513

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 513 :: شنبه 21 مردادماه 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

يک مناظره داغ!

سلام بر شما
چند روز پيش بين  دو تن از دوستان گروه مناظره اي شد، اگه ديروز (جمعه) ايميل مناظره به دستتون نرسيده، روي لينک زير کليک کنيد. (از دستش نديد که داغِ داغ هست!)

براش مشاهده مناظره اينجا را کليک کنيد

 

دانلود مجلات خارجي

مجله معتبر PC World

تاریخ انتشار: سپتامبر 2006
تعداد صفحات مجله: 68
حجم فایل: 2 مگابايت
رمز فايل: www.mobin-group.com
برای دانلود اینجا را کلیک کنید


 

عناوين برخي از  مطالب اين شماره از مجله الکترونيکي «روزانه»

  • اگر خدا بودم ...
  • معرفي فيلم: دنياي نو
  • دانلود فيلم: Ultimate Avengers 2: Rise of the Panther
  • دانلود آلبوم: Wir Sind Iran
  • آهنگ ۲دره باز از گروه ۰۰۹۸
  • بزرگ نمایی تصاویر کوچک با کمترین کاهش کیفیت توسط نرم افزار قدرتمند PhotoZoom Professional 1.2.8
  • Hide media برای سوني اريكسون
  • عجيبترين رشوه 
  • محمد ابراهیم همّت
  • اندر باب شکار فيل در مشاغل گوناگون!!!
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

اگر خدا بودم ...
يک کليپ ويدئويي
ZiZi.ir
قويترين پايگاه آپلود عکس ايراني
آموزش زبان فرانسه

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

گزارشي از درگيريهاي ديروز در لبنان
سومين ناوچه اسرائيل منهدم شد

در واكنش به حملات اسرائيل عليه لبنان، مبارزان حزب‌الله نيز در درگيري‌ با نيروهاي اين رژيم در عيتا الشعب 15 تن از آ‌ن‌ها را كشته و مجروح كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، حزب‌الله لبنان با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه در درگيري بين نيروهاي اين حزب و نيروهاي اسرائيل در منطقه عيتا الشعب 15 تن از نيروهاي اين رژيم كشته و مجروح شدند.
در اين بيانيه همچنين به درگيري شديد بين نيروهاي اسرائيل و مبارزان حزب‌الله لبنان در منطقه القنطره و مروحين در مناطق جنوب لبنان اشاره شده است.
حزب‌الله لبنان همچنين اعلام كرد كه چهار سرباز اسراييلي بر اثر حملات مبارزان اين حزب در القنطره كشته شدند.
اين حزب هم‌چنين اعلام كرد كه شهرك‌هاي نهاريا، كريات شمونه و افيفيم را مورد حملات موشكي قرار داده است.
پيش از اين نيروهاي اسرائيل به كشته شدن دو تن از سربازانشان و مجروح شدن سه تن ديگر اعتراف كرده بودند.
الجزيره هم‌چنين از تكرار حملات هوايي جنگنده‌هاي اسراييلي در حومه‌ي جنوبي بيروت خبر داد كه اين حملات به ويراني كامل چهار منزل مسكوني منجر شد.
جنگنده‌هاي اسرائيل همچنين ده‌ها حمله‌ي هوايي عليه شهرها و روستاهاي جنوبي بيروت انجام دادند كه اين حملات خسارت‌هاي زيادي را به منازل و ساختمان‌هاي اين مناطق وارد كرده است كه بيشتر اين حملات به مناطق القنطره ، ديرسريان، رشاف، صربين، برعشيت، بيت ياهون، ميس الجبل و شقرا متمركز بوده است.
حملات مجدد جنگنده‌ي اسرائيل به منقطه البقاع يك كشته و سه مجروح برجاي گذاشت.
اين رژيم منطقه الخيام و حومه ابل السقي و دبين را نيز هدف حملات توپخانه‌يي قرار داد.
از سوي ديگر، پس از سفر غير منتظره‌ي ديويد ولش معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا در امور خاورميانه به بيروت كه دومين سفر وي طي 48 ساعت گذشته محسوب مي‌شود، فواد سنيوره نخست وزير لبنان بعد از ديدار با وي اظهار داشت: پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌يي در مذاكرات شوراي امنيت در خصوص حل بحران در لبنان حاصل شده است.
ولش همچنين با نبيه بري رييس پارلمان لبنان ديدار كرد.
تلويزيون اسراييل نيز به نقل از منابع سياسي اين رژيم از توافق بر سر آتش‌بس در لبنان طي ساعات آينده خبر داد.
خوزه مانوئل باروسو، كميسيونر اتحاديه‌ي اروپا نيز بازگشايي تمامي گذرگاه‌هاي لبنان جهت ارسال كمك به مردم اين كشور را خواستار شد.
روزنامه‌ي معاريو - چاپ اسرائيل - نوشت: برخي از مقامات بلندپايه‌ي نظامي اسراييل كاندوليزا رايس وزير امور خارجه‌ي آمريكا را عامل ادامه‌ي جنگ اسراييل عليه لبنان دانستند.
اين روزنامه به انتقادهاي شديد برخي از مسوولان برجسته‌ي نظامي اسراييل از تصميم كابينه‌ي اين رژيم مبني بر ادامه‌ي جنگ و گسترش حملات نظامي عليه لبنان اشاره كرده و آورده است: مسوولان نظامي اسراييل معتقدند كه اين تصميم بنا به درخواست رايس و دخالت‌هاي وي صورت گرفته است.
از سوي ديگر، گلبدين حكمتيار رييس حزب اسلامي افغانستان با صدور بيانيه‌اي از موضع‌گيري كشورهاي عربي در قبال لبنان انتقاد كرد.
شبكه‌ي الجزيره با اعلام اين خبر تاكيد كرد ‌كه حكمتيار موضع‌گيري كشورهاي عربي در قبال جنگ آمريكا عليه افغانستان و عراق را عامل ايجاد جنگ در لبنان دانسته است.
حكمتيار همچنين از موضع‌گيري برخي از گروه‌هاي عراقي در خصوص تحولات لبنان و حملات اسرائيل عليه اين كشور انتقاد كرد.
عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب نيز در گفت‌وگو با روزنامه‌ي لندني الحيات تاكيد كرد: اتحاديه‌ي عرب به درخواست‌هاي دولت لبنان در پيش‌نويس طرح صلح اين كشور پايبند است.
وي همچنين خاطرنشان كرد كه فرصت براي ايجاد توافق بين آمريكا، فرانسه و كشورهاي عربي در اين خصوص وجود دارد.
شبكه‌ي الجزيره همچنين از سفر فيليپ دوست‌بلازي وزير امور خارجه‌ي فرانسه به نيويورك جهت سرعت بخشيدن به روند صدور قطعنامه‌ي صلح در لبنان خبر داد.
يان ايگلند هماهنگ كننده‌ امور بشردوستانه‌ي سازمان ملل نيز اظهار داشت، خشمي كه وي در تمام طرف‌ها در خاورميانه مشاهده كرده در طول دو دهه بزرگترين انزجار مردم بوده است.
وي در گفت‌وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس افزود: همه در سراسر لبنان عليه تجاوزات اسراييل هستند.
اگرچه در اسراييل جبهه‌ي متحدي براي حمايت از عمليات نظامي اسراييل وجود دارد اما انزجاري كه در ميان فلسطينيان به وجود آمده تاكنون وجود نداشته است.

سومين ناوچه اسرائيل منهدم شد
شبکه تلویزیونی المنار در خبری فوری از انهدام یک ناوچه جنگی رژیم صهیونیستی در حملات حزب الله نزدیک سواحل شهر صور خبر داد.
این ناوچه موسوم به "سوپردیفورا" به طور کامل در نزدیکی سواحل صور منهدم و غرق شد و 12 سرنشین آن کشته یا زخمی شدند. این سومین ناوچه‌ای است که از سوی نیروهای مقاومت حزب الله منهدم می شود.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي فيلم

دنياي نو
The New World

نويسنده و کارگردان: ترنس ماليک. موسيقي: جيمز هورنر. مدير ٿيلمبرداري: امانوئل لوبژيکي. تدوين: ريچارد چيو، هنک کوروين، سار کلاين، مارک يوشيکووا. طراح صحنه: جک ٿيسک. بازيگران: کالين ٿارل[جان اسميت]، کريستوٿر پلامر[ناخدا کريستوٿر نيوپورت]، کريستين بيل[جان رولٿ]، کيو’ اوريانکا کليچر[هيچ چيز/ربه کا]، بن چاپلين[يهو رابينسون]. ١٣٥ و ١٥٠ دقيقه. محصول ٢٠٠٥ آمريکا. نامزد اسکار بهترين ٿيلمبرداري، برنده بهترين بازيگر زن از هيئت منتقدان ٿيلم آمريکا.
سال ١٦٠٧. سه کشتي انگليسي به همراه به ٿرماندهي ناخدا کريستوٿر نيوپورت به سواحل ويرجينيا نزديک مي شوند. اين کشتي ها با خود ١٠٣ نٿر اروپايي ماجراجو را که به وجود گنج هاي اٿسانه اي در سرزمين هاي آن سوي اقيانوس اطلس يقين دارند، در سواحل کشوري که بعدها آمريکا ناميده خواهد شد، پياده مي کنند. اين اٿراد بنيان گذران شهر جيمز تاون هستند، که با مشاهده سختي هاي زندگي در سرزمين تازه، به سرعت روياهاي خود را در باره گنج هاي اٿسانه اي ٿراموش کرده و سعي مي کنند تا شرايط آنجا خود را تطبيق دهند. ناخدا نيوپورت براي ياٿتن غذا گروهي اکتشاٿي را به سرپرستي جان اسميت روانه قسمت بالاي رودخانه چيکاهوميني مي کند. اما در طول راه همه اٿراد گروه به جز اسميت توسط سرخ پوستان قبيله پوهاتان کشته شده و اسميت نيز به دهکده بوميان برده مي شود. اسميت در آنجا با رئيس قبيله و دخترش آشنا شده و به زودي رابطه اي عاشقانه ميان او و دختر رئيس قبيله شکل مي گيرد. اما روابط ميان انگليسي ها و بوميان چندان هم صلح آميز نيست و همين امر ادامه اين رابطه عاطٿي را دچار مشکل مي کند.

چرا بايد ديد؟
کشٿ آمريکا تا امروز موضوع ٿيلم هاي بسياري بوده، از زندگي نامه هاي کريستٿ کلمب و پيزارو تا ديگر تازه واردان و کاشٿان دنياي نو که براي شروع يک زندگي تازه يا به قول خودشان انتقال تمدن اروپايي به سرزمين هاي جديد، عملاً تمدن و ٿرهنگ موجود در آمريکاي شمالي و جنوبي را نابود کردند. نابودي قبايل مختلٿ سرخ پوستان در شمال و کشتار قبايل اينکا و آزتک در جنوب- در جست و جوي طلا و گنج هاي اٿسانه اي- نمونه شاخص رٿتار اين ناقلان ٿرهنگ اروپايي است. دنياي نو، تازه ترين و چهارمين ٿيلم ترنس ماليک در طول سه دهه و اندي ٿيلمسازي و ٧ سال بعد از خط باريک قرمز بار ديگر روايت کننده ارتباط ميان انسان و طبيعت و برخورد دو تمدن متٿاوت که در پس زمينه آن داستان عاشقانه کلاسيک پوکاهانتاس و جان اسميت قرار دارد. داستاني که با انيميشن ديزني براي خرد و کلان شناخته شده است. ٿيلم ماليک روايت تازه،اصيل و متٿاوتي از اين قصه آشناست، و در واقع مرثيه اي است بر نابودي و سقوط تمدن هاي اصيل قاره آمريکا که در هياهوي برخورد تمدن ها مي تواند جايگاه مناسبي از جهت زماني بيابد. ترنس ماليک کارگردان اٿسانه اي سينماي ٿيلمنامه دنياي نو را ٢٥ سال قبل، بعد از ساختن بدلندز به رشته تحرير در آورد، اما گذشت دو دهه و اندي لازم بود تا حاصل کارش روي پرده منعکس شود. دنياي نو يک درام حماسي در زمينه ٿرهنگ است و از تصاوير کليشه اي سرخ پوستان ٿيلم هاليوود بسيار ٿاصله دارد. ماليک با اين ٿيلم به تماشاگر امروزي يک بار ديگر خاطر نشان مي کند که صاحبان اصلي اين سرزمين چه کساني بوده اند و حاملان تمدن اروپايي/مسيحي چه بر سر آنها آورده اند. براي پرهيز از تداعي کليشه ها در طول ٿيلم نامي از پوکاهانتاس برده نمي شود، به غير از اين موارد در حقايق تاريخي دست برده نشده و حتي براي اصالت ديالوگ هاي ٿيلم تمامي گٿت و گوهاي بوميان به زبان Algonquin نوشته و اجرا شده است. در صورتي که امروز در دنيا ٿقط ده نٿر وجود دارند که به اين زبان تکلم مي کنند و تهيه کنندگان چند نٿر از آنها را براي آموزش بازيگران استخدام کرده اند. کالين ٿارل نيز براي درک نقش جان اسميت تمامي هٿت جلد کتابي را که وي بعد از بازگشت به انگلستان نوشته، را به دقت مطالعه کرده است. بازيگر نقش پوکاهانتاس نيز که قبلاً نقش بسيار کوتاهي در چگونه گرينچ کريسمس را دزديد ايٿا کرده بود از ميان ٣٠٠٠ نٿر براي برگزيده شد و توانست بازي خيره کننده اي از خود به نمايش بگذارد. دنياي نو از نظر ٿيلمبرداري از آثار مهم سال هاي اخير است که به طريقه ٦٥ ميلي متري ٿيلمبرداري شده است. آخرين ٿيلمي که با اين روش ساخته شد، هملت کنت برانا در سال ١٩٩٦ بود. متاسٿانه منتقدان ساده پسند آمريکايي ٿيلم را کند و خسته کننده اعلام کرده اند و همين امر بر ٿروش آن تاثير چشمگيري گذاشته است. دنياي نو که با ٣٠ ميليون دلار بودجه توليد شده در نمايش محدود خود در آمريکا ٿقط يازده ميليون دلار از سرمايه خود را بازگردانده است. با اين حال ٿيلم براي تماشاگران و منتقدان جدي يک شاهکار ديگر از ترنس ماليک گوشه گير است، که مشخص نيست ٿيلم بعدي خود را چند سال بعد خواهد ساخت. به همين دليل توصيه مي کنم که شانس ديدن آخرين ٿيلم ماليک را از دست ندهيد، روي سخنم بيشتر با کساني که از تماشاي خط باريک قرمز در هٿت سال قبل خاطره خوبي دارند و با نام و کار ماليک کم و بيش آشنا شده اند.


دانلود فيلم

Ultimate Avengers 2: Rise of the Panther

لینک های دانلود فیلم:
http://rapidshare.de/files/28932263/XLSC__Supermstiteli2.part1.rar.html
http://rapidshare.de/files/28930241/XLSC__Supermstiteli2.part2.rar.html
http://rapidshare.de/files/28939427/XLSC__Supermstiteli2.part3.rar.html
http://rapidshare.de/files/28935742/XLSC__Supermstiteli2.part4.rar.html
http://rapidshare.de/files/28942924/XLSC__Supermstiteli2.part5.rar.html
http://rapidshare.de/files/28944768/XLSC__Supermstiteli2.part6.rar.html
http://rapidshare.de/files/28948893/XLSC__Supermstiteli2.part7.rar.html
http://rapidshare.de/files/28950411/XLSC__Supermstiteli2.part8.rar.html

  لينکهای دانلود غير مستقيم مي باشد.

راهنمای دانلود: بعد از اینکه روی لینک فایل مربوطه کلیک کردید، صفحه ای باز می شود که وارد سایت Rapidshare می شوید. در صفحه باز شده جدولی را مشاهده می کنید که در انتهای آن دو کلید وجود دارد: Free و Premium
باید روی Free کلیک کنید تا صفحه مربوط به دانلود باز شود. در وسط صفحه شمارنده ای بصورت معکوس از عدد 60 شروع به شمارش می کند. وقتی شمارنده به صفر رسید، در همان قسمت منوی جدیدی باز می شود، بعد از وارد کردن کد امنیتی که در همانجا نوشته شده است (و معمولا 3 کاراکتری می باشد)، روی Download From Mirror کلیک کنید تا شروع به دانلود فایل مورد نظرتان کند.
تذکر مهم: در هنگام دانلود از سایت Rapidshare و سایتهای اینچنینی، حتما باید نرم افزار مخصوص دانلود مثل (DAP و ... ) غیرفعال باشند و نباید توسط چنین نرم افزارهای دانلود کنید، چون موفق نخواهید شد!

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه ایرانیان عزیز خارج کشور !
باطلاع می رساند روزهای جمعه و ایام تعطیل فیلمهای ایرانی برای مشاهده و دانلود در این قسمت معرفی خواهد شد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

Wir Sind Iran
گروه
Tapesh 2012

براي دانلود، روي لينکهای بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 


 

تک موزیک

آهنگ ۲دره باز از گروه ۰۰۹۸

لینک دانلود آهنگ
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

بزرگ نمایی تصاویر کوچک با کمترین کاهش کیفیت توسط نرم افزار قدرتمند PhotoZoom Professional 1.2.8

مشكل بسياري از گرافيست ها و افرادي كه با تصاوير و پروژه هاي گرافيكي سر و كار دارند , اين است كه تصاوير با كيفيت پايين هنگام بزرگ نمايي و به اصطلاح Zoom , كيفيت خود را تا حد بالايي از دست مي دهند و تصوير حاصل استفاده چندان مفيدي براي طراح و كاربر نخواهد داشت . تكنولوژي جديد S-Spline به تازگي به كمك اين مشكل آمده و باعث شده كه روي تصاوير هنگام بزرگنمايي به طور خود به خود تنظيمات لازم را صورت گيرد تا تغييرات محسوسي از لحاظ كيفيتي پس از بزرگنمايي احساس نشود !

PhotoZoom™ Professional نرم افزار قدرتمندی از شرکت BenVista است که با سودبری از الگوریتم قدرتمند S-Spline به کمک گرافیست ها و متخصصان می آید و به شما در بزرگنمایی و بالابردن کیفیت تصاویرتان , انجام چاپ های با کیفیت بالا و بزرگنمایی بسیار, طراحی وب و طراحی صنعتی و بسیاری صنایع مرتبط با تصویر برداری دیگر .

ویژگی های کلیدی نرم افزار قدرتمند و مفید PhotoZoom Professional :

بزرگنمایی تصاویر با تکنولوژی S-Spline , فن آوری برتر تغییر سایز تصاویر که در این نسخه بهبود قابل توجهی داشته است .

قابلیت بسیار مفید Batch Conversion که به کاربر امکان تغییر سایز و بزرگنمایی همزمان تعداد بسیاری تصویر را با چند کلیک ساده می دهد !

پشتیبانی برای تصاویر 64 و 48 بیتی .

نرم افزار می تواند هم به صورت خوداجرا و مستقل برای سیستم شما نصب شود و هم به عنوان پلاگینی قدرتمند برای نرم افزار محبوب فوتوشاپ که از داخل این ابزار مطرح طراحی دنیا به بزرگنمایی با کیفیت تصاویر بپردازید .

مجهز به صفحه ی Preview یا پیش نمایش قدرتمند که با جزییات کامل تصویر شما را قبل از ساخت برای شما نمایش می دهد .

و ....

جزییات کامل تر به زبان سایت سازنده ......

PhotoZoom™ Professional را می توانید از اینجا :

دانلود کنید نسخه ی 1.2.8 را با حجم 4.2 مگابایت

تصاویری از محیط نرم افزار

English Explanations

سریال مورد نیاز برای رجیستر کردن نسخه ی 1.2.8 نرم افزار :
Name : Thomas Klugkist
eMail : weber@ispey.com
Serial: 4TM6E-CFNTW-HB4VK-PJ9CW-3FGBZ



 

نرم افزار موبایل

Hide media برای سوني اريكسون

با استفاده از این برنامه کم حجم می تونید فایل های تصویری٬ صوتی٬ اسناد و... را از دسترس دیگران دور نگه دارید!!!! اين برنامه براي گوشيهاي سونی اریکسون هست.

 لینک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


منم که دیده به دیدار دوست کردم باز

منم که دیده به دیدار دوست کردم باز
نیازمند بلا گو رخ از غبار مشوی
ز مشکلات طریقت عنان متاب ای دل
طهارت ار نه به خون جگر کند عاشق
در این مقام مجازی بجز پیاله مگیر
به نیم بوسه دعایی بخر ز اهل دلی
فکند زمزمه عشق در حجاز و عراق

 

چه شکر گویمت ای کارساز بنده نواز
که کیمیای مراد است خاک کوی نیاز
که مرد راه نیندیشد از نشیب و فراز
به قول مفتی عشقش درست نیست نماز
در این سراچه بازیچه غیر عشق مباز
که کید دشمنت از جان و جسم دارد باز
نوای بانگ غزل​های حافظ از شیراز

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

hussein_rfa@yahoo.com

حديثي از پيامر اعظم

قال النبي (ص):
رجل يقاتل علي ابواب القدس، صاحب الاعمال، الذي يهزم الله العدو علي يديه، هو مني و انا منه. اسمه نصر و انما سمي النصر لنصرالله اياه.

مردي ير دروازه هاي قدس نبرد مي کند، داراي بصيرت و بينش عميق است، خدا بدست او دشمن را شکست مي دهد، او از من است و من از اون هسنم، نام او نصر است و از اين رو نصر ناميده مي شود که خدا او را نصرت مي دهد.

جلد 9 بحارالانوار، صفحه 283

 

 

star_morning_rock@yahoo.com

در حسرت دیدار تو ای دوست گرفتار شدم
 بی تو ماندم گهی از راه بی راه شدم
عاقبت با من عاشق آخر چکرد
که در این دنیا ماندم و بی یار شدم

 

 

aboozabi21@yahoo.com

تو كه گفتي سلام
تو ميگی نامه نوشتی نرسيده ازتويك خط يانشون هيچی نرسيده
منم امشب واسه تو نامه نوشتم اما اشكام همه رونامه چكيدن
آسمون بامن و تو قهره ديگه هركدوم ازماتو يه شهر ديگه

(به ياد......)ز

 

 

viski_601@yahoo.com

نميدانم پس از مرگم چه خواهد شد
نمي خواهم بدانم کوزه گر از خاک اندامم چه خواهد ساخت
ولي انقدر مشتاقم گلويم سوتکي باشد به دست کودکي گستاخ و بي پروا
و او يکدم و يکريز دم گرم خودش را سخت در گلويم بفشارد

 

 
raha_432@yahoo.com

تنهاامید زندگی ام یاد کن مرا
غمگین و دلشکسته شدم شاد کن مرا
در این خزان زرد غزلهای ناب
ویران شده بهار من اباد کن مرا
در گیر و دار عشق تو چون کوه مانده ای
کاهم اگر به چشم تو بر باد کن مرا
عاصی شدم از این سکوت غم انگیز بی صدا
بر بام شهر عاطفه فریاد کن مرا
این اخرین کلام دلم با نگاه توست
گاهی به احترام دلت یاد کن مرا

 

 

aafagh_m51@yahoo.com

 ...اگر دل دلیل است

سراپا اگر زرد و پژمرده ایم
ولی دل به پاییز نسپرده ایم

چو گلدان خالی، لب پنجره
پر از خاطرات ترک خورده ایم

اگر داغ دل بود، ما دیده ایم
اگر خون دل بود، ما خورده ایم

اگر دل دلیل است، آورده ایم
اگر داغ شرط است، ما برده ایم

!اگر دشنۀ دشمنان، گردنیم
!اگر خنجر دوستان، گرده ایم

:گواهی بخواهید، اینک گواه
!همین زخمهایی که نشمرده ایم

دلی سر بلند و سری سر به زیر
از این دست عمری به سر برده ایم

از قیصر امین پور

 

 

pak5767@yahoo.com

دورها، آن طرف شهر که جاي من و توست کوچه باغي‌ست، پُر از عطر صداي من و توست«کوچه باغي‌ست که از خواب خدا سبزتر است پاي هر سايه‌ي بيدش، ردّ پاي من و توست»در فضا، زمزمه‌ي پاک نيايش جاري‌ست کوچه هر شام و سحر، غرق دعاي من و توست آن طرف‌ها، قفس و ميله ندارد معنا،آسمان زير پَر و بالِ رهاي من و توست روز و شب سجده مي‌آريم به درگاه نيازحضرت عشق در آن کعبه، خداي من و توست عاقبت هرچه به جز عشق و غزل مي‌ميردآن‌چه مي‌ماند بر جاي، صداي من و توست

 

 

sun1971_h@yahoo.com

خبرگزاري فرانسه در گزارشي از بيروت درباره بيوگرافي سيد حسن نصرالله نوشت اين رهبر تاريخي حزب الله لبنان مرتبط با ايران از 14 سال پيش دبير كلي اين جنبش شيعي را بر عهده دارد . اين جنبش از سال 1985 در جبهه مقدم مبارزه با اسرائيل در جنوب لبنان قرار دارد . سيد حسن نصر ا ...كه جنبش وي از چهارشنبه گذشته تاكنون. 65 موشك به طرف اسرائيل شليك كرده است ديروز يكشنبه در سخناني خطاب به مردم لبنان و جهان اسلام گفت اسرائيل از توانايي حزب ا ...لبنان اطلاعي ندارد و انچه حزب ا ...لبنان به كار برده است بخشي از قدرت ان است . نصرالله 46 ساله سخنور ماهري است كه به راحتي در سخنان خود قادر است بين جديت و شوخي ارتباط برقرار و از هر دو ويژگي استفاده كند . رفتار سياسي وي در سال هاي گذشته نشان داده است كه وي فرمانده نظامي مجرب و مذاكره كننده ماهري است . جنبش حزب الله كه دشمن سرسخت اسراييل و امريكا است كه ان رادر فهرست گروه هاي تروريستي قرار داده است مي تواند هزاران مبارز را كه در زمان اشغال جنوب لبنان در سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج توسط ارتش اسرائيل و مبارزه به نيروهاي اين رژيم به مردان جنگي تبديل شده اند به ميدان بياورد . اين جنبش كه طرفداران بسياري در ميان جامعه شيعيان لبنان دارد و قادر است به لطف سازمانهاي اجتماعي خود نيازهاي جامعه شيعيان را براورده كند . نصرالله در ماه مه دو هزار و پنج اعلام كرده بود كه رزمندگان حزب الله دوازده هزار فروند موشك در اختيار دارند كه به سوي اسراييل نشانه گيري شده است ارقامي كه اخيرا كارشناسان نظامي اسراييل به ان اشاره كردند اما بررسي درستي ان مشكل است . اين // ارتش سايه // در ميان درهاي عميق و كوهستان هاي پوشيده از درخت خود را مخفي مي كند و در صورت لزوم راكت اندازهاي خود را كه در داخل كاميونها قرار دارند و در روستاهاي جنوب لبنان بر روي اين كاميون ها سوار شده اند جابجا مي كنند . جنبش حزب الله لبنان كه در سال هزار و نهصد و هشتاد و دو در كوران تهاجم اسراييل به جنوب لبنان و به ابتكار پاسداران انقلاب اسلامي ايران در بعلبك تاسيس شد يك شبكه تلويزيوني به نام المنار دارد كه در جهان عرب به ويژه در سرزمين هاي فلسطيني پر بيننده است . اين جنبش همچنين داراي يك شبكه راديويي است . جنبش حزب الله همچنين از سال هزار و نهصد و نود دو به يك حزب سياسي در لبنان تبديل شد و از سال دو هزار و پنج نيز در دولت اين كشور دو وزير دارد . نصرالله در ژانويه 4..2 موفقيت مهمي كسب كرد و ان تبادل سه جسد سرباز اسرائيلي در مقابل ازادي حدود.. 4 اسير لبناني و عربي بازداشتي در زندان هاي اسرائيل بود . نصرالله فعاليت خود را در ميان شبه نظاميان جنبش شيعي امل اغاز كرد. وي بعدا به حزب الله لبنان پيوست كه در سال 1982 تاسيس شد . وي در حزب الله لبنان مراحل ترقي را طي كرد تا در سال 1992 دبير كل ان شد . بعد از انكه اسرائيل دبير كل ان يعني سيد عباس موسوي را ترور كرد . حزب الله توانست روابط قدرتمندي با سوريه برقرار كند .اين روابط بعد از شكست اسرائيليها در عمليات خوشه هاي خشم در اوريل 1996 نزديكتر شد . بعد از پيروزي حزب الله در عمليات ياد شده / نصرالله به نماد مقاومت تبديل و در جهان عرب معروف شد . بعد از شهادت هادي پسر وي در درگيري با اسرائيليها در مرز لبنان شهرت وي افزوده شد . اوج پيروزي نصرالله / خروج نيروهاي اسرائيل از جنوب لبنان در مه ...2 بعد از 22 سال اشغال بود . بعد از خروج اسرايئل از لبنان / درخواست هاي در اين كشور براي خلع سلاح حزب الله زياد شد ولي وي انرا رد مي كند . قطعنامه 1559 شوراي امنيت خواستار خلع سلاح شبه نظاميان لبناني و غير لبناني در اين كشور است . حزب الله با اشاره به مزارع شبعا مي گويد تا اشغالگري ادامه دارد مقاومت بايد باشد و خلع سلاح را رد مي كند . نيروهاي سوريه تحت فشار بين المللي و لبنانيها و بر اساس قطعنامه 1559 / عقب نشيني خود را از لبنان كامل كرد . منطقه كوچك كوهستاني كشتزارهاي شبعا در منقطه تلاقي مرزي ميان لبنان سوريه و اسرائيل قرار دارد .اسرائيل اين منطقه تحت مالكيت سوريه را در جريان جنگ هزار و نهصد و شصت و هفت اعراب و اشغال كرد . هم اكنون لبنان با حمايت دمشق /براين منطقه ادعاي مالكيت دارد . حزب الله در دوره وي وارد زندگي سياسي هم شده و در پارلمان لبنان اكنون 14 نماينده دارد . حزب الله در كابينه دولت هو دو وزير دارد
__________________
فان حزب الله هم الغالبون

 

 

mr_gir20@yahoo.com

گير 3پيچ!
قسمت دوم

سلام سلام صد تا سلام .
باز من بيدم .
آقا شرمنده ي اخلاق ورزشيتون اين چند روزه نبودم . با يكي از اعضا يه كم گفتمان ( نه از نوع كتك كاري ) داشتيم كه خب يكي زديم و دوتا خورديم و دوتا بادمجون توپ زير چشممون سبز شد و كلي تيريپمون باحال تر شد .
بدجنس طرف دستكش بكسش رو برده بود غني سازي ..
خب . حالا كه از گيجولي بيرون آمديم مي خواهيم يه كم فرمايش بفرماييم .
گفته بودم كه مي خوام اول از همه به مبين جون گير بدم . البته خب حالا حسش نيست . ( كي بود اون ته سالن داد زد ترسيدي ؟ نامرد چرا تو تاريكي وايسادي بيا جلو ببينم .)
البته به مبين هم گير مي دم ولي نه يه دفعه . بلكه به مرور . اين جوري حالش بيشتره . اگه نظري داري ايميل بزن . ( البته كيه كه گوش كنه )
صد تيكه راجع به مبين نوشتم . بعد كه خوندم ديدم جالب نيست پاره اش كردم ( راستي چطوري مي شه ايميل رو پاره كني ؟ )
اصلا اين بشر يه جوريه . مي شه صد صفحه راجع به نوشت ولي به سختي .
مبين يه چند تا سوال داشتم ازت . فلسفه ي اون آقا كلاه سياه كه گارد گرفته چيه ؟ بابا يه عكس ديگه بذار . صبح به صبح كه اون رو مبينم يه سكته ي خفيف مي زنم .
يه چيز ديگه . جون صدام . صدام رو كفن كردي ديگه جك و sms نذار . يه نيگا به شماره ي 509 بنداز . ستون آزاد . من كه يه عالمه گريه كردم . از صدتا پياز هم بدتر بود .
خب . فعلا گير به مبين بسه . بريم سراغ اعضا . ( نترس بابا .نمي خوام كه بخورمت حال مريضي ندارم )
آقا هي وايساديم كه يه مذكري به نوشته هاي mitramrz@yahoo.com گير بده و اعتراض كنه . ديديم كه نه بابا . خبري نيست . ميترا خانوم . دستت درد نكنه . اين هديه ي روز مرد بود ؟ يكي طلبت .
خدمت احسان جون هم سلام مي دم و مي گم چاكر هر چي منتقد هسته اي هم هستيم . ولي داداش با ما در نيفت كه چي ؟
نازنين اگه تو هسته اي هستي با اجازه ي بررگترا ( كاش مبين اينجا يه صورت سرخ شده بذاره . نذاشت خودت تصور كن كه هست )
ما گداختي هستيم و حالا حالا هم انرژي داريم .
راستي يه چيزي . اينجا مي شه راجع به كپي رايت حرف زد ؟ مسخرمون نمي كنين؟ ( اينا رو بلند بلند نوشتم بلند بلند بخون )
آخه تا الان يه عالمه كپي كاري ديدم . از خود مبين تا اون آخرين نD

 

 

behzad_s1361@yahoo.com

عذر خواهى و قبول عذر
قسمت دوم

1 - شفاعت در عرف
يعنى، شخص شفيع از موقعيّت و شخصيّت و نفوذ خود بهره ببرد و نظر شخص صاحب قدرتى را در مورد مجازات زيردستان خود عوض كند كه گاهى اين امور با استفاده از نفوذ شخص يا وحشتى كه از نفوذ او دارند و زمانى با پيش كشيدن مسائل عاطفى و تحت تأثير قرار دادن عواطف طرف و زمان ديگرى با تغيير دادن مبانى فكرى او، درباره گناه مجرم و استحقاق او و مانند اينها صورت مى گيرد.
به طور خلاصه، شفاعت طبق اين معنى هيچ گونه دگرگونى در روحيّات و فكر مجرم يا متّهم ايجاد نمى كند. تمام تأثيرها و دگرگونيها مربوط به شخصى است كه نزد او شفاعت مى شود.(دقت كنيد)
اين نوع شفاعت، در بحثهاى مذهبى مطلقاً معنى ندارد، زيرا نه خداوند اشتباهى مى كند كه بتوان نظر او را عوض كرد، نه عواطفى به اين معنى كه در انسان است، دارد تا بتوان آن را برانگيخت، نه از نفوذ كسى وحشتى دارد و نه پاداش و كيفرش بر محورى غير از عدالت دور مى زند.

2 - مفهوم ديگر شفاعت
بر محور دگرگونى و تغيير موضع «شفاعت شونده» دور مى زند; يعنى، شخص شفاعت شونده موجباتى فراهم مى سازد كه از يك وضع نامطلوب و در خور كيفر بيرون آمده و به وسيله ارتباط با شفيع، خود را در وضع مطلوبى قرار مى دهد كه شايسته و مستحقِّ بخشودگى شود. همان طور كه خواهيم ديد ايمان به اين نوع شفاعت، در واقع مكتب عالى تربيت و وسيله اصلاح افراد گناهكار و آلوده و بيدارى و آگاهى است. شفاعت در منطق اسلام از اين نوع است. و خواهيم ديد تمام ايرادها، خرده گيريها و حمله ها، متوجّه تفسير اول شفاعت مى شود، نه مفهوم دوّم كه معنايى منطقى، معقول و سازنده دارد.

شفاعت در عالم تكوين
آنچه در مورد شفاعت به تفسير صحيح و منطقى آن گفتيم در جهان تكوين و آفرينش نيز (علاوه بر عالم تشريع) فراوان ديده مى شود، نيروهاى قويتر اين جهان به نيروهاى ضعيفتر ضميمه شده و آنها را در مسير هدفهاى سازنده پيش مى برند: آفتاب مى تابد، باران مى بارد و بذرها را در دل زمين آماده مى سازد تا استعدادهاى درونى خود را به كار گيرند و نخستين جوانه حيات را بيرون بفرستند، پوست دانه ها را بشكافند و از ظلمتكده خاك سر بر آورده به سوى آسمان ـ كه از آن نيرو دريافت داشته اند ـ پيش بروند.

مدارك شفاعت
اكنون به مدارك اصلى و دست اوّل در مورد شفاعت مى پردازيم: در قرآن مجيد به مسأله «شفاعت» (با همين عنوان) در حدود سى مورد اشاره شده است (البتّه بحثها و اشارات ديگرى به اين مسأله ـ بدون ذكر اين عنوان ـ نيز ديده مى شود).
اين آيات به چند گروه تقسيم مى شود:
گروه اول: آياتى است كه به طور مطلق شفاعت را نفى مى كند، مانند: «أَنْفِقُوا مِمّا رَزَقْناكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأتِىَ يَوْمٌ لابَيْعٌ فيهِ وَ لاخُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ; از آنچه روزيتان داديم انفاق و بخشش كنيد پيش از آن كه روزى فرا برسد كه در آن نه خريد و فروشى باشد و نه دوستى و شفاعتى»(4) «وَلا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ; شفاعتى از او پذيرفته نمى شود».(5)
در اين آيات، راههاى متصوّر براى نجات مجرمان غير از ايمان و عمل صالحـ چه از طريق پرداختن عوض مادّى، يا پيوند و سابقه دوستى، و يا مسأله شفاعت نفى شده است.
در مورد بعضى از مجرمان مى خوانيم: «فَما تَنْفَعهُم شَفاعَةُ الشّافَعينَ، شفاعت شفاعت كنندگان به حال آنان سودى ندارد»(6)
گروه دوم: آياتى است كه «شفيع» را منحصراً خدا معرّفى مى كند، مانند: «ما لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ ولىٍّ وَ لا نَصير; براى شما غير از خدا دوست و شفيعى نيست»(7) «قُل لُلّهِ الشَّفاعَةُ جَميعاً; همه شفاعتها مخصوص خداست».(8)
گروه سوم: آياتى است كه شفاعت را به اذن و فرمان خدا مشروط مى كند; مانند: «مَنْ ذَا الَّذى يَشْفَعُ عِنْدَهُ اِلاّ بِاِذْنِهِ; چه كسى مى تواند نزد خدا جز به اذن خدا شفاعت نمايد؟»(9) «وَلا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ عِنْدَهُ اِلاّ لِمَنْ اَذِنَ لَهُ; شفاعت نزد خدا سودى ندارد جز براى كسانى كه خداوند بديشان اجازه شفاعت داده است».(10)
گروه چهارم: آياتى است كه شرايطى براى شفاعت شونده بيان كرده است كه گاهى اين شرط را رضايت و خشنودى خدا معرّفى مى كند، مانند: «وَلا تَنْفَعُونَ اِلاّ لمَنِ ارْتَضى; فقط كسانى كه نزد خدا پذيرفته شده اند، شفاعت مى شوند».(11)
طبق اين آيه، شفاعت شفيعان منحصراً شامل حال كسانى است كه به مقام «ارتضاء» يعنى، پذيرفته شدن در پيشگاه خداوند رسيده اند. گاه شرط آن را گرفتن عهد و پيمان نزد خدا معرّفى مى كند; مانند: «لا يَمْلِكُونَ الشَّفاعَةَ اِلاّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً; شفاعت نمى شوند مگر كسانى كه از خدا عهد و پيمان (ايمانى) گرفته باشند».(12)
زمانى صلاحيّت شفاعت شدن را از بعضى از مجرمان سلب مى كند; مانند سلب شفاعت از ظالمان در اين آيه: «ما لِلظّالِمينَ مِنْ حَميم و لا شَفيع يُطاع; براى ستمكاران دوستى است و نه شفيعى كه شفاعتش پذيرفته شود».(13)
به اين ترتيب، داشتن عهد و پيمان الهى يعنى، ايمان و رسيدن به مقام خشنودى پروردگار و پرهيز از گناهانى چون ظلم و ستم، جزء شرايط حتمى شفاعت است.

شرايط گوناگون شفاعت
خلاصه اين كه، آيات شفاعت به خوبى نشان مى دهد مسأله شفاعت از نظر منطق اسلام موضوع بى قيد و شرطى نيست، بلكه قيود و شرايطى دارد; يعنى، هم به جرمى كه درباره آن شفاعت صورت مى گيرد، توجّه مى شود يعنى به، شخص شفاعت شونده و هم به شخص شفاعت كننده; و اين جوانب است كه چهره اصلى شفاعت و فلسفه آن را روشن مى سازد; مثلا، گناهانى مانند ستم، به طور كلّى از دايره شفاعت بيرون شمرده شده و قرآن مى گويد: ظالمان «شفيع مطاعى; شفاعت كننده اى كه شفاعتش پذيرفته شود ندارند» واگر ظلم را به معناى وسيع كلمه ـ آن چنان كه در بعضى از احاديث بعداً خواهد آمد ـ تفسير كنيم، شفاعت منحصر به مجرمانى خواهد بود كه از كار خود نادمند و پشيمان و در مسير جبران و اصلاحند; و در اين صورت شفاعت، پشتوانه اى خواهد بود براى توبه و ندامت از گناه. و اين كه بعضى تصوّر مى كنند با وجود ندامت و توبه، نيازى به شفاعت نيست اشتباهى است كه پاسخ آن را به زودى خواهيم داد.
از طرف ديگر، طبق آيه 28 سوره انبياء: تنها كسانى مشمول بخشودگى از طريق شفاعت مى شوند كه به مقام «ارتضا» رسيده اند و طبق آيه 87 مريم داراى «عهد الهى» هستند.
اين دو عنوان، همان گونه كه از مفهوم لغوى آنها و از رواياتى كه در تفسير اين آيات وارد شده، استفاده مى شود به معناى ايمان به خدا و حساب و ميزان و پاداش و كيفر و اعتراف به حسنات و سيّئات (نيكى اعمال و بدى اعمال بد) و گواهى به درستى تمام مقرّراتى است كه از سوى خدا نازل شده; ايمانى كه در فكر و سپس در زندگى آدمى انعكاس يابد و نشانه چنين بازتاب و انعكاسى اين است كه خود را از صفت ظالمان طغيانگر ـ كه هيچ اصل مقدّسى را به رسميّت نمى شناسند ـ بيرون آورد و به تجديد نظر در برنامه هاى خود بپردازد.
قرآن در مورد آمرزش گناهان در سايه شفاعت مى فرمايد: «وَلَوْ أَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جْاؤُوكَ فَاسْتَغْفِرُوااللهَ وَاسْتَغْفِرَ لَهُمُ الرَّسُولَ لَوَجَدُوا اللّه تَوّاباً رحيماً; اگر آنان هنگامى كه بر خود ستم مى كردند، به نزدت مى آمدند و آن گاه از خدا طلب آمرزش مى كردند و پيامبر براى ايشان آمرزش مى طلبيد مى ديدند كه خداوند بسيار توبه پذير و مهربان است».(14) در اين آيه، توبه و استغفار مجرمان مقدّمه اى براى شفاعت پيامبر(صلى الله عليه وآله)شمرده است و يا در جايى ديگر آمده است: «قالُوا يا اَبانا اَسْتَغْفِرْلَنْا ذُنُوبَنْا اَنّا كُنّا خاطِئينَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُلَكُمْ رِبّى اِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيم; گفتند: اى پدر، براى ما نزد خدا در مورد گناهانمان آمرزش بطلب چرا كه ما خطا كرديم. گفت: به زودى براى شما آمرزش مى طلبم كه او بسيار آمرزنده و مهربان است»(15) در اين آيات نيز آثار ندامت و پشيمانى از گناه در تقاضاى برادران يوسف از پدر، به خوبى ديده مى شود.
در مورد شفاعت فرشتگان در قرآن مى خوانيم كه استفغار و شفاعت آنان، تنها براى افراد با ايمان و تابعان سبيل الهى و پيروان حق است: «وَيَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا وَسِعْتَ كُلَّ شَىْء رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذينَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبيلَكَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحيمِ; و (فرشتگان) براى كسانى كه ايمان آورده اند آمرزش مى طلبند: خدايا، رحمت و دانش تو هر چيزى را فرا گرفته است پس كسانى كه توبه كردند و راه تو را پيمودن

 

 

najva_653@yahoo.com

گفتگو با خدا

خواب ديدم درخواب باخدا گفتگويي داشتم.
خدا گفت: پس مي خواهي با من گفتگو كني؟ گفتم: اگر وقت داشته باشيد.
خدا لبخند زد‍،وقت من ابدي است . چه سؤالاتي در ذهن داري، كه مي خواهي از من بپرسي؟
چه چيزبيش ازهمه شما رادر مورد انسان متعجب مي كند؟ خدا پاسخ داد...
اين كه آنها ازبودن در دوران كودكي ملول مي شوند.
عجله دارندكه زودتر بزرگ شوندو بعد حسرت دوران كودكي را مي خورند.
اين كه سلامت شان راصرف به دست آوردن پول مي كنندوبعد پول شان را خرج حفظ سلامتي مي كنند. اين كه با نگراني نسبت به آينده زمان حال فراموش شان مي شود. آنچنان كه ديگر نه در آينده زندگي مي كنند ونه درحال.
اين كه چنان زندگي مي كنند كه گويي هرگز نخواهند مرد وچنان مي ميرند كه گويي هرگز زنده نبوده اند.
خداوند دست هاي مرادر دست گرفت ومدتي هردو ساكت مانديم. بعد پرسيدم...
به عنوان خالق انسان ها، مي خواهيد آنهاچه درس هايي از زندگي را ياد بگيرند؟ خدا بالبخند پاسخ داد،
ياد بگيرند كه نمي توان ديگران را مجبوربه دوست داشتن خود كرد.
اما مي توان محبوب ديگران شد.
يادبگيرند كه خوب نيست خودرا با ديگران مقايسه كنند.
يادبگيرند كه ثروتمند كسي نيست كه دارايي بيشتري دارد،بلكه كسي است كه نيازكمتري دارد.
ياد بگيرند كه ظرف چند ثانيه مي توانيم زخمي عميق در دل كساني كه دوست شان داريم، ايجاد كنيم وسال ها وقت لازم خواهد بود تا آن زخم التيام يابد.
با بخشيدن، بخشش ياد بگيرند. ياد بگيرند كساني هستند كه آنها را عميقِاً دوست دارند اما بلد نيستند احساس شان را ابراز كنند يا نشان دهند.
ياد بگيرند كه مي شود دو نفربه يك موضوع واحد نگاه كنند وآن را متفاوت ببينند.
ياد بگيرند كه هميشه كافي نيست ديگران آنها را ببخشند، بلكه خودشان هم بايد خود را ببخشند. وياد بگيرند كه من اينجا هستم. هميشه

 

 

maryam_neda_60@yahoo.com

هوا بوی ِ نم گرفته
دوباره دلم گرفته
صدای ِ گریه ی ِ بارون
توو خیابون دم گرفته
با نگاهت ، قلبم ُ ازم گرفتی
اینم بمونه
با غرورت ، منو دست ِ کم گرفتی
اینم بمونه
گفتی که : قلبت رو پس می دم دیوونه
اینم بمونه
گفتم : این قلب ِ تو _ ِ پیشِت بمونه
اینم بمونه
خواستم عاشقت کنم ، گفتی : محاله
اینم بمونه
گفتی که : تو هم دلت چه خوش خیاله
چه خوش خیاله
اینم بمونه
من می گفتم : شب عشق با این سیاهی
نداره ترسی برام ، وقتی تو ماهی
تو می گفتی : آره من ماهم ، ولی تو
اومدی آسمونت رو اشتباهی
اینم بمونه
اینم بمونه
اینم بمونه
خواستم عاشقت کنم ، گفتی : محاله
اینم بمونه
گفتی که : تو هم دلت چه خوش خیاله
چه خوش خیاله
اینم بمونه
من می گفتم : شب عشق با این سیاهی
نداره ترسی برام ، وقتی تو ماهی
تو می گفتی : آره من ماهم ، ولی تو
اومدی آسمونت رو اشتباهی
اینم بمونه
اینم بمونه
اینم بمونه ...
چه نا برابر است ، جنگ ِ من و تو
قبول ندارم
به جنگ آمده ای و تیغ عشق آوردی
حساب نکردی که من
به جز تو
هیچ ندارم ؟

 

 

محفوظ

ارائه محدود تعدادي تي شرت و كلاه منقش به آرم حزب الله لبنان و تصوير سيد حسن نصرالله در داخل كشور

يك موسسه فرهنگي، اقدام به توزيع تعداد محدودي تي شرت، كلاه، سربند، پرچم و برخي اقلام تبليغي منقش به آرم حزب الله لبنان و سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان و "رهبر مومن و دلاور عربي" نموده است. افراد، موسسات و نهادهاي فرهنگي و تبليغي مي توانند با تماس با شماره هاي ذيل در خصوص نحوه تهيه اقلام فوق اطلاع كسب كنند:

تلفن ثابت:    77456695 - 021
موبايل: 09125706221

مبلغ(تك فروشي)برخي از اقلام مورد اشاره به شرح ذيل است:

قيمت هر عدد تي شرت: 2750 تومان

------------------------------------------------

 

قيمت هر عدد كلاه: 1650 تومان

-----------------------------------------

 

قيمت هر عدد جاكليدي: 300 تومان

--------------------------------------------------

 

قيمت هر عدد پرچم بزرگ: 1500 تومان       پرچم كوچك(دستي): 500 تومان

 

 

toopiran112@yahoo.com

نکاتی برای انتخاب شا مپوی مو

1-موقع انتخاب شامپو از راهنمای لیست شده بر روی ظرف شامپو به نام ماده ی
Sodium Lauryl Sulphate
توجه کنید که گاه با نام مخفف
SLS
نشان می دهند.این ماده در بیشتر شامپو ها وجود دارد و سازنده از آن استفاده میکندزیرا تولید کف میکندولی بعنوان تمیز کننده آن رامعرفی میکنند.این ماده خیلی قوی است و در دراز مدت قدرت ایجاد سرطان را دارد.
شامپوهایی نظیر
Vo5, Palmolive, Paul Mitchell, the new Hemp Shampoo, Pantene Pro-V
این ماد ه را دارند.
شامپو های حاوی این ماده باعث کند شدن و جلوگیری از رشد و سلامتی چشم بچه ها میشود.بچه های زیر 6 سال آسیب پذیری بیشتری در پیشرفت سرطان دارند.
شامپوهای حاوی این ماده علائمی مثل آبریزش ایجادو به سطح قرنیه جراحت و آسیب وارد میکنند.
شامپو های حاوی این ماده مولکولها راسنگین کرده و سدی برای بدن ایجاد میکنندبر قلب وکبد و مغزوهوش تاثیر گذاشته ومشکلات بزرگ سرطانی در این زمینه ها ایجاد میکند.
شامپوهای حاوی این ماده باعث پوسته پوسته شدن و شوره در پوست و سرطانهای پوستی میشود.
این ماده مانند یک پاک کننده تنداست که درواقع پیازچه موراروبه تحلیل و فساد تدریجی میبرد و توانایی رشد موها را محدود میکند.
خلاصه شده از گزارش کنفرانسهای پیشگیری از کوری
این متن را برای دیگران نیز بفرستید
برای استفاده بیشتر به متن انگلیسی زیر مراجعه کنید

Just for your Info - Please take note of the Shampoo you use to wash your hair everytime !
Check the ingredients listed on your shampoo bottle, and see if they
Have this substance by the name of Sodium Laureth Sulfate, or simply SLS.
This substance is found in most shampoos, and the manufacturers use it because it produces a lot of foam and it is cheap. But the fact is that SLS is used to scrub garage floors, and it is very strong. It is also proven that it can cause cancer in the long run, and this is no joke !
Shampoo brands such as Vo5, Palmolive, Paul Mitchell, the new Hemp Shampoo, Pantene Pro-V etc contain this substance.
So this guy from globe centre called one company, and told them that their product contains a substance that will cause people to have cancer. They said "Yeah, we knew about it but there is nothing we can do because we need that substance to produce foam."
By the way, the toothpaste Colgate also contains the same substance to produce the "bubbles".
Those people said that they are going to send this guy some information. Research has shown that in the 1980s, the chance of getting cancer is 1 out of 8000 , in the 1990s, the chances of getting cancer were 1 out of 3, and by now you could imagine the rate!! Which is very serious. Hopefully, we can stop "giving" ourselves the cancer virus.
• "Shampoos with SLS could retard healing and keep children's eyes from developing properly. Children under six years old are especially vulnerable to improper eye development. (Summary of Report of Research to Prevent Blindness, Inc. Conference."
• "Sodium Lauryl Sulphate can cause cataracts in adults and delays the healing of wounds in the surface of the cornea."
• "Sodium Lauryl Sulphate has a low molecular weight and so is easily absorbed by the body. It builds up in the heart, liver and brain and can cause major problems in these areas."
• "Sodium Lauryl Sulphate causes skin to flake and to separate and causes roughness on the skin."
• "Sodium Lauryl Sulphate causes dysfunction of the biological systems of the skin."
• "Sodium Lauryl Sulphate is such a caustic cleanser that it actually corrodes the hair follicle and impairs the ability to grow hair."
• "Sodium Lauryl Sulphate is routinely used in clinical studies deliberately to irritate the skin so that the effects of other substances can be tested."

 

 

asheghe_shahadat_84@yahoo.com

چقدر شگفت انگیز است که حزب خدا بدست حزب شیطان و آزادشدگان کشته می شوند
خطبه حضرت زینب در شام

ستایش خدای را که پروردگار جهانیان است و درود خدا بر محمد و خاندانش همگی.
براستی که خدای سبحان درست فرموده که گوید: ُثمَ کانَ عاقِبَةُ الَّذینَ اَساؤُالسُّوی اَن کَذَّبوُا بِایاتِ اللهِ وَ کانوُا بِها یَستَهزِؤن «سرانجام کسانی که عمل زشت انجام داده و کار بد کردند بدانجا می انجامد که آیات خدای را دروغ شمرده و آنها را مسخره و استهزاء می کنند.»
ای یزید! آیا چنان پنداری اینک که فضای آسمان و زمین را بر ما تنگ کرده ای و ما را همانند اسیران به هر شهر و دیار سوق داده و کشانده ای، ما نزد خدا خوار و زبون هستیم و تو در پیشگاه خدا گرامی و عزیز هستی؟ و این تسلطی که بر ما پیدا کردی بخاطر مقامی است که پیش خدا داری؟ و بهمین جهت با غرور و نخوت به اطراف خود می نگری و مسرور و شادمانی از اینکه می بینی دنیا بر وفق مراد و کام توست و کارها طبق دلخواه تو روبراه شده و ملک و پادشاهی ما بر تو صافی و هموار گشته است! اندکی آرام تر و آهسته تر!
مگر گفتار خدای عزوجل را فراموش کرده ای که فرماید: «آنانکه کافر شدند گمان نکنند مهلتی که ما به آنها داده ایم برای ایشان خوب است و خیر آنها را می خواهیم، بلکه ما آنها را مهلت دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و عذابی خوارکننده در پیش دارند.»
ای پسر آزاد شدگان! آیا این قانون عدل و انصاف است که زنان وکنیزان خود را پشت پرده جای دهی ولی دختران رسول خدا را به صورت اسیران بدین سوی و آن سوی کشانی؟ پرده ی حجاب ایشان را بدری و سر و رویشان را بگشایی و دشمنان، ایشان را از شهری به شهری ببرند و افراد بیگانه و فرو مایه چهره ی آنها را بنگرند؟ نه مردی برای سرپرستی آنها به جای گذارده ای و نه حمایت کننده ای دارند! آری چگونه می توان امید عاطفه و دلسوزی داشت از کسی که جگر پاکان را بجود؟
1 و از دهان بیرون افکند و گوشتش از خون شهیدان اسلام روییده شده و چگونه از دشمنی و عداوت نسبت به ما کوتاهی کند کسی که همواره با دیده ی بغض و کینه به ما نگاه می کند؟ و آن وقت با کمال گستاخی اشعار پیروزی می خوانی و این اشعار را در حالیکه چوب بر ثنایای ابی عبد الله، سید جوانان اهل بهشت، می زنی قرائت می کنی؟ چرا چنین نگویی؟ تویی که با ریختن خون فرزندان پیغمبر(صلی الله علیه و آله) و ستارگان خاندان عبدالمطلب زخم دل را جریحه دار کردی و ریشه را سوزاندی؟ اکنون بزرگان خود را صدا می زنی و می پنداری که آنها ندایت را می شنوند و از آنها آفرین می خواهی؟ غافل از اینکه خودت نیز به زودی به آنها ملحق می شوی و آن وقت در آن جا آرزو می کنی که ای کاش دستت خشک شده بود و زبانت لال گشته بود. آنچه را گفتی نمی گفتی و آنچه را کردی انجام نمی دادی!
بار خدایا! داد ما را از اینان بستان و انتقام ما را از این ستمگران بگیر و خشم خود را بر کسانی که خون ما را ریختند و یاران ما را کشتند فرو ریز!
ای یزید! به خدا سوگند با این جنایت هایی که انجام دادی نشکافتی مگر پوست بدن خود را و پاره پاره نکردی مگر گوشت خود را و بزودی به نزد رسول خدا در آیی در حالی که بار سنگین ریختن خون او و هتک حرمت خاندان او و پاره های تن او را بگردن داری!
در آن روزیکه خداوند پیغمبر و فرزندان و خاندانش را کنار یکدیگر جمع کند و پراکندگیشان را بر طرف سازد و داد آنها را از دشمنانشان باز ستاند. «گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند که آنها مرده اند بلکه آنان زنده اند و در پیشگاه پروردگارشان روزی می خورند!» و همین بس است که حاکم و قاضی خدا و دادخواه محمد(صلی الله علیه و آله) است و جبرئیل پشتیبان است.
واین را هم بدان آن کسانی که کار را برای تو فراهم ساخته و تو را بر گردن مسلمانان سوار کردند به کیفر خود خواهند رسید و بدانند که ستمگران را بد کیفری در پیش است و خواهند فهمید کدامیک از شما بدبخت تر و سپاه کدامیک ضعیف تر است. و اگر مصیبت های روزگار کار مرا به اینجا کشانیده که ناچار شدم تو را طرف سخن قرار داده و با چون تویی گفتگو کنم با این حال ارزشی برای تو قائل نیستم و قدر و مقام تو را بسیار پست می دانم.
اما چه کنم که با این حال چشم ها گریان و سینه ها در فراق عزیزان سوزان است و بیتابی ما بدان خاطر است نه آنکه از تو ترسی در دل داشته باشیم!
آه! این ماجرا چقدر شگفت انگیز است که حزب خدا بدست حزب شیطان و آزادشدگان کشته می شوند و دست های شما به خون ما آغشته شود و گوشت های ما از دهن های شما بریزد و آن بدن های پاک را گرگان بیابان پاره پاره کنند و کفتارها در خاک بغلطانند. و اگر تو کشتن واسارت ما را امروز برای خود غنیمتی می دانی به همین زودی باید غرامت سنگین این کار را بپردازی، آن هنگامی که چیزی جز همانچه به دست خود فرستاده ای نیابی و پروردگار سبحان به بندگان ستم نمی کند! شکوه ی ما تنها به خدای تعالی است و بر او اعتماد داریم.
ای یزید! اکنون هر نقشه و توطئه ای داری در باره ی ما انجام ده و از هر کوششی در این باره فروگذار مکن.
اما به خدا سوگند هر چه کنی نمی توانی نام و نشان ما را محو کنی و سروش ما را بمیرانی و به حد ما نتوانی رسید و ننگ این اعمال ننگین و ستم ها را نتوانی شست و بدانکه رای و تدبیرت سست و روزگارت اندک و انگشت شمار و جمعیتت رو به پراکندگی است در آنروز که منادی خدا فریاد زند: اَلا لَعنَةُ اللهِ عَلَی الظالِمین (همانا لعنت خدا بر ستمکاران) و با این همه من خدای را ستایش می کنم که آغاز زندگی ما را به سعادت و آمرزش مقرر فرموده و پایان آن را شهادت و رحمت قرار داد و از خدای تعالی می خواهیم که پاداش نیک خود را بر شهیدان ما کامل گرداند که براستی او بهترین دوست می باشد واو ما را کافی است و بهترین مدافع و وکیل است.

* این خطبه در کتاب منتی الآمال شیخ عباس قمی(ره) در ص 795 الی 797 از ج اول بیان شده است. میون همه دلها امون از دل زینب غم اون همه آزار بین کوچه و بازار غم طعنه و دشنام غم سنگ لب بام غم و محنت و ناله غم مرگ سه ساله شده قاتل زینب امون از دل زینب

 

 
mary_vp2006@yahoo.com

مسیر مرگ مرموز (فصل ششم)
قسمت اول

the way to dusty death
نوشته: آلیستر مک لین
ترجمه: مریم واثقی پناه

هارلو قهوه اش را سر کشید -دیگر صبحانه خوردن در رختخواب برایش عادی شده بود - و به طرف پنجره رفت. آن روز صبح نمی شد خورشید ماه سپتامبر مشهور ایتالیا را دید.
ابرهای سنگینی سایه افکنده بودند اما زمین خشک و دید عالی بود که این وضعیت را برای اتومبیلرانی ایده آل می ساخت. هارلو به حمام رفت پنجره را تا آخر باز کرد. درپوش مخزن آب را برداشت و اسکاچ را بیرون آورد ، شیر آب داغ را تا آخر باز کرد و نصف محتوی قهوه ای رنگ شیشه را در دستشویی ریخت . بطری را سرجایش گذاشت و اسپری خوشبو کننده هوا زد و بیرون رفت.
سوار بر فراری سرخ رنگ خود ، تک و تنها ، عازم پیست تمرین مسابقات شد. اینروزها دیگر کسی سوار اتومبیل فراری او نمی شد.
وقتی رسید ، یاکوبسن ، دو مکانیک و دانت را دید. مختصری حال و احوال با آنها کرد و بسرعت لباس مخصوص خودش را پوشید ، کلاه ایمنی را سرش گذاشت و داخل اتومبیل کرونادوی جدیدش نشست. یاکوبسن مانند همیشه نگاهی سرد و ترسناک و نومید کننده به او حواله کرد. و گفت : امیدوارم امروز بتوانی تمرین خوبی انجام بدهی ، جانی.
هارلو فروتنانه گفت : فکر می کنم دیروز خیلی بد نبودم. در هر صورت چاره ای جز تمرین نیست.
در حالیکه انگشتش روی شاسی استارت بود، نگاهی به دانت انداخت و گفت: امروز کارفرمای شایسته ما اینجا نیست ، کجاست ؟ هیچ وقت ندیده بودم حتی یک تمرین را از دست بدهد.
-در هتل است. مسائلی دارد که باید به آنها برسد.
واقعاٌ چیزهایی بود که مک آلپین به آنها باید می رسید و توجه مبذول می کرد : آنچه که در حال حاضر داشت به آن توجه می کرد تقریباٌ به صورت یک کار روزمره در آمده بود – بررسی سطح مصرف الکل هارلو. به محض اینکه وارد اتاق هارلو شد فهمید که اصلاٌ احتیاجی به کنترل سطح بطری اسکاچ که در مخزن آب حمام بود ندارد : پنجره که تا آخر باز بود، هوای داخل اتاق که از بوی اسپری خوشبو کننده سنگین شده بود.... تمام اینها تحقیقات بیشتر را بی ضرورت می کرد.
ولی در هر حال او این کار را می کرد. حتی اگر هم مطمئن بود و یقین داشت که با چه چیزی روبرو می گردد. با این وجود وقتی که بطری نیمه پر را در دست گرفت صورتش از عصبانیت کبود شد.
بطری را سرجایش گذاشت و به سرعت از اتاق هارلو بیرون آمد. دوان دوان عرض سرسرای هتل را پشت سر گذاشت ، پرید توی اتومبیل آستون خودش و با چنان سرعتی از آنجا دور شد که هر که او را می دید فکر می کرد هتل چسنی را با مسیر مسابقه اتومبیلرانی منزا اشتباه گرفته است. وقتی به جایگاه کرونادو رسید هنوز داشت می دوید. بالاخره به دانت برخورد کرد.
مک آلپین به تندی نفس نفس می زد : آن هارلوی لعنتی کجاست ؟ دانت بلافاصله جواب نداد. سرش را به آرامی اینطرف آنطرف تکان می داد.
-بخاطر خدا ، مرد ، بگو این پسره مست کجاست ؟
صدای مک آلپین تقریباٌ فریاد بود . ادامه داد : دیگه نباید هیچ وقت نباید دور و بر مسیر مسابقات دیده شود.
-خیلی از رانندگان مونزا با تو هم عقیده هستند.
-منظورت چیه ؟
-یعنی اینکه این پسره مست همین الان رکورد یک دور را در 2.1 ثانیه شکست.
دانت به تکان دادن سرش در حالت ناباوری ادامه داد : واقعاٌ غیر قابل باور است.
-2.1؟ 2.1؟ 2.1؟ محال است. حالا دیگر نوبت مک آلپین بود که سرش را تکان بدهد.
: محاله. محاله. محاله. یک رکوردی مثل آن ؟ محال است.
-از زمان نگهدارنده بپرس. دو بار اینکار را کرد.
-یا مسیح.
-آنطور که باید راضی بنظر نمی رسی جیمز.
-راضی ؟ من کاملاٌ وحشت زده ام. مطمئناٌ اون هنوز بهترین راننده دنیا است. البته غیر از رقابت های واقعی زمانی که کنترل اعصابش را از دست می دهد. اما این مهارت رانندگی نیست که باعث شد در این زمان مسیر را طی کند. این بخاطر شهامت کاذب خودکشی آمیز ناشی از الکل است.
-منظورت را نمی فهمم.
-آلکسیس اون یک نیم بطری اسکاچ خورده.
دانت بهش خیره شد. و پس از مدتی گفت : باور نمی کنم. نمی توانم باور کنم. در آن صورت مثل یک دیوانه جهنمی رانندگی می کرد. اما درست مثل فرشته ها اتومبیل خود را می راند. نیم بطری اسکاچ ؟ در اون صورت خودش را می کشت.
-شاید به این دلیل که اتومبیل دیگری در مسیر نبوده. اگر بود شاید آنها را می کشت.
-اما نیم بطری.
-می خواهی بیایی و به مخزن آب حمام نگاه کنی؟
-نه نه. فکر می کنی که من به حرفهایت شک می کنم ؟ نه فقط موضوع این است که نمی فهمم.
-منهم همینطور. حالا این قهرمان جهان ما کجاست ؟
-از پیست بیرون رفت. گفت که کار امروزش تمام شده. می گوید جایش را برای فردا محکم کرده و اگر کسی این رکورد را از اون بگیره فردا بر می گرده و دوباره از اونها پس می گیره. امروز حسابی مغرور است. جانی ماست دیگر.
-اون هیچ وقت اینطوری حرف نمی زد. این غرور نیست ، آلکسیس. الکل تمام وجودش را گرفته. خدای من ، من با مشکل خیلی جدی روبرو هستم یا یک معما در برابرم دارم.
-با یک معما روبرویی ، جیمز.
همان روز شنبه بعد ازظهر، اگر مک آلپین در خیابان فرعی کوچک و بسیار حقیری درمنزا می بود ، شاید توجیهی برای این فکرش که مشکلاتش دو برابر یا سه برابر پیچیده تر شده است . پیدا کرده است. در دو طرف این خیابان تنگ ، دو کافه نسبتاٌ کوچک روبروی هم قرار داشتند.
هر دو یک نما داشتند : پرد ه های حصیری و میزهایی که در پیاده رو گذاشته بودند و روی آنها با پارچه شطرنجی پوشانده شده بود، داخل آنها خالی ، بی روح و بی زرق و برق بود.. و هردو ، همانطوری که از کافه های اینچنینی انتظار می رفت ، دارای اطاقک های جدار بلندی بودند که پشت به خیابان داشتند.
در یکی از این غرفه های جنوبی این خیابان ، پشت میزی کاملاٌ دور از پنجره ، در سایه ، نوبایر و تراشیا نشسته بودند و مشروبهای آنها دست نخورده جلویشان باقی مانده بود چون هیچکدامشان آنها را دوست نداشتند. تمام توجه آنها روی کافه روبرویی متمرکز شده بود ؛ جایی که هارلو و دانت نزدیک پنجره آن و درست جلوی دید نشسته بودند و از غرفه آنها می شد دید که گیلاسشان را در دست گرفته اند و بنظر در حال صحبت و بحثی جدی می آمدند.
نوبایر گفت : خوب حالا که آنها را تا اینجا تعقیب کرده ایم نیکی ، حالا چکار کنیم ؟ منظورم اینست که تو که نمی توانی لب خوانی کنی؟
-صبر کنیم و ببینیم ؟ همینطوری ادامه بدهیم ؟ ایکاش می توانستم لب خوانی کنم ویلی. و همچنین علاقمندم بدانم چرا این دونفر یک دفعه با هم اینطوری دوست شدند؟ تا حالا هیچکس را ندیده بود که حتی با هم یک کلمه هم حرف بزنند. و چه برسد به اینکه برای صحبت به چنین خیابانی بیایند؟ ما می دانیم که هارلو واقعاٌ مشغول کار مسخره ای است . -پشت گردنم هنوز درد شدیدی دارد بزحمت توانستم کلاه ایمنی ام را امروز روی سرم بگذارم. اگر اون و دانت اینقدر با هم صمیمی هستند پس هردو درگیر یک کار مسخره هستند. دانت فقط یک خبرنگار است. یک خبرنگار چه کاری می تواند با یک راننده سابق مسابقات داشته باشد ؟
-سابق ؟ زمانهایش را امروز صبح ندیدی ؟
-من گفتم سابق و منظورم هم همین بود. حالا می بینی که فردا هم عقب می ماند. درست مانند سری قبلی مسابقات گراند پریکس.
-بله ، یک موضوع عجیب دیگر. چرا اینقدر موقع تمرینات خوب است و در خود مسابقات شکست می خورد ؟
- واضح است. عقیده همه اینست که هارلو تقریباٌ یک الکلی شده. و من الان خیلی راحت می توانم بگم اون یک الکلی هست. بسیار خوب ، پس می تواند دور اول را سریع برود و شاید هم دور سوم را. اما گراند پریکس 80 دور دارد . چطور می توانی تصور کنی یک الکلی بنیه و طاقت و واکنش و اعصاب این را داشته باشد که تا آخرین مرحله بکشد ؟ درجا می زند.
بعد نگاهی به آن طرف خیابان کرد و جرعه ای از مشروبش را خورد.
-خدای من ، حاضر بودم هرچی دارم بدهم و الان نزدیک آن دو نفر باشم.  

ادامه دارد ...

 

 

مشکان
hra62302@yahoo.com

شنبه: روانشناسي

در باغ جاودانه‌ات چه مي‌كاري؟

كلمه‌هاي تو، قسمتي از بذرهايي است كه در باغ جاودانه‌ات مي‌كاري. ببين چه مي‌كاري، زيرا غذاي زندگي‌ تو از همان تهيه مي‌شود كه كاشته‌اي، بهترين‌ها را بكار، پس بهترين‌ها نصيب تو خواهد شد. معلم بزرگ علوم باطني «حرف باد هواست»، «هر چي دلت مي‌خواهد بگو»، «حالا يه چيزي گفتيم»، «آدم عاقل كه حرف رو جدي نمي‌گيره»، «بيا حرف بزنيم دلمون خالي بشه!» و... نمي‌دانم اولين بار چه كسي چنين جملاتي را ساخت و به كار برد، اما اگر مي‌دانستم قطعاً يك شكايت‌نامه عريض و طويل بر عليهش تنظيم و به محكمه‌ي الهي عرضه مي‌كردم! اين قبيل جملات با بي‌ارزش نشان دادن كلماتي كه از دهانمان خارج مي‌شوند، يك پيام ضمني به ما مي‌دهند و مي‌گويند: «لازم نيست مراقب سخنان خود باشيد، چون حرف‌ها و كلمات از بين مي‌روند و فراموش مي‌شوند، پس خود را اذيت نكنيد و هر چه مي‌خواهيد بگوييد!» البته عجيب و بعيد نيست كه حرف‌ها فراموش شوند اما در مورد از بين رفتن آن‌ها، بايد بگويم موضوع چيز ديگري است! مدتي پيش خبري شنيدم كه شايد شما هم شنيده باشيد. خبر اين است: به زودي دستگاهي اختراع مي‌شود كه مي‌تواند با توجه به فركانس و طول موج اصوات، كلماتي را كه در فضا وجود دارد شكار و ضبط كند! ضمناً مهم نيست كه اين اصوات متعلق به چند سال قبل يا چند قرن قبل باشند، چون دستگاه قادر است همه را بازيابي و ذخيره‌سازي كند! از شما چه پنهان، از شنيدن اين خبر، بيش از آن كه تعجب كنم، ترسيدم! فكرش را بكنيد دستگاهي ساخته شود كه بتواند تمام حرف‌هايي را كه امروز، هفته قبل، سال قبل، ساليان قبل‌تر به زبان آورده‌ايد ضبط و هر جا كه لازم باشد پخش كند! و اين، شامل همه‌ي كلمات زشت و زيبا، حرف‌هاي خوب و بد، مهملات و كلمات پوچ و بي‌معني، دروغ و غيبت و خلاصه هر آن چه در همه‌ي عمرتان گفته‌ايد بشود! اما نكته‌ي‌ جالبتر در اين اختراع اين است كه وقتي شكار و ضبط كلمات ممكن باشد معني‌اش اين است كه همين حالا هم همه‌ي حرف‌ها، كلمات ما... وجود دارند و هرگز از بين نرفته‌اند! و انگار هر يك از ما، خواهي نخواهي مجموعه‌اي نامرئي از حرف‌ها و كلمات خود را در جايي ذخيره كرده و هنوز بر تعداد آن‌ها اضافه مي‌كنيم! اما اين مجموعه كجا قرار دارد و در حال حاضر به چه شكلي در آمده است؟ آيا سخنان و كلمات ما واقعاً نامرئي‌اند يا در حال حاضر و در اين دنيايي كه ما در آن زندگي مي‌كنيم از حواس ما پنهان هستند و مانند هر چيز كه مغز پوسته‌اي دارد؛ يعني باطن و ظاهري دارد، باطن كلمات ما هم در شرايط ديگري ممكن است آشكار شود و تصويري باورنكردني از خود به نمايش بگذارد؟ وقتي صحبت از باطن كلمات به ميان مي‌آيد، به ياد تصويري كه قرآن مجيد در همين زمينه تجسم كرده مي‌افتم! خداوند در آياتي از سوره‌ي مباركه‌ي ابراهيم مي‌فرمايد: «اي رسول، نديدي چگونه خداوند، كلمه‌ي پاكيزه را به درخت زيبايي مثل زده كه اصل ساقه‌ي آن برقرار باشد و شاخه‌ي آن به سوي آسمان بالا رود و آن درخت به اذن خداوند همه‌ي اوقات ميوه‌هاي مأكول و خوش دهد، خداوند اين گونه مثل‌هاي واضح براي تفكر مردم مي‌آورد و مثل كلمه‌ي كفر مانند درخت پليدي است كه هم ريشه‌اش به قلب زمين نرود، بلكه بالاي زمين افتد و زود خشك شود و هيچ ثبات و بقايي نيايد...». به نظرم در اين آيات، تصويري واضح و روشن درباره‌ي ثمره‌ي كلام پاكيزه يا كفر داده شده و اگر يك سر طيف كلمات را كلمه پاكيزه و سر ديگر را كلمه كفر در نظر بگيريم، مي‌توان نتيجه گرفت كه ساير كلمات در وسط اين طيف قرار مي‌گيرند و تصاوير آن‌ها، بسته به ماهيت خود آن‌ها مي‌تواند شبيه به تصوير اين دو كلمه، يا چيزي بين اين‌ها باشد و البته باز مي‌توانيم نتيجه بگيريم كه تصوير كل كلماتي كه تا به امروز ادا كرده‌ايم نيز مي‌تواند شبيه به يك باغ باشد، باغي پر از درختان سرسبز و سر به فلك كشيده و پر ميوه يا پر از درختان خشك و بي‌ريشه و بي‌ثمر يا تركيبي از هر دو اين‌ها. جالب اين جاست كه اگر كلمات از بين نروند و همچنان قابل بازيابي و ضبط باشند، اين باغ هم هرگز از بين نمي‌رود و به گمانم تنها باغي است كه سندش تا آخر دنيا، به نام مالكش صادر شده و مجوز خريد و فروش هم ندارد! راستش را بخواهيد اگر كمي علمي‌تر هم بخواهيم وارد شويم بايد بگويم اگر ما ديگر كلمات خود را نمي‌شنويم يا هشياري لازم براي ديدن نتايج آن‌ها نداريم، معني‌اش اين نيست كه اين كلمات از بين رفته‌اند، چون نبايد قانون معروف و علمي بقاي ماده و انرژي، در اين دنيا هيچ چيز از بين نمي‌رود، بلكه تنها از حالتي به حالت ديگر در مي‌آيد، انرژي و ماده هم نه ساخته مي‌شوند و نه از بين مي‌روند، و تنها اتفاقي كه مي‌تواند براي آن‌ها بيفتد اين است كه از حالتي كه دارند به حالت ديگري در آيند. اعمال ‌انسان‌ها هم همين‌طورند. عمل، كلام، يا هر چيز ديگري در قالب يا شكلي جديد، مجدداً به خود انسان بازمي‌گردد. تمام اديان الهي و ديدگاه‌هايي كه به شكلي باطني‌تر به عالم نگاه مي‌كنند همين مفهوم را به صورت جاودانگي زندگي و برگشتن پاداش و جزا به افراد بيان مي‌كنند؛ درست مثل باغي كه باغبان در آن بذرهاي مختلفي مي‌كارد، اگر بذر جوانه زند و به تدريج به درختي پر ميوه مبدل شود، يا اگر بپوسد و هرگز سر از خاك بيرون نياورد، يا حتي اگر ثمره‌اش گياهاني آدمخوار باشد كه همه‌ي موجودات زنده را مي‌بلعند، در هر حال نتيجه و ثمره‌اش متعلق به باغبان آن باغ است. او مي‌تواند درختاني بكارد كه تا آخر عمر، از ميوه‌هاي شيرين آن تغذيه كند و يا تمام دارايي خود را صرف خريدن بذرهايي پوسيده و كاشتن آن‌ها كند و هرگز ثمره يا ميوه‌اي از آن او نشود. اينك سعي كنيد نگاهي به باغ جاودان خود بيندازيد، كلمات، جملات و سخنان خود را به خاطر آوريد و ببينيد چه گفته‌ايد و چه مي‌گوييد. آيا در باغ خود درختان سر به فلك كشيده رو به آسمان داريد كه پر از ميوه‌هاي خوش طعم باشند؟ آيا باغ شما پر از درختان پوسيده، خشك و بي‌ميوه است؟ آيا گياهان زرد، علف‌هاي هرز، شاخه‌هاي پوسيده و درختچه‌هاي خشكيده باغ را پر كرده‌اند؟ اگر چند روز در باغ خود زنداني شويد، اصلاً غذايي براي خوردن خواهيد يافت؟ بذر به درخت تبديل مي‌شود چون توان قوه‌ي تبديل شدن به درخت را دارد، منتها نيازمند شرايط مساعدي مثل خاك مرغوب، نور، آب و... است. كلمات نيز حاوي انرژي فشرده و نهفته‌اي هستند كه مي‌تواند تبديل به ثمره و ميوه و اصطلاحاً تكثير شود. مثل سرمايه‌اي كه كافي است در راه درستي به گردش افتد تا زياد و زيادتر شود، آن قدر كه نه تنها سود دهي عادي داشته باشد بلكه بتواند بر سرمايه‌اي اوليه و اصلي هم بيافزايد. به نظرم به همين دليل است كه همه‌ي اديان، به شدت انسان را تشويق به بيان كلمات سازنده، مثبت و رشد دهنده مي‌كنند و نسبت به بيان كلمات مخرب، آلودگي‌هاي كلامي، غيبت، دروغ، تهمت، ناسزا و...به طور مداوم تذكر مي‌دهند همان طور ك در كتاب مقدس هم اشاره شده، «آدمي پيوسته حاصل كلام خود را مي‌درود»، پس بايد ببينيم بهترين بذرها چه هستند و همان‌ها را بكاريم. لقمان حكيم مي‌گويد، سخنان سودمند را بايد نشو كرد، مانند افشاندن تخم گندم، حتي اگر آب زمين و هوا به روياندن و بار آوردن دانه‌ها ياري نكند، باز هم در گوشه و كنار خرمن، خوشه‌هايي مي‌رويند. اما سخن سودمند و منكر چه سخني است؟ خردمندان مصر و هند و ايران و چين و تبت، در اين زمينه به فرمولي رسيده بودند، آنان به شاگردان خود تأكيد مي‌كردند كه تنها كلام سازنده بر زبان آورند و براي سنجش اين كه كلامي سازنده است يا نه معياري به اين شكل تعيين كردند: «آيا در اين كلام حقيقت هست؟ آيا در اين كلام، محبت هست؟ و آيا بيان آن ضرورت دارد؟ و اگر حقيقت دارد، اما محبت ندارد، پس بيان آن ضرورتي ندارد!

 


 
saheledoosti@yahoo.com

جمله روزانه

21 مرداد
به دست آوردن پول درست مثل بدست آوردن چیزهای دیگر در زندگی است. نباید به آن بچسبی و اختیار زندگی ات را دست پول بدهی.
وین دایر

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، جون مادر زنتون فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

21 مرداد / 12 آگوست / 17 رجب

Mobin_s2004@yahoo.com
21 مرداد ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
سالروز آغاز دفاع مردانه ژنرال آريو برزن که نمونه اي است از جانبازي ايرانيان در راه ميهن

بر پايه يادداشتهاي روزانه "كاليستنسCallisthenes " مورخ رسمي اسكندر، 12 اوت سال 330 پيش از ميلاد، نيروهاي اين فاتح مقدوني در پيشروي به سوي "پرسپوليس" پايتخت آن زمان ايران، در يك منطقه كوهستاني صعب العبور (دربند پارس، تكاب در كهگيلويه) با يك هنگ ارتش ايران (1000 تا 1200 نفر) به فرماندهي ژنرال «آريو برزن Ario Barzan » رو به رو و متوقف شدند و اين هنگ چندين روز مانع ادامه پيشروي ارتش دهها هزار نفري اسكندر شده بود كه مصر، بابل و شوش را قبلا تصرف و در سه جنگ، داريوش سوم را شكست و فراري داده بود. سرانجام اين هنگ با محاصره كوهها و حمله به افراد آن از ارتفاعات بالاتر از پاي درآمد و فرمانده دلير آن نيز برخاك افتاد.
     مورخ اسكندر نوشته است كه اگر چنين مقاومتي در گاوگاملاGaugamela (كردستان كنوني عراق) در برابر ما صورت گرفته بود، شكست مان قطعي بود. در "گاوگاملا" با خروج غير منتظره داريوش سوم از صحنه، واحدهاي ارتش ايران نيز كه درحال پيروز شدن بر ما بودند ؛ در پي او دست به عقب نشيني زدند و ما پيروز شديم. داريوش سوم در جهت شمال شرقي ايران فرار كرده بود و « آريو برزن » در ارتفاعات جنوب ايران و در مسير پرسپوليس به ايستادگي ادامه مي داد.
    دلاوري هاي ژنرال آريو برزن، يكي از فصول تحسين برانگيز تاريخ وطن ما را تشكيل مي دهد و نمونه اي از جان گذشتگي ايراني در راه ميهن را منعكس مي كند.
    آريو برزن و مردانش 90 سال پس از ايستادگي لئونيداس در برابر ارتش خشايارشا در ترموپيل، كه آن هم در ماه اوت روي داد مقاومت خود را به همان گونه در برابر اسكندر آغاز كرده بودند. اما ميان مقاومت لئونيداس و آخرين ايستادگي «آريو برزن» در اين است؛ كه يونانيان در ترموپيل، در محل برزمين افتادن لئونيداس، يك پارك و بناي ياد بود ساخته و مجسمه او را برپا داشته و آخرين سخنانش را بر سنگ حك كرده اند تا از او سپاسگزاري شده باشد، ولي از «آريو برزن» ما جز چند سطر ترجمه از منابع ديگران اثري در دست نيست.چرا؟. اگر به فهرست درآمدهاي توريستي يونان بنگريم خواهيم ديد كه بازديد از بناي ياد بود و گرفتن عكس در كنار مجسمه لئونيداس براي يونان هرسال ميليونها دلار درآمد گردشگري داشته است. همه گردشگران ترموپيل اين آخرين پيام لئونيداس را با خود به كشورهايشان مي برند: اي رهگذر، به مردم لاكوني ( اسپارت ) بگو كه ما در اينجا به خون خفته ايم تا وفاداريمان را به قوانين ميهن ثابت كرده باشيم( قانون اسپارت عقب نشيني سرباز را اجازه نمي داد). لئونيداس پادشاه اسپارتي ها بود كه در اوت سال 480 پيش از ميلاد، دفاع از تنگه ترموپيل در برابر حمله ارتش ايران به خاك يونان را برعهده گرفته بود.

« آريو برزن » و مردانش جان دادند تا اسكندر مقدوني از اين پلكان قدرت و عظمت بالا نرود

« آريو برزن » و مردانش جان دادند تا اسكندر مقدوني از اين پلكان قدرت و عظمت بالا نرود

 

آريو برزن و مردانش جان بر كف نهادند تا پايتخت ميهنشان به دست اسكندر به اين صورت در نيايد ، اما ويرانه هاي آن هم خبر از بزرگي و عظمت و اصالت تمدن ايرانيان باستان مي دهد ــ تمدن و فرهنگي كه رسالت پاسداري از آن تكليف بي چون و چراي هر ايراني و ايراني تبار است. تا اين ستون هاي سر به فلك كشيده كه ميراث مشترك همه ايرانيان است بر جاي باشند ، ايران هم باقي خواهد بود ــ به همان گونه كه در 13 قرن گذشته عربان ، اقوام مهاجر ماوراء آسياي مركزي ، مغولها و استعمار گران اروپايي نتوانستند آن را و فرهنگش را از ميان بردارند.

آريو برزن و مردانش جان بر كف نهادند تا پايتخت ميهنشان به دست اسكندر به اين صورت در نيايد ، اما ويرانه هاي آن هم خبر از بزرگي و عظمت و اصالت تمدن ايرانيان باستان مي دهد ــ تمدن و فرهنگي كه رسالت پاسداري از آن تكليف بي چون و چراي هر ايراني و ايراني تبار است. تا اين ستون هاي سر به فلك كشيده كه ميراث مشترك همه ايرانيان است بر جاي باشند ، ايران هم باقي خواهد بود ــ به همان گونه كه در 13 قرن گذشته عربان ، اقوام مهاجر ماوراء آسياي مركزي ، مغولها و استعمار گران اروپايي نتوانستند آن را و فرهنگش را از ميان بردارند.

 

هجوم سياسي به تاريخچه زبان فارسي!

در اوت 1927 (1306 خورشيدي) تاريخچه زبان ملي ما كه از گزند حوادث تاريخ درامان مانده و به همت ميهندوستان جان بركف نهاده اي چون يعقوب ليث سيستاني و مرداويز مازندراني ، تلاش سامانيان درخراسان بزرگتر و زحمات و مرارتهاي فردوسي زنده مانده و به ما رسيده است از چند سوي هدف تهاجم سياسي قرار گرفت و صداي دانشورانمان را بلند كرد . دولت وقت كه سرگرم ساختن ارتش و تحكيم اقتدار حكومت مركزي بود نتوانست در آن زمان اقدامي موثر بعمل آورد و جرايد ما هم كه در منتهاي ضعف و بي خبري از تكاليف خود و نا آگاهي از اصول روزنامه نگاري بودند دفاعي نكردند.
     اين تهاجم از مسكو آغاز شد كه زبان تاجيكها را كه « فارسي اصيل» است عنصري مجزا از فارسي ايران و زباني مستقل اعلام داشت! و چند سند تاريخي مجعول هم براي اثبات ادعاي خود به دست داد و در قفقاز شمالي اقدامهاي ناموفقي براي قتل واژگان و بقاياي پارسي باستان آغاز كرد.
    همزمان، به تحريك دولت لندن كه هيچگاه از افغانستان نظر برنمي دارد، يكي دو زبان شناس هم گفتند كه فارسي كنوني از غرب ايران آمده و فارسي افغاني ( دري ـ زبان دربار ساسانيان كه پس از هجوم اعراب در دره آمو دريا محفوظ مانده بود ) زباني ديگر است!!. حال آن كه مي دانيم كه فارسي امروز در خراسان ، نگهباني شده بودكه در آن زمان تا بدخشان به اين نام خوانده مي شد.
     هدف از اين جعليات كه حتي لهجه هاي مغرب ايران را هم در امان نگذارده بود، ترس مسكو و لندن از ظهور ناسيوناليسم ايراني بود كه داشت آشگار مي شد و هر دو دولت از آن هراس داشتند كه مردم ايران زمين ( ايرانشهر ) دوباره به گونه اي متحد شوند و در اين صورت نه اتحاد شوروي در آسيا قوام مي گرفت و نه انگليسي ها مي توانستند در منطقه جا خوش كنند. انگليسي ها به رضاشاه كه با كمك آنان روي كار آمده بود اعتماد نداشتند زيرا كه اولا يك نظامي و در نتيجه نترس بود و ثانيا در او به تدريج احساسات ناسيوناليستي تقويت مي شد.
     پس از فروپاشي شوروي، به تاجيكها كمك كافي نشد كه دست كم الفباي متداول در ايران را هم ،بدون از دست دادن الفباي سيريليك، ياد گيرند و به ما در غني سازي زبان و واژگان پارسي كمك كنند.

 

وقايع جنگ هشت ساله در چنين روزي

21/05/66
بمباران روستاهاي “ قلعه “ ، “ بيوران پايين “ و “ تاوق “ از توابع سردشت به وسيله هواپيماهاي عراقي .
شهادت چند تن از مسئولان قرارگاه حمزه در درگيري با عناصر حزب دمكرات در پايگاه ميرآباد سردشت . حمله عناصر مجاهدين به پايگاه ارتش در مرز مريوان .

تصرف “ قلعه كانيكار “ و پايگاه‌هاي اطراف در استان اربيل به دست نيروهاي اتحاديه ميهني و حزب دمكرات كردستان عراق .
اعزام “ كاروان غدير “ به استعداد سه گردان از استان يزد به جبهه‌هاي جنگ .

اعلام آمادگي ايران براي مين‌روبي درياي عمان
پاسخ رسمي ايران به قطعنامه 598 (ايران از رد كامل قطعنامه خودداري كرد)

اظهارات “ ميرحسين موسوي “ نخست‌وزير در مورد تصميم انگلستان و فرانسه براي اعزام مين‌روب به خليج‌فارس : هر نوع حضور قدرت‌هاي خارجي در خليج‌فارس ، به افزايش تشنج كمك مي‌كند .
جمهوري اسلامي ايران براي انجام دادن عمليات مين‌روبي در خليج‌فارس و درياي عمان اعلام آمادگي كرد . شركت بيمه لويدز براي نخستين بار بيمه ويژه خطرهاي جنگي را در درياي عمان اجرا مي‌كند .

آمار كشتي‌هاي يوناني كه در خليج‌فارس مورد حمله قرار گرفته‌اند .
پاسخ مارگارت تاچر به وزير دفاع پيشين انگلستان كه هدف از اعزام مين‌روب از اين كشور را صرفاً به قصد راضي كردن ريگان ، داشته بود .

مواضع ايتاليا : “ احتمال اعزام نيروي مين‌روب به خليج‌فارس ، پيشنهاد تشكيل يك نيروي بين‌المللي ، پيشنهاد تشكيل كميسيون تعيين مسئوليت آغازگر جنگ . “ آلمان‌ غربي و هلند حضور نظامي در خليج‌فارس را رد كردند .
“ الكساندر هيگ “ وزير خارجه سابق امريكا اعلام كرد كه هدف اين كشور در خليج‌فارس ، نه تضمين آزادي جريان نفت بلكه حفظ برتري نسبت به شوروي است .

ديدار “ نزار حمدون “ با “ جورج شولتز “ وزير خارجه امريكا . ابراز نگراني سفير امريكا در كويت از صدور انقلاب اسلامي ايران .
تعويق اجلاس فوق‌العاده وزيران خارجه عضو اتحاديه عرب به درخواست سوريه .

نامه شواردنادزه به وزير خارجه آلمان‌ غربي در مورد جنگ ايران و عراق و حمايت از تلاش‌هاي دبيركل سازمان ملل . گزارش رويتر و نيويورك تايمز درباره روابط مسكو با كشورهاي حاشيه خليج‌فارس و استفاده ايران از اختلافات دو ابرقدرت .
ميزگرد راديو بي . بي . سي . در مورد تأثير و پي‌آمدهاي اوضاع خليج‌فارس بر جريان نفت و مشكلات غرب در كاستن از ميزان وابستگي خود به نفت اين منطقه .

21/05/67
ورود يك ديپلمات انگليسي به ايران براي ارزيابي امكان بهبود مناسبات با ايران

 

شهادت ميرزا رضا كرمانى

[21 مرداد 1276] -  در تـاريـخ 26 رجـب 1313 ه‍ ق مـيـرزا رضـاى كـرامـانـى از اسلامبول به طرف ايران حركت كرد و يك تپانچه پنج تير روسى تـهـيـه نـمـود و در دوم شـوال وارد رى گـرديد و مخفيانه به ديدار شيخ هادى نجم آبادى رفت .
شـاه كـه درتـدارك بـرگـزارى چـشـن پـنـجـاهـيـمـن سـال سـلطـنـت خـود بود به حضرت عبدالعظيم رفت و ميرزا در همان روز (جـمـعـه 17 ذى القـعـده 1313 ه‍ ق اول مه 1896 م ) شاه را در حرم حضرت عبدالعظيم به ضرب پنج گـلوله از پـاى در آورد و خـود تـوسـط عمال شاه دستگير شد.
پـس از دسـتـگـيـرى مـيـرزا از وى بـازجـويـى مـفـصـلى بـه عـمـل آمـد و بـازجـويـى كـامـل او در روزنـامـه صـور اسرافيل و بيدارى ايرانيان درج شده است .
سـرانـجـام مـيرزا رضاى كرمانى در روز چهارشنبه توسط حكومتى قاجار به دار آويخته شد و به شهادت رسيد.
مـيـرزا در آخـرين نفس ، جمله اى بر زبان كه نشان دهنده ادامه نهضت مى باشد.
((اين چوبه دار را به يادگار نگهداريد، من آخرين نفر نيستم ....))

 

درگذشت استاد عيسي آلفته طراح و تذهيب كار پرآوازه ايراني

[21 مرداد 1370] -  استاد عيسي آلفته طراح و تذهيب كار پرآوازه ايراني به ديار باقي شتافت. استاد آلفته در مدت60سال تلاش مؤثر هنري آثار گرانقدر و ارزشمندي از خود به يادگار گذاشت كه اين آثار نامش را تا ابد در عرصه هنر ايران زمين زنده نگاه مي دارند. وي تا17سالگي نقاشي را نزد استاد محمد رضا قزلباش آموخت و درادامه تحصيلات هنري تذهيب، طراحي و مينياتور را فراگرفت. استاد آلفته همچنين به مدت 35سال با كتابخانه آستان نفيس و صدها صفحه تذهيب و مينياتور ارزشمند است.

Mobin_s2004@yahoo.com
12 آگوست ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

در قلمرو انديشه

پيدايش عقيده سياسي كنتراتاريانيسم

J.J.Rousseau

حكومت 21 ساله هادريان بر امپراتوري گسترده روم باستان (هشتم اوت 117 تا 10 ژوئيه 138 ميلادي) كه وي بيش از نيمي از آن را در سفر به سرزمين هاي متعدد قلمرو روم گذرانيد و در پايتخت نبود فرصتي به وجود آورد تا عقيده سياسي كنتراتاريانيسم Contractarianism پا به عرصه وجود بگذارد. سالروز تولد اين عقيده را 12 اوت سال 131 ميلادي (شش سال پس از مرگ پلوتارك) ذكر كرده اند؛ زيرا كه در اين روز ميان منتقدين از قاضي "سالويوس ژوليانوس" كه از سوي "هادريان" مامور دوباره نويسي قوانين قضايي بر پايه ضوابط سابق و رسوم قديمي و جمع آوري آنها در يك مجموعه شده بود و شخص وي يك جلسه مناظره بر پا شده بود كه منتقدين در آن جلسه گفتند امپراتور نمي تواند جز در اموري كه براي اجراي آنها انتخاب شده است اقدام كند و اين استدلال باعث پيدايش عقيده سياسي "كنتراتاريانيسم" در جهان شده است؛ زيرا كه هادريان كه مردي تحصيلكرده بود با اين عقيده مخالفت علني نكرد و امكان داد كه رشد كند. هادريان يكي از معدود امپراتوران روم است كه قبلا نظامي و ژنرال نبود.
     از آن پس، اين عقيده سياسي مورد توجه و تفسير بسياري از فلاسفه از جمله لاك، هابز، اسپينوزا و روسو قرار گرفته و اين تعريف براي آن پذيرفته شده است: كنتراتاريانيسم (يا فرضيه قرارداد) عقيده اي است سياسي بر اين پايه كه دولت مكلف است بر اساس قراردادي كه براي اجراء و رعايت آن انتخاب شده است رفتار كند. بنابراين اعمال يك دولت انتخابي بايد بر پايه موافقت عمومي باشد و نقض قرارداد و انقضاي مدت آن باعث لغو قرارداد خواهد شد و اگر دولت (قوه مجريه) مقاومت كند و كاري از دست قوه قضائيه براي حل مسئله ساخته نباشد جامعه اين حق را خواهد داشت كه به راههاي ديگر متوسل شود. به عبارت ديگر در چنين شرايطي انقلاب و عصيان عملي مشروع خوانده شده است. پس، قرارداد ضمني يا رسمي ميان مردم و دولت – دولتي كه براي اجرا و رعايت آن، از سوي مردم انتخاب شده است، زمينه و تكليف حكومت را كه چه سياستهايي بايد داشته باشد توجيه مي كند. بنابراين؛ كنتراتاريانيسم چيزي جز فرضيه حكومت به رضاي جامعه نيست، با دمكراسي پيوند دارد و از چارچوب نظام دمكراتيك خارج نيست. البته اين عقيده سياسي مانند هر عقيده ديگر منتقداتي هم داشته است.

در قلمرو ادب

زادروز شش نويسنده

پروفسور بيتز

بانو كاترين لي بيتزKatharine Lee Bates شاعر و نويسنده آمريكايي و استاد ادبيات انگليسي 12 اوت سال 1859 در ماساچوست به دنيا آمد و پدرش كشيش بود. پروفسور بيتز در سال 1915 انجمن اديبان ايالات شمالشرقي آمريكا ( نيو اينگلند ) را تاسيس كرد كه از سوي اعضاء به عنوان نخستين رئيس آن انتخاب شد. « آمريكاي زيبا » بهترين اثر اوست. كاترين كه مشوق مولفان راهنماي طرز نگارش كتاب و مقاله بود 28 مارس 1929 درگذشت. آخرين تاليف پروفسور بيتز اثبات اين نظريه بود كه از طريق ادبيات است كه مي شود ارزشهاي انساني را متحول ساخت.

گلدمن

گلدمن

ـــ ويليام گلدمن فيلمنامه و داستان نگار آمريكايي و برنده چندين نشان و پاداش ادبي 12 اوت 1931 به دنيا آمد . شهرت او عمدتا به خاطر فيلمنامه نويسي است . همه آثار او داستاني و تخيلي است ، ولي داراي تاثير مهم اجتماعي اند.
    ــ همچنين رابرت ساوتي شاعر و نويسنده انگليسي در 12 اوت 1774 ، ژاسينتو مارتينز نويسنده اسپانيائي و برنده جايزه ادبي سال 1922 نوبل در 12 اوت 1866 ، اديت هاميلتون نويسنده آمريكايي در 12 اوت سال 1867 و فرانك سوينرتن نويسنده انگليسي در 12 اوت 1884 پا به دنيا گذاردند.

ساير ملل

مردي كه كوشيد تا كانادا يك كنفدراسيون شود

امروز زادروز « اليور ماوت Oliver Mowat » است كه كوشيد تا كانادا به صورت يك كنفدراسيون درآيد. اليور 12 اوت سال 1820 به دنيا آمد و 19 آوريل 1903 در گذشت. او هنگامي كهنخست وزير( فرماندار) « اونتاريو » بود متوجه اهميت كنفدراسيون براي يك سرزمين مهاجرنشين مركب از مهاجران مختلف نژاد و فرهنگ شد . وي باتوجه به تعصب فرانسوي داشتن كوبكي ها ، لازمه حيات كانادا را در قرار گرفتن اين كشور در چارچوب يك كنفدراسيون مشاهده كرد كه ايالات داراي اختيارات زياد و اختيارات دولت مركزي محدود باشد. اليور سپس به نوشتن تعريف بر كنفدراسيون كانادا و تعيين اختيارات هر ايالت ، روابط ايالات باهم و با دولت مركزي پرداخت و آنگاه تلاش بسيار كرد تا اين نظر خود را بقبولاند و موفق شد و به همين لحاظ به باني كنفدراسيون كانادا مشهور شده است.
    

 

پاول پوپوويچ در مدار زمين و ... و پيچيدگي معما !!!!

دانشمندان شوروي 12 اوت سال 1962 «پاول پوپوويچ» فضانورد اين كشور را كه يك افسر هوايي بود با سفينه وستوك ـ 4 در مدار زمين قرار دادند.
    پرتاب اين سفينه مصادف با سالگرد آزمايش نخستين بمب هيدرژني شوروي صورت گرفته بود . اين آزمايش در 11 اوت ( ساعات شب ــ 12 اوت به وقت آمريكا ) در سال 1953 صورت گرفته بود.
     پس از انحلال شوروي ، ديگر از پيشرفت هاي فضايي و تسليحات اتمي ــ موشكي روسيه سخني به ميان نمي آيد ، چرا؟. شوروي سالها در زمينه موشكي و فضايي از آمريكا جلو بود . اگر معامله پنهاني هم در كار بوده ؛ برخلاف چين ، در بازارهاي آمريكا تا اوت 2003 (12 سال پس از فروپاشي ) از كالاي ساخت روسيه اثري مشاهده نمي شود و اين مسئله بر پيچدگي معما افزوده است.

 

امضاي قرارداد پاريس و پايان جنگ ايالات متحده و اسپانيا

بعد از ظهر 12 اوت 1989 رئيس جمهوري وقت امريكا امضاي قرارداد پاريس و پايان جنگ اين كشور با اسپانيا را اعلام داشت و به نيروهاي مسلح اين كشور اطلاع داد كه پس از وصول اطلاعيه او ، از جنگ دست بردارند.
    طبق قرارداد پاريس كه دولت فرانسه شاهد امضاي آن بود ، دولت اسپانيا پذيرفت كه از حاكميت بر كوبا دست بردارد و پورتوريكو و چند جزيره ديگر و نيز مانيل و اطراف آن
     ( فيليپين ) را به آمريكا واگذار كند.
    طبق اين قرارداد ، همچنين مقرر شد كه از هر كشور پنج نماينده با حضور نماينده دولت فرانسه با هم براي آماده ساختن قرارداد نهائي صلح و جزئيات كار مذاكره كنند كه اين مذاكرات دو ماه طول كشيد.
    مناطقي كه اسپانيا از دست داد سه قرن در مالكيت دولت اسپانيا قرار داشتند و كوبا و پوتوريكو دو مهاجرنشين اسپانيايي بشمار مي آمدند كه همچنان فرهنگ اسپانيايي خود را حفظ كرده اند.

 

برخي ديگر از رويدادهاي 12 اوت

  • 1332:   نبرد «داپلين مو» اتفاق افتاد.

  • 1553:   پاپ ژوليوس سوم دستور داد كه تلموذ يهوديان (قسمتي از تورات) مصادره و آتش زده شود.

  • 1944:   احداث لوله نفت زيردريايي انگلستان به فرانسه جهت انتقال سوخت براي مصارف جنگ به پايان رسيد.

  • 1955:   حداقل دستمزد ( براي كارگران غير ماهر ) در آمريكا يك دلار تعيين شد كه تا 47 سال بعد شش برابر شد.

  • 1961:   پي سي ــ داسPC – DOS ساخته شد.

  • 1964:   شورش نژادي ايالت نيوجرزي آمريكا را فراگرفت.

  • 1964:  

    «ايان فلمينگ» داستان نويس انگليسي و نگارنده داستان «جيمز باند» در 56 سالگي درگذشت.

  • 1972:   آخرين دسته نيروهاي رزمي آمريكا از ويتنام خارج شد.

  • 1985:   در يك سانحه هوايي در ژاپن 520 تن كشته شدند كه پرتلفات ترين سانحه هوايي بود و بر اثر برخورد يك جمبوجت در يك پرواز داخلي به كوه روي داده بود.

  • 1988:   تاييد شد كه سختي زندان با اعمال شاقه بدن نلسون ماندلانا آن چنان تضعيف ساخته كه در زندان دولت سپيد پوستان آفريقاي جنوبي به بيماري سل دچار شده است.

  • 1990:   صدام حسين در برابر اين درخواست معترضانه كه كويت را تخليه كند اعلام كرد هرزمان كه اسرائيل مناطق عربي را رها سازد وي نيز كويت را تخليه خواهد كرد ، اشغال هاي نظامي كه باهم فرق ندارند.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    17 رجب هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     درگذشت ابن عَريف

    [17 رجب 390] - ابن عَريف اديب، نحوي و شاعر اواخر قرن 4هجري قمري درگذشت. او درجواني درقُرطبه به دانش اندوزي مشغول بود و سپس براي تكميل دانش خود به مصررفت و مدتي دراين كشور اقامت كرد. ابن عريف برخي ازقصايدش را درمدح رسول اكرم(ص) سرود آثاربجاي مانده ازاين اديب عرب «اَلجُمَلُ زَجّاجي» و برخي ازسروده هاي اوست كه مُقري آنها را نقل كرده است. همچنين سه كتاب «نحو، معاني حروف و اقسام آن و اعراب» را بدو نسبت مي دهند.

     

     تولد آسيه دخترجارُ الله بن صالح و معروف به بِنت جارُ الله

    [17 رجب 796] - آسيه دخترجارُ الله بن صالح و معروف به بِنت جارُ الله دانشمند و محدث اهل سنت درمكه معظمه ديده به جهان گشود. او اززنان فاضل و پرهيزكار مكه بود و درعلم حديث پس ازكسب فيض ازمحضرعلماي بسيار چون محمد بن سَخاوي به مقام استادي رسيد. ازجمله كساني كه ازآسيه حديث شنيده اند «جلالُ الدّين سُيوطي» را مي توان نام برد. آسيه سرانجام درسال873هجري قمري درزادگاهش مكه بدرود حيات گفت.

     

     

     

     

     

    گفتنيهاى تاريخ


    عجيبترين رشوه 

    گنت گو بينو نويسنده فرانسوى در كتاب سه سال در آسيا در باب رشوه خوارى زمامداران ايران در دوره قاجاريه چنين مى نويسد: يكى از عيوب بلكه از بلاهائى كه در ايران ريشه دوانده و قطع ريشه آن هم بسيار مشكل و بلكه محال است رشوه گيرى است . اين امر به قدرى رايج است كه از شاه گرفته تا آخرين ماءمور جزء دولت رشوه مى گيرد. و در عين حال هيچكس ‍ هم صدايش در نمى آيد. گوئى تمامى ماءموران و مستخدمين ايران از بالا تا پائين هم پيمان شده اند كه موضوع را مسكوت بگذارند. قبل از اينكه به ايران بيايم در لندن كتاب حاج بابا اصفهانى به دستم افتاده و در حين خواندن اين كتاب به نظرم رسيد كه در زمان سلطنت فتحعليشاه ، وزير مختار انگليس مقدارى سيب زمينى براى دولت ايران هديه آورده و گفته بود كه اگر اين گياه را در ايران بكاريد هرگز دچار قحطى نخواهيد گشت . زيرا كشت و زرع آن به سهل است و محصول فراوان مى دهد و بخوبى جانشين نان مى گردد. ولى صدر اعظم فتحعليشاه قبل از دريافت سيب زمينى گفته بود چقدر به من رشوه مى دهيد كه كشت اين گياه را در ايران رايج كنم .

    منبع:
    نام آوران تاريخ دانشگاه اصفهان ص 67.
     

     

     

     

     

     

    فارسي شکر است

    amirrousta52@yahoo.co.uk

    كاريكلماتور
    مرحوم پرويز شاپور

    هر وقت ساعتم مشروب زياد مي خورد كوك هايش را بالا مي آورد.
     


    قند و نمك

    مرحوم جعفر شهري
    ضرب المثلهاي تهراني
    (به زبان محاوره)

    آسمون جُل
    برهنه خوشحال، درويش ماب، كوچه بخواب ...
     

     

     

     

     

     

     

    معرفي آثار انديشمندان

    shamim_shadman@yahoo.com

    دکتر علي شريعتي
    پدر! مادر! ما متهميم (15)

    تلخیص: شمیم شادمان

    پدر ، مادر!
    دو مرتبه بررسي مي كنيم ، ببينيم كجايش درست است ، كجايش درست نيست ؟ ما محقق نيستيم ، مي خواهيم زندگي كنيم ، كار داريم و اساسا من به اينجا رسيدم كه سرنوشت تو وامثال تو نشان دهنده اين است ، كه آنچه تو معتقدي و آنچه بر اساس اين اعتقاد انجام مي دهي به جايي راه نمي برد ، چنانكه تو راه به جايي نبردي. تو فقر را توجيه مي كني ، گرسنگي را توجيه مي كني ، كه در جهان ، گرسنه محبوب خداست و پيغمبر اسلام سنگ به شكمش مي بست از گرسنگي ، پس مردم گرسنه جهان بايد در گرسنگي شاكر باشند و كساني كه موجبات گرسنگي شما را فراهم كرده اند ، آنهايي كه به عنوان عوامل خوشبختي و نجات و سعادت اخروي ستايش كنيد ، و از آنهايي كه زندگي و دنيا را به شما زندان ساخته اند ، ممنون باشيد كه شما را در عداد مومنين و صالحين و ناجيان پس از مرگ وارد كرده اند ، لقمه اي كه در دست تو هست پرت كن و لقمه بهتري در آخرت گيرت بيايد . اي پدر ! اي مادر! من مي بينم چه كسي مي گويد اين لقمه را پرت كن و منظور از اين چيست !‌و تو نمي فهمي و از اين چهارچوب كوچك زندگيت بيرون نيامدي ! براي اينكه من ديدم ، اين لقمه اي را كه زهدپرستي و دين تخديري باعث شد كه تو پرت كني ، كي قاپيد و من ، مادر من ! پدر من ! به عنوان يك دختر ، شما را هرگز نمي بخشم كه توي اين مملكت تو ، به نام دين تو و به نام تشيع تو ، يك مدرسه ، يك دانشكده – نه ، نمي خواهم – يك كتابخانه ، با آن شرايطي كه تو به آن معتقدي و من ] بايد[ معتقدم باشم نيست ! كه بروم كتاب بخوانم . پشت سر هم مكانهاي مذهبي ديگر ، براي كارهاي ديگر درست مي شود ، كه يكي از آنها براي اينكه به درد من بخورد نيست ! و بعد همانهايي كه بهشان فحش مي دهي ، بد مي گويي و فاسد مي خواني ، مي بينم كه اينها را براي من تامين كرده اند و من جز اينكه به آنها پناه ببرم راه ديگري ندارم ، بلي يك راه هست !‌كه پهلوي تو بنشينم و بپوسم و از آفتاب محروم بشوم ! تا " نه... نه... نه" هاي ترا عمل كرده باشم ! ...

    ادامه دارد ...
     

     

     

     

     

     

     

    کمکهای اولیه و امداد
    First Aid and Relief

    motlagh3d@yahoo.com


    جلسه چهل و دوم
    طب داخلی حمله قلبی (Heart Attack)

    یک حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که خونرسانی به قسمتی از عضله قلب به علت انسداد یکی از عروق کرونری به شدت کاهش یافته یا متوقف گردد. رگهای کرونر ، اولین رگهایی هستند که از آئورت نشات می گیرند و خونرسانی به خود قلب را در تمامی سطوح به انجام می رسانند . رسوب چربی درامتداد لایه داخلی شریان کرونری یکی از دلائل اصلی انسداد جریان خون قلب است . خونرسانی زمانی که شریان دچار اسپاسم ( انقباض ناگهانی ) می شود، نیز کاهش می یابد . اسپاسم کرونر در افراد عصبانی و جوان شایعتر است .
    علائم ونشانه ها
    تشخیص حمله های قلبی مشکل است زیرا اکثر علائم ونشانه های این حملات اختصاصی نبوده و با علائم ونشانه های سایر دستگاهها خود را نشان می دهند .
    انجمن قلب آمریکا علائم و نشانه های احتمالی یک حمله قلبی را به صورت زیر بیان می دارد :
    1- فشار ناراحت کننده ، احساس پری ، فشردگی یا درد در مرکز قفسه سینه که دو دقیقه یا بیشتر طول بکشد . این نشانه ممکن است ناگهانی ظاهر شده و سریع هم از بین برود .
    2- ممکن است درد به شانه ، گردن ، فک پائینی یا بازو انتشار پیدا کند .
    3- ضعف ، گیجی ، تعریق ، تهوع ، تنگی تنفس
    اقدامات و کمکهای اولیه :
    باید اقدامات زیر را در موارد حمله ی قلبی سریع و به طور کامل به انجام برسانید :
    1- اگر درد قلبی دو دقیقه یا بیشتر طول انجامید ، با مراکز درمانی تماس بگیرید .
    2- اگر لازم بود و به درستی نیز آموزش دیده باشید ، CPR را آغاز کنید .
    علاوه بر موارد فوق ، باید کارهای زیر را هم انجام دهید :
    3- به بیمار کمک کنید تا در وضیعتی که کمترین درد را دارد ، قرار گیرد . به طور معمول این کار شامل نشاندن بیمار و بالا نگه داشتن پاها بالاتر از سطح قلب می باشد . لباسهای اطراف گردن و قفسه سینه را شل کنید .
    4- مشخص کنید که آیا مصدوم از بیماری شناخته شده عروق کرونر قلب در رنج بوده است یا خیر و آیا نیترو گلیسیرین مصرف می کند . اگر از نیترو گلیسیرین برای کاهش درد قلبی استفاده می کرد ، یک دوز دارو به او بدهید .
    نکته : نیترو گلیسیرین ، شریانهای کرونری را گشاد می کند و باعث افزایش جریان خون به عضله ی قلب می شود ، ضمن این که فشار خون را کاهش داده و وریدها را گشاد می کند ، همین عامل باعث کاهش کار قلب و کاهش نیاز به اکسیژن عضله ی قلب می شود .
    نکته : از آنجایی که نیترو گلیسیرین فشار خون را کاهش می دهد ، لذا در هنگام مصرف ، بیمار باید در حالت نشسته یا درازکش باشد .
    نکته: اگر اولین دوز دارو درد را کاهش نداد ، می توان در عرض 10 دقیقه 3 بار نیترو گلیسیرین را برای بیمار تکرار نمود .
    عوامل خطر ساز بیماری های ایسکمیک قلب :
    1- بی تحرکی 2- مصرف سیگار 3- پر خوری 4- چاقی 5- دیابت یا قند خون 6- جنس مذکر
    7- مصرف قرص ضد حاملگی 8- چربی خون بالا 9- الکل 10- فشار خون بالا سابقه یبماری های عروقی قلب 11- فشارهای عصبی وکاری 12- سن بالا
    نکته : به یاد داشته باشید که امدادگران در حمله قلبی می توانند برای بیمار تا سه قرص زیر زبانی نیترو گلیسیرین بدون نیاز به دستور پزشک تجویز کنند.
     

     

    قابل توجه کلیه دوستان و علاقه مندان به مباحث امداد و کمکهای اولیه

    با توجه به برگزاری دوره تئوری این کلاس ها و نظر به گذراندن ساعات عملی این دروس لازم است به اطلاع دوستان برسانیم که شروع دوره عملی این کلاسها از 85/6/1 خواهد بود . لذا علاقه مندان لازم است فرم ثبت نام در این دوره ها را تکمیل و اعلام آمادگی خود را برای کلاسهای عملی و اردوهای مرتبط اعلام نمایند .
    لازم به یادآوری است که این کلاسها زیر نظر جمعیت هلال احمر برگزار می گردد.
    لطفا براي هماهنگي فقط با آدرس motlagh3d@yahoo.com  تماس بگيريد.

    نظرات و پیشنهادات
    >>>>>emdadgar_2109@yahoo.com<<<<<<<

     

     

     

     

     

     

     

     

    این قسمت
    محمد ابراهیم همّت

    کسانی که داشتند از پشت به همّت نگاه می کردند فقط سایه ای از او می دیدند. صبح بود، خورشید تازه طلوع کرده بود و البته طلوع را هیچ جا بهتر از یک دشت صاف نمی توان دید. همّت پشت به دیگران ایستاده بود و بین آنها و خورشید حائل شده بود. نگاهش به دور دست خیره بود ... مثل همیشه. همه در میان نور طلوع سایه ای از بدن همّت را می دیدند. همّت برای بازرسی منطقه می رفت. ریشش را خاراند، دستش را به سمت جیب پیراهنش برد و سیگاری بیرون آورد. آتش زد... دود غلیظی بیرون داد. دفترچه و قلمش را به دست گرفت و رفت برای بازدید از منطقه عملیات...
    ***
    شب شده است. همّت خسته از کار امروز حالا منتظر است تا قوایش برای پیشروی آماده شوند. قرص ماه کامل است و همّت گویی هر قدر بیشتر به ماه نگاه می کند نیازش به خواب کمتر می شود. بی سیم چی می رسد کنار ابراهیم همّت. می گوید: کی شروع می کنیم به پیشروی سردار؟... همّت می گوید: همین حالا... و برمی خیزد...
    بیابان وسیع سرزمین های جنوب قدم های رزمندگان را حس می کند. همّت راه می رود و بیسیم چی از او عقب نمی ماند. همّت هر از چند گاهی به آسمان نگاه می کند. قرص ماه امشب طور دیگریست... حالا دیگر نگاه همّت بیشتر به سمت آسمان است تا به روی زمین... رزمندگان مشغول پیروی اند... آرام و ساکت... قطره اشکی بر گونه همّت می لغزد... بیسیم چی به صورت سردار نگاه می کند... ماه به پشت ابر می رود چرا که رزمندگان در میان دشت وسیع نباید دیده شوند!... ماه از پشت ابر بیرون می آید... چرا که رزمندگان برای عبور از رودخانه نیاز به نور مهتاب دارند!!... بیسیم چی در گوشی می گوید: ماه را ببینید!... امشب ماه هم با ماست!... همّت گریه می کند... نور ماه به اشکی که بر گونه همّت لغزیده می تابد وقطره اشک برق می زند...
    ***
    همه ای طلایه داران... یورشی دوباره باید
    شب حمله بشکفانید... گل سرخ آرزو را... که طلیعه سعادت... سحر از افق برآید...
    چه زیبا می خواند آهنگران!
    ***
    جزیره مجنون. جزیره باتلاقی و صعب العبور. فرمان از پشت جبهه جنگ اینطور رسیده است: جزیره باید حفظ شود...
    امروز هفتمین روز است که رزمنده ها می جنگند برای حفظ جزیره مجنون. نبرد سخت است. جوانان ایران یکی بعد از دیگری به کام مرگ می روند تا ایران بماند... همه به عشق همّت می جنگند. همه ابراهیم همّت را دوست دارند... امروز هفتمین روز عملیات خیبر است و همّت هفت روز است که نخوابیده. بچه ها به عشق همّت و به عشق ایران می جنگند. صدای همّت از پشت بی سیم برایشان موجی از شور و هیجان می آفریند. دلاورانه می جنگند... با آغوش باز به کام مرگ می روند تا ایران بماند... هستی شان را فنا می کنند تا ایران بماند... دشمن اما سرسخت است... جزیره صعب العبور است و راهها به بن بست ختم می شود. رزمندگان ایران در آب می جنگند و دشمن بر خشکی. روزگار بر همّت و یارانش تنگ شده است...
    - چند دقیقه بخواب ابراهیم!... از پا می افتی! هفت روزه که نخوابیدی!
    - من اگه بخوابم اونهایی که اون جلو می جنگند چه کار کنند؟
    دکتر سرمی به دست همّت وصل می کند. سردار توان ایستادن ندارد. مدت مدیدی است که چیزی نخورده... همّت از پشت بی سیم با بچه ها صحبت می کند...
    ***
    - بگیر بخواب ابراهیم!... خسته ای!
    - خسته نیستم... می خواهم کودکم را نگاه کنم... این بچه چطور این قدر زیبا می خندد... بخند ... بخند... بخند...
    ***
    - گوش کن سید! باید برم پیش بچه ها...
    سید و دکتر به سمت همّت برگشتند. در جمع سه نفره سنگر در میان آتش و دود جزیره مجنون این بار همّت بود که پس از چند دقیقه سکوت را شکسته بود. سرم را از دستش بیرون کشید و بلند شد ایستاد...
    دکتر گفت: کجا؟... و سید تا خواست بگوید ((صبر کن)) ، همّت از سنگر بیرون رفته بود. از میان رزمندگان عملیات خیبر عده معدودی باقی مانده بودند و می جنگیدند. از بقیه هیچ چیز نمانده بود جز یک اسم و البته جسدی که اگر متلاشی نشده بود و می شد پیدایش کرد... همّت حالا می رفت تا همراه یاران اندکش بجنگد. موتور سیکلت را روشن کرد و راه افتاد به سمت خط مقدم... باران گلوله می بارید و گاز شیمیایی گلو را می سوزاند. بر آسمان جزیره دود بود و دود. خورشید گویی دیگر وجود نداشت. در میان صوت شلاق وار صدای گلوله ها صدای گاز موتور همّت شنیده می شد. با سرعت می راند و از تپه ماهور ها می گذشت تا برای کمک به جمع باقی مانده به خط برسد.
    بچه های خط از بی سیم شنیده اند که سردار خیبر برای کمک به سمت خط می آید. همه سراسر از انرژی شده اند و با تمام قوا می جنگند. کمی عقب تر همّت نشسته بر موتور سیکلت به سوی خط می آید.
    همه ای طلایه داران... یورشی دوباره باید...
    فریاد... مجنون ... جزیره... گلوله و آتش و دود... حمله... طلیعه سعادت... سحر از افق .... برآید... برآید... برآید...
    موتور همّت از روی تپه کوچکی گذشت. ناگهان در چند متری اش گلوله آتشینی فرود آمد. همّت به سمتی پرتاب شد و موتور به سمتی دیگر... دود که فرو نشست چند لکه خون روی زمین مانده بود و آن طرف تر جنازه بی سر محمد ابراهیم همّت ...
    همّت جاویدان شد، باآن نگاهش که همیشه به دوردست بود و گویا چیزی می دید که ما نمی بینیم...
     

     

     

     

     

     

     

    راهبرد
    دشمن شناسي (فصل اول: نظامي)

    shahram_38@yahoo.com

    قسمت چهل و سوم

    آسيب پذيرهاي نظامي اسرائيل

    " ايالات متحده در دهه ها اخير سه بار با كشورهاي عربي را براي پيوستن به ائتلافات گسترده ، براي حمايت از اهداف نظامي فراخوانده كه عبارتند از :

    1-    بركناري اتحاد شوروي از افغانستان در دهه 80 ؛

    2-    بركناري عراق از كويت در سال 1991 ؛

    3-    جنگ جاري عليه تروريسم .

    در هريك از اين سه واقعه ، تلاش ها براي جلب حمايت اعراب سبب ايجاد تنش هايي ميان اسراييل و تعهد ايالات متحده – براي حفظ " برتري كيفي نظامي " اسراييل در برابر كليه دشمنان بالقوه آن – شده است . فروش هاي برنامه ريزي شده موشك هاي هارپون AGM-84"Block II "وسيستم هاي راكتي MLRS در سال 2001 به مصر نشان از اين خطر دارد كه دگر بار ، اصل راهبردي بنيادين ممكن است فداي منافع ديپلماتيك گذرا و موقتي شود [1].

    تعهد ايالات متحده براي حفظ برتري كيفي اسراييل ساده و فهم پذير است . اسراييل در خصوص توپخانه ، تانك و هواپيماي جنگي كه با ائتلافي از كشور هاي عربي مي تواند مستقر و به كار گرفته شود ، همواره برتري داشته باشد ؛ در حالي كه دولت هاي عربي ، نيروهاي زميني خود را بر اساس تشكيلات خدمت نظام فعال و ثابت ساختار بندي كرده اند ، ارتش اسراييل در وهله اول ، حتي قبل از بسيج نيروهاي ذخيره ،با ضعف تعداد نيروهاي همسايگان خود مواجه است (اسراييل از امتياز 8 به 1 سوريه در نيروهاي زرهي در اكتبر 1973 بلندهاي  جولان برخوردار بود .) اين ضعف زماني پيش تر مي شود كه به اين واقعيت پي ببريم كه دولت هاي عربي به لحاظ تاريخي اين توانايي را داشته اند كه ائتلاف هاي چند مليتي سريعي را تشكيل دهند ؛ بنابراين ، موازنه نظامي به نفع اسراييل از راه رسيدن به كميته تسليحات اعراب حاصل نمي شود ؛ بلكه ، لازم است هرگونه موازنه اي به لحاظ كيفي صورت گيرد . 

    در اواخر دهه 60 ، ايالات متحده تسليحات پيشرفته اي را به اسراييل عرضه كرد كه از تسليحات ديگر كشورهاي عربي پيشرفته تر بود . اسراييل اولين هواپيماي جنگي فانتوم F-4 خود را در سال 1969 از ايالات متحده دريافت كرد ؛ يعني ، 4 سال قبل از اين كه حتي فروش اين فانتوم ها براي كشور هاي عربي بررسي شود . در سال 1983 ، اف-16 هاي ايالات متحده به مصر تحويل داده شد ؛ يعني ، 3 سال پس از تحويل اولين اف-16 ها به اسراييل . اين تعهد غير رسمي براي حفظ برتري كيفي اسراييل ، اولين بار در دولت رايگان آشكارا مطرح شد ، و از آن زمان به بعد دولت هاي ديگر آن را تأكيد و تكرار كردند . ضمن آن كه تعميق تعهدات قاطعانه براي حفظ برتري كيفي اسراييل ، با فرسايش هاي عملي و نظري مواجه شده است .
     

    ترديدهاي دهه 90 : برتري كيفي در مقابل چه كسي ؟

    پيش از آن اين خط مشي نامي به خود گرفته باشد ، تعهد به حفظ برتري كيفي اسراييل در سطح سيستم هاي تسليحاتي آشكارا بود و اين عقيده وجود داشت كه اين برتري به طور تلويحي حفظ شود ؛ اما در سال هاي تصدي دولت رايگان ، شكاف در سيستم هاي تسليحاتي ميان اسراييل و عربستان سعودي كمتر شد و با فروش سيستم هاي رادار هوايي آواكس در سال 1981 كه از نظر كيفي از كل دارايي هاي نظامي اسراييل برتر بود ، جدال و مشاجره هاي زيادي به پا خواست . برتري كيفي ،آرام آرام به شعاري توخالي تبديل مي شد . زماني كه مزيت اسراييل در سيستم هاي تسليحاتي در شرف تضعيف و تحليل قرار مي گرفت ، ايالات متحده مدعي شد كه برتري كيفي اسراييل در سطح سيستم هاي فرعي را حفظ مي كند ؛ براي مثال اسراييل همان air frame ( تجهيزات هوايي) را با اويونيك ( الكترونيك هواپيما ) پيشرفته تر دريافت مي كرد ؛ هم چنين ايالات متحده استدلال مي كرد كه اسراييل به تنهايي مي تواند برتري كيفي خود را به ويژه در سيستم هاي ويژه ارتقا بخشد و حفظ كند. اين كار با حمايت ايالات متحده از صنايع دفاعي اسراييل و كمك نظامي آن كشور صورت مي گرفت . ( 475 ميليون دلار سالانه به تداركات و تهيه برون ساحلي اختصاص مي يافت .) ايالات متحده هم چنين استدلال مي كرد كه اگر دولت عربي ، حتي سيستم هاي فرعي اسراييل را داشتند ، اسراييل از نظر آموزش ، تاكتيك ها ، و سيستم هاي ارتباطي سرآمد آنها بوده است . 

    عامل ديگر در تحليل و تضعيف برتري كيفي اسراييل بر پايه اين پرسش بود كه "برتري كيفي اسراييل در مقابل چه كشوري حفظ مي گردد ؟" مطرح كردن اين موضوع كه چگونه بايد با كشورهايي كه پيمان صلح با اسراييل امضاء كرده اند رفتار كرد ، مساله اي ظريف و سنجيده بود . از يك سو ايالات متحده استدلال كرده است كه مصر تهديدي براي اسراييل به شمار نمي آيد ؛ زيرا برنامه كمك نظامي به مصر براساس اين منشور است كه مصر در صلح با اسراييل قرار دارد . از ديگر سو ايالات متحده به طور تاكتيكي ديدگاه اسراييل را پذيرفته است كه اسراييل اگر بخواهد موازنه قدرت منطقه اي را محاسبه كند ، نمي تواند مصر را ناديده بگيرد ؛ زيرا هرگونه تغيير حكومت در مصر اوضاع را دگرگون مي سازد . گذشته از اين ، ايالات متحده در اوايل دهه 90 دولت هاي عربي خليج فارس را از موازنه نظامي اعراب – اسراييل خارج ساخت و بر برتري كيفي اسراييل به هر گونه تركيب احتمالي دشمنان عرب تمركز نمود .
     

    چالش اسراييل با كشورهاي عربي

    " جورج دبليو بوش " تأكيد كرده است كه ايالات متحده بر تعهد خود مبني بر حفظ برتري كيفي اسراييل پاي بند است . وي اين اظهارات را در اولين نشست خود با نخست وزير اسراييل ، آريل شارون ، ( 20 مارس 2001 ) بيان كرد . وزير امور خارجه آمريكا ، كالين پاول ، نيز در سخنراني خود در روز 19 مارس 2001 در كنفرانس " AIPAC " به طور علني از تلاش هاي ايالات متحده براي حفظ برتري كيفي نظامي اسراييل جانب داري نمود .  از طرفي ، دولت بوش براي جلب حمايت از مبارزات ضد تروريسم به دور جديدي از فروش تسليحاتي به دولت هاي عربي ، از جمله مصر ، روي آورده است . به طور مشخص ، ايالات متحده فروش موشك هاي كروز ضد كشتي موسوم به " Block II " 53 AGM- 84 Harpoon را به نيروي دريايي مصر بررسي مي كند . بنا به گفته اي شركت بوئينگ كه توليد كننده هارپون است ، مدل "Block II " امكان حمله در محيط هاي ساحلي شلوغ را فراهم آورده بر قدرت حمله به اهداف ساحلي زمين پايه مي افزايد . اين موشك كروز كه بر كشتي سوار و مستقر مي گردد ، از طريق ماهواره هدايت مي شود داراي برد 100 مايلي است كه مي توان كلاهك 500 پوندي را در 30 پايه هدف ، و بيش از 30 مايل در داخل خشكي منتقل نمود . به عبارت ديگر ، جلگه ساحلي باريك و پر ازدحام اسراييل كه 70 در صد از جمعيت اسراييل و 80 در صد از صنايع كشور را در خود جاي داده است ، در برابر نيروي دريايي مصر در آينده آسيب پذير مي شد . از بين بردن توانايي اين موشك ضد كشتي در حملات زميني ممكن بود تنها نگراني هاي اسراييل را در كوتاه مدت بر طرف سازد و آن هم  تا زماني كه مصر اين سيستم را در آينده تكميل مي نمود .

    گذشته از اين ، برنامه هاي ايالات متحده براي فروش شماري از موشك هاي دور برد "MLRS "و قطعات تانك هاي "100 MIAI " نگران كننده است . قرار است ايالات متحده 35 هلي كوپتر " آپاچي AH- 64A " مصر را به آپاچي هاي پيشرفته "AH- 64D " تبديل نمايد ؛ نيز براي ارتقاي موشك هاي جديد هارپون مصر به اقداماتي دست زند . در پايان دهه 90 ، مصر 66 رزم ناو و 83 شناور گشتي ، در مقايسه با 21 رزم ناو و 35 شناور گشتي اسراييلي داشته است .


    [1] -Jerusalem Issue Brief , Vol.1,No.12, 16 December20001.

    ادامه دارد ...
     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    اندر باب شکار فيل در مشاغل گوناگون!!!
    افراد مختلف چگونه فيل شکار مي کنند ؟

    • رياضي دان ها
    رياضيدان ها به آفريقا مي روند ، هر موجودي که فيل نيست را کنار مي گذارند و سپس يکي از آنهايي را که باقي مانده است را مي گيرند . البته رياضيدان هاي با تجربه ، ابتدا سعي مي کنند تا ثابت کنند حداقل يک فيل در آفريقا وجود دارد ، آنگاه به آنجا مي روند . استادان رياضي ، ابتدا ثابت مي کنند که حداقل يک فيل در آفريقا وجود دارد و سپس ، پيدا کردن و شکار آن را به عنوان تمرين براي دانشجويان باقي مي گذارند .

    • کامپيوتر دانها
    دانشمندان علوم کامپيوتر ، شکار فيل را از طريق اجراي الگوريتم زير انجام مي دهند :
    1) برو به آفريقا .
    2) از دماغه ي رود نيل ( جنوبي ترين نقطه ي آفريقا ) شروع کن .
    3) به سمت شمال حرکت کن و هر منطقه را از غرب به شرق بپيما .
    4) در هر گذر ،
    آ ) هر حيواني را که مي بيني شکار کن .
    ب ) آن را با فيل مقايسه کن .
    پ ) اگر با هم برابر بودند کار تمام است و گرنه برو به مرحله ي 3 .
    برنامه نويسان با تجربه ، ابتدا يک فيل را در قاهره ( شمال آفريقا ) قرار مي دهند تا مطمئن شوند که الگوريتم فوق خاتمه مي يابد .

    • مهندسان
    مهندسان به آفريقا مي روند و به طور تصادفي حيوانات خاکستري رنگ را مي گيرند و اين کار را آنقدر ادامه مي دهند تا يکي از حيوانتي که گرفته اند وزنش به اضافه يا منهاي 15 درصد وزن يک فيلي که از قبل شناخته شده است ، باشد .

    • اقتصاددان ها
    اقتصاددان ها فيل را شکار نمي کنند بلکه اعتقاد دارند که اگر به فيل ها به قدر کافي پرداخت شود ، خودشان ، خودشان را شکار مي کنند .

    • آماردان ها
    آماردان ها اولين حيواني که آن را N بار ببينند شکار مي کنند و اسم آن را فيل مي گذارند .

    • مشاوران
    مشاوران فيل شکار نمي کنند و اکثر آن ها هرگز هيچ حيواني شکار نکرده اند اما براي مشاوره ، به صورت ساعتي ، به استخدام شکارچيان در مي آيند . مشاوران تحقيق در عمليات (Operation research ) علاوه بر اين مي توانند ارتباط بين اندازه ي کلاه شکار و رنگ گلوله را با کارايي راهبردهاي ( استراتژي هاي ) شکار فيل بسنجند ، البته به شرط آن که کس ديگري براي آن ها فيل را تعريف بکند .

    • سياست مداران
    سياست مداران فيل را شکار نمي کنند اما فيل هايي را که شما گرفته ايد را بين مردمي که به آنها رأي داده اند تقسيم مي کنند .

    • مديران ارشد
    مديران ارشد ، سياست کلي شکار فيل را بر اساس اين فرض که فيل ها همانند موش ها ولي با صداي بلند تر هستند ، طرح ريزي مي کنند .

    • وکلاي حقوق
    وکلا فيل شکار نمي کنند ولي دور گله ي فيل ها مي گردند و در مورد اينکه هر کدام از فضولاتي که بر روي زمين ريخته متعلق به کدام فيل است بحث مي کنند . البته اگر کسي آن ها را استخدام کند مي توانند بر اساس شکل و رنگ يکي از همان فضولات ثابت کنند که کل گله به موکلشان تعلق دارد .

    • فروشنده ها
    فروشنده ها فيل شکار نمي کنند ، در عوض ، وقتشان را صرف فروش فيل هايي که هنوز شکار نکرده اند مي کنند و به مشتريان مي گويند که فيل ها دو روز قبل از شروع فصل ، آماده ي حمل خواهند بود .
    فروشندگان نرم افزار ، اولين حيواني که شکار کردند را در اختيار مشتري قرار مي دهند و صورت حسابي براي فيل به مشتري تسليم مي کنند .
    فروشندگان سخت افزار ، خرگوش مي گيرند ، آن را به رنگ خاکستري مي کنند و سپس به عنوان فيل روميزي ( desktop elephant ) به مشتري مي فروشند .

    • معاونين بخش مهندسي ، تحقيق و توسعه
    معاونين بخش مهندسي ، تحقيق و توسعه خيلي سعي مي کنند که فيل شکار کنند اما کارمندانشان به آنها اطمينان مي دهند که تمام فيل هاي موجود قبلاً شکار شده اند .

    • مامورين کنترل کيفيت
    مامورين کنترل کيفيت به فيل کاري ندارند بلکه به دنبال اشتباهات ساير شکارچيان مي گردند .

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان