسف كرد. جالب اين كه مسؤولان سيما فيلم كه خود از عوامل صدا و سيما بودند، مانع دروغگويي‌هاي ايشان نشدند. مسؤولان سيمافيلم رقم‌هاي دروغيني كه ايشان به عنوان هزينه ساخت سريال مطرح مي‌كردند را مي‌شنيدند اما سكوت مي‌كردند و اين هنوز هم براي من يك معماست. رقم‌هايي مثل 10، 12 و حتي 14 ميليارد تومان براي ساخت سريال يوسف(ع) عنوان شده است كه هيچ كدام واقعيت ندارد. قرارداد ما با صدا و سيما شش ميليارد و چهارصد ميليون تومان بوده كه البته هنوز نزديك به سيصد ميليونش را دريافت نكرده‌ايم. البته كمك‌هاي ناچيزي هم از منابع مختلف دريافت كرديم كه در كل بودجه ساخت سريال به 7 ميليارد تومان رسيد.

    *‌‌ فكر نمي‌كنيد 7 ميليارد تومان مبلغ زيادي است؟
    - خير. 7 ميليارد تومان در حال حاضر هزينه ساخت دو فيلم سينمايي فاخر است. مثل فيلم «روز رستاخيز» آقاي درويش و فيلم «ملك سليمان» آقاي بحراني. ما يك سريال 45 قسمتي ساختيم نه يك فيلم دو ساعته. آن هم يك سريال تاريخي با آن دكورهاي عظيم و هزينه‌هاي خاص خودش. ضمن اين كه همين الآن هم سريال‌هاي رتبه «الف ويژه» در حال ساخت هستند كه رقم‌هاي بالاي 18 ميليارد و 22 ميليارد هزينه كرده‌اند و البته هنوز هم ناتمام مانده‌اند.

    * برگرديم به چهره يوسف (ع). به چه صورت فرد مناسب براي بازي در نقش يوسف (ع) را انتخاب كرديد؟
    - ما نزديك به دو سال متوالي از افراد مختلف، اعم از حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي تست گرفتيم. آلبوم‌هاي بسياري تهيه شد و مجدداً تك‌تك چهره‌هاي داخل آلبوم را بررسي كرديم و از ايشان تست گرفتيم و سرانجام آقاي زماني را انتخاب كرديم.

    * آقاي زماني قبل از سريال «يوسف پيامبر» هم سابقه بازيگري داشت؟
    - خير، ايشان اصلاً بازيگري نكرده بودند. چهره ايشان براي ايفاي نقش يوسف(ع) مناسب بود، ضمن اين كه از ايشان تست گرفتيم و احساس كرديم مي‌تواند از عهده اين نقش برآيد. بنابراين 5-6 ماه كلاس فشرده بازيگري بطور خصوصي براي ايشان برگزار كرديم تا براي ايفاي نقش آماده شود.

    * قرارداد آقاي زماني به چه صورت بود؟
    - ايشان تا نوروز 87 با ما قرارداد داشت و ماهيانه 500 هزار تومان دريافت مي‌كرد. سعي كرديم ايشان را تأمين كنيم تا نقش ديگري تا قبل از شروع سريال ايفا نكند. چرا كه بكر بودن چهره ايشان برايمان مهم بود. مثلاً آقاي اردلان شجاع‌كاوه نقش فرشته وحي را براي ما بازي كرد اما به دليل بازي در چند نقش كمدي، قبل از شروع سريال، اين نقش در ذهن بينندگان تخريب شد.

    * در حال حاضر خبري از پروژه‌هاي جديد بازيگري آقاي زماني داريد؟
    - ايشان هنوز براي بازي در فيلمي مشغول به كار نشده است و بنا هم ندارد تا پايان سريال «يوسف پيامبر» در نقش ديگري ظاهر شود. اين تصميمي است كه خودش گرفته و محبتي است كه به سريال دارد.

    * راجع به بازيگر كودكي سريال «يوسف پيامبر» هم انتقاداتي شده است و عده‌اي معتقدند اگر جاي بازيگران يوسف و بنيامين عوض مي‌شد بهتر بود.
    - شايد جاذبه‌هاي بصري بنيامين بيشتر از يوسف بود اما خشونتي كه در چهره بنيامين وجود دارد در چهره يوسف نيست.

    * شما عنوان كرديد كه بكر بودن چهره حضرت يوسف(ع) برايتان مهم بود و دوست نداشتيد مردم ذهنيتي منفي از بازيگر آن در خاطرشان داشته باشند. در مورد بازيگر نقش حضرت يعقوب اين حساسيت وجود نداشت؟ با توجه به اين نكته كه آقاي پاك‌نيت قبلاً ‌نقش منفي هم بازي كرده‌اند، از جمله حضورشان در سريال روزي-روزگاي كه براحتي از ذهن بينندگان پاك نخواهد شد.
    - بازيگران ديگري هم بودند كه مي‌توانستند اين نقش را بازي كنند اما به خاطر شخصيت مثبت و معتقدي كه از آقاي پاك‌نيت سراغ داشتم، همچنين توانمندي ايشان در بازيگري باعث شد كه انتخاب شوند.

    * اين مطلب كه خودتان مايل به بازي در اين نقش بوده‌ايد حقيقت دارد؟
    - بدم نمي‌آمد ولي رها كردن پشت دوربين در كارگرداني يك نقيصه است. كارگردان بايد پشت دوربين باشد تا بر كارش تمركز داشته باشد.

    * حدوداً‌ 23 فيلم، كارتون و سريال از داستان حضرت يوسف(ع) ساخته شده است. شما تا قبل از ساخت اين سريال چه تعداد از آنها را ديديد؟
    - من فقط يوسفي كه قبل از انقلاب در ايران ساخته شده بود را ديده‌ام. يك نسخه هم از ايتاليايي‌ها ديدم كه بسيار ضعيف بود و به نظر مي‌رسيد قصد تخريب و تحقير تمدن مصر را داشته‌اند. من در نديدن اين فيلم‌ها تعمد داشتم،‌ زيرا نمي‌خواستم از آنها تأثير بپذيرم.

    * همزمان با پخش سريال يوسف در ايران، اين سريال با دوبله عربي از شبكه الكوثر پخش مي‌شود. آيا نظارتي بر دوبله سريال داريد؟
    - متأسفانه من هنوز موفق به ديدن دوبله عربي سريال نشده‌ام. بر دوبله آن هم هيچ نظارتي نداشته و ندارم. فقط مشاوره‌اي با مدير دوبلاژ داشتم و بازيگران اصلي را معرفي كردم تا صداهاي بهتري برايشان انتخاب كنند.

    * در حال حاضر برخي سايت‌هاي اينترنتي اقدام به ضبط سريال از تلويزيون و قرار دادن آن براي دريافت توسط كاربران مي‌كنند. قصد نداريد سريال «يوسف پيامبر» را پس از اتمام با كيفيت بالا و قيمت مناسب به دست مخاطبان و علاقمندان برسانيد؟
    - سروش سيما چنين قصدي دارد و قرار است طي سه مرحله و در هر مرحله 15 قسمت از سريال را روانه بازار كند. تا آنجا كه بنده خبر دارم اولين 15 قسمت سريال براي پخش آماده شده است.

    *‌ و صحبت آخر؟
    - عده‌اي از سر دلسوزي و خيرخواهي از سريال انتقاد مي‌كنند. عده‌اي نيز با سينماي مذهبي مخالفند و انتقاد و كوبيدن سريال از سوي آنها امري عادي است. در اين ميان سكوت دوست براي بنده بي‌معني و غير قابل هضم است. متأسفانه در جنگي كه دشمنان عليه سريال «يوسف پيامبر» به‌راه انداخته‌اند من حمايتي از جانب دوستان نمي‌بينم و اگر هم حمايتي بوده است بسيار كم و نادر بوده. آيا دوستان اين سريال را يك سريال مذهبي و قابل دفاع نمي‌دانند يا اين كه نسبت به اين سريال بي‌تفاوتند؟ اگر يوسف يك سريال مذهبي نيست كه قصور از من است و سكوت دوستان قابل فهم. اما اگر اين طور كه از اخبار و شنيده‌ها بر‌ مي‌آيد سريال يوسف يك اثر مذهبي است، بي‌تفاوتي ايشان در مقابل اين همه عنادي كه آشكارا مي‌بينند براي من قابل درك نيست. لااقل روش مسلماني نيست، شيوه امر به معروف نيست.
    بنده شخصا‌ً وظيفه خود مي‌دانم كه زمينه رشد و تشويق آثار مذهبي را فراهم كنم و اگر اثر خوبي در تلويزيون ببينم تماس مي‌گيرم و كارگردان آن را تشويق مي‌كنم و يا در محفلي از آن اثر تعريف مي‌كنم ولي متأسفانه خيلي از مذهبيون ما سكوت كرده‌اند و دشمن با تمام توان و عنادش اين سريال را مي‌كوبد و هيچ كس هم چيزي نمي‌گويد. اين براي من به هيچ وجه قابل فهم نيست.

    * با اين صحبت‌هايي كه فرموديد باز هم منتظر كار جديدي از سوي شما باشيم يا خير؟
    - با اين همه عنادي كه با سريال يوسف صورت گرفت و با اين همه بي‌تفاوتي و بي‌مهري‌اي كه دوستان نسبت به ما داشتند ديگر انگيزه‌اي براي كار كردن ندارم. واقعاً نمي‌دانم براي چه كسي بايد كار كنم؟!

    گفت و گو از محمد حسين‌كلهر

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان