520

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 520 :: شنبه 28 مردادماه 1385

Mobin_s2004@yahoo.com


تصحيح و پوزش

با سلام به همه شما خوبان
روز گذشته در ستون آزاد مطلبي با عنوان «استمنا - استشهاء» نوشته شده بود (در دو قسمت). اين مطلب را يکي از اعضا گروه ارسال کرده بودند که متاسفانه در داخل متن بعضي مطالب نامناسب و غلط (در مورد مشروب و ...) بيان گرديده بود که بدين وسيله ضمن تصحيح، از همه شما خوانندگان گرامي پوزش مي طلبم.
ضمنا در مورد کليت موضوع، به اعتقاد ما:
1- مخاطبان و نيازمندان به اطلاعات اصلي در حوزه روانشناسي خانواده و اين دست از مباحث پزشکي، مخاطبان خاص هستند و تعداد کمي از افرادي که اين مطالب را مي خوانند نيازمند واقعي اينگونه مطالب مي باشند.
2- پرداختن به اين موضوعات بايد با توجه به ويژگي هاي طرف مراجعه کننده باشد، با توجه به ويژگي ها و پيچيدگيهاي مسائل روانسشانسي خصوصا روانشانسي خانواده نمي شود حکمهاي کلي به اين موضوعات تا اين حد کلي و پيچيده داد.
3- با توجه به محتوا و شکل موضوعات مطرح شده در اين دسته از موضوعات پزشکي، بررسي و نظردهي در مورد آنها بايد با دقت خاص و حوصله و از طريق متخصص صورت گيرد و محل انتشار اطلاعات پيرامون اين دسته از معلومات رسانه هاي عمومي نيستند و مکان خاص و زمان خاص را طلب مي کند.

مجددا به خاطر انتشار مطلب فوق الذکر، پوزش مي طلبيم.
 

توجه!
(در مورد خبرنامه)

باطلاع مخاطبان محترم «خبرنامه مبين» مي رساند، امروز (شنبه 28 مرداد) «خبرنامه مبين» براي چند با با تخير چند ساعته منتشر شده است. علت اين مسئله، اختلالات شديد اينترنت ايران در آخرين ساعات روز جمعه (27 مرداد) مي باشد که اينترنت کشور بطور کامل قطع شده بود و امکان تهيه آخرين اخبار روز براي ما ممکن نبود. ضمن پوزش از شما خوانندگان محترم «خبرنامه مبين»، براي مخابرات کشور اين فاجعه را که بيش از يک ماه هست نتوانسته اند اختلالات اينترنت کشور را برطرف کنند تسليت مي گوئيم!
در اين يک ماه گذشته اينترنت کشور به شدت اختلال ذاشت (و دارد) و با اين وضع تهيه خبرنامه و روزانه خيلي سخت بود (و هست)، ولي بخاطر احترام به شما خوانندگان گرامي تمام تلاش ما در اين مدت بر اين بود که به هر نحوي شده اين دو مجله الکترونيکي را هر روز بموقع منتشر  کنيم، اما ديشب اينترنت کل کشور بطور کامل قطع بود و کاري از دست ما بر نيومد. و علت اينکه بعضي روزها «خبرنامه مبين» بجاي اينکه صبح زود در ميل باکس شما باشد، با چند ساعت تاخير منتشر مي گردد اغلب بخاطر اين اختلالات اينترنت کشور مي باشد.
 آقاي وزير محترم ارتباطات و فن آوري! و همکاران بسيار زحمتکش ايشان، واقعا که آخرشيد!

 

عناوين برخي از  مطالب اين شماره از مجله الکترونيکي «روزانه»

  • مترجم قدرتمند رایگان متون، قابل دانلود
  • معرفي فيلم: پوزائيدون
  • دانلود فيلم:  Garfield
  • دانلود آلبوم: Mix باصدای Dr. Amir
  • مدیریت هرچه بهتر، تماشای هرچه با کیفیت تر و شناسايی و ذخیره خودکار صحنه های حساس مسابقات فوتبال توسط
  • نرم افزار موبایل Agile Basketball
  • اسم من «سيب زمينى» است
  • 10 فرمان طلایی و بدیهی  برای تناسب اندام،  به درخواست دختر خانم هاي محترم
  • و ....

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


مسجد آبی در استانبول ترکیه

 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

جدول متقاطع دوستان در خاورمیانه
مترجم قدرتمند رایگان متون، قابل دانلود
خوشحال نشید؛ فارسی نداره!
مسابقه وبلاگ با موضوع مهدويت (با جوایز بی‌نظير)

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

رزمايش ضربت ذوالفقار از امروز آغاز مي‌شود

يگان‌هاي هوانيروز و تكاوران نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران يك روز مانده به برگزاري رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار به منظور اجراي اين رزمايش عازم مناطق عملياتي شدند.
به گزارشستاد خبري رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار امير سرتيپ كيومرث حيدري، سخنگوي رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار از قرارگاه هدايت كننده اين رزمايش در سيستان و بلوچستان گفت: رزمايش ضربت ذوالفقار امروز با حضور ده‌ها فروند بالگرد شكاري و ترابري، چندين لشكر، تيپ، يگان‌هاي جنگ الكترونيك، چتربازان و نيروهاي ويژه هوابرد نيروي زميني ارتش با فرماندهي قرارگاه عملياتي ذوالفقار در سيستان و بلوچستان و همزمان در چهار قرارگاه شمال شرق، شمال غرب، غرب و جنوب كشور آغاز خواهد شد.
وي افزود:افسران، درجه‌داران و سربازان نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران با روحيه رزمي مطلوب در قالب تكاوران، چتربازان، يگان هاي متحرك دوش پرتاب نيروهاي جنگ الكترونيك و واكنش سريع و چتربازان به مناطق عملياتي از پيش تعيين شده اعزام شدند تا آمادگي مطلوب خود را به نمايش درآورند.
حيدري هدف از برگزاري اين رزمايش را بهينه و به روز كردن تاكتيك هاي دفاعي جديد كشور عنوان كرد و گفت: تاكتيك هايي كه در گذشته در تمرين هاي آمادگي به كار گرفته مي شد تاكتيك هاي منطبق بر نبردهاي متوازن و منطقه‌اي بود در حالي كه با تغيير روش هاي نظامي جنگي در دنيا ضرورت دارد كه اجراي تاكتيك هاي جديد را نيز تجربه كنيم و تلاش مي كنيم كه در اين رزمايش علاوه بر تمرين آموخته هاي گذشته نبردهاي متحرك و واكنش سريع را نيز اجرا نماييم.
نخستين مرحله رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار از روز شنبه با محوريت نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي در گستره ايران اسلامي اجرا مي شود.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي فيلم

پوزائيدون
Poseidon

کارگردان: ولفگانگ پترسون. فيلمنامه: مارک پروتوسويچ بر اساس داستان پل گاليکو. موسيقي: کلاوس بادلت. مدير فيلمبرداري: جان سيل. تدوين: پيتر هونس. طراح صحنه: ويليام سندل. بازيگران: کرت راسل[رابرت رمزي]، جاش لوکاس[ديلن چونز]، ريچارد دريفوس[ريچارد نلسن]، جاسيندا بارت[مگي جيمز]، امي راسوم[جنيفر رمزي].٩٩ دقيقه. محصول ٢٠٠٦ آمريکا.
اقيانوس اطلس شمالي. شب سال نو است و مسافران کشتي مجلل و تفريحي پوزائيدون در حال جشن گرفتن هستند. همزمان افسر دوم کشتي در افق موجي عظيم و غول آسا مشاهده مي کند که با سرعت به طرف کشتي در حال حرکت است. موج با نيرويي خارق العاده به کشتي برخورد کرده و آن را واژگون مي سازد. دقايقي بعد از اين حادثه بازماندگان، جدالي بزرگ را براي زنده ماندن و خروج از کشتي آغاز مي کنند.

چرا بايد ديد؟
بازسازي ١٦٠ ميليون دلاري ولفگانگ پترسون- که متخصص فيلم هاي دريايي شناخته شده- از فيلم ١٩٧٢ رونالد نيم که از فيلم هاي مهم گونه فاجعه است. ماجراي پوزائيدون که به مدد بازي هاي جين هاکمن، ارنست بورگناين و شلي وينترز در آن زمان توانست موفقيتي عظيم براي سازندگانش فراهم آورد، اثري درباره قدرت اراده و رهبري انسان ها به هنگام بروز فاجعه بود. پترسون از فيلم اصلي تنها پيرنگ را گرفته و بر خلاف بسياري از بازسازي ها که سعي در اجراي طابق النعل بالنعل فيلم اصلي دارند-تنها سکانس آغازين دو فيلم به هم شباهت دارد- راهي ديگر، اما نه الزاماً تازه برگزيده است. پترسون که در دهه ٨٠ با ساختن زيردريايي به شهرت رسيد و بعد از ساختن داستان باورنکردني روانه هاليوود شد، اينک در آستانه هفتاد سالگي هنوز يکي از مورد اطمينان ترين کارگردان ها براي پروژه هاي پرخرج و لوکس به شمار مي رود. فيلم هاي قبلي او مانند توفان کامل يا تروا همگي از گيشه سر بلند بيرون آمدند، اما اين بار پوزائيدون واژگون شده و رقم ٦٠ ميلون دلار عايدي آن يک شکست کامل به حساب مي آيد. البته هنوز اکران جهاني آن تمام نشده و در مجموع شايد اين پروژه مخاطره زيادي به توليد کنندگان آن تحميل نکند، اما همگي شان به ياد خواهند داشت که از اين به بعد هنگام کار با ژانر فاجعه محتاطانه تر عمل کنند!راستي بعداز فاجعه سونامي آيا ديدن اين فيلم ها مضحکه اي بيش نيست؟
ژانر: اکشن، ماجرايي، درام، تريلر.


دانلود فيلم

 Garfield

لینک دانلود فیلم:
Download Garfield The Movie - 2004 - 700.72 MB

  لينکهای دانلود غير مستقيم مي باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این فیلم٬ اینجا کلیک کنید
 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه ایرانیان عزیز خارج کشور !
باطلاع می رساند روزهای جمعه و ایام تعطیل فیلمهای ایرانی برای مشاهده و دانلود در این قسمت معرفی خواهد شد.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

Mix
باصدای Dr. Amir

براي دانلود، روي لينکهای بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.
 


 

تک موزیک

آهنگ زیبای نرو با صدای رضا صادقی

لینک دانلود آهنگ
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

مدیریت هرچه بهتر، تماشای هرچه با کیفیت تر و شناسايی و ذخیره ی خودکار صحنه های حساس مسابقات فوتبال توسط CyberLink MagicSports 2.0 Football Edition

 

تماشای برنامه های تلوزیونی و مخصوصا ورزشی در صفحه نمایش با کیفیت مونیتور در قیاس با صفحه نمایش تلوزیون های خانگی، از جذابیت بالاتری برخوردار است در صورت سودبری از سخت افزار مناسب، تصاویر گرفته شده توسط کارت های TV بسیار با کیفیت تر از تصاویر مشاهده شده در تلوزیون خواهد بود !

کمپانی مطرح CyberLink محصولی جدید و منحصر به فرد تحت عنوان CyberLink MagicSports دارد که هیجان و زیبایی مسابقات ورزشی از کارت TV رایانه را چندین برابر کرده و قدرت بالایی در مدیریت آن به شما می دهد .

این نسخه از نرم افزار که به Football Edition معروف است، برای مشاهده ی هرچه بهتر مساتبقات جذاب فوتبال تهیه شده و با شناسایی خودکار نقاط حساس و زیبای بازی، به ضبط آنها با کیفیت بالا می پردازد !

بلی این نرم افزار به طور خودکار پدیده های مهم بازی مانند خطا های مختلف، ضربات آزاد، کرنر ها، پنالتی ها و شوتهای به سمت دربازه را به صورت خودکار شروع به ذخیره کرده و هر زمان که مایل باشید به سرعت به پخش مجدد و به صورت آهسته ی آن براتی شما می پردازد .

به عبارت دیگر CyberLink MagicSports Football Edition کار مونتاژ تلویزینی مسابقات فوتبال را در محیط خانگی به نحوی بسیار آسان و مورد پسند برای کاربران انجام می دهد !

ویژگی های اصلی نرم افزار قدرتمند CyberLink MagicSports Football Edition :

ذخیره ی خودکار و هوشمندانه ی بهترین و زیبا ترین لحظات بازی -

آنالیز اتوماتیک ویدیو های ضبط شده و پیدا کردن نقاط  حساس آنها و نمایش آنها به صورت Highlight برای شما .

مدیریت آسان تمامی صحنه های ذخیره شده و اجرای هرکدام با یک کلیک بر روی Thubmnail مربوطه .

مشاهده ی سریع بازی با یک کلیک اسان بر روی هر بخش .

 ذخیره ی نقاط حساس بازی به صورت یک فرمت ویدیویی -

انتخاب نقاط حساس به صورت خودکار تنها با دادن بازه ی زمانی معینی از بازی .

اضافه کردن یا حذف نقاط حساس به صورت دستی .

سود بری از تکنولوژی فدرتمند و جدید Eagle Vision technology برای ضبط بسیار با کیفیت بازی ها .

ذخیره ی ویدیو ها به فرمت های MPEG-1 و MPEG-2 .


سازگاری کامل با ویدیو های ضبط شده از کارت
TV توسط نرم افزار های مطرح PoweCinema از کمپانی Cyberlink و Media Center Edition از کمپانی مایکروسافت -

تشخیص هوشمندانه ی نقاط حساس بازی -

تکنولوژی قدرتمند MagicScene به کمک این نرم افزار آمده و با استفاده از الگوریتم های هوشمندانه ی خود اقدام به کشف و جداکردن صحنه های حساس و جذاب بازی فوتبال از دیگر صحنه ها می کند . لازم به ذکر است که هر آنالیز تنها 15-20% از زمان کل ویدیو شما را می گیرد و نرم افزار با سرعت حداقل 500% به آنالیز بازی می پردازد .

و ....

جزییات کامل تر به زبان سایت سازنده ....

سیستم مورد نیاز برای اجرای هر چه بهتر نرم افزار CyberLink MagicSports Football Edition 2.0 :

پردازنده ی CPU می بایستی حد اقل سرعتی معادل 2.6 گیگاهرتز و یا بالاتر داشته باشد ( سرعت بالا تر CPU به پردازش سریعتر و کیفیت بالاتر ویدیو کمک می کند ) .

حافظه ی اصلی RAM حداقل 256 مگابایت .

سیستم مجهز به ویندوز XP و ( یا بالاتر ) و Windows Media Player 9 ( یا بالاتر ) و DirectX 9 ( یا بالاتر ) .

Remote Control کارت TV شما برای کنترل از راه دور آن .

کارت گرافیک 32 بیت با حداقل 64 مگابایت حافظه اصلی .

سازگار با TV Tuner Card های آنالوگ WDM driver دار یا digital/hybrid tuner card  با یک BDA driver  .

براي دانلود نسخه ی کامل آپلود شده ی این نرم افزار همراه با کیجن مورد نیاز با حجم حدود 65 مگابایت اينجا و يا اينجا و اينجا را کليک کنيد



 

نرم افزار موبایل

Agile Basketball

   

بازي خيلي زيباي بسکتبال

 لینک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


دلم رمیده لولی​وشیست شورانگیز

دلم رمیده لولی​وشیست شورانگیز
فدای پیرهن چاک ماه رویان باد
خیال خال تو با خود به خاک خواهم برد
فرشته عشق نداند که چیست ای ساقی
پیاله بر کفنم بند تا سحرگه حشر
فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی
بیا که هاتف میخانه دوش با من گفت
میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست

 

دروغ وعده و قتال وضع و رنگ آمیز
هزار جامه تقوا و خرقه پرهیز
که تا ز خال تو خاکم شود عبیرآمیز
بخواه جام و گلابی به خاک آدم ریز
به می ز دل ببرم هول روز رستاخیز
که جز ولای توام نیست هیچ دست آویز
که در مقام رضا باش و از قضا مگریز
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

aez_fr@yahoo.com

به شهری که در آن
هيچ کس خواندن نمی داند!
شعر می خوانم
در سالنی متروک
و شرابم را در جام کسانی می ريزم
که يارای نوشيدنشان نيست!

 

 

akh_lion@yahoo.com

عشق نوعی نوار لاستیکی بزرگ است که برای در برگرفتن تمام افرادی که مورد توجه ما ست باز میشود

خرد و دانایی بیشتر از زندگی کردن حاصل می شود تا از مطالعه و تنها چیزی که هیچکس از تو نمتواند بگیرد خرد و دانایی توست

 

 

dorsa220@yahoo.com

من چه ساده دل به تو بستم و تو چه ساده دلم را شکستی سادگی من و تو عجیب شبیه هم است

 

 

shahriar_issari@yahoo.cm

سلام به شما بچه های خوب مارشال مدرن
چرا شما در باره توهین صریح کارخانه کوکاکولا به پیامبر اسلام چیزی نمی نویسید؟
اگر آرم انگلیسی کوکاکولا را بر عکس کنید و آن را به طرف نور گرفته و بخوانید عبارت ( لا محمد لا مکه) در آن دیده می شود. لطفا این مطلب را به اطلاع کلیه اعضا برسانید.

باسپاس: شهریار

 

 
salehgoodarzian@yahoo.com

تشکر

salam
khaste nabashid
man ye daneshjoye foghe lisans hastam ke dar kharej az iran tahsil mikonam( albate lisans ro az iran gereftam)
man in mail ro baraye shoma ferestadam ta az shoma samimane va az tahe ghalb tashakor konam, be khatere bakhshe IRAN BASTAN , vaghean amozande va tasir gozare. ba khondane ina be irani boodane khodam eftekhar mikonam va rohiee migiram. man vaghean az shoma mamnoonam
rasti shoma in mataleb ro az che manabeii migirin?

hamvare piroz bashid o movafagh

 

 

soranasemani@yahoo.com

اگر كسي را دوست داري؟

شكسپير : اگر كسي را دوست داري رهايش كن سوي تو برگشت از آن توست و اگر برنگشت از اول براي تو نبوده

دانشجوي زيست شناسي : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ... او تكامل خواهد يافت

دانشجوي آمار : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ... اگر دوستت داشته باشد ، احتمال برگشتنش زياد است و اگر نه احتمال ايجاد يك رابطه مجدد غير ممكن است

دانشجوي فيزيك : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ...اگر برگشت ، به خاطر قانون جاذبه است و اگر نه يا اصطكاك بيشتر از انرژي بوده و يا زاويه برخورد ميان دو شيء با زاويه صحيح هماهنگ نبوده است

دانشجوي حسابداري : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ... اگر برگشت ، رسيد انبار صادر كن و اگر نه ، برايش اعلاميه بدهكار بفرست

دانشجوي رياضي : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ... اگر برگشت ، طبق قانون 2=1+1 عمل كرده و اگر نه در عدد صفر ضربش كن

دانشجوي كامپيوتر : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ... اگر برگشت ، از دستور كپي - پيست استفاده كن و اگر نه بهتر است كه ديليت اش كني

دانشجوي خوشبين : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن... نگران نباش بر مي گردد

دانشجوي عجول : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ... اگر در مدت زماني معين بر نگشت فراموشش كن

دانشجوي شكاك (رشته داروسازي مثل نريمان ) : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ...اگر برگشت ، از او بپرس " چرا " ؟

دانشجوي صبور : اگر كسي را دوست داري ، به حال خود رهايش كن ...اگر برنگشت ، منتظرش بمان تا برگردد

 

 

s_ir62@yahoo.com

اگر خدا كفيل رزق است غصه چرا؟
اگر رزق تقسيم شده است حرص چرا؟

اگر بهشت حق است تظاهر به ايمان چرا؟
اگر جهنم حق است اين همه نا حق كردن حق چرا؟

اگر قبر حق است ساختمانهاي مجلل چرا؟
اگر حساب حق است جمع مال حرام چرا؟

اگر دنيا فريبنده است اعتماد به آن چرا؟
اگر قيامتي است خيانت به مال مردم چرا؟

واگر دشمن انسان شيطان است پيروي از او چرا؟

 

 

mitramrz@yahoo.com

دلتنگی

در يك دقيقه ميشه يك نفر رو خرد كرد، در يك ساعت ميشه
كسي را دوست داشت و در يك روز ميشه عاشق شد ولي يك عمر
طول ميكشه تا كسي رو فراموش كرد...

***************************************
اينكه تمام عشقت رو به كسي بدي، تضميني بر اين نيست كه
اون هم همين كارو بكنه پس انتظار عشق متقابل نداشته
باش، فقط منتظر باش تا اينكه عشق آروم تو قلبش رشد كنه
و اگه اينطور نشد، خوشحال باش كه توي دل تو رشد كرده...
************************************
دوست واقعي كسيه كه دستهاي تو رو بگيره
ولي قلب تو رو لمس كنه...
************************************
دقايقي توي زندگي هستن كه دلت براي كسي اونقدر تنگ
ميشه كه ميخواي او را از رويات بيرون بكشي و توي
دنياي واقعي بغلش كني
***************************************************
رويايي رو ببين كه ميخواي. جايي برو كه دوست داري
چيزي باش كه ميخواي باشي. چون فقط يك جون داري و يك
شانس براي اينكه هر چي دوست داري انجام بدي
**************************************************
آرزو مي‌كنم به اندازه كافي شادي داشته باشي تا خوش
باشي، به اندازه كافي بكوشي تا قوي باشي، به اندازه
كافي اندوه داشته باشي تا يك انسان باقي بموني و به
اندازه كافي اميد تا خوشحال بموني
**************************************************
هيچكس لياقت اشكهاي تو را ندارد و كسي كه چنين ارزشي دارد باعث اشك ريختن تو نميشود
بدترين شكل دلتنگي براي كسي آن است كه در كنار او باشي و بداني كه هرگز به او نخواهي رسيد.
هرگز لبخند را ترك نكن، حتي وقتي ناراحتي چون هر كس امكان دارد عاشق لبخند تو شود
هرگز وقتت را با كسي كه حاضر نيست وقتش را با تو بگذراند، نگذران

 

 

sweetanim074@yahoo.com

نامه هایی برای تمام زنان جهان .... 74

! .... نترس بانو
برای عربده جویی نیامده ام ؛
یا برای آونگ کردنت بر دار خشم
من آن مَردم که هرگز
! به دفتر های کهنه عشق خود سر نمی زند
برای تشکر از تو آمده ام
و تشکر از غنچه های غمی
که در دلم شکوفاندی
به من آموختی دوست داشتن گل های سیاه را
و آویختنشان را بر دیوار اتاق

نمی خواهم دلیل اغتشاش ورق هایی را بدانم
که دو سال با آنها بازی کرده بودی
برای تشکر از تو آمده ام
و شب های دراز اندوه
و برگ های زردی که به من بخشیده یی

.... اگر نبودی
نمی آموختم لذت نوشتن بر برگ های زرد ؛
شوق اندیشیدن به رنگ زرد ؛
.... و زیبایی دوست داشتن رنگ زرد را

! کمی از من فاصله بگیر
فرصت بده طعم رنگ ها را بچشم
حجم هستی را دریابم
و قانع شوم که زمین گرد است

شوق باغبانی با من است
که گلی تازه و زرد رنگ
.... در باغچه اش روییده باشد

« نزار قبانی »

 

 

behzad_s1361@yahoo.com

سه صفت مهم و سرنوشت ساز
در برنامه هاى انسان
(قسمت دوم)

5 ـ رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: «ما مِنْ شَىء فِى الْميزانِ أَثْقَلَ مِنْ حُسْن الْخُلْقِ; هيچ چيز در ميزان (عمل) سنگين تر از خوشخويى نيست»(4)
6ـ رسول خدا (صلى الله عليه وآله) فرمود:«انَّكم لَنْ تَسعُوا النّاسَ بِأَمْوالِكُم فَسَعُوهم ببَسطِ الْوُجُوه و حُسْنِ الخُلقِ; شما هرگز نمى توانيد با اموال خود پاسخگوى نياز همه مردم باشيد، پس با گشاده رويى و خوشخويى آنان را از خود خوشنود سازيد»(5)
7ـ از امام صادق(عليه السلام) از پدرانش نقل شده كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: «عَلَيْكُم بِحُسْنِ الْخُلْقِ، فَاِنَّ حُسْنِ الْخُلْقِ فِى الْجَنَّةِ لامَحالَةَ، وَ اِيّاكُمْ وَ سُوءُ الْخُلقُ، فاِنَّ سُوءَ الْخُلْقِ فِى النّارِ لا مَحالَةً; بر شما باد به خوشخويى; زيرا خوشخويى به ناچار در بهشت است و بپرهيزيد از بدخويى كه بدخويى به ناچار در دوزخ است»
8 ـ جابربن عبدالله انصارى از امام باقر(عليه السلام) نقل كرده كه فرمود: «تبسُّمُ الرَّجُلِ فى وجهِ أخيه حسنة...; لبخند آدمى به صورت برادرش از حسنات است...(6)
9ـ على فرمود: «التّبسُّمُ فى وجهِ المؤمنِ الغريبِ مِنْ كفّارةِ الذّنوب; برخود متبسّمانه با مؤمن غريب، گناهان را مى پوشاند»(7)
10ـ از على(عليه السلام) نقل شده است: «بشاشَةُ الوجهِ عطيَّةٌ ثانيةٌ; گشاده رويى، بخشش دوّمى است»(8)
ج) رابطه بين انسان و دشمنان: حلمٌ يرُدُّ به جهلَ الجاهلِ; در مقابل جاهلان هم نبايد انسان خشونت كند، چون در اسلام خشونت جنبه استثنايى دارد. ما بايد از قرآن ياد بگيريم كه يك صد و چهارده سوره دارد كه همه آنها را با لفظ «رحمن» و «رحيم» شروع كرده است، جز در يك مورد (سوره توبه). لذا بايد در مقابل دشمنان هم تا جايى كه از آن سوء استفاده نشود و آنان جسور نگردند و مسلّط نشوند، بنابراين بايد حليم بود.
حليم كيست؟
در تفسير«حليم» گفته اند: كسى است كه در عين توانايى در هيچ كارى قبل از وقتش شتاب نمى كند و در كيفر مجرمان عجله اى به خرج نمى دهد، روحى بزرگ دارد و بر احساسات خويش مسلّط است.
راغب در مفردات مى گويد: حلم به معنى خويشتن دارى به هنگام هيجان غضب است و از آن جاكه اين حالت از عقل و خرد ناشى مى شود گاه به معنى عقل و خرد نيز به كار رفته است.(9)
حليم و بردبار در روايات اسلامى:
1ـ رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) گذر كرد بر جمعيتّى كه بين آنها مرد پرقدرت و نيرومندى بود كه سنگ بزرگى را از زمين بر مى داشت و مردم آن را سنگ زورمندان، يعنى وزنه قهرمانان مى ناميدند و همه از عمل آن ورزشكار قوى در شگفتى بودند. رسول اكرم(صلى الله عليه وآله)پرسيد: اين اجتماع براى چيست؟ مردم عمل وزنه بردارى آن قهرمان را به عرض رساندند. فرمود: آيا به شما نگويم قويتر از اين مرد كيست؟ سپس فرمود: «رجلٌ سبُّهُ فحلُمَ عنه ، فغلَبَ نفسَهُ ، و غَلَبَ شيطانهُ و شيطانَ صاحبه; قويتر از او كسى است كه به او دشنام گويند و تحمّل نمايد و بر نفس سركش و انتفامجوى خود غلبه كند و بر شيطان دشنام گو پيروز گرد»
2ـ امام صادق(عليه السلام) فرمود: «لا تمارينَّ حليما و لا سفيها فانَّ الحليمَ يقليك َ والسّفيهَ يؤذيك; نه با بردبار دانا مراء و جدال كن و نه با سفيه نادان، چه انسان بردبار كينه شما را در دل مى گيرد و سفيه نادان به آزارت دست مى زند»(10)

حلم و حليم در كلام امام صادق(عليه السلام):
قال الصادق(عليه السلام): الْحِلْمُ سِراجُ اللّه يَسْتَضيىءُبِهِ صاحِبُه الى جَوارِهِ، وَ لا يَكونُ حَليماً اِلا المُؤَيَّدُ بِأَنْوارِالْمَعْرَفِةِ والتَّوحيد وَالْحِلْمُ يَدورُ على خَمْسِ أوْجُه: أَنْ يَكونَ عَزيزاً فَيَذلّ،أَوْ يكون صادقاًفَيُتَّهَم،أَوْيَدْعُوا الى الْحَقِّ فَيَسْتَخَفَّ بِهِ ، أَوْ أَنْ يُؤذى بلاجُرم،أَوْأَنْ يُطالِب بِالْحَقِّ فَيُخالفوه،فاذا أَتَيْتَ كلاّ منها حَقَّه فَقَدْ أَصبتَ. و قابل السفيهَ بالاِعراضِ عنه وتركِ الجواب يكن النّاسُ أنصارك، لأَنَّ مَنْ جاوَبَ السَّفيهَ: فَكَأَنَّهُ قَدْوَضَعَ على النّارِ; حلم چراغ خداست كه انسان به وسيله نور آن به مجاورت و قرب پروردگار متعال نزديك مى شود. انسان، حليم نمى شود مگر آن كه با انوار توحيد و معارف الهى تأييد شود.
حلم در پنج حالت صورت مى گيرد: در موردى كه عزّت و بزرگى داشته و خوار و كوچك شده است; و در حالتى كه راست مى گفته و متهّم به دروغ گشته است، و در جايى كه دعوت به سوى حق مى كرده است و مردم او را اهانت كرده و سبك شمرده اند، و چون بى آن كه جرم و گناهى را مرتكب شود اذيّت و آزارش كنند، و يا مطالبه و درخواست حق نمايد و او را در آن حق مخالفت كنند. پس شخص حليم در اين پنج حالت با مال، وقار و حوصله، حلم ورزيده و كوچكترين تزلزل و حالت ناراحتى پيدا نمى كند و حليم بودن مرد از حلم ورزيدن در اين موارد معلوم مى شود. و سزاوار است كه، با شخص بى خرد و سفيه به سؤال و جواب نپردازد و بلكه از او رو برگرداند و چون اعتراض او را پاسخ نگويد، ديگران با او موافقت كرده و يارى خواهند نمود. ولى جواب دادن و بحث كردن با او مانند هيزم گذاردن در آتش است كه شعله آتش را افروخته و بيشتر خواهد كرد.

توضيح:
صفت حلم در مقابل غضب است و در اثر صبر و تواضع و خضوع حاصل مى شود و خضوع و فروتنى حاصل نمى شود، مگر پس از تحقّق حقيقت توحيد و معرفت به عظمت و جلال و قدرت پروردگار متعال; و چون انسان خداوندِ توانا را مؤثّر و محيط و حامى مطلق و سلطان حقيقى بر همه موجودات ديد، قهراً از خودبينى و خودپسندى و خودخواهى دور گشته و پيوسته با حالت بندگى و خضوع و خشوع و اطاعت و ذلّت و تسليم و تفويض و رضا و صبر، زندگى خواهد كرد. اين است كه در روايات شريفه، علم همراه با حلم ذكر مى شود; يعنى علمى كه توأم با خضوع و خشوع بوده و از خودپسندى و خودخواهى و خودبينى دور باشد.
صد هزاران حلم دارند اين گروه *** هر يكى حلمى از آنها چو كوه
حلمشان بيدار را ابله كند *** زيرك صد چشم را گمره كند.(11)


1. سوره قيامت، آيه 15.
2. ج 10،ص333.
3. تفسير نمونه،ج377ـ380.
4. بحارالانوار،ج71،ص386.
5. بحارالانوار، ج 71، ص 394.
6. كافى، ج 2، ص 188.
7. جامع الاخبار، ص 101.
8. الاثناعشرية، ص 20.
9. تفسير نمونه، ج 19، ص 110.
10. كافى، ج 2، ص 301.
11. «مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه، ص 237ـ238.

ادامه دارد ....

 

 

enrique6100@yahoo.com

برگ در انتهاي زوال مي‌افتد و ميوه در ابتداي کمال. بنگر چگونه مي‌افتي، چون برگي زرد يا چون سيبي سرخ......

زندگي کوتاه ترازآن است که به خصومت بگذرد وقلبها گرامي ترازآن هستندکه بشکنند فردا طلوع خواهد کرد حتي اگر نباشيم

يه روز دوستي از عشق پرسيد: فرق ما دو تا چيه؟ عشق گفت:تو با يه سلام شروع مي شي ولي من با يه نگاه عشق از دوستي پرسيد: حالا از نظر تو فرق ما دو تا چيه؟ دوستي گفت:من با يه دروغ تموم مي شم و تو با مرگ

دچار يعني عاشق......... و فكر كن كه چه تنها است اگر كه ماهي كوچك دچار درياي بيكران باشد....... دچار بايد بود... وگرنه زمزمه حيرت ميان دو حرف حرام خواهد شد........ و عشق صداي فاصله هاست......... فاصله هايي كه غرق ابهامند.... (سهراب سپهري)

www.mohsenpouya.blogfa.com

 

 

aafagh_m51@yahoo.com

Land of no body
سرزمین هیچ کس


We just leave the earth's ground
on the way to see the new star
we forget the past time
released from our imperfection
molecular illusion
going on to confuse our minds
born in world of conflicts
we don't recognize ourselves

هم اکنون خاک زمین را ترک می کنیم
در راه یافتن ستاره ای جدید
زمان گذشته را از یاد می بریم
،که از نقصان ما شکل گرفته
توهمی عظیم
به تردید می افکند اذهانمان را
که در جهانی از تضاد بدنیا آمده
و خود را باز نمی شناسیم

then in the dying swarm here
we saw the sight
we saw a world without sorrows
without the eager, far as of mind as of money

سپس در فوج مرگ، اینجا
،منظره ای دیدیم
تولد سیاره ای را
دنیایی بدون اندوه دیدیم
بدون دغدغه، بدور از فکر ثروت

we're walking throght the land
and recognized we're back to the earth again
creature come from nowhere
and find somewhere our place
we want freedom, we want freedom for the world
power to the peopole
and the righteous in the land
that's why we now in turn fight for them

در میان خشکی راه می رویم
و می فهمیم که به زمین بازگشته ایم
موجودات از ناکجا آباد می آیند
و جایی در جایگاه ما می یابند
ما آزادی می خواهیم، آزادی برای تمام جهان
قدرت برای مردم
و عدالت بر روی زمین
این است آنچه اکنون برایش می جنگیم

we saw our world where love is around
we saw the people there living in the past
but they are happy and they're laughing
they feel like their minds now
where they built the sky above
there's a lot of happiness
walls of conflicts going smash

ما دنیایمان را جایی دیدیم که عشق آنجاست
مردمی را دیدیم که در گذشته آنجا می زیستند
آنها اکنون خوشحالند و می خندند
آنها اکنون همان گون حس می کنند که می اندیشند
آنجا افلاک را ساخته اند
بسی نیک بختی آنجاست
دیوارهای تعارض فرو می ریزند

I found the end of dream
it's near, crashing dowm my mind
there reality is grey
with no hope and faith
I start a journey to inside
waking my first term
I'm just returning to my dream
where I'm coming from.

فرجام رؤیا را یافتم
همین جاست، ذهنم را متلاشی می کند
آنجا واقعیت تیره است
،بدون امیّدی و ایمانی
،سفرم را به درون آغاز می کنم
با زنده کردن اولین واژه ام
من به رؤیایم باز می گردم
.بدان جا کزان آمده ام

(الوی (سروده ها
ترجمۀ پیام نیکدست

 

 

setayesh1351@yahoo.com

دعاي كوروش در حق سرزمين ايران

اهورا مزدا ، اين سرزمين را ، اين مرز و بوم را ، از كينه ، از دشمن ، از دروغ ، از خشكسالي حفظ كند .

در همايش سيزدهمين اجلاس سراسري اعضاء هيئت مديره هاي كانون هاي سراسر كشور ، پائيز ۱۳۸۲ ، از طرف كانون محترم اصفهان ، ماكت كتيبه لوح منشور آزادي ( حقوق ) بشر ، پادشاه باستاني ايران ، به همراه صفحاتي از ترجمه لوح ، تقديم حضار گرديد . كه به جهت اهميت موضوع ، ذيلا تقديم مي گردد .
هر چند در روايات و معلومات اسلامي ، به نقل برخي از مفسرين ، مراد « از ذو القرنين » در قران مجيد ، به احتمالي ، شخص كوروش بوده است . لكن بدون شك ، نامبرده ، بزرگترين و برترين اعلاميه حقوق بشر دوران باستان را اعلام و اجرا كرده است .
در خصوص ترجمه عبارت متن كتبيه كوروش ، در كتاب « سرزمين جاويد » ،
تاليف ، ماژيران موله – هرتزفلد – گيرشمن ،
نويسنگان در اين كتاب ، ادغان دارند كه ، منشور آزادي كوروش ( در حدود ۲۵۴۳ سال قبل ) به مراتب از اعلاميه حقوق بشر انقلابيون فرانسه در قرن ۱۷ ميلادي و اعلاميه حقوق بشر قرن ۲۰ ميلادي سازمان ملل متحد ، برتر و معنويت بيشتري دارد .
منشور و اعلاميه كوروش ، در سال ۵۳۹ قبل از ميلاد ، بعد از تسخير و فتح شهر بابل صادر شده است . كوروش بعد از خاتمه زمستان در اولين روز بهار ، در بابل تاجگذاري كرد . شرح كامل تاج گذاري كوروش و حوادث آن دوران ، به صورت مفصل توسط « گزنفون » سردار و مرد جنگي و فيلسوف و مورخ يوناني ظبط و بيان شده است .
كوروش بعد از تاجگذاري ، در معبد مردوك خداي بزرگ بابل ، منشور آزادي نوع بشر را قرائت نمود .
متن سخنراني و كتبيه كوروش تا اين اواخر نامعلوم بود . تا اينكه اكتشافات در بين النهرين از ويرانه قديم شهر « اور » كتبيه اي بدست آمد و بعد از ترجمه معلوم شد ، همان متن منشور آزادي نوع بشر ، كوروش ميباشد .
اين كتيبه سنگي اينك در كتابخانه ملي انگلستان نگهداري ميشود ،
بدون ترديد ، از قديمترين و مهمترين اسناد حقوق بشر ، در تاريخ باستان مي باشد .
در اين كتبيه كوروش خود را معرفي نموده و اسم پدر ، جد اول ، دوم و سوم خويش را نام مي برد و اعلام مي دارد كه پادشاه ايران و پادشاه بابل و پادشاه جهات اربعه ( كشورهاي اطراف ايران ) مي باشد ، آنگاه در مقام بيان حقوق بشر و منشور آزادي خويش اعلام مي دارد :
ترجمه عين كتبيه :
اينك كه به ياري مزدا ، تاج سلطنت ايران و بابل و كشورهاي جهات اربعه را به سر گذاشته ام ، اعلام مي كنم :
كه تا روزي كه من زنده هستم و مزدا توفيق سلطنت را به من مي دهد
دين و آيين و رسوم ملتهايي كه من پادشاه آنها هستم ، محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت كه حكام و زير دستان من ، دين و آئين و رسوم ملتهايي كه من پادشاه آنها هستم يا ملتهاي ديگر را مورد تحقير قرار بدهند يا به آنها توهين نمايند .
من از امروز كه تاج سلطنت را به سر نهاده ام ، تا روزي كه زنده هستم و مزدا توفيق سلطنت را به من مي دهد ،
هر گز سلطنت خود را بر هيچ ملت تحميل نخواهم كرد
و هر ملت آزاد است ، كه مرا به سلطنت خود قبول كند يا ننمايد
و هر گاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند ، من براي سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم كرد .
من تا روزي كه پادشاه ايران و بابل و كشورهاي جهات اربعه هستم ، نخواهم گذاشت ،
كسي به ديگري ظلم كند و اگر شخصي مظلوم واقع شد ، من حق وي را از ظالم خواهم گرفت
و به او خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم كرد .
من تا روزي كه پادشاه هستم ، نخواهم گذاشت مال غير منقول يا منقول ديگري را به زور يا به نحو ديگر
بدون پرداخت بهاي آن و جلب رضايت صاحب مال ، تصرف نمايد
من تا روزي كه زنده هستم ، نخواهم گذاشت كه شخصي ، ديگري را به بيگاري بگيرد
و بدون پرداخت مزد ، وي را بكار وادارد .
من امروز اعلام مي كنم ، كه هر كس آزاد است ، كه هر ديني را كه ميل دارد ، بپرسد
و در هر نقطه كه ميل دارد سكونت كند ،
مشروط بر اينكه در آنجا حق كسي را غضب ننمايد ،
و هر شغلي را كه ميل دارد ، پيش بگيرد و مال خود را به هر نحو كه مايل است ، به مصرف برساند ،
مشروط به اينكه لطمه به حقوق ديگران نزند .
من اعلام مي كنم ، كه هر كس مسئول اعمال خود مي باشد و هيچ كس را نبايد به مناسبت تقصيري كه يكي از خويشاوندانش كرده ، مجازات كرد ،
مجازات برادر گناهكار و برعكس به كلي ممنوع است
و اگر يك فرد از خانواده يا طايفه اي مرتكب تقصير ميشود ، فقط مقصر بايد مجازات گردد ، نه ديگران
من تا روزي كه به ياري مزدا ، سلطنت مي كنم ، نخواهم گذاشت كه مردان و زنان را بعنوان غلام و كنيز بفروشند
و حكام و زير دستان من ، مكلف هستند ، كه در حوزه حكومت و ماموريت خود ، مانع از فروش و خريد مردان و زنان بعنوان غلام و كنيز بشوند
و رسم بردگي بايد به كلي از جهان برافتد .
و از مزدا خواهانم ، كه مرا در راه اجراي تعهداتي كه نسبت به ملتهاي ايران و بابل و ملتهاي ممالك اربعه عهده گرفته ام ، موفق گرداند .
كوروش

 

 

ardeshir_n_b@yahoo.com

قرآن و كامپيوتر
(قسمت سوم و پاياني)

درتاريخ ، كتابي سراغ نداريم كه مانند قرآن طبق يك سيستم عددي تنظيم شده باشد بر اين حقيقت علاوه بر 43 بند پيشين ، موارد زير نيز گواه صادقي است:
الف: كلمه “الله“ 2698 مرتبه در قرآن تكرار شده كه مضربي از عدد 19 است (142 * 19 ) و تعداد حروف “بسم الله الرحمن الرحيم“ نيز 19 مورد مي باشد. مسئله جالب اينكه در سوره اخلاص بعد از “قل هو الله احد “ جمله “ الله الصمد“ آمده در صورتي كه اگر “هو الصمد“ مي آمد ، جمله صحيح بود. از نظر دسترو زباني بايد “هو “ مي آمد اما با اين حال “الله“ آمده است ، اگر بجاي “الله“ “هو“ مي آمد ، سيستم رياضي قران بهم مي ريخت و اين مسئله شباهت زيادي دارد به همان “اخوان“ و “قوم“ در سوره “ق“.
ب: مورد جالب ديگر در سوره مريم حروف مقطعه كهيعص مي باشد كه بصورت حروف آغازين آمده است ، اين حروف در سوره مريم ، بصورت جداگانه ، با اين تعداد بكار رفته اند: حرف “ك“ 137 مرتبه، حرف “ه“ 168 مرتبه ، حرف “ي“ 345 مرتبه ، حرف “ع“ 122 مرتبه، حرف ص“ 26 مرتبه. جمع اين ارقام به اين صورت است:
345+ 168+137+122+26= 897 كه مضروب عدد 19 مي باشد (42*19) يعني مجموع تكرار حروف پنجگانه (ك، ه ، ي ، ع ، ص،) سوره مريم (سوره شماره 19) علاوه بر آنكه برعدد 19 (تعداد حروف بسم الله الرحمن الرحيم ) قابل تقسيم است، بر عدد 14 (كه تعداد حروف مقطعه است) نيز قابل تقسيم مي باشد(798=57*14).
پ: در قرآن بعضي از كلمات با كلمه هاي ديگر كه از نظر معني با همديگر تناسب دارند يكسان به كار رفته اند. مثلاً :
1- كلمه “حيوه“ 145 بار با مشتقات آن در قرآن بكار رفته است و به همان تعداد (145 بار ) كلمه “موت يا مرگ“ با مشتقاتش بكار رفته است.
2- كلمه “دنيا “ 115 بار و كلمه “آخرت“ هم 115 بار بكار رفته است.
3- كلمه “ملائكه“ 88 بار در قرآن آمده است و كلمه “شياطين“ نيز به همان تعداد 88 بار بكار برده شده اند.
4-“حر“ يعني گرما 40 بار و كلمه “ برد“ يعني سرما نيز 40 بار بكار برده شده اند.
5- كلمه “مصائب“ 75 بار و كلمه “شكر“ نيز 75 بار
6- كلمه زكات 32 بار و كلمه “بركات“ نيز 32 بار .
7- كلمه “عقل“ ومشتقات آن 49 بار و كلمه “نور“ نيز با مشتقاتش 49 بار .
8- كلمه “يوم “ به معني روز و “شهر“ به معني ماه در قرآن به ترتيب 365 بار و 12 بار بكار رفته اند.
9- كلمه “رجل“ به معني مرد 24 بار و كلمه “امرأه “ به معني زن نيز 24 بار در قرآن بكار رفته اند.
10- كلمه “امام“ بصورت مفرد و جمع 12 بار در قرآن آمده است.
آيا اينها تصادفي است؟
ت: تفاوتهايي د رحدود يك ده هزارم. ضمن بررسي سوره مريم و زمر ديدم كه نسبت “درصد“ مجموع حروف ( ك، ه ، ي ، ع، ص) در هردو سوره مساوي است با اينكه بايد در سوره مريم بيش از هر سوره ديگر باشد زيرا اين حروف مقطعه فقط در آغاز سوره مريم قرار دارد. اما هنگاميكه محاسبات مربوط به نسبت گيري حروف دو سوره را از رقم سوم اعشار بالاتر بردم روشن شد كه نسبت مجموع اين حروف در سوره مريم يك ده هزارم (0001/0 ) بيش از سوره زمر است . اين تفاوتهاي جزئي راستي عجيب و حيرت آوراست.
نتيجه:
1- يك مؤلف هر قدر هم كه توانا باشد هر گز نمي تواند د رذهن خود حروف و اعدادي به اندازه معين بگيرد سپس از آنها مقالات و يا كتابي بنويسد كه همچون قرآن حتي شماره ها و حروف و كلمات آن نيز به اندازه و شمرده شده در آيد مثلاً حروف مقطعه “الم“ به ترتيب “الف“ بعد “ لام“ و سپس “ميم“ از ديگر حروف در سوره هاي مربوطه بيشتر باشد. از طرف ديگر تعداد حروف مقطعه 14 حرف باشد يعني درست نصف تعداد حروف الفباي عربي. اگر مشاهده كرديم انساني در مدت 23 سال با آن همه گرفتاري ؛ سخناني آورد كه نه تنها مضامين آنها حساب شده و از نظر لفظ و معني و محتوا در عاليترين صورت ممكن بود ؛ بلكه از نسبت رياضي و عددي حروف چنان دقيق و حساب شده بود كه نسبت هر يك از حروف الفبا در هريك از سخنان او يك نسبت دقيق رياضي دارد. آيا نمي فهميم كه كلام او از علم بي پايان پروردگار سرچشمه گرفته است؟
2- رسم الخط اصلي قرآن را حفظ كنيد. تمام محاسبات فوق در صورتي صحيح خواهد بود كه به رسم الخط اصلي و قديمي قرآن دست نزنيم مثلاً اسحق و زكوه و صلواه را به همين صورت بنويسيم نه بصورت اسحاق و زكات و صلاه . در غير اينصورت محاسبات ما بهم خواهد ريخت.
3- عدم تحريف قرآن. در قران مجيد حتي كلمه و حرفي كم و زياد نشده و الا بطور مسلم محاسبات كنوني روي قرآن فعلي صحيح از آب در نمي آمد و كلمات و حروف حساب شده نظام كنوني حروف قرآن را بكلي به هم مي ريخت. پس اين نشانه ديگري بر عدم كوچكترين تحريف در قرآن مجيد است.
حال فرموده پيامبر اسلام را ياد آوري مي كنم كه فرمود:
«عجائب و شگفتيهاي قرآن پايان ناپذير است و قرآن ظاهرش خوشايند و باطنش عميق است. عجائبش را نمي توان شمرد و غرائبش هرگز كهنه نشود مؤمن هرگاه قرآن بخواند بوي عطر مانندي از دهانش خارج شود.»
«اميدوارم خوانندگان گرامي در انجام وظيفه ديني و كتب ثواب اخروي و خشنودي پروردگار ، تاجايي كه مي توانند اين معجزه را نشر و گسترش دهند تا اعجاز قرآن بيش از پيش روشن گشته و اين كتاب شريف و گرانقدر از مظلوميت خارج و قانون زندگي واقعي گردد.
در پايان با تمام وجود و با فريادي بلند به امت اسلامي مي گويم اي ملت اسلامي قرآن را بخوانيد و عمل كنيد كه سعادت بشر در آن نهفته است.
يا دليل المتحيرين
در يازدهم سپتامبر 2001ميلادي چند هواپيما با برجهاي دوقلوي نيويورك در خيابان جرف هاربا طبقه 109 آن اصابت مي كند كه اين امر موجب بوجود آمدن تشنج هاي سياسي واقتصادي و اجتماعي شد و نشان داد بنيا نهاي چپاول و غارتگري سست و بي پايه مي باشد ؛ كه خداوند سبحان 1400 سال پيش توسط پيامبر خود در قرآن كريم به اين موضوع اشاره مي كند.

 

 

hussein_rfa@yahoo.com

در مورد کودتاي آمريکايي 28 مرداد 1332

پـس از پـيـروزى قـيـام سـى تـيـر 1330 به رهبرى آيت اللّه سيد ابـوالقـاسـم كـاشـانـى ، دكتر محمد مصدق علاوه بر نخست وزيرى پـسـت وزارت دفاع را نيز در دست گرفت و زمينه مساعدى فراهم آمد تـا بـتـواند اصلاحات اساسى خود را در زمينه هاى مختلف آغاز كند. مـردم نـيـز كـه در تـمامى مراحل نقش عظيمى در پيروزى ها داشند با هـدايـت روحـانـيت بعد از شروع مجدد صدرات دكترمحمد مصدق از هيچ كوششى فروگذار نكردند و از او پشتيبانى كردند.
انـتـخـابـات دوره هـفـدهـم مـجـلس شوراى ملى ، برگزار، و آيت اللّه كـاشـانـى از تـهـران انـتـخـاب و عـلى رغـم مـيـل بـاطـنـى بـه ريـاست مجلس برگزيده شد. ايشان در اين باره گفته اند:
((چـون مقام رياست مجلس به وجهه اينجانب چيزى اضافه نمى كند، بـلكـه بـا شـائبـه هـاى سـيـاسـى ايـن شغل بيشتر مرا لكه دار مى سازد؛ توصيه مى نمايم كه از اعضاى فـراكـسـيـون ((1)) نهضت ملى ، شخصى كه شايسته باشد انتخاب كـنـنـد. ولى اگر خداى نخواسته فراكسيون نتوانست توافقى پيدا كـنـد و ايـن عـدم تـوافق امكان بروز اختلافات را بنمايد من حاضرم فـداكارى كرده و اين سمت را قبول كنم . اما متاءسفم كه به واسطه ضعف مزاج قادر به حضور در مجلس و اداره آن نيستم .))
بـا وجـود حمايت مردم و آيت اللّه كاشانى از دكترمصدق ، او در صدد تـوسـعه قدرت نفوذ خود برآمد و موجب تشديد برخوردهاى اختلاف بـرانـگـيز شد. در 20 مرداد 1331 لايحه اى را به مجلس فرستاد كـه بـه مـوجـب آن اختيار قانونگذارى را براى شش ماه درخواست كرد. دكـتـر مـصـدق بـراى توجيه خواسته خود، مدعى شد كه چون دولت درصـدد انـجـام كـارهـاى بـزرگ و مـؤ ثـرى اسـت ، پس بايد رئيس دولت اختيارت كافى داشته باشد و اين اختيارات فقطر در پيشبرد برنامه هاى سودبخش براى مردم است .
آيت اللّه كاشانى در عكس العمل به اين لايحه نامه اى به اين شرح نوشت :
((زبـان بـزرگ ايـن قـانون ناهنجار و نسنجيده در اين است كه اگر قدرت هاى بزرگ خارجى به همدستى قدرت هاى داخلى پرچم مليت ايـرانـى را واژگـون كنند، همين قانون را بر فرق ملّيون اين مملكت خواهند كوفت و از آن براى سركوبى استفاده عظيم خواهند كرد ...))
سرانجام مجلس على رغم ميل بـاطنى موافقت كرد و بعد، لايحه جديدى را براى انتخابات تهيه كردند كه به موجب يكى از بندهاى آن ، تعداد نمايندگان مجلس از 136 بـه 172 نـفـر افـزايـش مـى يـافت . در صورت تصويب اين لايحه مى بايد 87 نماينده در مجلس حضور داشته باشند، در حالى كـه مـجـلس هـفـدهـم فـقـط با 79 نفر به كار خود ادامه مى داد. چون تـعـداد نـمـايـنـدگـان مـوجـود از حـدّ نـصـاب تـعيين شده كمتر بود، تصويب لايحه مزبور عملا به تعطيلى مجلس منجر مى شد.
اخـتـيـارات شـش مـاهـه در شـرف اتـمـام بـود. مـصدق با وجود داشتن اخـتـيـارات و حـمـايـت آيـت اللّه كـاشـانـى ، ماده واحده تمديد يكساله اخـتـارات خـود را در 18 دى مـاه هـمـان سـال با دو فوريت تقديم مجلس كرد. هنگام طرح اين ماده ، آيت اللّه كاشانى كه در بيمارستان بسترى بود به گروهى از نمايندگان كـسـبـه و اصـنـاف گـفـتـنـد كـه مـصـدق مـرد عـمـل نـيـسـت و تـاءكـيـد مـصدق بر گرفتن اختيارات ، نقض روشن و آشـكـار قـانـون اسـاسـى اسـت ،آيـت الله ، پـيـامـى نـيـز به مجلس ارسال داشت .
مـجـلس بـه پـيـروى و احـتـرام آيـت اللّه كـاشـانـى تـعـطـيـل شـد و مـصـدق از فـرسـت اسـتـفـاده كـرد و بـا ارسال نامهاى عدم قبول اختيارات را به مثابه راءى عدم اعتماد دانست و از ايـن طـريـق آيت اللّه كاشانى و مجلس را در تنگنا قرار داد. آيت اللّه كاشانى نامه اى ديگر دى 30 دى به مصدق نوشت و على رغم مـيـل بـاطـنـى آيـت اللّه دو روز بـعـد از ايـن نامه ، لايحه مذكور به تـصـويـب رسـيد ولى مصدق سكوت اختيار و حتى به نامه آيت اللّه نيز پاسخى نداد.
با اين حال ، كاشانى به منظور جلوگيرى از افزايش اختلافات و سـوء اسـتفاده نكردن دشمن ، و جهت حل اختلافات ، ملاقت با مصدق را پذيرفت . پس از اين گفتگو اعلاميه اى
مشترك به شرح زير منتشر شد:
((... لازم دانـسـتـيـم به اطلاع عموم هموطنان عزيز برسانيم ما همان طـور كـه از اوان نـهـضت ملت ايران هم قدم بوده ايم ، اكنون هم در راه مـشـتـرك ، كـه تـاءمـيـن اسـتـقـلال كـشور و سعادت مردم مملكت بر آن اسـتـوار مى باشد، همواره مساعى بوده هر يك درانجام وظايف خود در حصول به مقصود، از هيچ گونه همكارى خوددارى نخواهيم داشت ...))
دكتر مصدق با داشتن اختيارات فراوان هر چه مى خواست به صورت قانون در مى آورد و كافى بود كه امضاى خود را زير آن بگذارد و در حقيقت اصل تفكيك قوا از بين رفته بود.
خارج كردن رهبرى از دست آيت اللّه كاشانى :
روند حوادث ، پس از تصويب اختيارات نشان داد كه هدف از گرفتن اخـتـيـارات ، رفـع سـريـع تـر نـابـسامانى هاى مملكت نبوده و عملا مـسـاءله نـفـت تـا پـايـان نـخـسـت وزيـرى مـصدق به تعويق افتاد. نـابـسـامـانـى اقـتصادى كشور مردم را به ستوه آورده و آن اختيارات عـمـلا مـوجـب بـروز بـحـران در كـشـور مـردم را به ستوه آورده و آن اختيارات عملا موجب بروز بحران در كشور شكاف ، چند دستگى بين مـجـلس و نـهـايـتـا فـراهـم سـاخـتـن زمـيـنـه انـحـلال آن شـد. يـكـى از مـهـمترين پيامدهاى اين حوادث ، بى اعتبار كـردن آيـت اللّه كـاشـانى بود كه در اثر به راه انداختن تبليغلت سـوء، جنگ روانى گسترده از سوى مزدوران بيگانه و روزنامه هاى وابسته به دولت عليه آيت اللّه كاشانى بروز كرده بود.
دكـتـر مـصـدق بـدون تـوجـه بـه ايـن نـكـته كه اگر نقش و رهبرى كاشانى و حمايت روحانيون نبود، هيچ گاه نمى توانست دوباره به پـسـت نـخست وزيرى برسد، به پياده نمودن شعار ((جدايى دين از سـيـاسـت )) پـرداخـت و دسـت بـه دسـتگيرى و بازداشت روحانيون و نـزديـكـان آيـت اللّه كـاشـانى زد. عوامل داخلى و خارجى نيز آن چنان شـخـصـيـت ايـن مـرد بـزرگ و شريف روحانى را لكه دار كردند كه شـايـد بـتـوان آن را در تـاريخ ايران بى سابقه دانست ، اين همان چـيـزى بـود كـه اسـتـعـمـارگـران انـگـليـس و آمـريـكـا مايل بودن از طريق مصدق و دوستانش عملى شود.
خروج شاه از ايران مقدمه اى براى كودتا:
روز نـهم اسفند 1331، بار ديگر دكتر مصدق در صدد اجراى نقشه اى بود تا صحنه را خالى كند. او مى خواست با رفتن شاه از ايران سـبـب تـحـريـك بـعـضـى گـروه ها شود و با يك كودتاى ساختگى مـطـابق همان قولى كه هندرسون ، سفير آمريكا به او داده بود، با وجهه ملى كنار برود. او به يقين (يقينا) مى دانست كه بارفتن شاه ، شـوراى عـالى سـلطـنتى تشكيل مى شود و به هر صورت ، دستِ در بـار از امـور مـمـلكـت كـوتـاه نمى شود و نخست وزيرى نمى تواند نـظـارت و كنترلى بر شاه كه در خارج از ايران به سر مى برد، داشته باشد. اگر واقعا توطئه اى در كار نبود، چطور اين امر را از آيت اللّه كاشانى كه عهده دار رياست مجلس شوراى ملى بود، مخفى نـگه داشتند. زيرا به خوبى مى دانستند كه آيت اللّه كاشانى به عنوان رئيس مجلس و در جهت حفظ مصالح كشور و با خواهش عده اى از سـران مـبـارزِ نـهضت ، نامه اى به شاه نوشت و در آن گوشزد كرد كه بدون اجازه مجلس ، مملكت را ترك نكند. پس از وقايع نه اسفند، ميل قدرت هاى بيگانه بود. وى نيز براى روشن كردن اذهان مردم و زدودن شايعات نادرست ، تنها در جلسات مذهبى ، سخنرانى مى كرد و مـدّعـيان آزادى و دموكراسى حق دفاع از ايشان سلب كرده بودند و سـرانـجـام نـيـر با بى حرمتى منزل آيت اللّه را سنگ باران ، و با حـمـايـت پـليـس بـدانـجـا هـجـوم بـردنـد و دو نـوه وى را بـه اتهام قتل دستگير و بازداشت كردند.
شايعه همكارى آيت اللّه كاشانى با سپهبد زاهدى :
همزمان با قضيّه خروج شاه و مخالفت آيت اللّه كاشانى با اين اقدام كـه مـنـجـر بـه وارد آمدن اتهامات بى اساس با ايشان شد، حادثه ديـگـرى نـيـز در شـرف وقـوع بـود. سـپـهـبـد فـضـل اللّه زاهـدى كه در كابينه مصدق ، وزير كشور((2)) بود از پـسـت خـود كـناره گيرى كردو به ظاهر در جناح مخالف مصدق و در راءس آنـان قـرار گـرفـت و بـه عـنـوان كـانـديـداى نـخست وزيرى مـعـرفى شد و براى اين كه روند جريانات ، طبيعى جلوه كند، روز 6/12/1331 حكومت نظامى دولت مصدق ، سرلشكر زاهدى را توقيف كـرد. هـدفِ ايـن دسـتـگيرى و بازداشت ، فراهم كردن زمينه و طبيعى جـلوه دادن وقـايـع بـود، تـا سـرانـجام زاهدى بر سر كار بيايد و مصدق بدون اينكه از وجهه ملى اش كم شود خود را كنار بكشد. براى سـهـولت كـار، قـرار شـد ايـن اقـدامـات بدون حضور شاه در كشور انـجـام گيرد؛ ولى آيت اللّه كاشانى اين توطئه را نيز مانند ديگر تـوطئه ها با ممانعت كردن از مسافرت شاه از كشور خنثى كرد، به عـبـارت ديـگـر همان كارى كه در 28 مرداد 1332 صورت گرفت ، بـنـا بـود در ايـن مـقـطـع تاريخى صورت گيرد، كه انجام آن ممكن نشد.
قـضيّه پناهنده شدن زاهدى به مجلس ، بزرگترين نمايشى بود كه مى توانست او را معروفتر كند ،تا براى اجراى كودتاى نظامى آماده شود.
نـقـشه زيركانه مصدق اين بار هم اجرا نشد و نتوانست از زير بار مـسـئوليـتـى كـه داشـت بگريزد. در 29 تير 1332 پس از اين كه نـظـر دولت و فـراكـسـيـون نـهـضـت مـلى مـبـنـى بـر انـحـلال مـجلس هفدهم مسلم شد سرلشكر زاهدى با ميانجي گرى رئيس مـجـلس از پـناهگاه خود خارج شد، بيانگر اين واقعيت است كه مصدق مـايـل بـه زنـدانـى كـردن زاهـدى نبود و تحصن او را در مجلس فقط بـراى آيـت اللّه كاشانى پيراهن عثمان كرده و براى ايجاد اين ذهنيت كه آيت اللّه كاشانى با زاهدى ، در جريان كودتا، همكارى داشته ، مـوضـوع كـانـديـد نـخـسـت وزيـر شـدن زاهـدى را از طرف آيت اللّه كاشانى شايع كردند.
در حـقـيـقـت بـا ايـن كـار دو هـدف را دنـبـال مـى كـردنـد: اول اين كه در صدد ايجاد ذهنيت براى مردم نسبت به همكارى آيت اللّه بـه زاهـدى و دوم القـاى ايـن نـكـتـه كـه كـاشانى مخالف سر سخت مصدق در همه زمينه ها است .
نامه آيت اللّه كاشانى به دكتر مصدق در 27 مرداد 1332
يـك روز قـبـل از كودتا آيت اللّه كاشانى طى نامه اى ، مصدق را از وقوع كودتا آگاه مى سازد.
((حضرت نخست وزير معظّم ، جناب آقاى دكتر مصدق دام اقباله .
عـرض مـى شـود، گـرچـه امـكـانـاتى براى عرايضم نمانده ، ولى صـلاح ديـن و مـلت بـراى انـى خـادم اسـلام بـالاتـر از احـسـاسـات شـخـصـى اسـت و عـلى رغـم غرض ورزى ها و بوق كرناى تبليغات شـمـا، خـودتـان بـهـتر از هر كس مى دانيد كه همّ و غم ، در نگهدارى دولت جـنـابـعـالى اسـت ، كـه خـودتـان بـه بـقـاى آن مـايـل نـيـستيد. از تجربيّات روى كار آمدن قوام و لجبازى هاى اخير، بـر مـن مـسـلم اسـت كـه مى خواهيد مانند سى ام تير كذايى ، يك بار ديگر ملت را تنها گذاشته و قهرمانانه برويد.
حـرف ايـنـجـانـب را در خـصـوص اصـرارم در عـدم اجـراى رفـراندوم نـشـنـيـديـد و مـرا لكـه حيض كرديد. خانه ام را سنگباران و ياران و فرزندانم را زندانى فرموديد و مجلس را كه ترس داشتيد شما را ببرد، بستيد و حالا نه مجلسى هست و نه تكيه گاهى براى اين ملت گـذاشـتـه ايـد. زاهـدى را كـه مـن بـا زحـمـت در مـجـلس تـحـت نظر و كـنـتـرل نـگـاه داشـتـه بـودم بـا لطـايـف الحـيـل خـارج كـرديـد و حـالا هـمـان طـور كـه واضـح بـوده در صـدد باصطلاح كودتاست .
اگـر نـقـشـه شما نيست ، كه مانند سى ام تير عقب نشينى كنيد و به ظـاهـر قـهـرمـان بمانيد و اگر حدس و نظر من صحيح نيست كه همان طور كه در آخرين ملاقات مدر دزاشيب به شما گفتن و به هندسون هم گوشزد كردم كه آمريكا ما را در گرفتن نفت از انگليس ها كمك كرد و حـالا بـه صـورت ملى و دنيا پسندى مى خواهد به دست جنابعالى اين ثروت ما را به چنگ آورد و اگر واقعا با ديپلماسى نمى خواهيد كنار برويد، اين نامه من سندى در تاريخ ملّت ايران خواهد بود كه مـن ، شـمـا را با وجود همه بدى هاى خصوصيتان نسبت به خودم ، از وقـوع حـتـمـى يك كودتا به وسيله زاهدى ، كه مطابق با نقشه خود شـمـاسـت ، آگـاه كردم كه فردا جاى هيچ گونه عذر موجهى نباشد. اگر به راستى در اين فكر اشتباه مى كنم ،
بـا اظـهار تمايل شما، سيد مصطفى و ناصر خان قشقايى را براى مذاكره خدمت شما مى فرستم . خدا به همه رحم بفرمايد.
ايام به كام باد.سيد ابوالقاسم كاشانى
جواب سربالاى دكتر مصدق و پيروزى زاهدى ؛
در پـاسـخ به اين نامه تاريخى ، مصدق تنها به نوشتن اين جمله كوتاه مبادرت نمود:
((مـرقومه حضرت آقا، به وسيله آقاى حسن آقا سالمى زيارت شد. ايـنـجـانـب مـسـتظهر به پشتيبانى ملت ايران هستم )) والسلام .دكتر محمد مصدق
دكـتـر مـصـدق كـه خـود را مـسـتـظهر به پشتيبانى ملت مى دانست با اقداماتى از قبيل انحلال مجلس هفدهم ، رفراندوم سى تير و ... تنها به فكر خويش بود و به قول آيت اللّه كاشانى اين هدف را تعقيب مى نمود كه قهرمانانه زنده بماند و زمينه هاى لازم را براى كودتا فراهم كرده بود. مصدق با وجود اين كه از فعاليت هاى پشت پرده اطـلاع دقـيـق و كـافـى داشـت و نـيـز براى جلوگيرى از آن ابزار و قـدرت كـافـى در اخـتـيار داشـت ، در عـيـن حـال نـسبت به فرماندهان واحدهاى ارتش مستقر درتهران اعتماد كرد. وى نه تنها با اطلاع از تمام ماجرا مماشات كرد، حتى پس از شروع كـودتـا نـيـز سـعـى در مـبارزه با كودتاچيان نكرد. مصدق حتى به درخواست دوستانش كه اصرار داشتند راديو، خبر كودتا را به مردم اعـلام كـنـد و از مـدم اسـتـمـداد بـطـلبـد، توجهى نكرد و با اين كار مـخـالفت كرد. سرانجام سرلشكر زاهدى با نقشه شوم كودتا، كه تـوسـط سـازمـان سـيا پس از خروج شاه از ايران طرح ريزى شده بـود، مـوفـق شـد دولت مـلى را از بـيـن بـبـرد مـصـدق فورا خود را تـسـليـم زاهـدى كـرد و در يـك دادگـاه بـه سـه سال حبس محكوم شد؛ اما آيت اللّه كاشانى به مخالفت خود با زاهدى ادامـه داد و عـلم مـبـارزه را نـيـز بـلنـد كـرد و مـلت را از يـاد نـبرد و سـرانـجـام دسـتـگير و زندانى شد و پسرش مصطفى نيز در اين راه به شهادت رسيد.
آيـت اللّه كـاشـانـى بـعـد از كـودتـاى نـنـگـيـن 28 مـرداد در نامهاى خصوصى ، اوضاع مملكت را چنين تشريح مى نمايد:
((... فـسـاد و تـبـاهى ، وحشت زاست . يك مشت مردم بى سر و پا، به جـان ، مـال و نـامـوس مـلت مسلط هستند. همان روزهايى كه از آن ترس داشتيم ، رسيده است . مصدق با خود خواهى و لجبازى همه سنگرهاى دفـاعـى مـلت را خـرد و نابود كرد. شاه كه در دست ما ((موم )) بود، اكـنـون صـدقـه سـر مـصـدق يـكـه تـازى مى كند. مصطفى را كشت . خواستم خونخواهى كنم ، مرا به زندان روانه كرد. نمى دانم شرح مـاوقـع را شـنـيـده ايـد يـا خـير؟ در استنطاقى كه مردن گفتند؛ شما محرك قتل رزم آرا هستيد. به مدّعى العموم گفتم : اگر مصدق مرا با لجـاج ، عـنـاد و يـا بـه دسـتـور خـارجـى از اثر نينداخته بود، حكم نـابـودى يـك ، يـك شـمـا را مـى دادم كـه مثل زالو خون ملت بيرمق را مى مكيد. در زندان خيلى صدمه خوردم . از اطـراف و اكـنـاف ، حتى آقاى بروجردى اقداماتى كردند، و گرنه شه مى خواست مرا هم نابود كند ... .
ضـعـف ، مـريـضـى و نـاراحتى شديد از اوضاع مردم ، عنقريب مرا از پـاى مـى انـدازد. هر چه فرياد زدم كه دست از خود خواهى و تجاوز بـه قـانـون ، كـا تـنها پناهگاه ملت است بردارند، گوش شنوايى نـبـود. در هـر زمـان كـه مـصـالح اسـلام و مـلت در كـار بوده ، خود و شخصيتم رافراموش كردم . مگر نمى دانستم كه با بوق و كرنايى كـه مصدق در اختيار دارد، مخالف او حرف زدن انتحار سياسى است ؟ ولى مـن اگـر سـكـوت مـى كـردم ! در مـقـابـل تـاريـخ ايـن مـلت مـسئول بودم . تا ابد الدّهر متجاوزين به قانون اساسى اين مردم ، خواهند شنيد كه كسى همدر اين مملكت بوده كه واهمه نداشته و براى دفاع از قانون اساسى كه ارثيه قيمتى مجاهدين مشروط هاست ، از اسم و رسم و مقام چشم پوشيده ...))
نـامه زير كه از سوى آيت اللّه كاشانى در تاريخ 20/11/1332 خـطال به رئيس سازمان ملل نگاشته شده است ، بيانگر موضع با قـدرت ، اصـولى و خـيرخواهانه ايشان نسبت به ملك و ملت ايران و نـيـز اوضـاع بـسـيـار آشـفته ، هرج و مرج و تاريك رزوهاى بعد از كودتا است .
جـنـاب آقـاى هـامـراسـكـيـولد دبـيـر كـل سـازمـان ملل متحد((3))
بـديـن وسيله به اطلاع سازمان ملل متحد كه تنظيم و تصويب كننده حـقـوق بـشـر اسـت مـى رسـانـد، تـا دنـيـاى آزاد بدانيد كه هيچ وقت وضـعـيـت مـمـلكـت ايـران بـه اين اندازه اسف انگيزو دلخراش نبوده و آزادى جـز بـراى خـائنـيـن و عـمـال اجـنـبـيـانيكه د صدد تاءمين منافع اسـتـعـمـارى خـود مـى بـاشـند وجود ندارد. در اين ايام كه انتخابات مجلسين (شورى و سنا) جريان دارد دولت تمام روزنامه هاى ملى به نام مخالف را توقيف كرده و با كنترل شديد چاپخانه ها به وسيله قـواى مسلح امكان انتقاد و نشر حقايق را از قاطبه ملت سلب نمده است و جـرايـدى كـه اكـنـون منتشر مى شود، تحت سانسور شديد بوده و حـتى اجازه ندارند كه خبر قتل و كشتگانى را كه هر روز در كوچه و خـيـابـان بـه دسـت ماءمورين دولت از پا در مى آند منتشر سازند، و نيز عدم آزادى به حدى است كه مخبرين خبرگزارى هاى خارجى قادر به مخابره جريانات واقعى نبوده و به انواع تضييقات دچار و با تـهـديـد بـه اخراج از كشور، نمى توانند وظيفه خود را انجام دهند. اكـنـون جـمـعـى از مليون و آزدي خواهان متدين كه مورد علاقه مردم مى بـاشند يا در زندان به سر برده ، يا خانه و مسكن آنان تحت نظر پـليـس و مـاءمـوريـن كـارآگـاهـى مى باشد. در همين شرايط دزدان ، جـانـيـان ، عـنـاصـر بـد سـابـقـه و نـوكـران اسـتـعـمـار خـارجى در كمال وقاحت و به زور سرنيزه به عنوان نماينده ملت به مردم بى پناه اين مملكت تحميل مى شوند.
مـن بـاب نـمـونه انتخابات دو وجه مجلس سنا، در تهران كه تواءم بـا تـقـلب و تـزويـر و تـهـديـد جـريـان يـافـتـه قـابـل ذكر است . چه ، علاوه بر آن كه انجمن هاى اصلى و فرعى و نـظـارت انـتخابات شامل اشخاص غير معتمد مردم و اكثرا از بستگان كـانـديـدهـاى دولتى تشكيل گرديده و قانونا مى بايست راءى به طـور مـخـفـى و آزاد از طـرف اشـخـاصـى بـه سواد داده شود، ليست كـانـديـداى دولتـى ، بـه وسـيـله ادارات ـ مـؤ سـسـات دولتى به كـارمندان ـ كارگران تحميل و آنها را وادار نمودند، بر طبق آن راءى دهـند و افرادى كه براى دادن راءى به حوزه هاى انتخابيه وارد مى شـدند راءى به وسيله رجاله و اوباش اجير شده دولتى ، مضروب و مـجـروح گـرديـده بـا كـامـيـون پـليـس بـه زنـدان تحويل مى شدند و نيز تعداد زيادى راءى از اشخاص بى سواد يا بـدون شـنـاسـنامه گرفته شده و همچنين با توجه به ساعات اخذ راءى و مـجـمـوع آراء مـوجـود در صندوق ها مقدار معتنابهى بالغ بر نصف كليه آراء ماءخوذه از طرف متصدى مربروطه آراء ملى و طبيعى ، كسانى كه توانسته اند با وجود تضسسقات و مخاطرات راءى خود با به نفع كانديداهاى ملى به صندوق بريزند در موقع شمارش و قـرائت آراء از مـنـع حـضور مخبرين جرائد و نظار ملى كه در تمام اداوار مـعـمـول بـوده اسـتـفـاده كـرده و آنـهـا را به حساب كانديدهاى دولتى احصاء و بالنتيجه آنها را حايز اكثريت نمودند.
ايـن مـخـتـصـرى از جـريـانات انتخابات پايتخت مملكت است كه حديث مـفـصـل انـتـخـابـات شورى و سناى شهرستان ها را مى توان از اين مجمل فهميد.
البـتـه مـلل آزاد جـهان از خود مى پرسند منظور دولت فعلى از اين هـمه اعمال ضد انسانى و كشتار مردم آزاديخواه و دانشجويان بيگناهِ دانـشـگـاه ، كـارگـران آبادان ، حبس و تبعيد مخالفين رويه حكومت و ضـرب و شـتـم مـعـتـرضـيـن بـه سـوء جـريـان انـتـخـابـات و اعـمـال فـشـار چـيـسـت ؟هـدف دولت فعلى اين است كه ، براى تهيه پـول بـه هـر وسـيـله و بـه هـر شرط، جز اخذ عوارض و ماليت هاى قـانونى از مالكين عمده و سرمايه داران بزرگ به منظور حفظ مقام و موقعيت خود و خوراندن به دار و دسته دزد و قطاع الطريقى كه از او حـمـايـت مـى كـنـنـد اقدام نموده تا حكومت منفور تحميلى حود را به بهانه ظاهر فريب مبارزه با كمونيسم ادامه داده و انتخابات مجلسين قـانـون گذارى را به بهانه ظاهر حقوق ملى و قوانين موجود و سنن مشروطيت در چنان شرايطى كه نظير آن در كشورهاى ديكتاتورى هم ديـده نـمـى شود به انجام رسانده تا با وجوه دريافتى از خارجه و تـكـيـه بـه سـر نـيزه سلطه خود را حفظ نمايد و اميدوار باشد كه اعـضـاى مجلسينى كه انتصاب خود را به عنوان نماينده مردم فقط و فـقـط مـديـون مـداخـلات غـيـر قـانـونـى و تـهـيـه پـول مـنـعـقـد مـى سـازد و همچنين قوانينى راكه با مباينت با حيثيت و استقلال و آزادى كشور تهيه مى نمايد تصويب كنند.
مـلت ايـران بـه خـود حـق مـى دهـد بـه مـوقـع در اولين فرصت مكنه مـرتـكـبـيـن ايـن اعـمـال ضـد انـسـانى و مسببين كشتارهاى دسته جمعى مـتـجـاوزيـن بـه حـقـوق اوليـه و اساسى خويش را به شديدترين وجهى مجازات نمايد.
غـرض از ايـن نـامـه آنـسـت كـه : اولا توسط آن سازمان بين المللى صـداى اعـتـراض مـلت ايران را به گوش دنياى آزاد برساند و در ثانى اعلام بدارد دولت زاهدى اصول مسلمه قانون اساسى مملكت و مـواد مـصوبه منشور ملل متفق و اعلاميه جهانى حقوق بشر را زير پا گـذاشـتـه ، نـمـى تـوانـد مـظـهـر اراده مـلت و مـنـبـعث از ملت باشد؛ بـنابراين هر قرار و تعهدى را بنمايد و مجلسينى كه چگونگى آن ذكـر شـد، تـصـويـب كـنـند فاقد ارزش و نفوذ قانونى بوده و ملت ايران خود را ملزم به احترام و اجراى آن نخواهد دانست ، اين نامه به عـنـوان اطـلاعـيـه قـبـلى تـقـديـم آن سازمان مى گردد تا دولت هاى وابـسـتـه به آن سازمان و مؤ سسات تابعه آن دولت ها بدانند كه از عـدم اجـراى قـول و قرارهاى اين دولت حق مراجعه و شكايت از ملت ايران را نخواهند داشت . ملت ايران از آن سازمان و اعضاء آن سازمان كـه مـنـشـور ملل متحد و اعلاميه حقوق بشر را امضاء و تصويب نموده انـد انـتـظـار دارد بـه احـتـرام اصولى كه ميليون ها نفر انسان به خاطر آن جان فدا كرده اند خود را به حقايق اوضاع اسفناك كشور ما آشنا ساخته و براى تاءمين جزئى منافع مادى كه از معامله نفت ايران بـه دس مـى آيـد، حـاضر نشوند كه يك ملت زنده تحت فشار قواى اسـتـعـمـارى قـرار گيرد و موجباتى پيش آيد كه متضمن عواقب وخيم براى صلح در اين نقطه از جهان گردد.
در پـايـان اضـافـه مـى شـود بـه واسـطـه جـلوگـيـرى از مخابره تـلگـرافات و ارسال نامه پستى به وسيله دولت فعلى اين نامه تـوسـط قـاصـد مـخـصـوص بـه لبـنـان ارسـال شـد كـه از آنـجـا بـه سـازمـان مـلل مـتـحد فرستاده شود و همين موضوع به خوبى چگونگى وضع ايران را روشن مى نمايد.
سيد ابوالقاسم كاشانى

--- پاورقى ---
1ـ فـراكـسيون جبهه ملى با حضور آيت اللّه كاشانى و دكتر مصدق در 24 خـرداد 1329 قـبـل از مـلى شـدن صـنـعـت نـفـت تشكيل شد.
2ـ زاهـدى زمـانـى كـه وزير كشور بود در انتخابات دوره شانزدهم بـا جـلوگـيـرى از تـعـويـض صـندوق هاى انتخابات دكتر مصدق و نمايندگان جبهه ملى شد.
3ـ نهضت روحانيون ، على دوانى ، جلد دوم

منبع:
پژوهشکده تحقيقات اسلامي سپاه

 

 
mary_vp2006@yahoo.com

مسیر مرگ مرموز (فصل هفتم)
قسمت سوم

the way to dusty death
نوشته: آلیستر مک لین
ترجمه: مریم واثقی پناه

بگو اي پيامبر به آنان كه كافر شدند كه به زودي مغلوب شويد و به جهنّم محشور گرديد كه بسيار بدجايگاهي است.
سوره آل عمران آيه 12هارلو لبخند زد : شاید این هفته بتوانیم این 10 سال از دست رفته اش را به او برگردانیم.
دانت با تحسین گفت : تو واقعاٌ جنگجوترین و پراعتماد به نفس ترین الکلی هستی که تا حالا دیدم.
وقتی هارلو جوابی نداد َ، دانت شانه هایش را بالا انداخت و آهی کشید :
-خوب برای اینکه قهرمان جهان باشی َ، فکر می کنم باید به خودت ایمان داشته باشی. حالا چکار می کنی؟
-دارم می روم. سر راهم اول از صندوق هتل حلقه کوچک فیلم را می گیرم و آن را به دوستمان در سنت پی یر می دهم که از طرف ما بفرستد. به نظر بسیار امن تر از این به نظر می رسد که مستقیم به اداره پست بروم. چطوره به بار برویم و یک نوشیدنی بگیریم و ببینیم که آیا کسی به من علاقمند است یا نه ؟
-چرا باید به تو علاقمند باشد ؟ آنها فیلم درست را در دست دارند ، حداقل اینکه فکر می کنند فلیم درست در دست آنهاست؟
-شاید اینطور باشد اما ممکن هم هست که خدای ناکرده با دیدن من که این پاکت را از صندوق هتل می گیرم ، آن را باز می کنم ، پاکت را دور می اندازم و نوار را امتحان می کنم و آن را داخل جیبم می گذارم نظرشان را عوض کنند. آن وقت می فهمند که یکبار دیگر باز هم سرشان کلاه رفته است و می توانی روی زندگی ات شرط ببندی که اصلاٌ دوست ندارند ببینند برای بار دوم هم سرشان کلاه رفته و کاملاٌ آماده مقابله به آن هستند. برای چند ثانیه ای طولانی ، دانت به هارلو خیره شد و در نهایت ناباوری نجوا کنان گفت : این فقط دنبال دردسر گشتن نیست. در واقع سفارش دادن تابوتی از چوب کاج است.
-فقط برای قهرمان دنیا عالی ترین تابوت از بلوط با دسته هایی با روکش طلا. زود باش.
آنها از پله ها پایین رفتند. دانت به طرف بار و هارلو به طرف میز پیشخوان رفت. و همانطور که چشمان دانت لابی را دور می زد ، هارلو پاکتش را گرفت و آن را باز کرد ، نوار را بیرون آورد و با دقت آن را برسی کرد و بعد داخل جیب کتش قرار داد.
و پیش دانت رفت. دانت آهسته گفت : تراشیا، چشمان درشتش داشت از توی صورتش بیرون می پرید. همین الان به طرف نزدیک ترین کیوسک تلفن دوید.
هارلو سرش را تکان داد و گفت چیزی نگفت و از در هتل خارج شد و بعد ایستاد چون مری راهش را سد کرده بود .
هارلو گفت : مری َ، اینجا چیکار می کنی ؟ خیلی سرد است .
-فقط می خواستم با هات خداحافظی کنم.
-می توانستی داخل هتل خداحافظی کنی.
-من یک آدم خیلی خجالتی هستم.
-بعلاوه فردا دوباره منو در ویگنولس می بینی.
-واقعاٌ جانی؟ واقعاٌ ؟
-یک نفر دیگر که فکر می کند من نمی توانم رانندگی کنم.
-مسخره بازی در نیار جانی. چون من اصلاٌ حوصله شوخی ندارم. خیلی احساس بدی دارم. این احساس وحشتناک را دارم که یک چیز بدی دارد برای تو اتفاق می افتد.
هارلو گفت : این ناشی از نارسایی خون در رگهای توست. بهش می گویند هذیان. یعنی دید ثانوی داشتن. و اگر آن را بعنوان تسلیت از من بپذیری ، افرادی که توهم دارند تقریباٌ 100 موارد اشتباه می کنند.
-منو مسخره نکن جانی. بغض گلوی مری را گرفته بود. هارلو بازویش را روی شانه مری گذاشت و گفت:
-خنده به تو ؟ با تو بله ، به تو هرگز.
-پیش من برگرد ، جانی.
-من همیشه پیش تو برمی گردم.
-چی؟ چی گفتی جانی ؟
- یک لغزش زبان بود.
شانه مری رافشرد و بوسه ای سریع به گونه او زد و در تاریکی شب ناپدید شد.    

ادامه دارد ...

 

 

مشکان
hra62302@yahoo.com

شنبه: داستان کوتاه

کاش هیچ وقت نمی نوشتیم

بخش اول
- سهراب تو دوست داری بچمون دختر باشه یا پسر ؟
- من دوست دارم .... . مگه فرق هم داره ! فقط خودش و مامانش سالم باشن برام کافیه !
- نه تو رو خدا بگو !
- یه دختر ! اسمش رو هم بذاریم آرزو !
- وای سهراب اون تخته سنگه رو ببین . نگه دار یه یادگاری بنویسیم .
- رو تخته سنگ !
- آره ! اسممون رو ! تا هیچ وقت پاک نشه .
- با چی بنویسیم . بی خیال شو !
- نمی شم ! بنویسیم سهراب و مهرآفرین .
- نه ! مهرآفرین و سهراب ! نه بنویسیم ام . اس .
زن رژش را درآورد و نوشتند : ام.اس برای همیشه !
* * *
- متاسفانه آقای رستمی مبتلا به ام . اس حاد هستند . این بیماری این روزها گریبانه نسله جوان کشور رو گرفته !
- راه درمان هم داره ؟!
- درمان قطعی که خیر ! البته داروهایی مثله ...
ام .اس مثل پتک توی سر زن می کوبید ! کاش اسمشان را روی تخته سنگ ننوشته بودند . کاش نوشته بودند اس. ام . اگر سهراب ام . اس بگیرد چه بلایی سر شاهنامه می آید ! رستم دیگر پسرکش شاهنامه نمی شود ! سهراب دیگر ... . کاش نوشته بودیم اس.ام .

 


 
saheledoosti@yahoo.com

جمله روزانه

28 مرداد
تو می توانی افکارت را دوباره سازماندهی کنی، به شرط آنکه دیگر افکار منفی به ذهنت راه ندهی.
وین دایر

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، جون مادر زنتون فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

28 مرداد / 19 آگوست / 24 رجب

Mobin_s2004@yahoo.com
28 مرداد ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
فاجعه حريق سينماي ركس آبادان

28 مرداد 1357 خورشيدي در ساعات شب , سينما ركس شهر آبادان آتش گرفت و بيش از نيمي از تماشاگران فيلم (طبق گزارشهاي روز بعد مطبوعات تهران 400 تا 600تن) كشته شدند. در لحظه وقوع حريق که "عمدي" تشخيص داده شد و بعدا يک توطئه معرفي گرديد، بيش از هفتصد تن در حال تماشاي فيلم سينمايي بودند. علت سنگين بودند تلفات قفل بودن در هاي خروجي اعلام شده بود. هنوز جزئيات عمل و عامل يا عاملين اين حريق به درستي روشن و اعلام نشده است.

سالن سينما ركس پس از حريق مرگبار به اين صورت درآمد

سالن سينما ركس پس از حريق مرگبار به اين صورت درآمد

 

جسد يكي از تماشاگران فيلم . مشاهده اين جسد شدت اين فاجعه انساني را نشان مي دهد

جسد يكي از تماشاگران فيلم . مشاهده اين جسد شدت اين فاجعه انساني را نشان مي دهد

 

وقايع جنگ هشت ساله در چنين روزي

28/05/58
دستور اكيد و فوري حضرت امام مبني بر حركت نظاميان بسوي سنندج و سركوب ضدانقلاب.

پاكسازي پاوه از ضدانقلاب.

28/05/60
ايران – ليبي و الجزاير در اوپك هماهنگ شدند.

28/05/66
اجراي آتش توپخانه ايران بر مراكز صنعتي و اقتصادي عراق در اطراف شهرهاي بصره ، زبير ، ابوالخصيب و ام‌القصر . حمله هواپيماهاي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به نيروگاه دربنديخان و تأسيسات اقتصادي جلفائيه عراق .

حمله ضدانقلاب به آمبولانس حامل مجروحان در محور ميرآباد به پيرانشهر . درگيري نيروهاي خودي با عناصر خبات در روستاهاي “ باشوان “ و “ كلاهدول “ بانه .

مقاومت نيروهاي مبارز كرد در منطقه سورداش و استفاده عراق از سلاح‌هاي شيميايي در اين منطقه .

ديدار جمعي از پرسنل بسيج مستضعفين با رييس مجلس و سخنان وي در مورد مسائل خليج‌فارس و اقدامات جانب‌دارانه اروپا و امريكا از عراق .

عبور چهارمين كاروان نفت‌كش‌هاي كويتي از تنگه هرمز به مقصد كويت .

فعال شدن موشك‌هاي “ كروز “ امريكا و تمرينات شش روزه آنها در انگلستان و ايتاليا .

سفر “ استفان سولارز “ نماينده كنگره امريكا به عراق و ملاقات وي با مقامات اين كشور . تحليل روزنامه كريستين ساينس مانيتور از توقف و آغاز حملات عراق در خليج‌فارس .

اعلام زمان ديدار دكتر لاريجاني از نيويورك و ملاقات وي با دبيركل سازمان ملل متحد . ابراز اميدواري راديو امريكا به پاسخ جمهوري اسلامي ايران و تفسير اين راديو از آن . اشاره راديو بي . بي . سي . به تاكتيك ايران در برخورد با قطع‌نامه 598 .

پيشنهاد ياسر عرفات : « ايجاد يك نيروي اسلامي ناظر ميان ايران و عراق . » اعزام نمايندگاني از امارات و سوريه به ايران براي مذاكره در مورد پايان دادن به جنگ .

اطلاعيه فدراسيون شركت‌هاي نفتي مستقل فرانسه در حمايت از دستور دولت مبني‌بر ممنوعيت خريد نفت از ايران

آغاز بهره‌برداري از لوله دوم انتقال نفت عراق به تركيه . “ اوزال “ نخست‌وزير تركيه : « اين بزرگ‌ترين پروژه دوران چهارساله زمام‌داري من است . » مطالب نشريات فرانسه در مورد اهميت استراتژيك تنگه هرمز .

تفسير وال استريت ژورنال از آزادي “ گلاس “ خبرنگار امريكايي در لبنان و احتمال از سرگيري روابط ميان سوريه و امريكا .

 

 
[28 مرداد 1332] - کودتاي آمريکايي 28 مرداد 1332

نهضت ملي ايران با رهبري آيت الله سيدابوالقاسم کاشاني و مبارزات قهرمانانه ملت مسلمان ايران در 30 تير 1331 به اوج خود رسيد و نزديک بود طومار استبداد و استعمار را براي هميشه درهم پيچد اما در اين ميان، اتفاقاتي رخ داد که نهضت مردمي را از مسير اصلي خارج ساخت و به شکست کشاند.

پس از روي کار آمدن مجدد دکتر مصدق، او خواهان افزايش اختيارات بود و آيت الله کاشاني که رياست مجلس هفدهم شوراي ملي را بر عهده داشت، براي ايجاد اتحاد و جلوگيري از تفرقه، به اين لايحه نخست وزير رأي داد. با اين حال مصدق، در صدد منزوي کردن مجلس بود و اختيارات بيشتري مي خواست. اين در حالي بود که آيت الله کاشاني معتقد بود که مجلس، کمال همکاري را با دولت دارد و نيازي به اختيارات بيشتري نيست. از همين زمان، اختلاف نظر در امور مختلف بين دکتر مصدق و آيت الله کاشاني آغاز شد و اين اختلافات پس از درخواست تقاضاي تمديد اختيارات نخست وزير به مدت يک سال از جانب مصدق، شکل جدي و گسترده به خود گرفت.
مصدق مي خواست با اخذ اختيارات وسيع، نقش مجلس را در قانون گذاري کمرنگ سازد و خواسته هاي خود را به صورت قانون درآورد. اين اختلاف و شکاف در جبهه ملي و مذهبي، باعث شد که دشمنان با سوء استفاده از اين فرصت در صدد کودتا عليه دولت و حذف مصدق باشند. در اين ميان آيت الله کاشاني، بارها در ضمن نامه ها و سخنراني هاي خود، مصدق را از خطر وقوع کودتا آگاه کرد ولي مصدق، مغرور به قدرت خود و پشتيباني مردم، نصايح دلسوزانه آيت الله کاشاني را نشنيده گرفت.
سرانجام با خروج شاه از کشور و به وجود آمدن شرايط لازم براي کودتا عليه دکتر مصدق، در حالي که بيش از 13 ماه از پيروزي چشمگير مردم در قيام 30 تير 1331 ش نگذشته بود، اين موفقيت با کودتاي آمريکايي 28 مرداد 1332 توسط ايادي سلطنت طلب به شکست انجاميد و مصدق سرنگون شد. از آن پس عامل کودتا، سپهبد فضل الله زاهدي، که در دولت مصدق سمت وزارت کشور را داشت به قدرت رسيد و پس از مدتي محمدرضا پهلوي به کشور انتخاب مجدد و بار ديگر بر تخت سلطنت تکيه زد.
مقدمات کودتايي که در روز 28 مرداد 1332، به عمر حکومت مصدق خاتمه داد، از ده ماه قبل از آن، در پاييز 1331 فراهم آمده بود و طرح اوليه آن نيز پس از بازگشت چرچيل به مقام نخست وزيري انگلستان در مهرماه 1331، تهيه گرديد. اين کودتا با همکاري آمريکا و انگلستان در ايران به وقوع پيوست و از آن پس، ايران به طور مستقيم تحت نفوذ رژيم استکباري آمريکا درآمد. پس از اين کودتا، اوضاع ايران آنچنان بر وفق مراد آمريکا گرديد که تا بيست و پنج سال، حکومت ايران مهم ترين دست نشانده براي دولت آمريکا بود و آن دولت استکباري بر تمامي جريان ها و امور کشور ايران خيمه زد.))((انگليس که در خنثي کردن قانون ملي شدن صنعت نفت با برکناري مصدق ناکام مانده بود به چاره جويي هاي ديگر پرداخت. احمد قوام، از زمان انتصاب مصدق، بارها با انگليسي ها تماس گرفته بود و خواهان پشتيباني بريتانيا براي رسيدن به مقام نخست وزيري شده بود.
انگليسي ها طي درخواست از نمايندگان طرفدار انگليس در مجلس ايران براي کمک به قوام و پشتيباني از طرح وي براي پايان دادن به کشمکش نفت، از قوام پشتيباني کردند. آنها براي رسيدن به هدف خود به دنبال بهانه اي مي گشتند تا بتوانند خواسته خود را به کرسي بنشانند . در اين ميان مصدق پس از آنکه در کوشش خود براي داشتن کنترل بر ارتش، و در اختيار گرفتن کنترل آن به جاي شاه با پاسخ منفي روبرو شد، با استعفا از مقام نخست وزيري، واکنش نشان داد. شاه قوام را به نخست وزيري بر گزيد، اگرچه ظاهرا هنوز طرح هاي مربوط به نخست وزيري وي تکميل نشده بودند.
در اين ميان آيت الله کاشاني که حضور دکتر مصدق را در نخست وزيري مفيد مي دانست با اتخاذ تصميمي قاطع، بازگشت مصدق به نخست وزيري را خواستار شد. آيت الله کاشاني تهديد کرد، در صورتي که احمد قوام کنار نرود اعلام جهاد کرده و کفن مي پوشد و پيشاپيش مردم حرکت خواهد کرد. احمد قوام که مردي وابسته به استعمار و در خدمت دستگاه استبدادي بود، بلافاصله پس از نخست وزيري، نغمه شوم جدايي دين از سياست را سر داد و لبه تيز حملات خود را متوجه رهبري نهضت يعني آيت الله کاشاني و نيروهاي مسلمان کرد. آيت الله کاشاني هم با انتشار اعلاميه اي با صدور فرمان نخست وزيري قوام السلطنه به شدت اعتراض نمود و به اين ترتيب وقايع سي تير شکل گرفت و قيام عمومي مردم مسلمان، در شهرهاي مختلف ايران آغاز شد. هر چند اين تظاهرات به وسيله عوامل شاه به خاک و خون کشيده شد، هنگامي که يگان هاي ارتش و پليس به تظاهرکنندگان حمله کردند، دستکم 6? تن کشته و 7?0نفر زخمي شدند. از آنجا که قوام محبوبيتي در ميان مردم نداشت، پشتيبانان مصدق طي تظاهرات خود بر خيابان هاي تهران و ديگر شهرها، مسلط شدند . در نهايت شاه، عقب نشيني کرد و چون در رضايت و تطميع آيت الله کاشاني توفيقي به دست نياورد، مجبور شد، قوام را بر کنار کرده و بار ديگر مصدق را به نخست وزيري منصوب کند و وزارت جنگ را نيز به او بسپارد.
مصدق پس از به دست گيري مجدد قدرت، سرلشکر وثوق عامل کشتار مردم بي گناه در جريان اين قيام را به معاونت جنگ منصوب نمود و چون آيت الله کاشاني به اين عمل اعتراض کرد، مصدق در نامه اي، از آن روحاني مجاهد خواست تا در امور سياسي مداخله ننمايد. اين عمل، پشتيباني مردم را از مصدق برداشت و دولت مصدق که براي دومين بار در اثر مبارزات پيگير مردم روي کار آمده بود، بيشتر از سيزده ماه، دوام نياورد و سرانجام با کودتاي آمريکايي28 مرداد سال 1332 شمسي دگرگون شد.

 

تـشكيل مجلس خبرگان بررسى قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران

[28 مرداد 1358] -  پـيـش نـويـس قـانـون اسـاسـى كـه به دستور حضرت امام نگارش يـافـتـه بـود و متن آن توسط شوراى انقلاب و هياءت دولت موقت ، مورد بحث و بررسى قرار گرفته بود جهت جلب آراء و انظار مردم و انديشمندان در تاريخ 24/3/1358 در روزنامه هاى كثير الانتشار در 12 فصل و ماده منتشر گرديد.
جـبـهـه مـتـحـد ضـد انـقـلاب با مطرح كردن اشكالاتى در متن قانون اسـاسـى و نـحـوه تـصـويـب آن سـعى داشت مانع از تصويب قانون اسـاسـى اسـلامـى گـردد. بـا مـطـرح كـردن تشكيل مجلس مؤ سسان جهت بررسى اين قانون اولين قدم را در جهت تضعيف آن برداشتند.
امام (ره ) با هوشيارى تمام فرمودند:
((تـوطـئه ايـن اسـت كـه تـصـويـب قـانـون اسـاسـى ره به تعويق بيندازند ... من امروز ملت را آگاه كردم كه طرح مجلس مؤ سسان به آن معنايى كه از غرب گرفته شده است و الهام از شياطين گرفته شده است و الهام از شياطين گرفته شده است موجب تعويق مى شود و موجب فساد.))
بـا تـاءكـيـد رهـبـر انـقـلاب اسـلامـى حـضـرت امـا ((ره )) مـبنى بر تـشـكـيـل مـجـلس خـبـرگـان بـررسـى نهايى قانون اساسى لايحه قـانـونى مجلس خبرگان در هشت فصل و 40 ماده به تصويب هياءت دولت و شوراى انقلاب رسيد.
بـنـا بـه تـصـويـب دولت موقت برگزارى انتخابات خبرگان 12 مرداد 1358 اعلام گرديد كه اين انتخابات با شركت گسترده مردم برگزار شد و تمامى 75 نماينده انتخاب شدند.
مجلس خبرگان در روز 28 مرداد 1358 با پيام امام خمينى (ره ) كه توسط آيت اللّه هاشمى رفسنجانى قرائت گرديد افتتاح شد.
مـجـلس خـبـرگان با رياست و با مديريت عالى و درايت شهيد مظلوم آيـت اللّه دكـتـر بهشتى توانست جلسات متعددى را كه جهت بررسى قـانـون اساسى تشكيل گررديد. و پس از سه ماه تلاش و فعاليت فـوق العـاده تـدويـن قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران در 24 آبـان 1358 در 12 فـصـل و 175 اصـل و بـا يـك مـقدمه و موخره تنظيم شد و در تاريخ 12/9/1359 به تصويب ملت ايران رسيد.

 

 درگذشت دكتر آذراندامي پزشك، محقق و باكتري شناس برجسته ايران

[28 مرداد 1363] - دكتر آذراندامي پزشك، محقق و باكتري شناس برجسته ايران روي درنقاب خاك كشيد. او نخستين بانوي ايراني است كه نامش روي حفره اي درسياره زهره به ثبت رسيده است. دكتر اندامي تحصيلات عالي را دردانشگاه تهران دررشته پزشكي ادامه داد و پس ازمدتي كارو تحقيق درانستيتوپاستوردر زمينه باكتري شناسي و عفونتهاي بيمارستاني به نتايج مهمي دست يافت. حاصل اين تحقيقات درنشريات معتبرپزشكي چاپ و منتشرشد و توجه بسياري ازپزشكان و محققان صاحبنظر را جلب كرد. دكتر آذراندامي مدتي هم درپاريس تحصيل كرد و بعد از بازگشت به ايران دوره تخصصي آزمايشگاهي باليني را نيز به پايان رساند. سرانجام دكتر آذراندامي بانوي تلاشگر و پزشك انسان دوست ايراني بعد از عمري تلاش و تحقيق درسال1363هجري شمسي به ديارباقي شتافت اما نامش درتاريخ ايران جاويد است. شايان توجه است كه براي بزرگداشت مقام اين بانوي محقق ايراني علاوه بربرگزاري چندين ويژه با خياباني درشهررشت به نام دكتر آذراندامي نامگذاري شده است.

 

 آغاز عمليات نامنظم فتح 8 با رمزيا رسول الله(ص)

[28 مرداد 1366] - عمليات نامنظم فتح 8 با رمزيا رسول الله(ص) آغازشد. عمليات فتح8 را نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از قرارگاه رمضان آغازكرد. هدف ازاجراي اين عمليات منهدم كردن تأسيسات نظامي و اقتصادي دشمن و حمايت ازمبارزان عراقي اي بود كه دراين عمليات قواي ايران را ياري كردند.

Mobin_s2004@yahoo.com
19 آگوست ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com
مرگ اكتاويان

اكتاويان امپراتور روم كه در سالهاي آخر حکومت خود ملقب به اوگوستوس شده بود و ارتش او در سال 36 پيش از ميلاد از ايران شكستي سخت خورده بود 19 اوت سال 14 پيش از ميلاد درگذشت. وي در جنگ اكتيوم در سال 30 پيش از ميلاد بر رقيب خود ماركوس آنتويوس پيروز شد كه در پي اين پيروزي ماركوس و همسرش كلئوپاترا يكي پس از ديگري خودكشي كردند. اکتاويان با اين که تشنه قدرت مطلق بود تلاش مي کرد تا ظاهر جمهوريت را در روم حفظ کند و انتخابي باشد. وي در ميانسالي درگذشت.

 

كشتي جنگي ساخت قرن 18 كه هنوز دريا پيمايي مي كند

19 نوامبر سال1812 توپدار كانستيتوشن متعلق به دولت نوبنياد ايالات متحده در نزديكي آبهاي كانادا كشتي نظامي انگليسي « گوري ير » از نوع فري گيت را در هم كوبيد و از صحنه نبرد خارج ساخت . اين كشتي دوهزار و دويست تني 71 متري مجهز به 44 توپ و 450 ملوان ساخت نوامبر سال 1797 سپس به تنهايي به شش كشتي ديگر انگليسي آسيب رساند و دولت ايالات متحده را دلگرم به ساختن شش توپدار ديگر از اين نوع كرد.
     كانستيتوشن همان ناوي است كه در مديترانه دزدان دريائي را شكست داد و پيمان دريايي با ليبي ( ترابلس ) در عرشه آن امضاء شد. اين كشتي در منطقه كارائيب كشتي هاي فرانسوي را هم كه مزاحم بازرگانان آمريكايي بودند متواري ساخته بود.
    با اين سوابق ميهني ، مردم آمريكا در نيمه قرن نوزده مانع اوراق كردن آن شدند و اين كشتي تا به امروز باقي مانده ، پايگاهش در ماساچوست است و همانند اواخر قرن 18 قادر به بحر پيمايي است . كانستيتوشن در سال 1997 با پيمودن يك مسافت رفت و برگشت هزار مايلي از بزرگترين پايگاه دريايي امريكا در نورفك ويرجينيا بازديد كرد . كانستيتوشن تنها كشتي جنگي قابل استفاده جهان است كه در قرن 18 ساخته شده و آن همه جنگ و گريز داشته است.

درآبهاي بندر نورفوك در 1997 ، ملوانان يك ناو تازه ساز آمريكا به كانستيتوشن كه از برابرشان عبور مي كند به حالت احترام نظامي ايستاده اند
    

 

اتهام آدمخواري و كمونيست بودن در كنارهم !

جومو كنياتا در اين روز از ماه اوت سال 1961 از زندان انگلستان آزاد شد. وي 9 سال از عمر خود را در زندان انگلستان سپري كرده بود. كنياتا رهبري جنبش استقلال طلبان كنيائي معروف به « مائو ـ مائو » را بر عهده داشت كه بارها از سوي عوامل انگلستان سركوب شده بودند. دستگاههاي تبليغاتي انگلستان كه كنيا را در استعمار داشت به منظور خنثي كردن اعتراضهاي جهاني به سركوب خشونت آميز « مائو ـ مائو » ها ، انان را آدمخوار معرف مي كردند ، به همان گونه كه بلژيكي ها مردم كنگو مستعمره خود را آدمخوار نشان مي دادند، تا ساير ملل كه اطلاع درستي از آفريقا نداشتند قبول كنند كه آدمخواران وحشي هستند و سزاوار سركوب شدن . به علاوه ، شايستكي استقلال و آزادي و مالکيت بر ثروت ملي خود را ندارند.
     دولت انگلستان بعدا كنياتا را متمايل به كمونيسم اعلام كرد كه اين برگ هم برنده نبود و اوايل اوت 1961 كه هنوز كنياتا در زندان بود ، ناسيوناليستهاي كنيا او را به عنوان نخست وزير كنيا ـ پس از كسب استقلال ـ انتخاب و معرفي كردند و دولت انگلستان ، ديگر راهي جز آزاد كردن او نداشت.

برخي ديگر از رويدادهاي 19 اوت

  • 1099:   صليبيون در جنگ اشكلون ( فلسطين ) بر نيروهاي اعزامي مصرپيروز شدند. اين پيروزي يک ماه پس از افتادن بيت المقدس
        ( اورشليم ) به دست صليبيون صورت گرفت. نيروهاي مصري براي بيرون راندن صليبيون وارد فلسطين شده بودند که در اشکلون شکست خوردند.

  • 1959:   ساختمان تازه آرامگاه فردوسي در خراسان گشايش يافت.

  • 1959:   پيمان نظامي بغداد به پيمان مركزي (سنتو) تغيير نام داد.

  • 1981:   دو جت اف – 14 آمريكايي در يک زد و خورد هوايي دو جت سوخوي – 22 نيروي هوايي ليبي را سرنگون كردند .با اين رويداد مقامات مربوط شوروي متوجه ضعف تكنولوژي هوايي خود شدند و دچار ياس گرديدند و ....

  • 1991:   کودتا بر ضد گورباچف كه با کارها و سياستهاي خود شوروي را در آستانه فروپاشي قرار داده بود وارد دومين روز خود شد ولي از همان نخستين روز پيدا بود که فاقد اصالت است و پس از چند روز هم پايان يافت و تنها نتيجه آن تسريع فروپاشي اتحاد شوروي بود. هنوز ماهيت اين رويداد - بمانند ساير تحولات دهه هاي 1980 و 1990 شوروي و پس از آن روسيه - از پرده ابهام خارج نشده است و درباره آن ترديدهاي بسيار وجود دارد.

  • 2003:   مهندس آلن لاتهام كه دستگاه گريز از مركز ويژه جدا سازي اجزا ء خون از قبيل گلبول قرمز ، گلبول سفيد ، پلاسما و... را اختراع كرد كه خدمت بزرگي به خلق بود در 95 سالگي در گذشت.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    24 رجب هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     فتح قلعه خيبر به دست مبارک حضرت علي (ع)

    [24 رجب 7] - حضرت علي(ع) قلعه خيبر از پايگاههاي بسيار مستحكم يهوديان مهاجم را فتح كردند. حضرت محمّد(ص) رسول گرامي اسلام پس ازمراجعت ازحُديبيّه بشارت فتح قلعه خيبر را به مسلمانان دادند. آن وجود نوراني پس از20روزبا بيش از4000تن عازم خيبرشدند. سپاه اسلام پس از محاصره اي شش هفته اي به همت و سرداري اميرمؤمنان علي(ع)‌ موفق به گشودن قلعه خيبر شد. شايان توجه است كه اين قلعه در160كيلومتري شهرمدينه درسرراه شام قراردارد.

     

     درگذشت مَربن عَبدُ العزيز بن مَروان

    [24 رجب 101] - عُمَربن عَبدُ العزيز بن مَروان هشتمين خليفه اموي ازدنيا رفت. او دردوران كوتاه خلافتش به كشورگشايي نپرداخت بلكه تلاش خود را صرف اصلاحات اجتماعي كرد و درولايات مختلف حاكمان لايقي به كارگماشت. عمربن عبدالعزيزبن مروان دشنام گويي به حضرت علي(ع) را كه ازعهد معاويه بربالاي منابرمرسوم شده بود، ممنوع اعلام كرد. او براي دلجويي ازاولاد حضرت فاطمه(س) فدك را به ايشان بازگرداند و با اجراي اين سياستها درصدد استحكام پايه هاي حكومت خود بود.

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    لطيفه

    جاحظ از علماء ناصبى بود و بسيار زشت رو بود بطورى كه شاعر عرب در باره او گفته : (( لو يمسخ الخنزير مسخا ثانيا ما كان الادون قبح الجاحظ.))
    (اگر خوك دوباره مسخ شود زشت تر از قبح و زشتى جاحظ نخواهد شد بلكه جاحظ زشت روتر از او است ).
    روزى جاحظ به شاگردانش گفت : مرا شرمگين نساخت مگر يك زنى كه مرا پيش زرگر برد، و به زرگر گفت : مثل اين در كلام او حيران ماندم ، وقتى آن زن رفت از زرگر پرسيدم او چه گفت ؟ زرگر گفت : از من خواست تا عكس و صورت يك جن را براى او حكاكى و زرگرى كنم ، گفتم : نمى دانم صورت جن به چه شكلى است ، از اين رو تو زا پيش من آورد تا مانند تو برايش تصوير كنم .
     

     

     

     

     

     

     

    فارسي شکر است

    amirrousta52@yahoo.co.uk

    كاريكلماتور
    مرحوم پرويز شاپور

    خورشيد و باران در كافه ترياي ((رنگين كمان)) وعده ملاقات گذاشتند. 
     


    قند و نمك

    مرحوم جعفر شهري
    ضرب المثلهاي تهراني
    (به زبان محاوره)

    آسياب به نوبت
    تذكر به رعايت نوبت.
     

     

     

     

     

     

     

    زبان خوراکیها

    دكتر غياث الدين جزايرى


    اسم من «سيب زمينى» است

    من از آمريكاى جنوبى آمده ام
    مسكن دردهاى معدى هستم
    مقوى قلب بوده ، لثه ها را محكم كرده و از خونريزى آن جلوگيرى مى كنم
    تنورى ن ويتامين بيشترى دارد
    از سرخ كردن من بپرهيزيد... و اگر زخم معده داريد از نوع اسلامبولى من استفاده كنيد....

    به من در فارسى سيب زمينى مى گويند و چون در زمان ناصرالدين شاه ، ميرزا ملكم خان مرا به ايران آورد، مدتى به ((آلوملكم )) معروف بودم . اعراب به من بطاطا - بطاطس و بطاطه مى گويند و عده اى هم از آنها مرا ((تفاح الارض )) مى خوانند. زادگاه اوليه من آمريكاى جنوبى است و براى اولين بار ملاحان اسپانيايى مرا در كشور پرو پيدا كرده و در سال 1550 يعنى چهارصد و بيست سال قبل به اروپا آوردند، و از آن تاريخ كشت من در جهان شروع شد و اكنون در بيشتر كشورها به عمل مى آيم ، قسمت قابل استفاده من در تغذيه و درمان ، غده زيرزمينى است كه به نام سيب مشهور شده است .
    گل و برگ من به علت داشتن سم سولانين چندان مصرفى ندارد. معذلك جوشانده سى در هزار آنها، خواب آور و آرامبخش است . براى رماتيسم - ضعف اعصاب و درد مفاصل تجويز مى شود. اگر اين شربت را با عسل شيرين كنيد، براى رفع عفونت هاى ريوى و معدى مفيد شناخته شده است . سم سولانين من با سم ساير خانواده ى ما فرق دارد. اين سم قى آور بوده . مردمك ديده را باز مى كند. توليد سرگيجه ، قولنج و اسهال مى نمايد. رنگ چهره را برافروخته و ايجاد تشنج مى كند، و درمان آن پس از شستشوى معده ، خوردن شير و تخم مرغ است . اين سم در تمام قسمت هاى بوته من وجود دارد و تنها در غده ى زيرزمينى من مقدار آن كم است ، ولى پس از جوانه زدن زياد مى شود و علامت آن سوزاندن بيخ گلو است . گرچه خوردن من در اين حالت براى تسكين دردهاى عصبى و معدى و خارش اگزما مفيد است ، ولى بايد از خوردن آن اجتناب كرد. من ملين هستم و به علت داشتن بيست ميلى گرم ويتامين ث درصد گرم ، ضد رقيق شدن و فساد خون بوده ، لثه ها را محكم و از خونريزى جلوگيرى مى كنم . اگر مرا پوست كنده در آب جوش بيندازيد، و بپزيد فقط چهل درصد از ويتامين ((ث )) خود را از دست داده ، و شصت درصد را حفظ مى كنم ، ولى اگر مرا در آب سرد انداخته و بعد بجوشانيد پنجاه درصد از ويتامين ((ث )) من از بين مى رود، و اگر پوست كنده بپزيد 65 درصد از ويتامين من نابود مى شود. تنورى و كباب شده من ويتامين بيشترى دارد.
    علاوه بر ويتامين ((ث )) من داراى ويتامينهاى ((ب )) و املاح پتاسيم و فسفر آهن - منيزى و آهك هستم . به علت داشتن پنج گرم املاح پتاسيم در يك كيلوگرم ، مقوى قلب بوده و با داشتن مواد نشاسته اى ، براى مبتلايان به مرض قند زيان ندارم و اين دسته از بيماران مى توانند بجاى نان تنورى مرا ميل نمايند. ولى اگر مرا در آب انداخته بپزند، مقدارى از املاح من در آب حل شده ، و براى مبتلايان مفيد نيست ، مگر آنكه آب جوشانده مرا همراه با من نوش نمايند. به بيماران قلبى توصيه كنيد كه براى جبران كمبود پتاسيم ، يك رژيم غذايى با من بگيرند و براى اين كار، ابتدا چند روز شير زياد ميل نمايند و بعد سه روز متوالى هر روز يك كيلو تنورى يا پخته ى مرا بدون نمك زدن بتدريج در شش نوبت ميل نمايند و بجز من غذاى ديگرى نخورند. در روز سوم مقدار ادرار خيلى زياد مى شود و بايستى رژيم را قطع كنند. مقدار نشاسته در انواع من فرق مى كند. در انواع درشت من كه به سيب زمينى آردى معروف است ، زيادتر و در نوع اسلامبولى و فشندى كمتر است . من داراى دو تا سه درصد مواد ازته و نيم درصد چربى هستم .
    بدترين غذايى كه در ايران با من درست مى كنند، سرخ كرده من است كه غالبا آنرا برشته مى نمايند، اگر مى خواهيد مرا همراه با روغن بخوريد، آب پز آنرا گرم گرم پوشت كنده با كره مخلوط و نرم نماييد و اگر مى خواهيد با روغن بپزيد بهتر آن است كه روغن مايع گياهى را جوشانده و خلال هاى مرا در آن بريزيد و بهم بزنيد و پس از آنكه كف آن تمام شد و من بخوبى پخته شدم ، آنها را با كفگير گرفته در آبكشى كه روى ديگ روغن قرار گرفته بريزيد و بگذاريد روغن اضافى آن خارج مى شود، براى تهيه چيپس معمولا خلال مرا در آب انداخته و نشاسته ى آنرا مى گيرند و بعد بطريق فوق در روغن مى پزند و بعد نمك زده و بسته بندى مى كنند. از خوردن آن موقعى كه زياد مانده است خوددارى كنيد و اطفال را از خوردن آن منع نماييد.
    اگر آب پز مرا گرم گرم پوست كنده و له كنيد و روى مواضع دردناك و متورم بگذاريد، درد آنها را تسكين خواهد داد. من به علت داشتن املاح فسفر شهوت را زياد مى كنم و قواى عقلانى را تقويت مى نمايم . يكى ديگر از خواص من زياد شدن ادرار است . كليه و مثانه را به اين وسيله زهكشى مى كنم . مهمترين خاصيت درمانى من كه شايان توجه و تحسين است ، معالجه زخم معده مى باشد. من به علت داشتن دياستازو آنزيمى مخصوص ، زخم هاى معدى را التيام و فضولات خارجى معدى را كه غالبا سبب زخم هستند همراه خود دفع مى نمايم . حتى اگر اين فضولات تكه هايى فلزى را از قبيل ميخ - سنجاق و ذرات لعابى باشد.
    براى معالجه زخم معده ، آب نوع اسلامبولى مرا خام گرفته و ميل نماييد. براى جبران كمبود ويتامين ((ث )) رنده كرده خام مرا همراه با سالاد ميل كنيد و در موقع تهيه سالاد اوليويه ، خام مرا رنده كرده اضافه نماييد.
    پخته و آب پز مرا زياد نگاه نداريد. زيرا يك نوع قارچ سمى مى تواند روى آن رشد نمايد.
    در صنعت با من الكل و عسل مصنوعى و نشاسته درست مى كنند.
    اگر هنگام شب مرا با روغن گردو به سالاد اضافه كنيد براى از بين بردن كرمهاى معدى و روده اى مفيد مى باشم . ضماد خام من مرهمى گرانبها و عالى است . اگر آنرا روى يك پارچه تميز گذاشته ، روى پلك چشم هاى ورم كرده بگذاريد ورم آنرا فرو مى نشانم . ترك دست و پا را كه در اثر سرمازدگى پيدا مى شوم ، معالجه مى كنم و درد و سوزش و سوختگى را برطرف مى سازم . رنده كرده خام من مخلوط با روغن زيتون بثورات چركى جلدى را درمان مى كند و گذاشتن اين مرهم روى دكمه اى بواسير و نواسير مفيد است .
    اگر خام مرا در شير رنده كنيد، بهترين شير زيبايى جهت نرم و لطيف كردن پوست هاى دست و صورت شما مى باشم و به اين شير بهتر است كمى گلاب اضافه نماييد. اگر آبگوشت يا آش شما در اثر غفلت كمى شور شد مى توانيد تكه هاى مرا در آن بريزيد تا نمك اضافى را به خود جذب نمايم .
    اگر در سماور و كترى شما املاح آهكى رسوب كرده و قشر سختى به وجود آورده است ، مى توانيد پوست مرا در آن ريخته بجوشانيد تا آنها را كنده و تميز نمايم .
    اگر غذاى شما در اثر مسامحه سوخت و ديگ شما ته گرفت ، مى توانيد چند دانه از نوع آردى مرا در آن انداخته ، در كمى آب بپزيد و بعد آنرا به ته ديگ ماليده و ذرات سوخته را به كمك آن پاك نماييد.
    من در شهرهاى صنعتى اروپا و آمريكا يك وعده غذاى كارگران را تاءمين مى كنم و آلمان ها پيشرفت خود را در علم و صنعت از نيروى من مى دانند. در ايران مرا در آبگوشت ، طاس كباب و اسلامبولى و خورش قيمه و اكثر خوراكى هاى فرنگى اضافه مى نمايند، تنورى و آب پز مرا همراه با گلپر زياد مى خورند اگر مى خواهيد فرزندان شما در درس پيشرفت نمايند، مرا به خوراك آنها اضافه كنيد و پوره مرا به اطفال شيرخوار كه مى خواهند غذا خور شوند بدهيد، براى باز شدن آبسه ى دندان ، تنورى يا پخته مرا گرم گرم له كرده كنار آن بگذاريد.
     

     

     

     

     

     

     

    معرفي آثار انديشمندان

     تلخیص: شمیم شادمان
    shamim_shadman@yahoo.com

    دکتر علي شريعتي
    پدر! مادر! ما متهميم (19)

    خانمها و آقايان !
    مي خواهم ، به اين برادر روشنفكرم ، خواهر روشنفكرم ، تحصيلكرده مترقي منطقي بيزار شده از مذهب بگويم : خداوندي را كه تو مي گويي واضع ديني است كه بشريت را تخدير كند ، از مسووليت شخصي باز بدارد و انسانها را وادار كند كه نذر كنند و به او تملق بگويند ، خداي اسلام نيست .
    توحيد تنها يك نظريه ماوراء الطبيعي ايدئاليستي نيست ، تنها به اين معني كه عقيده داشته باشيم خدا در هستي يكي است و بيشتر نيست ، نيست ! توحيد در عين حال ، يك جهان بيني است ، يك بينش تاريخي و اجتماعي و بشري است ، فكري و گروهي و انساني است ! خداي اسلام دوستدار عزت ، علم ، آهن ، جهان ، مسووليت ، اراده انساني و آزادي و ثروت و تمدن و تسلط انسان بر طبيعت است ، انسان امانتدار او است ، حامل روح او ، جانشين او در زمين و مسجود همه فرشتگان او است !
    انسان دوست اوست ، انسان را دعوت مي كند كه : خلق و خوي خدا را بگيرد ! ( تخلقوا با خلاق الله ) اين دعوت به ذلت است ؟
    در تشيع ، خدا عادل است ، به اين معني كه جهان بر پايه عدل است . چون خدا خالق اين جهان است و هستي تجلي او و نظام هستي تجلي اراده اوست و چون جامعه بر اساس نظام و ناموس خلقت است ، جامعه درست و طبيعي ناچار بايد بر اساس عدالت باشد ، زندگي انسان تجلي اراده خاص خداوندي بايد باشد كه عادل است . پس ’ خدا عادل است ‘به اين معني كه عدل يك جهان بيني است ، به اين معني است كه اگر جامعه بر اساس عدل نيست ، جامعه بيمارگونه ضد شيعي و ضد مذهبي است ، غيرطبيعي و انحرافي است و محكوم به زوال و مخالف با نظام كائنات . اين معني عدل است . ’خدا عادل است ‘، يك بحث متافيزيكي و فلسفي و بي ارتباط با زندگي و جهان و بيگانه با ظلم و عدل جامعه بشري نيست ، برعكس ’خدا عادل است‘ يعني عدل يك صفت خدايي است ، يعني نظام عدل تنها نظام توحيدي و مذهبي است ، يعني عدل زيربناي وجود ، طبيعت ، جامعه و روابط انسانهاست .
    شيعه كه در تاريخ همواره قرباني ستم بوده است ، زيرا همواره با ظلم و نابرابري و تجاوز مي جنگيده است ، عدل را اصل مذهب خويش مي گيرد و به اين معني است كه مي گيرد . اين عدل مثل امروز تنها يك عقيده متافيزيكي و بحث فلسفي و سرگرمي علما و حكما نبوده است ، شعار مبارزه با ظلم بوده است .

    ادامه دارد ...
     

     

     

     

     

     

     

    کمکهای اولیه و امداد
    First Aid and Relief

    motlagh3d@yahoo.com


    جلسه چهل و هفتم
    مطالب تکمیلی و جمع بندی در سوختگی ها

    همانطور که در جلسات قبلی هم گفته شد سوختگی ها بر اساس منبع سوختگی به چهار گروه تقسیم می شوند:
    • سوختگی حرارتی (در اثر تماس با آب داغ یا اجسام داغ مثل بخاری و...)
    • سوختگی شمیایی (تماس با مواد شیمیایی مثل اسید و سفید کننده ها و...)
    • سوختگی الکتریکی (تماس با جریان برق)
    • سوختگی تابشی (بر اثر تابش اشعه های مضر به پوست)
    برای محاسبه وسعت سوختگی از قانون 9 استفاده می کنیم که مجددا به آن اشاره می کنیم
    سر و گردن 9% سینه و شکم 18% هر پا 18 % پشت تنه و باسن 18% هر دست 9% ناحیه تناسلی 1%
    ( در کودکان این نسبتها سر و گردن 18% و هر پا 14% هر دست 9% جلو تنه 18% پشت 18% خواهد بود)
    نکته : هرگز روی ناحیه سوختگی پماد یا لوسیون ضد سوختگی نمالید چون سبب باقی ماندن گرما در بافت می شود و سوختگی بیشتر می شود.

    سوختگی شیمیایی چشمها
    به دلیل اهمیت بالای چشم برای مصدومین مربوطه بلافاصله اقدامات زیر را انجام دهید.
    - چشم آسیب دیده رار بلافاصله زیر جریان ملایم آب سرد شستشو دهید و روش این شستشو به این گونه خواهد بود: آب از صورت و گوشه چشم بیرون بریزد
    - با یک پوشش استریل و یا یک پارچه تمیز بدون پرز چشم را کاملا شل ببندید.
    - مصدوم را سریعا به مرکز درمانی منتقل کنید.
    نکته: نگذاریدمصدوم چشمهایش را بمالد چون این کار سوختگی را بیشتر می کند.
    نکته: با دقت هر دو سطح پلک را بشویید.

    نکات مهم در مورد برق گرفتگی و سوختگی الکتریکی
    - به دلیل انقباض شدید عضلات تنفسی و گاها فلج دیافراگم امکان ایست نتفسی در این مصدومین بسیار زیاد است .
    - آسیبهای وارد بر بدن برخلاف وضعیت ظاهری(سوختگی کوچک) تخریب زیاد بر بافتهای بدن را به همراه دارد.
    - جریان برق در کابلهای فشار قوی می تواند محیط را تا 18 متر تحت الشعاع قرار دهد . بنابرارین تا حصول اطمینان از قطع جریان فشارقوی به این مصدومین نزدیک نشوید.
    - اگر مصدومینی داشتید که دچار صاعقه زدگی شده اند اولویت را به ایست قلبی بدهید.

     

    قابل توجه کلیه دوستان و علاقه مندان به مباحث امداد و کمکهای اولیه

    با توجه به برگزاری دوره تئوری این کلاس ها و نظر به گذراندن ساعات عملی این دروس لازم است به اطلاع دوستان برسانیم که شروع دوره عملی این کلاسها از 85/6/1 خواهد بود . لذا علاقه مندان لازم است فرم ثبت نام در این دوره ها را تکمیل و اعلام آمادگی خود را برای کلاسهای عملی و اردوهای مرتبط اعلام نمایند .
    لازم به یادآوری است که این کلاسها زیر نظر جمعیت هلال احمر برگزار می گردد.
    لطفا براي هماهنگي فقط با آدرس motlagh3d@yahoo.com  تماس بگيريد.

    نظرات و پیشنهادات
    >>>>>emdadgar_2109@yahoo.com<<<<<<<

     

     

     

     

     

     

     

    تاريخ اجتماعى ايران
    از آغاز تا مشروطيت

    دكتر عزت الله نوذرى


    قسمت پنجم
    مهاجرت اقوام آريايى
    (3)

    لمانناها
    بعد از لولوئيان و گوتيان قوم ديگرى به نام ماننا در ناحيه ى زاموآ، در جنوب درياچه اروميه ، مسكن گزيدند و دولت بزرگى در مغرب ايران امروز تشكيل دادند. اينان با لولوئى ها و هوريان قرابت داشتند و اصلا در كوه هاى زاگرس ‍ مى زيستند.
    از قرن نهم تا هشتم ق .م . نام هاى ايرانى در بين اسامى مانناها ديده مى شود.
    نخستين بار در قرن نهم ق .م . از ايشان در سالنامه هاى آشورى نام برده شده و پايتخت ايشان شهر ايزيرتو، در پنجاه كيلومترى شهر سقز كنونى بوده است . در قرن هشتم ق .م . پس از كشور اورارتو، مانناها مقتدرترين حكومت اين نواحى را تشكيل مى دادند.
    آنان در قرن هفتم ق .م . با سكاها متحد شده و با آشور بانيپال جنگ كرده ولى مغلوب و ضميمه دولت آشور شدند و بعد از چندى جزء ايالات ماد درآمدند. (11)
    حكومت ماننا از ايالات نيرومند غرب ايران بود كه در قرن هشتم ق .م . در شمال عيلام ، پادشاهانى داشت . اين كشور گاهى مستقل و زمانى تحت حكومت اورارتو يا آشور قرار داشت و نقطه كشمكش هاى دايمى بين آنان بود. (12)
    در زمانى كه مادها به پيشوايى دياكو و پسرش فرورتيش دولت نيمه مستقلى را تشكيل داده بودند، مادها قصد داشتند در شمال غربى ايران حكومت عظيم و مستقلى بوجود آورند، ولى با مقاومت آشوريان و هجوم سكاها روبرو شدند.
    در سال 719 ق .م . پادشاهى به نام ايرارتو بر مانناها فرمان مى راند كه طرفدار اتحاد با آشور بود ولى اين سياست ، مخالف مصلحت ايالات شرقى مانناها بود و فرمانروايان آن ايالات از جمله مى تانى ، حاكم زيكرتو و بگداتى ، حاكم شديشن سر به شورش برداشتند اما سرانجام به دست سارگن ، پادشاه آشور از ميان رفتند.
    مردم ماننا به لحاظ معيشتى ، بيش تر به دامدارى و پرورش گوسفند، گاو، اسب ، خر و شترهاى دو كوهان مى پرداختند.
    قوم ماننا داراى اراضى پر نعمت بودند چنان كه هنگام لشكركشى سارگن دوم ، به اورارتو در سال 714 ق .م . اهالى ماننا، آرد و مايحتاج سربازان آشور را تامين مى نمودند.
    پادشاهان ماننا داراى شوراى شيوخ بودند و سرزمين تحت قلمرو خود را با نظر ايشان اداره مى كردند بزرگانى كه در اين شوراها عضويت داشتند عبارت بودند از پيشوايان و سران محلى و خويشاوندان شاه و ساير فرمانروايان . (13)
    سرزمين ماننا به چند ناحيه تقسيم مى شد كه به زبان آشورى به آن ناژه مى گفتند.
    سوريكاش (ناحيه سقز كنونى )، مشى (بخش علياى رود جغتو)، اوايشريش ‍ (كرانه شرقى درياچه اروميه ) و آرسپانشى .
    فرهنگ و تمدن ماننا چنان كه از اشياى گنجينه سقز برمى آيد، در همان سطح تمدن او را بر تو قرار داشت . بردگى در آن جامعه تكامل و رونق چندانى نيافته بود، به ظن قوى از حدود پدرشاهى تجاوز نمى كرد.
    كادوسيان و گيل ها
    پاره اى از محققين گيل ها را با قوم كادوسيان از يك تيره مى شناسند. بارتولد در اين باره مى نويسد: در عهد قديم سكنه گيلان را كادوسيان تشكيل مى دادند كه در قيد اطاعت دولت هخامنشى نبودند. در ادامه مى نويسد همين قوم و يا قسمتى از آن را گيل هم مى ناميدند.
    كادوسيان ، در ارتفاعات كوهستانى بخش غربى و در قسمت هاى جلگه اى گيلان مى زيستند كادوسيان مانند گيل ها، از نفوذ قبايل آريايى در ميان خود جلوگيرى كرده و آن را دچار كندى ساختند. بعدها مانع نفوذ اعراب نيز شدند و سال ها با استقلال مى زيستند.
    ماردها يا آمارت ها
    آنان جنگجوترين طايفه غير آريايى حوزه شمالى درياى خزر بودند كه در حاشيه سپيدرود زندگى مى كردند و سپيدرود به نام آنان رود آمارد خوانده مى شد.

    ادامه دارد ....

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

     10 فرمان طلایی و بدیهی
    برای تناسب اندام
    (به درخواست دختر خانم هاي محترم)

    توصیه‌های زیر در عین سادگی و در ظاهر پیش پا افتادگی، توصیه‌هایی طلایی‌اند؛ طلایی از این جهت که در عمل جواب داده‌اند و از سوی حرفه‌ای‌های رژیم غذایی و تناسب اندام توصیه می‌شوند.

    1- انگیزه داشته باشید
    مهم‌ترین و اولین اصل برای لاغری و تناسب اندام، داشتن انگیزه برای خوش‌اندام بودن است!
    این توصیه با آن‌که بدیهی به نظر می‌رسد، اولین شرط و قدم در مسیر دست‌یابی به هدفتان است. دوستی داشتم که دو سال پیش توانست با یک رژیم غذایی متعادل و تمرینات ورزشی موضعی در عرض کمتر از یک ماه، نزدیک 20 درصد از وزنش (حدود 15 کیلوگرم) را کم کند. می‌دانید چرا؟ چون، همسرش بسیار مایل بود که او وزنش را کم کند و خب، او هم آن‌قدر خاطرِ طرف را می‌خواست و تأمین نظر ایشان برایش مهم بود که در مدتی کوتاه کاری کرد که از نظر بسیاری تقریباً غیرممکن بود.

    2- ورزش کنید
    حتی اگر برنامه‌ ورزشی جدی برای کاهش وزن ندارید، لازم است فعالیت بدنی را در برنامه‌ روزانه‌‌تان جایگزین کنید. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فعالیت و ورزش باعث افزایش اشتها و در نتیجه بیشتر خوردن و نهایتاً افزایش وزن می‌‌شود. این در حالی است که ورزش با شرط آن‌که اولاً هوازی (یعنی استقامتی، با فشار بیشتر روی سیستم قلبی- تنفسی تا عضلاتی- اسکلتی) و ثانیاً مستمر و درازمدت (و نه منقطع و کوتاه‌مدت) باشد، خیلی بیشتر از آن‌که موجب پرخوری شود، باعث سوختن چربی‌های ذخیره شده در بدن خواهد شد.
    ورزش باعث می‌شود سیکل‌های مغزی- بدنی شما که اصطلاحاً به آن‌ها ساعت‌های بیولوژیک می‌گویند، هرچه منظم‌تر کار کنند و در نتیجه هم اشتها و هم خوابتان (که دو رکن اصلی سلامتند) تنظیم شود.
    به علاوه، تمرین ورزشی موجب تحریک ترشح هورمون گلوکاگون از غده‌ پانکراس و در اثر آن افزایش قند خون (از طریق هیدرولیز گلیکوژن) و در نهایت پایداری احساس سیری خواهد شد.
    ضمناً ورزش، باعث تقویت و افزایش حجم نسبی و افزایش تونوس(تونوس به انقباض نسبی عضلات در هنگام استراحت عضله می‌گویند) عضلات می‌شود که نتیجه‌اش زیباتر شدن اندام شما است. (حتماً می‌دانید که ضعف عضلات شکم یکی از دلایل جلو آمدن شکم است.) در میان تمام ورزش‌های هوازی، شنا از این جهت معجزه می‌کند.
    یادتان باشد که 3 ماه پیاده‌روی روزانه‌ سبک تا متوسط که به تدریج به زمان (از 30 تا 90 دقیقه) و فشار آن (مثلاً شیب مسیر) افزوده می‌شود، به مراتب تأثیر بهتری از 3 هفته بدن‌سازی (یا حتی شنای) سنگین ولی غیر مستمر و با فواصل نامنظم دارد.

    3- منظم غذا بخورید
    یکی از دلایل ساده‌ پرخوری، گرسنگی‌های طولانی‌مدت است. باید عادت کنید که با فواصل منظم غذا بخورید.
    توصیه می‌کنیم فواصل میان سه وعده‌ اصلی را کاملاً مساوی انتخاب کنید. به طور مثال، اگر شما هر شب ساعت 12 می‌خوابید و 30/6 صبح بیدار می‌شوید، بهترین ساعات برای صبحانه، نهار و شامتان (با فواصل 5/6 ساعته) به ترتیب 7 صبح، 30/1 بعد از ظهر و 8 شب است. (می‌بینید که مخصوصاً فاصله اتمام شام تا خوابتان را نزدیک 4 ساعت در نظر گرفته‌ایم، که به این نکته در دستور شماره‌ی 9 بیشتر خواهیم پرداخت.)
    اگر به بیماری خاصی مثل دیابت مبتلا نیستید، هرگز توصیه نمی‌کنیم که از میان وعده‌های کالری‌دار (حاوی مواد نشاسته‌ای یا چربی) برای پر کردن فاصله‌ی بین دو وعده‌ی اصلی، مثلاً نهار و شام، استفاده کنید. اجازه دهید معده‌تان به این‌که در فواصل منظم خالی و پر شود عادت کند، تا این‌که به ریزه‌خواری و ساعت به ساعت پر شدن معتاد شود.

    4- صبحانه را جدی بگیرید
    از حکمای قدیم نقل می‌کنند که: «صبحانه را تنها میل‌ کن، نهار را با دوستت بخور و شام را بده به دشمنت!»
    صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی هر انسان است. صبحانه تنها وعده‌ای است که شما تا آن‌جایی‌که می‌توانید اجازه دارید بخورید!
    در توضیح این توصیه، فقط به این دو جمله با دقت تمام توجه کنید:
    صبحانه مفصل طی فعالیت‌ روزانه به تدریج می‌‌سوزد و در طول روز فرد را سیر نگه می‌دارد.

    5- فیبر! فیبر! فیبر!
    این سه بار برای تأکید! بارها شنیده‌اید و باز هم تکرار می‌‌کنیم که افزایش میزان غذاهای پرفیبر، یعنی سبزیجات و میوه‌ها، برای یک رژیم غذایی متعادل، سالم و کاهنده‌ وزن، بسیار ضروری‌اند. چون فیبرها در عین حال که به غذا حجم می‌دهند و با اتساع معده باعث احساس سیری می‌شوند، در روده جذب نمی‌شوند و کالری اضافه‌ای نیز بر سلول‌های بدن تحمیل نمی‌کنند. و صد البته که غذاهای پرفیبر، در عین حال غذاهایی پرویتامینی هستند و ذکر فواید بی‌شمار ویتامین‌ها هم که دیگر تکرار مکررات است و شما بهتر از ما می‌دانید.

    6- پروتئین! پروتئین! پروتئین!
    باز هم سه بار برای تأکید! وعده‌های غذایی کم‌پروتئین نمی‌توانند مدت زیادی فرد را سیر نگه دارند. زیرا با جذب قندهای حاصل از هضم پلی‌ساکاریدها (به طور عمده نشاسته)ی غذا، میزان قند خون پس از یک افزایش کوتاه‌مدت یکی- دو ساعته، با افزایش ترشح هورمون انسولین به سرعت افت می‌کند و احساس گرسنگی، دوباره دستش را بر سر کچل انسان می‌نهد! وعده‌های پروتئین‌دار و در واقع آمینواسیدها (اجزای سازنده‌ پروتئین) که پس از هضم پروتئین‌ها جذب خون می‌شوند، محرک ترشح هورمون گلوکاگون هستند. گلوکاگون هورمونی است که درست عکس انسولین عمل و از کاهش‌ سریع قند خون جلوگیری می‌کند و احساس سیری را در مدت بیشتری پایدار نگه می‌دارد.
    بدین ترتیب مجبور نمی‌شوید در فاصله‌ میان دو وعده، به هله هوله‌های چرب و شیرین برای رفع احساس گرسنگی پناه ببرید.

    7- آب بنوشید
    از نوشیدن آب غافل نشوید. بسیاری از مردم خیلی از اوقات روز، بی‌اختیار سراغ یخچال می‌روند و شروع به خوردن هرچه دم دستشان می‌آید می‌کنند! در حالی که در همین لحظه، دست بردن به سوی بطری آب و نوشیدن آرام حداکثر آبی که معده اجازه می‌دهد، (عجیب است، ولی باور کنید) مهار نشدنی را کاملاً فرو می‌نشاند.
    نوشیدن یک لیوان آب پیش از هر وعده‌ غذایی اصلی، به شما آرامش می‌دهد، از تند غذا خوردن پیشگیری می‌کند و از همه مهم‌تر، با اتساع نسبی‌ معده، حجم غذای مصرفی را پایین می‌آورد.

    8- استرس چاق می‌کند
    همیشه به یاد داشته باشید که باید از استرس‌های قابل اجتناب، اجتناب کنید. بر خلاف تصور عامه‌ مردم، فشارهای عصبی روزمره مصرف مواد غذایی را افزایش می‌دهد. بسیاری از مردم برای تسکین فشارهای روزمره خود به پرخوری پناه می‌برند، درست همان طور که برخی برای این منظور سیگار را انتخاب می‌کنند.
    بد نیست بدانید که عوامل استرس‌زا تنها وقتی موجب کاهش اشتها می‌شوند که باعث اختلال افسردگی ماژور(بیماری‌ای که در روان‌پزشکی به MDD مشهور است) شوند. آن‌چه روان‌پزشکان به عنوان اضطراب (Anxiety) تعریف می‌کنند نیز، باز برخلاف تصور عوام، همیشه همراه «دلشوره» نیست. اضطراب گاه فقط به صورت یک سردرد تنشی رخ می‌نماید و در بسیاری موارد موجب افزایش اشتها البته به طور کاذب می‌شود. یک تابلوی شایع از اضطراب را حتماً از زبان برخی از اطرافیانتان خصوصاً خانم‌های خانه‌دار، زیاد شنیده‌اید که: «در خانه که هستم، از بس حوصله‌ام سر می‌رود هی می‌روم سر یخچال تا چیزی بخورم.»
    تمام واقعیت‌های علمی‌ که ذکر شد، ثابت می‌کند که اشتها ارتباط تنگاتنگی با وضع روحی شما دارد و زندگی سرشار از استرس‌ و فشارهای روانی، حفظ نظم و محدودیت حجم وعده‌های غذایی را بسیار مشکل خواهد کرد.

    9- فاصله‌ خواب و غذا را حفظ کنید
    پس از هر وعده غذا، غلظت مواد غذایی انرژی‌زا و در رأس همه‌ آن‌ها گلوکز، در عرض چند ساعت بالا می‌رود و همان‌طور که گفتیم، انسولین هورمونی است که با این افزایش غلظت مقابله می‌کند. انسولین علاوه ‌بر آن‌که موجب سوختن مقداری از گلوکز جذب‌شده‌ غذا می‌شود، مقادیری از آن را به درشت مولکول‌ها شامل گلیکوژن، چربی‌ها و پروتئین‌ها تبدیل می‌کند. پس گلوکز اضافی جذب‌شده، صرف افزایش حجم بافت‌های بدن شما از جمله بافت‌های چربی، می‌شود.
    دریک فرد طبیعی، غلظت گلوکز حدود 2 ساعت پس از یک وعده‌ معمول به حداکثر مقدار خود در خون می‌رسد و حالا تصور کنید که او در این لحظه او خواب باشد و بدنش نیازمند حداقل انرژی. بدیهی است که نتیجه چیزی نیست جز افزایش حجم بافت‌های چربی.
    جداً توصیه می‌کنیم که حداقل 3 ساعت بین لحظه‌ پایان یک وعده‌ غذایی تا لحظه‌ آغاز خوابتان، فاصله بگذارید و یادتان باشد که در این فاصله باید فعالیت کنید؛ نه این‌که پای تلویزیون در حال چرت زدن باشید! اگر به خواب بعد از ظهرها عادت دارید، این قاعده را برای فاصله نهار و خواب هم باید رعایت کنید. (شاید هم به این نتیجه برسید که خواب بعد از ظهر، چندان هم با کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام، متناسب نیست!).

    10- خوب بخوابید!
    دانشمندان در طول تاریخ بر ضرورت خواب کافی و با کیفیت، برای حفظ سلامت انسان تأکید داشته‌اند و این واقعیت امروزه هر چه بیشتر اثبات شده است.
    باید مثل برنامه‌ وعده‌های غذایی سه‌گانه، برنامه‌ منظمی هم برای خوابتان تنظیم کنید.
    زمان خواب شبانه‌روزی شما (اگر یک فرد بالغ و سالم هستید) علی‌القاعده کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 8 ساعت نباید باشد، تا بتوانید حداکثر کارآیی ذهنی و فیزیکی را در طول فعالیت روزانه و اشتهایی مناسب با نیاز بدنتان داشته‌ باشید.
    در بسیاری از افراد، بی‌خوابی باعث افزایش اشتهای کاذب می‌شود.
    چند توصیه برای داشتن یک خواب خوب:
    1- حداقل 3 ساعت قبل از خواب، غذای پرحجم یا پرکالری مصرف نکنید (توصیه شماره‌ 9).
    2- شب‌ها از مصرف نوشیدنی‌های محرک دستگاه عصبی مرکزی مثل چای و قهوه پرهیز کنید.
    3- مطلقاً سیگار نکشید. سیگار، حتی یک نخ و خصوصاً شب‌ها، شما را بدخواب می‌کند.
    4- شب‌ها از مصرف نوشیدنی‌های الکلی نیز پرهیز کنید. الکل باعث اختلال در دوره‌های پیاپی REM و non-REM خواب می‌شود. به زبان ساده، الکل کیفیت خواب را کاهش می‌دهد.
    5- فعالیت بدنی روزمره‌تان را کم نکنید. شما باید آن‌قدر فعالیت کنید که به طور طبیعی در آخرین ساعات شب (قبل از ساعت خواب هر شبتان) احساس نیاز به خواب کنید و حالت خواب‌آلودگی داشته باشید، تا وقتی به بستر می‌روید، خوابتان از «عمق» مناسب برخوردار باشد. خواب «سطحی» خوابی است بی‌کیفیت و به اندازه کافی خستگی را از مغز و بدن شما بیرون نمی‌کند. پس نتیجه‌اش عوارض کم‌خوابی است.

    و اما......
    آیا داروهای لاغری مفیدند؟
    داروهای لاغری که این روزها در انواع و اقسام و مارک‌ها و قیمت‌های مختلف در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند، با مکانیسم‌های مختلفی به کاهش وزن یا کاهش حجم چربی‌های موضعی کمک می‌کنند که توضیح آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد.
    قیمت یک بسته از این داروها برای مصرف 20 تا 30 روزه، بسته به نوع آن، در ایران از 10 تا 35 هزار تومان متغیر است. صرف‌نظر از این‌که چنین هزینه‌ای اساساً چقدر ارزشش را دارد، هرگز فراموش نکنید که مصرف داروهای لاغری اگر همراه با محدودیت کالری در رژیم غذایی و حفظ فعالیت بدنی نباشد، هرگز مؤثر نیست.
    به 10 فرمان طلایی عمل کنید و اطمینان داشته باشید که با هزینه‌ای کمتر و احساس تندرستی بیشتر، به تناسب اندام طبیعی نزدیک خواهید شد.
     

     

     

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان