569

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 569 :: پنجشنبه 11 آبان 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

فقر

چه فقیر هستیم که با فواره آبی شاد می شویم.
و چه فقیرتر زمانی که می نگریم به کسانی که در کوهی زندگی می کنند و آب چشمه ای از درون خانه شان جاری است.
کنار چشمه شان ....

 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (568) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • آموزش فنون آبدارخانه‌‌داري!
  • معرفي فيلم: ماهي کوچک
  • دانلود آلبوم: بابا پولداری  با صدای میثم و فرهاد
  • چند تک آهنگ زیبا
  • دانلود کامل يک وب سايت و مرور آن به صورت آفلاين با Webstire eXtractor 9.52
  • نرم افزار ساعت جهانی برای گوشیهای سونی اریکسون
  • کوتاه ازپرونده هسته ای
  • تعطيلات بجا
  • قبض برق
  • نظاميان مستعفي
  • 160 نكته در مديريت
  • اسم من بادام است !
  • شيطان پرستي جديد
  • نکاتی درباره آرام پز
  • و ....
 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

تبلیغ جالب اینترنت اکسپلورر هفت
آموزش فنون آبدارخانه‌‌داري!
بلاگ تک؛ سرویس دهنده جدید وبلاگ فارسی

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

رزمايش سراسري سپاه با شليك موشك‌هاي شهاب‌ با برد فراهزار شروع مي‌شود

رزمايش سراسري نيروهاي چهارگانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در زمين، دريا و هوا از فردا با شليك موشك‌هاي با برد بالاي هزار كيلومتر سري «شهاب» در وسعت سرزميني ايران آغاز مي‌شود.
سردار سرلشكر سيد رحيم صفوي فرمانده كل سپاه پاسداران كه صبح امروز در نشستي خبري حضور يافته بود، به تشريح اهداف و مراحل برگزاري رزمايش پيامبر اعظم- 2 پرداخت.
وي با اعلام اينكه اين رزمايش بزرگ از چهارشنبه آغاز خواهد شد، مهمترين اهداف آن را « نمايش اقتدار و عزم ملي براي دفاع همه‌جانبه در مقابل تهديدات و نيز تقويت و تمرين قدرت بازدارندگي موثر سپاه در مقابل تهديدات » عنوان كرد.
صفوي نيروهاي شركت‌كننده در دومين رزمايش امسال سپاه را شامل يگان‌هاي تخصصي نيروي هوايي، زميني و دريايي سپاه ذكر كرد و درخصوص چگونگي شروع رزمايش پيامبر اعظم(ص) اظهار داشت: نيروي هوايي سپاه با شليك ده‌ها موشك از جمله شهاب 2 و 3 با سر جنگي خوشه‌اي و با برد بالاي هزار كيلومتر، موشك فاتح 110 و ذوالفقار 73 و صدها راكت و موشك با بردهاي مختلف از 150 كيلومتر به بالا رزمايش را آغاز خواهد كرد.
همچنين بنا به گفته فرمانده كل سپاه، ده‌ها هواپيماي شناسايي در دو نوع با سرنشين و بي‌سرنشين و هواپيماهاي جنگي سوخو 25 در اين رزمايش شركت داشته و وظيفه پشتيباني هوايي از يگان‌هاي ديگر را عهده‌دار خواهند بود. هواپيماهاي ترابري سنگين و سبك همچون ايلوشين و آنتونف و هلي‌كوپترهاي سنگين نيز از ديگر ادوات شركت‌كننده در بخش هوايي رزمايش پيامبر اعظم(ص)- 2 خواهند بود.
وي اضافه كرد: تازش هوايي و زميني در استان هرمزگان و برخي جزاير اين منطقه به عمق 1400 كيلومتر صورت مي‌گيرد كه در اين عمليات‌هاي آفندي و انبوه بيش از 1800 تيم خودكفا و ويژه شركت خواهند داشت.
فرمانده كل سپاه درخصوص بخش زميني رزمايش پيامبر اعظم(ص)- 2 گفت: نيروي زميني سپاه با استعداد 10 تيپ زرهي، مكانيزه و نيروي مخصوص و با به كارگيري سلاح‌هاي جديد و سازمان جديد رزم در 10 استان كشور عمليات‌هايي همچون دفاع مسطح، نفوذ، دستبرد و عمليات تاخيري را به نمايش خواهد گذاشت و در كنار آن نيز تمرين تك‌هاي شبانه با واحدهاي كوچك و خودكفا در حجمي‌ گسترده حضور دارند.
فرمانده كل سپاه پاسداران استفاده از سه گروه توپخانه و موشكي با ماموريت كنترل يك منطقه خاص از ديگر ويژگي‌هاي رزمايش قريب‌الوقوع سپاه دانست كه بر اين اساس صدها موشك و هزاران گلوله توپخانه در منطقه‌اي خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به گزارش فارس، نيروي زميني سپاه اقدامات ديگري همچون هلي‌برن و عمليات ويژه در منطقه هرمزگان و برخي جزاير خليج ‌فارس را نيز به اجرا خواهد گذاشت.
سرلشكر صفوي در ادامه نشست خبري خود از حضور 788 گردان عاشورا و الزهراي نيروي مقاومت بسيج به عنوان بخش ديگري از برگزاري رزمايش بزرگ پيامبر اعظم- 2 نام برد كه مركب از 655 گردان برادران و 133 گردان الزهرا(خواهران) در مقياس 14 استان مي‌باشد و ماموريت آنها دفاع از كوي و برزن، عمليات‌هاي تاخيري، دفاع از مراكز حساس و گلوگاه‌هاي استراتژيك، مقابله با ناآرامي‌هاي احتمالي، امداد و نجات و جنگ نوين است كه برخي از گردان‌هاي بسيج از روزهاي گذشته عمليات خود را در استان تهران و خارج آن آغاز كرده‌اند.
سردار صفوي از بخش دريايي رزمايش پيامبر اعظم- 2 با عنوان رزمايشي تخصصي ياد كرد كه در آن موشك‌هاي سطح به سطح، ساحل به دريا در كنار عمليات گشت‌هاي دريايي و تاكتيكي شناورهاي رزمي پشتيباني سپاه در سه منطقه دريايي از «شمال خليج‌فارس تا درياي عمان» انجام مي‌شود.
بنابر اعلام صفوي، شليك انواع اژدرها، راكت‌ها و موشك‌هايي چون «ف ل 10» و ديگر موشك‌هاي ساحل به دريا، موشك‌هاي دوش پرتاب زمين به هوا مورد استفاده نيروي دريايي سپاه قرار خواهد گرفت.
فرمانده كل سپاه پاسداران تاكيد كرد: اين رزمايش هيچ تهديدي براي منطقه و همسايگان نيست بلكه امنيت منطقه را مورد توجه قرار مي‌دهد؛ چون مدل امنيتي ايران براي منطقه خليج‌فارس، مشاركت همه كشورهاي همسايه در امنيت اين منطقه فوق‌العاده حساس است.
صفوي خاطرنشان كرد: همسايگان ما دوستان ما محسوب مي‌شوند و دشمنان ما دشمنان همسايگان ما نيز هستند و سپاه پاسداران مي‌خواهد نشان دهد فرزندان رشيد ملت ايران در قالب سپاه و بسيج در هر شرايط تهديد‌آميزي آمادگي خود را حفظ مي‌كنند.
فرمانده كل سپاه استفاده از نيروهاي ورزيده و تعليم‌ديده كه فرهنگ شهادت‌طلبي را در خود دارند، به عنوان يكي از ويژگي‌هاي بي‌نظير در نيروهاي مسلح به نسبت ديگر ارتش‌هاي دنيا ياد كرد و گفت: بالاترين تكنولوژي‌هاي خارجي و بومي و مواردي كه اخيراً ساخته شده است، در رزمايش پيامبر اعظم- 2 به كار گرفته خواهد شد.
صفوي تصريح كرد: از نظر ايران دفاع از امنيت منطقه به هم پيوسته است و اگر نيروهاي فرامنطقه‌اي بخواهند امنيت و منافع ايران را به خطر بياندازند، نيروهاي سپاه و داوطلبان بسيجي همه توان خود را جهت ضربه‌زدن به دشمنان و منافع آنها در بردهاي عميق به كار خواهند بست.
وي در ادامه اين نشست به برخي سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
فرمانده كل سپاه درخصوص تحليل خود از مانور اخير آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي در خليج‌فارس گفت: اين مانوري تبليغاتي و سياسي است كه از نظر نظامي ارزشي ندارد.
صفوي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر استفاده از سلاح‌هاي جديد در اين رزمايش گفت: ما فقط بخشي از توانمندي خود را در رزمايش‌ها به نمايش مي‌گذاريم.
از وي در مورد علت همزماني رزمايش سپاه پاسداران و نيروهاي امريكايي سوال شد كه وي پاسخ داد: نيروهاي مسلح ما در هر شرايطي به ويژه موقعيت فعلي آماده انجام رزمايش هستند كه پيامبر اعظم- 2 نيز در برنامه‌ها گنجانده شده بود و فقط زمان آن كمي به جلو آورده شد.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

معرفي فيلم

ماهي کوچک
Little Fish

کارگردان: روآن وودز. فيلمنامه: ژاکلين پرسکه. موسيقي: ناتان لارسون. مدير فيلمبرداري: داني روهلمان. تدوين: جان اسکات، الکساندر د فرانچيزي. طراح صحنه: لوئيجي پيتورينو. بازيگران: کيت بلانشت[تريسي هارت]، سام نيل[براد]، هوگو ويوينگ[لايونل داوسون]، مارتين هندرسون[ري هارت]، نوني هزلهرست[جنل هارت]، جوئل توبک[استيون]، ليزا مک کان[لورا]، سوزي پورتر[جني]. ١١٤ دقيقه. محصول ٢٠٠٥ استراليا. نامزد ١١ جايزه و برنده جايزه بهترين تدوين از انستيتوي فيلم استراليا، نامزد ٨ جايزه و برنده جايزه موفقيت تجاري از IF Awards.
گذشته تريس هارت وي را رها نمي کند. او ٣٢ سال دارد و چهار سال گذشته را صرف رهايي از چنگ هروئين کرده است. تريسي که در يک ويديو کلوپ کار مي کند، آرزو دارد وامي ٣٠ هزار دلاري گرفته و با آن فروشگاه را خريداري کرده و با احداث يک کافي نت در کنار آن رونقي به زندگي خود بدهد. رابطه تريسي با مادر و برادرش ري چنگي به دل نمي زند و زماني که سر و کله معشوق پيشين او، جاني ويتنامي تبار، در شب تولدش پيدا مي شود اين رابطه تيره و تارتر مي شود. با تقاضاي وام تريسي موافقت نشده، و از سوي ديگر رابطه او با پدرخوانده اش لايونل- که او نيز معتاد است- به مذاق مادرش خوش نمي آيد. لايونل که زماني ورزشکار و خواننده موفقي بوده، اينک جدا از آنها زندگي مي کند. لايونل که دوجنسگراست با براد تامسون- يکي از توزيع کنندگان بزرگ مواد- روابطي به هم زده، اما براد نيز از دست او خسته شده و قصد رها کردن لايونل را دارد. ري و جاني با همکاري استيون، معاون براد، قصد دارند تا با پخش مواد پولي فراهم کنند، تا به تريسي بدهند. اما همه چيز با رفتن لايونل به نزد براد پيچيده مي شود. به زودي تريسي، ري و جاني خود را با ماجرايي هولناک رو در رو مي يابند، حادثه اي که همه زندگي آنها را تغيير مي دهد.

چرا بايد ديد؟
روآن وودز که از ١٩٨٨ با بازي در فيلم هاي استراليايي وارد سينما شد و در ١٩٩٨ با کارگرداني The Boys در جشنواره هاي متعدد خوش درخشيد-و تا نامزدي نخل طلاي برلين نيز پيش رفت- با ماهي کوچک نشان مي دهد که موفقيت امري تصادفي نيست. ماهي کوچک يکي از بهترين درام هايي است که تا امروز درباره اعتياد ساخته شده و نشان دهنده ارادت او به جارموش است. وودز شخصيت هايش را در محله ويتنامي هاي سيدني- سايگون کوچک- با دقت يک چشم چران خبره زير نظر مي گيرد و نابودي آنها را در زير سلطه مواد مخدر به نمايش مي گذارد. با اين حال فيلم او نوميدانه نيست. در يک کلام ماهي کوچک درباره نياز همگي ما به رستگاري است. رهايي از چنگ مواد نشانه اي به رهايي است. تماشاگر به همراه تريسي و ديگران شهامت رويارويي با ترس و کشف مجددد عشق را پيدا مي کند و اين براي هر فيلمسازي دستاورد اندکي نيست. فيلم با بردن جسد لايونل به کنار دريا توسط تريسي، ري و جاني تمام مي شود. تريسي شاهد به آب زدن جاني و برادر معلول خويش است و خاطرات خوش دوران کودکي را مرور مي کند. صحنه اي که بي شباهت به سکانس پاياني در بهشت را زدن[تيل شوايگر] نيست. با اين حال ماهي کوچک اصالتي وراي اين شباهت دارد و نگاهي موشکافانه به جوامع چند فرهنگي امروز دنياي اطراف و کساني است که درون آن دست و پا مي زنند. نقطه قوت فيلم، نه تنها کارگرداني دقيق و سنجيده وودز بلکه بازي هاي درخشان کيت بلانشت- اليزابت را فراموش کنيد-، هوگو ويوينگ- بهترين نقش او بعد از فيلم بازجويي - و سام نيل است. براي کساني که سينماي استراليا را هنوز کشف نکرده اند، ديدار ماهي کوچک يک حادثه بزرگ خواهد بود!
ژانر: درام، تريلر.

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

بابا پولداری
با صدای میثم و فرهاد

 

براي دانلود، روي لينکهای بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.


 

تک موزیک

چند تک آهنگ زیبا
آخر هفته ای برید حالشو ببرید!
 

فرزاد فرزین  & مدرس (  کی اشکاتو؟ )

علیرضا ( آرزو )

امیر نیک ( دوستم نداری )

مهدی ( یک گل سرخ )

حبیب ( دار و ندارم )

حافظ ( ساده بگم )

آف ( من و تو )

مهدی مدرس ( نرو )


براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

دانلود کامل يک وب سايت و مرور آن به صورت آفلاين با Webstire eXtractor 9.52

 

وب سایتهای متعدد و پرمحتوای بی شماری درسرتاسر دنیا مرجع بازدید روزانه ی بسیاری علاقمندان و کاربران اینترنت است .شاید مرور روزانه بخش های ثابتی از برخی سایتها در اینترنت برای برخی افراد امری هزینه بر باشد و یا در بسیاری اوقات امکان دسترسی به اینترنت برایشان فراهم نباشد، برای رفع این مشکل نرم افزار های متعددی برای دانلود و دریافت وبسایت به صورت کامل که عمدتا به Offline Browser مشهور هستند نوشته و عرضه شده است که امروز قصد معرفی یکی از نرم افزار های کوچک و در عین حال قدرتمند در این زمینه را داریم.
WebSite eXtractor نام نرم افزاری قدیمی و قدرتمند در این زمینه است که با استفاده از محیط ساده و آشنای آن کاربر با چند کلیک ساده شروع به دریافت یک وب سایت و ادرس اینترنتی با تمامی زیر مجموعه و زیر آدرس هایش و یا بنا به میل شما بخش تعیین شده ای از سایت را می نماید. آخرین نسخه و ویرایش ارائه شده از این نرم افزار نسخه ی 9.52 است که در ادامه با آن بیشتر آشنا می شویم .
برخی ویژگی های اصلی نرم افزار WebSite eXtractor :
پیش نمایش وب سایت پیش از شروع به دانلود توسط مرورگر درونی نرم افزار .
تمامی لینک ها می توانند تغییر نام داده شوند و به صورت آدرسی که مستقیم از روی هارد و یا سی دی به صورت افلاین اجرا شوند، قرار گیرند .
مشاهده ی ساختار یک وب سایت به صورت یک نقشه کلی .
استفاده از نرم افزار به جای مرورگر استاندارد عادی ویندوز .
مرور یک وبسایت نا مرتبط از طریق نرم افزار هنگامی که درحال دریافت و دانلود وب سایت دیگری است .
تهیه نهایی یک کپی دقیق از وب سایت درون اینترنت بر روی هارد شما .

قابلیت مرور کامل وب سایت به صورت آفلاین پس از دانلود .
و ...

جزئیات بیشتر به زبان سایت سازنده .....

برای دریافت نسخه ی کامل نرم افزار WebSite eXtractor 9.52 بدون نیاز به کرک با حجم حدود 0.6 مگابایت اینجا را کلیک کنید

English Explanations

 


 

دنیای موبایل

World Clock
نرم افزار ساعت جهانی برای گوشیهای سونی اریکسون

 لینک دانلود
براي دانلود، کافي است فقط روي لينک بالا کليک کنيد.

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


دوش بیماری چشم تو ببرد از دستم

دوش بیماری چشم تو ببرد از دستم
عشق من با خط مشکین تو امروزی نیست
از ثبات خودم این نکته خوش آمد که به جور
عافیت چشم مدار از من میخانه نشین
در ره عشق از آن سوی فنا صد خطر است
بعد از اینم چه غم از تیر کج انداز حسود
بوسه بر درج عقیق تو حلال است مرا
صنمی لشکریم غارت دل کرد و برفت
رتبت دانش حافظ به فلک برشده بود

 

لیکن از لطف لبت صورت جان می​بستم
دیرگاه است کز این جام هلالی مستم
در سر کوی تو از پای طلب ننشستم
که دم از خدمت رندان زده​ام تا هستم
تا نگویی که چو عمرم به سر آمد رستم
چون به محبوب کمان ابروی خود پیوستم
که به افسوس و جفا مهر وفا نشکستم
آه اگر عاطفت شاه نگیرد دستم
کرد غمخواری شمشاد بلندت پستم

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

ali_mahdavi2006ok@yahoo.com

نهالي در ذهنم
داسي در دستم
شوري در سينه ام
سكوتي بر لبانم
نوري در يأسم
غمي بر چشمم
آفتابي در انديشه ام
رگباري بر زبانم
چگونه با درون همسفرت كنم

 

 

zrd60@yahoo.com

سلام
من ایران را دوست دارم
افتخار می کنم در چنین کشوری متولد شده ام
یکی از علتهایش هم اینه که جورواجوره
ترک، لر، کرد، بلوچ، عرب وفارس داره
کشورم را دوست دارم به خاطر تنوعش
و اینه که ایران را ممتاز می کنه
دیگه این دعوای ترک و فارس رو بزارین کنار
مردم دیگه حوصله این حرفها رو ندارن، چون می دونند پوچ و بی معنیه

 

 

didar_bkh@yahoo.com

زندگی می گوید:
اما باز باید زیست
باید زیست
باید زیست!

 

 

komeil_fa84@yahoo.com

گسترش فعالیتهای مشکوک برای ترویج مسیحیت درتهران

اطراف ميدان آزادی تهران به محلی برای تبليغ به نفع مسيحيت شده است .
بگزارش خبرگزاري شيعه برخی جوانان باظاهری مرتب ومنظم باکشیدن جوانان به حاشیه ازآنان میخواهندکه درخصوص مسیحیت بیشترفکرکنند.
این گزارش حاکیست این افرادکه ازرفتاربسیارمطلوبی برخوردارهستنددرمخاطب شناسی بسیاردقت کرده وازجوانان میخواهندچنددقیقه ازوقت خدرا برای شیندن حرفهایشان به آنها بدهند.
این مبلغین به مخاطبین خودانجیل باقیمت بسیارپائین میدهندتادرخصوص انجیل مطالعه نمایند.
ازسو دیگرفعالیت های ماهواره ای برای ترویج مسحیت ویژه فارسی زبانان بشدت گسترش یافته وهم اکنون علاوه برشبکه های پیشین شبکه جدیدی دریکی ازکشورهای خاوریمانه برای این منظورتاسیس شده است .
بر پايه اين اطلاعات اين شبكه كه در ايران نيز قابل دريافت است به ((ترويج دين مسيحيت)) مي پردازد .
اخباررسیده حاکی ازآن است که بعضی گروههای جوان جزواتي با زبان عربي- انگليسي درباره كار كرد اين شبكه و زمان پخش برنامه هاي آن را در برخي از مناطق تهران توزيع مي كنند .
بررسي اجمالي اين جزوات نشان مي دهد كه اين شبكه در صدد القاي تفكرات صهيونيسم مسيحيت است .
عمده این فعالیتها درسه نقطه تهران شامل میدان آزادی ,میدان انقلاب وبهارستان صورت میپذیرد.

 

 
ebi2959@yahoo.com

کوتاه ازپرونده هسته ای

*تزریق گازبه دومین آبشارسانتریفیوژ درنزدیکی اصفهان.
*واکنش شیراک وبوش به دورتازه غنی سازی درایران.
*پایان جلسه غیررسمی شورای امنیت درمورد ایران.
*مستثنی شدن نیروگاه اتمی بوشهرازتحریم ها.
*مانوردریایی آمریکا.فرانسه.استرالیا.انگلیس.ایتالیاوبحرین درخلیج فارس با هدف نمایش قدرت درزمينه
متوقف ساختن حمل ونقل وداد وستدمواداتمی.
*حالت آماده باش عربستان وبحرین برای محافظت ازتاسیسات نفتی
*بوش:خواهان تغییررفتارایران هستیم نه تغییر حکومت

 

 

viski_601@yahoo.com

درس زندگی

درس پنجم:
يه روز مسوول فروش ، منشي دفتر ، و مدير شرکت براي ناهار به سمت سلف قدم مي زدند... يهو يه چراغ جادو روي زمين پيدا مي کنن و روي اون رو مالش ميدن و جن چراغ ظاهر ميشه...
جن ميگه: من براي هر کدوم از شما يک آرزو برآورده مي کنم... منشي مي پره جلو و ميگه: «اول من ، اول من!... من مي خوام که توي باهاماس باشم ، سوار يه قايق بادباني شيک باشم و هيچ نگراني و غمي از دنيا نداشته باشم»... پوووف! منشي ناپديد ميشه...
بعد مسوول فروش مي پره جلو و ميگه: «حالا من ، حالا من!... من مي خوام توي هاوايي کنار ساحل لم بدم ، يه ماساژور شخصي و يه منبع بي انتهاي آبجو داشته باشم و تمام عمرم حال کنم»... پوووف! مسوول فروش هم ناپديد ميشه...
بعد جن به مدير ميگه: حالا نوبت توئه... مدير ميگه: «من مي خوام که اون دو تا هر دوشون بعد از ناهار توي شرکت باشن»!
نتيجه اخلاقي: اينکه هميشه اجازه بده که رئيست اول صحبت کنه!

 

 

hra62302@yahoo.com

تعطيلات بجا

دكتر علي مطهري

تصميم دولت در خصوص افزايش تعطيلي عيدفطر از چند جهت مناسب و بجا بود. اول اين كه به طور كلي در كشور ما به اعياد اسلامي بايد اهميت بيشتري داده شود و ميراث رژيم گذشته يعني پررنگ كردن اعياد ملي و كم رنگ نمودن اعياد اسلامي بايد اصلاح شود، اگرچه به مفهوم درست كلمه، اعياد اسلامي اعياد ملي نيز به شمار مي رود، زيرا وقتي ملتي يك مكتب و ايدئولوژي را پذيرفت، آداب و رسوم مربوط به آن مكتب از امور ملي او محسوب مي شود. سياست رژيم شاه اين بود كه نوروز را به عنوان تنها عيد ملي بسيار پرشور برگزار كند و در مقابل، اعياد اسلامي كمرنگ و بي روح برگزار شود. بعد از انقلاب اسلامي نيز تاكنون اين نگاه تا حد زيادي بر كشور ما حاكم بوده و اكنون اولين گام براي اصلاح آن توسط دولت اصول گرا برداشته شده است.
جهت دوم مناسب بودن اين تصميم آن است كه در ميان ما شيعيان به دليل مبارزات اهل بيت پيامبر(ص) و ائمه اطهار عليهم السلام با انحرافي كه بعد از رحلت رسول اكرم در مسير جامعه اسلامي ايجاد شد و شهادت آنها در راه خدا، مناسبتهاي ذكر مصيبت و عزاداري زياد است و گاهي خود ما نيز بيش از حد لزوم آن را طولاني مي كنيم، لذا دين از نظر يك نوجوان يا يك جوان ما به مظهر عزا و غم و غصه تبديل شده و چهره ديگر آن كه شاديها و اعياد اسلامي باشد مغفول مانده است. به عبارت ديگر براي اكثر ما شاديها ناشي از غير دين است و عزا و مصيبتها مربوط به دين، شبيه آنچه كه در برخي اديان تحريف شده وجود دارد كه لذات مادي و لذات معنوي با هم جمع نمي شوند، اگر طرف لذات مادي را گرفتي بايد از لذات معنوي محروم بماني، فلسفه اي كه از نظر اسلام كاملاً مردود است. سخن علي عليه السلام است كه بسا انسانهايي كه به گونه اي زندگي مي كنند كه از بيشترين لذات دنيا و آخرت برخوردارند. اسلام هيچ مرزي ميان ماده و معني قائل نيست و اين حقيقت را از سيره رسول خدا به خوبي درمي يابيم. ماه رمضان در واقع ماه شادي است و در اكثر كشورهاي اسلامي نيز به عنوان ماه شادي تلقي مي شود و در عيد فطر مردم لباس نو مي پوشند و به ديد و بازديد يكديگر مي روند. رژيم شاه در ايران چهره اي عبوس به اين ماه داده بود و خوشبختانه كم كم اين چهره زدوده مي شود. سياست صدا و سيما در چند سال اخير مبني بر شاد كردن فضاي اين ماه مبارك ستودني است.
جهت ديگر بجا بودن اين تعطيلات، تشويق و قدرداني از روزه گيران و كساني است كه اين عيد را كه در واقع عيد خلقت و آفرينش است و گويي انسانها آفرينشي جديد يافته اند با تمام وجود درك و لمس مي كنند، خصوصاً نوجوانان دختر و پسر كه به سن تكليف رسيده اند و براي اولين بار يك ماه روزه گرفته اند و طبعاً سختيهايي را تحمل كرده و نياز به استراحت كوتاهي دارند.
اميد است اين اقدام دولت مقدمه اي براي رسميت يافتن اين تعطيلات براي سالهاي آينده باشد و طبعاً نقايصي كه امسال وجود داشت مانند عدم فرصت براي برنامه ريزي و سختي دريافت پول از عابر بانك ها برطرف خواهد شد. البته لازم است تعطيلات غير ضروري نيز از تقويم كشور حذف شود. نگارنده قبلاً طرحي را در خصوص سامان يافتن تعطيلات رسمي كشور در قالب يك مقاله ارائه كرد كه در برخي روزنامه ها درج گرديد و براي برخي نهادها و مقامات كشور نيز ارسال گرديد و قرائن نشان مي دهد كه بي تاثير نبوده است.

 

 

aafagh_m51@yahoo.com

:استاد می گوید
بخشش یک خیابان دو طرفه است. هر بار کسی را می بخشیم، خود را نیز می بخشیم. اگر نسبت به دیگران تسامح کنیم، پذیرش اشتباه های خودمان آسان تر است. بدین ترتیب، بدون گناه یا تلخی، می توانیم بهتر بسوی زندگی ره یابیم
هنگامی که به خاطر ضعف بگذاریم نفرت، حسادت وعدم تسامح در پیرامون ما ارتعاش یابد، سرانجام این ارتعاشات ما را می بلعند
پطرس از مسیح پرسید: مولای من، آیا باید شخص دیگری را هفت بار ببخشیم؟ و مسیح پاسخ داد: نه هفت بار، که هفتاد بار
.بخشش پرده ی اثیری را پاک می کند و نور راستین الهی را به ما می نمایاند

از کتاب مکتوب
نوشته پائولوکوئیلو

 

.

mab365@gmail.com

ابري بودكه با توقف تاكسي حامل من توجه همه به تصادف پيش آمده جمع شد ولي با ديدن عده زيادي در روبروي ورزشگاه تختي معلوم شد كه اتفاقي ديگه افتاده.
باديدن عده اي كه از مكان حادثه ميومدند خودبه خود سوال كردم :آقا چي شده؟و اون طرف جواب داد والا حق داريم از ساعت 8صبح تا حالا اينجا هستيم كه بليط بازي پرسپوليس -استقلال رو بگيريم تازه از ساعت 2 بعدازظهر شروع كردند به دادن بليط الانم ميگند بليط تموم شده پسر كناري اون نفر برگشت گفت تا حالا هزار تا بليط هم نفروختند ميخوان بازار سياه درست كنند.من هم تو جواب گفتم پس اين همه آدم كه تو ورزشگاهند چي هستند گفت اونا زودتر از ما اومدند و الانم گفتند بليط ديگه نيست
در همين حين براي ديدن حادثه با همون لباس فرم نظامي(من سرباز نيروي هوايي هستم) كه تنم بود جلو رفتم تا ببينم چه اتفاق ديگه افتاده.
پسر قرمز پوشي با موهاي ژوليده در حال شكستن درختها و كشوندن شاخه ها به وسط خيابون دو بانده بود و با مقدار كمي شاخه به و راحتي راه رو سد كردوبا پارچه اي كه روي اون نوشته شده بود((محل فروش بليط))شاخه ها رو آتيش زد و بعد از چند دقيقه فرياد ما بليط ميخوايم يالاو توپ تانك فشفشه بليط فروش ما وشعارهاي ديگه كه بهتره گفته نشه مشغول اعتراض بودند كه با ديدن ماشيني كه شبيه ماشين سياهپوشهاي ناجا بود همه پا به فرار گذاشتند اما ماشين دور زد و معلوم شد كه ماشين متعلق به سپاه بوده .
در همين اوضاع ماشينها هم با زدن بوغ به آلودگي صوتي دامن زده بودند واين امر باعث شد كه معترضين(جون خودشون)با بالا رفتن از چراغ راهنمايي و رانندگي اون رو هم بشكونند و با هر زور پايه بتوني اسيتگاه اتوبوس رو از جا در بيارند.
من كه ماجرا رو مسخره ميديدم با لباس نيروي هوايي كه به رنگ آبيه از راننده عذر خواهي كردم و سعي كردم محل رو ترك كنم تا زودتر به خونه برسم كه تو همين حين پيكان ناجا كه از كلانتري 156 افسريه اومده بود دور زد و دو سرگروهبان به همراه يك سروان به ميان جمعيت اومدند .من هم كه كل ماجرا رو زير سر اون قرمز پوش ميديدم چون اون عامل بود و ديگران تماشاچي به سرگرهبان ماجرا رو گفتم تا برخورد مقتضي باهاش بشه و با جواب سرگروهبان كه شما هم همراه ما باش به مركز تجمع رفتيم و همه حرف از بليط ندادن و غيره زدند و سروان قول مساعد در جهت باز شدن درب ورزشگاه رو داد و اون جمعيت ناگهان به سوي درب ورزشگاه حمله ور شدند.من هم با يكي دو نفر ديگه مشغول خالي كردن خيابون براي تردد وسايل شديم و همينطور مشغول خاموش كردن اون يه ذره آتيشي شديم كه اين همه جوون رو به راحتي آماده يه اعتصاب واقعي كرده بود شديم
بعد از آروم شدن اوضاع به اون سمت خيابون نگاه كردم و با چند نفر صحبت كردم كه شايد راست بگند ببينيد چند نفر داخلند و چرا فقط خودتون رو ميبينيد و .... كه تو همين بين همون پسر قرمز پوش اومد و ته سيگار نميه روشني رو با يه پك روشن كرد و گفت :سركار سيگار ميكشي !!!ومن نگاهش كردم ورفتم.

 

 

morteza2004s@yahoo.com

قبض برق

برقي آمد زنگ درب خانه ام كوبيد وگفت
قبض برق آورده ام اين كار ننگ وعار نيست

گفتمش هر روز آري بهر من يك قبض برق
گفت من مأ مور هستم غير از اينم كار نيست

گفتمش هر هفته قبض برق مي گردد گران
گفت آري ؛ اندكي گردد گران بسيار نيست

گفتمش جاروي ما دستي سماور نفتي است
راديو تلويزيون با ما انيس ويار نيست

اين دو هرگز جزء اسباب و اساس خانه نيست
آنچه گويد صبح و شب به جزء تكرار نيست

گفت آبونمان سيما و صدا پرداخت كن
اين تقاضا با رضاي توست بالا جبار نيست

گفتم او را من نپردازم بگفتا برق تو
قطع گردد غير از اينت كيف كردار نيست

برق من شد قطع اي ياران دو روز پيش از اين
به وصلش بر من مسكين كسي غمخوار نيست

خانه در تاريكي مطلق فرو رفت اي دريغ
غير شمعي كورسو ما را به شام تار نيست.

 

 

ali_mahdavi2006ok@yahoo.com

امروز نمی دانم چه بگویم دل و دماغی برایم نمانده .پس بگذار خدای من از هیچ بنویسم .
من و دنیای فانی و موجودات روی آن و جهان بی نهایت تو و تو . خدای من عقلی به من دادی و از پس آن اختیاری که عقلم را ناقص آفریدی تا سرگردانم کنی و بدتر از آن اختیاری دادی تا با آن جرات انکارت را داشته باشم پس اندیشه ی مثبت می گوید که این سرگردانی و جرات انکار خود موهبتی است ومن موهبت سرگردانی را دوست دارم چون باعث می شود برای رهایی از آن تلاش کنم و روشن است چیزی که با تلاش حاصل شود ارزشی چندین برابر خواهد داشت . خدایا حالا تو عشق منی و من سرگردان و هراسان و دلباخته ی تو هستم و تو تا توانسته ای خود را از من دور کرده ای و داغی بر دلم نهاده ای و گریخته ای .
خدایا چه رنج هایی که عمری از عشق کشیده ام و ساعت هایی که در سکوت گریسته ام و تو را طلب کرده ام . خدای من نمی دانم چه بگویم فقط با قلبی خسته می گویم من فقط تو را می پرستم و فقط از تو یاری می طلبم .
خدایا بگذار تا تکلیفم را با تو روشن کنم پس به من این قدرت را بده . من جسمم و روحی دارم .
ولی مطمئنا زمانی نبوده ام و وقتی نبودم برای بود شدن باید بوجود بیایم و این یعنی بوجود آورنده ای باید باشد خدایا ببین چه روشن است . یعنی من معلولم و نیاز به علتی دارم . من فراتر از یک موجود نیستم ولی ولی های بسیاری مرا آزار می دهد چون من به دنبال تو هستم .
شوریده حالم آشفتهحالم درمانده و گرفتارم چاره ای هم ندارم آخر با دست و پای بسته چه می توانم بکنم جز تقلای بیهوده .خدایا خدایا خدایا بیا . بیا جانم برای تو .
بیا هستی من برای تو. هر چه دارم برای تو . فقط بیا .
از آسمان دست خود را بگشا تا من سوار بر آن شوم و سپس مرا بالا ببر بالاتر از آسمان هاو ستاره ها تا دوردست ها تا نادیدنی ها . فقط مراببر .هر جا خواستی ببر.
خدایا باورت نمی شود مثل این است که لذت با تو بودن را در این دنیا چشیده ام .
عارفانه بالهایم را باز و بسته می کنم احساس پرواز دارم پروازی مطلق به سوی تو به سوی بی نهایت . پروازی به مقصد عشق .پروازی به مقصد لحظه ی ناب دیدار.
من پروازمی کنم من در رویاهایم پرواز می کنم مقصدم انتهای جهان است بگو از کدام مسیر بروم و تو می گویی از مسیر عشق . من میگویم همان مسیر که کسی پایانش را ندیده .
و تو می گویی :آری همان. ودوباره می گویم پس با کدامین امیداین سفر را آغاز کنم.
وتو پاسخ می گویی:
اگر خواهان منی به هیچ فکرنکن فقط بیا کدام امید بالاتر از آنکه من در پایان مسیر منتظرت هستم .
و من سکوت می کنم اندکی در فکر فرو رفته اندیشه می کنم.ولی مثل همیشه عظمت بی پایانت باعث می شود اندیشه ام بی نتیجه بماند اما ناچاری، خواه نا خواه مرا بسوی تو هدایت می کند.
و اینگونه می شود که من سفر را آغاز می کنم.سفری به مقصد یار. خدایا من در حال آمدن هستم پس همه چیز را مهیا کن که مهمانت در راه است .

 

 

prndhmhjr@yahoo.com

جاده ، خالی ست

درگلو می شکنم از سر خشم
هرنفس ، خنجر فریادی را .
سر ِ خونین ِ جدا از تن ِ من
در رگ و ریشه نهان کرده هنوز ،
کینه ی کهنه ی جلادی را .

بی سر از راه سفر آمده ام :
سر من در شب تاریک زمین
همچنان چشم به راه سحر است .
جاده ، خالی ست ولی می شنوی ؟
آه ! با من ، با من ،
پای سنگین ِ کسی همسفر است...
ای در ِ بسته ی گم گشته کلید !
گوش بر روزنه ات دوخته ام
تا مگر راه به سوی تو برم
مشعل از چشم خود افروخته ام
جامه دان ِ سفر ِ دور به دست
در تب ِ تند عطش سوخته ام
ای در ِ بسته جواب ِ تو کجاست ؟
راستی ای دم ِ طوفانی ِ صُـــبح !
آفتاب ِ تو کجاست ؟

 

 

bahram.attractive@gmail.com

سلام .. راستش من یه نویسنده نو پا هستم که می خواستم نظر دوستان رو راجب نوشتهام بدونم و ارسال آن به گروه را بهترین راه می دونستم .. امید دارم با نظراتون من را یاری دهید
همزمان با سال گردتولدم بود دقیقا یادم هست انگار همین امروز اگه یک باره دیگه این اتفاق می افتاد من می دونستم چی کار کنم ولی حیف که دیگر نه من آن پسر کوچیک بازیگوشم و نه او یک دختر شیطون ولی این را می دانم هنوز هم که هنوزه در خلوت خود به یاد هم هستیم یک باره دیگه مرور می کنم با این که سخته ولی :
تولد من بود اون روز قرار بود من و بهروز با دوست دخترامون که دختر خاله بودن با هم قرار بگذاریم که یک جشن کوچیک بگیریم هر کدوم با اشتیاقی که از قبل داشتیم سر قرار حاضر شدیم در سکوت شب به یاد حرفی که می خواستم بهش بزنم فکر می کردم با خودم می گفتم تا امد جلو بهش بگم یا بگذارم وقتی وارد کافی شاپ شدیم بگم اصلا حواسم سر جاش نبود که بهروز گفت بهرام فکر نمی کنی ساناز و مهناز کمی دیر کردن .
باید 10 دقیقه پیش می آمدن بهتر نیست یک تماس بگیری باهاشون؟ تلفن را برداشتم شماره ساناز را گرفتم همین جوری داشت زنگ می خورد که بعد از 7 یا 8 زنگ بود که یکی تلفن را جواب داد صدای یک مرد بود اولش فکر کردم پدر ساناز هست ولی وقتی باهاش سلام و آحوال پرسی کردم دیدم داره یک جوره دیگه جواب می ده سریع گفتم شما کی هستید که موبایل ساناز دست شماست اصلا ساناز کجاس؟ طرف مقابل بدونه این که جوابی بده تلفن را خواموش کرد سریع به بهروز گفتم بریم سمت منزل ساناز اینها وقتی رسیدیم سر کوچشون به بهروز گفتم بره دم خونه ساناز اینا و سراغ مهنازو بگیره بگه مهناز اونجاس و بعد سراق سانازو بگیره
و اگر نبود بپرسه کجا رفته 5 دقیقه طول کشید که بر گشت گفت ساناز نبود بهم گفتن که با تو رفته بیرون اون شب اصلا نمي دونم چه جوري خوابم برد همش تو فکر بودم صداي کي بود ساناز الان کجاس مي خواسم زنگ بزنم به خودم گفتم نکونه مشکلي براش پيش بياد آخه به خونه گفته با بهرام هستم فکري به ذهنم رسيد زنگ بزنم به بهروز بگم از مهناز خبري نداره؟
وقتي جواب بهروزه شنيدم خيلي جا خوردم :مهناز بهش گفته بود که ساناز گفته برنامه شب کنسل شده و قرار تنهايي به ديدن بهرام بره ولي آخه چي شد پس ساناز کجاس با کي رفته که به خانوادش گفته با من بوده شب را با همين فکرها گذروندم تصميم گرفتم صبح زود به دانشگاه سري بزنم هر جا باشه حتما براي دانشگاه مي ياد . ولي نبود دانشگاه هم نبود از يکي از همکلاسيهاش پرسيدم ساناز را نديدي گفت سر کلاس آمار هم نيومده خبري ندام براي اينکه کسي شک نکونه گفتم ديشب حالش بد بود خواستم صبح ببينم بهتر شده ؟
از دانشگاه آمدم بيرون به سمت منزل بهروزراه افتادم نزديکي خونه بهروز بودم که موبايلم زنگ زد بهروز بود بهم گفت کجام وقتي بهش گفتم سر کوچتون هستم .
کفت حاظر باش من الان ميام بريم بيرون . وقتي آمد ازش پرسيدم از ساناز خبري نشده گفت چرا مي خوام در مورد همون موضوع باهات صحبت کنم .
ببين بهرام بعضي وقتا نمي شه شرايط را تغیير داد حتي وقتي که 2 نفر تا حد جون همديگه را دوست داشته باشن مثلا يکي از مواردي که پيش مياد تغيیر مکاني هست يا ازدواج .من که حسابي گ يج شده بودم به صورت التماس به بهروز نگاه کردم و گفتم نمي خواد چيزه ديگه اي بگي فقط بگو چي شده؟ بهروز که نمي دونست چه جوري بگه از صورتش کاملا مشخص بود گفت : مهناز ديشب زنگ زد گفت ساناز با پسر شريک باباش رفتن آلمان ديشب نمي تونست بگه نگران تو بود .
من که انگار دنيا را ازم گرفته بودن يک لحظه خشکم زد گفتم اينها همش دروغه ساناز مي خواد ببينه من چي کار مي کنم مي خواد بدونه من دوسش دارم برو به مهناز زنگ بزن بگو بهرام بدونه ساناز مي ميره نمي تونم اين را بهش بگم بيا اصلا بريم دم خونشون

 

 

hussein_rfa@yahoo.com

نظاميان مستعفي

بسمه الله الرحمن الرحيم
حضور تعدادي از نظاميان در عرصه هاي سياسي ايران اسلامي ، از منظر ملت ، مطلوب نبوده و نيست . عدم اقبال ملي در انتخابات ، نسبت به افراد مذكور ، بيانگر نا مطلوبي اين امر مي باشد . بديهي است در نگاه هر ملتي نيروهاي مسلح ، جايگاه ارزشمندو والايي دارد . اين جايگاه از منظر ملتها هم مقدس است و هم محبوبيت و مقبوليت دارد .
بي ترديد مي توان ادعا كرد نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي اعم از ارتش و سپاه و نيروي انتظامي ، محبوبترين و مقبول ترين قواي نظامي مي باشد . علاوه بر اينكه فرماندهي كل قوا توسط مقام عظماي ولايت ، آنان را از مشروعيت ويژه نيز بهره مند كرده است . با اين وجود عارضه سياسي شدن تعدادي از نظاميان در دهه اخير را ملت نپذيزفته و نسبت به آن واكنش منفي داشته است .نامزد شدن براي انتخابات توسط تعدادي از نظاميان ، شايد در جهان كم سابقه باشد . تكرار اين امر در حال حاضر براي ملت بصورت غير قابل قبولي در آمده است . پرسش همراه با شگفتي ملت آن است كه چرا يك باره تعدادي از نظاميان هواي" سياسي شدن" يافته ،و با استعفا به همه افتخارات گذشته پشت پا مي زنند ؟ بالاتر آنكه بهاء اين سياسي شدن علاوه بر از دست دادن افتخارات گذشته ، با هزينه هاي گزاف مالي و سياسي در دايره سياست همراه است ، كه خود جاي تامل بسيار دارد !
بيان روشن تر فرموده امام خميني (س) نسبت به ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است كه آنها را " دو شكر الهي " ناميده اند . كدام افتخار بالاتر از اين معنا كه همه نيروهاي مسلح را هم در بر مي گيرد ؟ آيا اين كه فرد يا گروهي خود را از لشگريان الهي بداند ، و براي پاسداري از نظام الهي جمهور ي اسلامي خدمت نمايد ، شان و بالندگي ديني و دنيايي والايي نيست كه به "خروج از آن " و " ورود به ميدان قدرت سياسي " نيازي باشد ؟
خوشبختانه ارتشي هاي غيور ، اين امر را بخوبي در يافته ، و تاكنون "هواي سياسي " شدن را در سر نپرورانده اند . عموم سپاهيان عزيز و بزرگ مردان افتخار آفرين آن نيز معامله "خروج از لشگر الهي" را دنبال نكردند . اما چند مورد پيش آمده، تصوارات ناخوشايندي را در ذهن ملت ايجاد كرده ، كه "عدم استقبال مردم در انتخابات"نتيجه آن بوده است . ثمره كار آن بودكه "نظاميان مستعفي" از ديد مردم ،نه تنها"هويت گذشته و اصيل"خود را از دست داده اند ، بلكه در ميدان سياست هم پذيرفته نيستند !
بديهي است نيروهاي مسلح، خوب مي دانند كه ارزشمند ي جايگاه خويش به ويژه تحت امر بودن ولايت فقيه با هيچ مساله ديگري قابل معامله نيست . از سوي ديگر كشمكش سياسي، در هفته جنگ بين هاشمي رفسنجاني و محسن رضايي ، كه منجر به انتشار نامه محرمانه حضرت امام (س) توسط دفتر رئيس مجمع شد ، نشان داد كه ميدان سياست را "سياست كاران حرفه اي "به گونه انحصاري براي خود رقم زده اند . آنگاه كه نظام اسلامي ، ملت و كشور و منافع و مصالح ملي براي حفظ و بقاي قدرت از سوي سياسي كاران به قربانگاه مي رود ، چگونه فرد يا گروهي اگر خارج از دايره صاحبان ثروت و قدرت باشد مي تواند تعامل و تحمل از سوي قدرت طلبان را انتظار داشته باشد ؟!
به سخن ديگر ميدان" قدرت " از عرصه "خدمت " نه تنها جداست ، بلكه با آن تقابل و تضاد دارد . پس براي كدام نظامي با خدمات و افتخارات بالنده ، حضور در چنين ميداني ارزشمند است ؟
نكته اصلي اين نوشته مربوط به خبر استعفاي جديد است . "طلايي " هم اسعفا داد و گفته مي شود او در آستانه باب" شوراي شهر" ايستاده است . آيا نمونه قاليباف در انتخابات نهم ، كافي نبود كه براي هميشه اين گونه نظاميان "هوس سياسي شدن" را از سر دور كنند ؟ واقعيت اين است كه استعفاي قاليباف و حضور پرشتاب او در انتخابات نهم با هزينه هاي گزاف مالي و معنوي ، از رويدادهاي بسيار ناميمون بود. گروهها و تشكل هايي كه او را حمايت كردند، تبليغات اقتصادي ،سياسي و محتوايي او ، چرخش كامل اصلاح طلبانه ،مسائلي نيست كه مورد فراموشي ملت واقع شود .
اضافه بايد كرد ماجراي " شهردار شدن" قاليباف را ، كه خود مسايل بسياري را در پي داشته است. قاليباف به عنوان يك نظامي مستعفي ، پس از ماجراهاي بسيار در انتخابات و پس از رويارويي با عدم استقبال مردم ،به شهرداري تهران چشم دوخت . اين امر براي مردم هم روشن بود و هم خنده آور . در واقع قاليباف و حاميانش " جاده ايجاد شده توسط احمدي نژاد "را مي خواهند بپيمايند . اما به نظر مي رسد سرعت ، قيمت ، ابزار و حاميانش را به "تركستان" خواهد رسانيد!
حزب گرايي و گروه بندي ، باند بازي هزينه بردار ، تشكيل سايت هاي سياسي و دهها راهكار سياسي و اقتصادي براي كسب كرسي رياست جمهوري ، مسائلي نيست كه از ديد ملت بصير مخفي بماند .
مثلاٌ ملت شاهد آن است كه قاليباف نظامي مستعفي و شهردار فعلي تهران ، نه تنها جانشين دكتر احمدي نژاد شهردار خادم مردم تهران نشده ، بلكه او نمونه ديگري از "كرباسچي" است كه در كلام خودش {مدير شهر است نه زباله جمع كن !؟}.
بكارگيري مجدد مديران كرباسچي ، بمباران تبليغاتي راديو – تلويزيوني ، هزينه سنگين تابلوهاي خياباني ، حضور هاي فرهنگي – هنري !! و شايد در آينده مذهبي – روحاني قاليباف و تلاش براي ارئه ليست انتخاباتي در شوراي شهر سوم را تك تك مردم تهران و بلكه تمام مردم ايران ارزيابي دقيق مي كنند . همسو شدن يا "همدل و همدست شدن " برخي حاميان سابق قاليباف با "كارگزاران" و "مشاركت" و .... هم تابلو هاي ديگري است كه با اعتماد ملت تضاد كامل خواهد داشت .
و اينك"طلايي" نظامي ديگري است كه با خبر استعفايش مي خواهد به مردم شوك وارد كند . و اين شوك يعني آراي ملت در شوراي شهر براي او به صندوق ريخته شدن !! در خلاصه ترين سخن بايد گفت ارزيابي مردم را صرفاٌ تبليغات و هزينه هاي مالي و سياسي حهت نمي دهد . عملكرد اين افراد به لحاظ ارزشي و مديريتي و به ويژه عرصه سياسي در نمره دهي ملت تاثير خواهد داشت .
بهتر است گروههاي و باندها و تشكل هايي كه در انتخابات نهم ، با رفتن به بيراهه ، وارد ميدان شدند، به هوش باشند. گذشته را تكرار نكنند ، و به فهم و ارزش گذاري هاي ملت ايمان بياورند. گذشته انتخابات نهم ، و ماجراهاي شهرداري چند ماه گذشته ، ارزش" امتحان مجدد" را ندارد . علاوه بر آنكه "مدعيان اصولگرايي " بايد خسارت گذشته را هم جبران كنند !
تجربه نشان داده است كه اين نظامي هاي مستعفي را ملت هر گز "رجل سياسي " نخواهد شناخت . يعني به عنوان" سياستمدار ارزش گرا " پذيرفته نخواهد شد . بنابراين :

- راه بزرگ مردان ارتش و سپاه و دلاوراني چون "فضلي ها و"كوثري ها " و "صدها سردار گمنام در سراسر ايران اسلامي " راهي پر افتخار است كه بايد از سوي هم قطارانشان دنبال گردد.

- نمونه حضور قاليباف در انتخابات نهم و مسير فعلي شهرداري ، نشان داد كه ورود اين افراد به سياست براي ملت و ارزشهاي او زيانبار مي باشد.

- ملت نمي پذيرد كه دفعتاً يك نظامي "دكتر" ، "مدير" ، "مدبر" ، "كارشناس" ، "فرهيخته " و … شده ، در مصدر كار با بكار گيري همه ابزاهاي براي رسيدن به قدرت تلاش كند .

- اگر روند فوق "تدريجي" هم باشد ، مردم با "عقل نيت " يا همان"خرد جمعي " مورد تكرار اين افراد پذيراي آن نيستند . چرا كه نمونه اي چون ضرغامي با مديريت بي سابقه و دور از هر كفايت بر صدا سيما شاهد عيني آن است .

- ملت نمي تواند افاضات عقلاني قاليباف را كوچك بشمارد كه "شهردار " يعني "مدير شهر " ملت مي پندارند اگر در چند ماه شهرداري ، اين افراد نه تنها "خادمي و خدمتگزاري " احمدي نژادرا در شهرداري و رياست جمهوري دنبال نمي كنند ، بلكه "رياست" و "اربابي" و "صاحب اختياري " شهر و مردم را بدست آورده ، با بدست گرفتن "شوراي شهر " آن هم " با همدستي اصلاح طلبانه "چه روزگاري براي كشور و ملت ترسيم خواهد كرد ؟!

 

 

dsp_777777@yahoo.com

160 نكته در مديريت
(قسمت اول)

1- در انجام كارها روي شيوه‌اي خاص تأكيد نكنيد. شايد كسي بتواند از مسير كوتاه‌تر و بهتري شما را به مقصد برساند.
2- توجه داشته باشيد دانش و تجربه، هيچ كدام به تنهايي رهگشا نيستند، مثل اكسيژن و هيدروژن كه از تركيب معيني از آنها هواي تنفس ما تأمين مي‌شود، مي‌توان با آميختن دانش و تجربه، راهكارهاي حياتي و استثنايي خلق كرد.
3- از هر فرصتي براي استخدام و به كارگيري افراد برجسته استفاده كنيد.
4- به خاطر داشته باشيد رعايت استانداردهاي محيط كار در كارايي كارمندان مؤثر است.
5- با فرق گذاشتن بيهوده بين افراد گروه، انگيزه كاري آنها را از بين نبريد.
6- از مشورت و نظرخواهي با نيروي جوان ابايي نداشته باشيد.
7- با رفتارهاي ضد و نقيض، اعتماد زيردستان را از خود سلب نكنيد.
8- در به وجود آوردن فضاي رقابتي سالم، كوشا باشيد.
9- براي ارتقاي سطح دانش كارمندان و افزايش بهره‌وري آنان، كلاسهاي آموزشي ترتيب دهيد و از لوازم كمك آموزشي بهره گيريد.
10- دقت كنيد كه توبيخ كارمند خطاكار، بايد متناسب با اشتباهاتش تعيين شود.
11- مطمئن شويد مأمور خريدي كه براي سازمان در نظر گرفته‌ايد، علاوه بر كارداني و رعايت اصول درست بازاريابي، مورد اعتماد، زرنگ و خوش‌سليقه نيز هست و همان‌گونه كه بر قيمت كالاها توجه دارد، بر زيبايي و كيفيت آنها نيز اهميت مي‌دهد.
12- در صورت لزوم با قاطعيت نه بگوييد.
13- سعي كنيد با اصول ساده روانشناسي آشنا شويد.
14- طوري رفتار كنيد كه ديگران شما را به عنوان الگو انتخاب كنند و آينده كاري دلخواه خود را در قالب شخصيت شما مجسم كنند.
15- هرگز در حضور كارمندان با ديگر معاشرين خود، پشت سر افراد بدگويي نكنيد.
16- رعايت سلسله مراتب كاري را به مسئولين و سرپرستان گوشزد كنيد.
17- براي آزمودن كارمندانتان با آزمايشهاي فاقد ارزش و بي‌اساس، شخصيت آنان را زير سؤال نبريد.
18- با شروع به موقع جلسات، وقت‌شناسي را عملاً به حاضرين بياموزيد.
19- براي گيراتر شدن سخنان خود، هميشه چند عبارت كليدي از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشيد و در موقع لزوم آنها را به كار ببريد.
20- در انجام كارها به سه نكته بيش از بقيه نكات توجه كنيد: اعتماد به نفس، اعتماد به نفس، اعتماد به نفس.
21- انتقاد پذير باشيد.
22- با بي‌توجهي، تلاش و زحمات زيردستان را بي‌ارزش نكنيد.
23- با وسواس بيهوده در انتخاب، زمان را از دست ندهيد و به خاطر داشته باشيد زمان براي شما متوقف نمي‌شود.
24- براي حل مشكلات احتمالي، دورانديش باشيد و مطمئن باشيد با در نظر داشتن چند راهكار تخصصي، هرگز در موارد اضطراري غافلگير نخواهيد شد.
25- نقش تبليغات را در سودآوري سازمان ناديده نگيريد.
26- خواسته‌هاي خود را واضح و روشن بيان كنيد و اطمينان حاصل كنيد كه كارمندان به خوبي از جزئيات وظيفه‌اي كه به عهده آنان است، مطلع هستند.
27- از هر كس، مطابق دانش و تجربه‌اش توقع داشته باشيد تا بهترين نتيجه را بدست آوريد.
28- وظايف كارمندان را متناسب با توانايي‌هاي فيزيكي و حرفه‌اي آنان تعيين كنيد.
29- اگر از موضوعي علمي اطلاعي نداريد، يا احتياج به توضيحات بيشتري داريد، بدون هيچ ترديدي سؤال كنيد.
30- در موارد بحراني، خونسردي خود را حفظ كنيد و چند استراتژي بحران‌زدايي مناسب با فعاليت سازماني خود را پيش‌بيني و طراحي كنيد تا در موارد لزوم از آنها استفاده كنيد.
31- از رفتارهايي كه شما را در سازمان عصبي معرفي مي‌كند، پرهيز كنيد.
32- انتقامجو نباشيد.
33- زمان پياده‌سازي تصميم‌گيري‌ها، به اندازه اخذ تصميمات، مهم است. چون ممكن است اجراي يك نقشه خوب تجاري در زمان نامناسب با شكست روبه‌رو شود.
34- در مورد چيزي كه نمي‌دانيد، به كسي اطلاعات اشتباه ندهيد و از گفتن نمي‌دانم، هراسي نداشته باشيد.
35- با محول كردن مسئوليت به كارمندان مستعد و خلاق، زمينه رشد و خلاقيت آنان را فراهم كنيد.
36- بدون تفكر و درنگ پاسخ ندهيد.
37- نحوه چيدمان ميز كارمندان و محل استقرار آنها را طوري انتخاب كنيد كه افراد فراموش نكنند در محل كارشان هستند و نبايد بيش از حد مجاز باز هم به گفت‌و‌گو بپردازند.
38- حرفه‌اي‌ترين و بهترين حسابدار و مشاور حقوقي را استخدام كنيد.
39- به مشكلات مالي افراد توجه كنيد و درخواستهاي موجه اخذ وام آنان را به تعويق نيندازيد.
40- هميشه به خاطر داشته باشيد تواضع و متانت بر شكوه شما مي‌افزايد.
41- اگر قاطعيت مدير با مهرباني توأم باشد، تأثير شگفت‌انگيزي بر اطرافيان خواهد داشت و فرمانبري با ترس جاي خود را به انجام وظيفه با حس مسئوليت‌پذيري مي‌دهد.
42- سامانه‌اي را جهت اخذ پيشنهاد اختصاص دهيد و به كارمندان اطمينان دهيد كه در كمال رازداري به پيشنهادهاي مطرح شده رسيدگي مي‌كنيد.
43- مطمئن شويد كه حق و حقوق ديگران توسط مسئولين و سرپرستان سازمان رعايت مي‌شود.
44- چند ساعت از يك روز مشخص در ماه را به بازديد از سطوح مختلف سازمان و گفت‌وگوي رودررو با كارمندان اختصاص دهيد.
45- در سمينارهاي مرتبط با فعاليت خود شركت كنيد.
46- در كمك رساني‌هاي مراسم خيريه پيشقدم باشيد.
47- با درايت و زيركي هميشه در كمين شكار فرصتهاي طلايي باشيد.
48- صبر و حوصله را از مهمترين اركان موفقيت تلقي كنيد.
49- مسئوليت‌پذير باشيد.
50- به منظور اطلاع حاصل كردن از مطالب جديد علمي، در چند سايت اينترنتي مرتبط عضو شويد.
51- چند تكه كلام اختصاصي و جالب براي خود انتخاب كنيد.
52- تفكر و تعمق قبل از پاسخگويي راحت‌تر از پيدا كردن چاره‌اي براي تغيير آنچه عنوان شده مي‌باشد.
53- وقتي مي‌خواهيد كاري را به كسي محول كنيد، روشي را براي عنوان كردنش انتخاب كنيد تا حس مسئوليت افراد برانگيخته شود.
54- علت شكست‌هاي سازماني را تجزيه و تحليل كنيد تا ضمن تشخيص مسير نادرست، از تكرار آن جلوگيري كنيد.
55- با بي‌اهميت جلوه دادن كارهاي كارمندان، زحمات آنان را بي‌ارزش نكنيد.
56- با انجام ورزشهاي فكري، قابليت‌هاي ذهني خود را تقويت كنيد.
57- به هر كس فراخور فعاليت و بازده كاري‌اش پاداش دهيد و با در نظر گرفتن پاداشهاي مساوي، حركت افراد شايسته گروه را كند نكنيد.
58- با به كارگيري مشاورين كارآزموده و متعهد، موقعيت بازار كار را تحليل كنيد و استراتژي به كار بگيريد كه هميشه يك گام از رقبا جلوتر باشيد.
59- اجازه ندهيد بار مسئوليت كارمندان بي‌كفايت و كند بر دوش كارمندان خبره و ساعي تحميل شود زيرا افراد با درك اين بي‌عدالتي انگيزه خود را از دست مي‌دهند.
60- دانش حرفه‌اي خود را تا حدي بالا ببريد كه در موارد لزوم در مقابل كليه سؤالات حرفه‌اي حاضر جواب باشيد.
61- زمان استخدام، افراد علاوه بر تست‌هاي مقرر شده، تست‌هايي انجام دهيد كه مطمئن شويد كسي را كه به كار مي‌گماريد، تنبل نيست! زيرا افراد تنبل فشار كاري ديگران را بيشتر مي كنند.
62- هنگام دست دادن، دست افراد را محكم و صميمانه بفشاريد.
63- وقتي عصباني هستيد، درباره ديگران تصميم‌گيري نكنيد.
64- هميشه وقت‌شناس باشيد. براي حضور به موقع، مي‌توانيد از ترفند قديمي 5 دقيقه جلو كشيدن ساعت استفاده كنيد.
65- هرگز اميد ارتقا را از زيردستان نگيريد، زيرا به طور يقين، انگيزه آنها براي تلاش از بين مي‌رود.
66- سعي كنيد در صورت لزوم در دسترس باشيد و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهيد. در اين صورت شايد با ايده‌هاي درخشاني روبه‌رو شويد.
67- به كارمندان ساعي و متعهد بگوييد كه چقدر براي سازمان مفيد هستند و شما به آنها علاقه و اعتماد داريد.
68- هيچگاه اجازه ندهيد كسي حالت افسردگي و نااميدي شما را ببيند.
69- به شايعات بي‌اساس بي‌توجه باشيد و در مورد زيردستان از روي دهن‌بيني قضاوت نكنيد.
70- خشكي جلسات طولاني را با شوخ‌طبعي قابل تحمل كنيد.
71- از سرزنش كردن ديگران در جمع خودداري كنيد.
72- براي همه سطوح سازمان حتي خدمه و نامه‌رسانها احترام قائل شويد.
73- از منشي خود بخواهيد روز تولد كارمندان، كارت تبريكي را كه توسط شما امضا شده است، برايشان ارسال كند.
74- در موقع امضا كردن نامه‌‌ها و مكتوبات آنها را به دقت مطالعه كنيد و از امضا كردن آنها، زماني كه حوصله و تمركز نداريد پرهيز كنيد.
75- خوش‌‌ژست و خوش‌بيان باشيد و در جمع با انرژي و اشتياق حاضر شويد.
76- با قدرداني به موقع از كارمندان، انرژي كاري آنان را افزايش دهيد و حسن خلاقيت را در آنان تقويت كنيد.
77- موقع حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه كنيد و هميشه متبسم باشيد.
78- هرگز براي پيشبرد اهداف كاري خود، ديگران را با وعده‌هاي بي‌اساس فريب ندهيد.
79- سعي كنيد اسامي كارمندان را به خاطر بسپاريد و در حين صحبت كردن با آنان، اسمشان را به زبان بياوريد.
80- همواره به خاطر داشته باشيد به كار بردن الفاظ مؤدبانه از اقتدار شما نمي‌كاهد.

 

 

salman_yavar@yahoo.com

اخطار!
همه چيز درباره شرکتهاي هرمي

قسمت چهارم

دلايل شرعی:

سوال اول:
احکام مراجع عظام تقلید در مورد فعالیت شبکه هایی نظیرGold Quest, My7Dimonds, Goldmine , EBL…چیست؟ آیا احکام آقایان فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی مبنی بر صحیح بودن بازاریابی شبکه ای و فعالیت چنین شرکت هایی درست است؟
در رابطه با این موضوع باید گفت که نظر و حکم شرعی تمامی مراجع عظام در این مورد دال بر غیر صحیح بودن اینگونه معاملات و حرام بودن درآمد حاصله است. ولی متاسفانه تعدادی از شبکه ها اقدام به جعل استفتائات مراجع عظام بخصوص آقایان فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی کرده اند. در زیر به بررسی نظرات و احکام مراجع عظام در این زمینه می پردازیم. ضمناَ منابع اینترنتی احکام صادره را نیز برای حصول اطمینان شما درج می کنیم.

قسمت اول: "پاسخ مراجع"
استفتاء از آیت الله العظمی خامنه ای :
سؤال : معاملات شبكه اى و زنجيره اى وجود دارد (مثل گلدكوئيست و الماس) كه شركت اقدام به فروش طلا يا الماس از طريق بازاريابى شبكه اى كرده است به اين صورت كه شخص مبلغى به حساب آنان واريز مى‏كند و سپس براى شركت بازاريابى مى‏كند و به ازاى هر چند مشترى كه بواسطه اين فرد ثبت نام كرده و براى خريد الماس يا طلا پيش پرداخت بدهند و زنجيره به حد نصاب برسد، مبلغى به عنوان كميسيون به حساب وى واريز مى‏شود و يا امتياز خريد ساير محصولات شركت به وى داده مى‏ شود معامله به اين شيوه چه حكمى‏ دارد؟
جواب : معامله به شيوه مذكور صورت شرعى ندارد و جايز نيست.
منبع:
http://www.wilayah.net/pr/estefta/page1.php#f12


استفتاء از آیت الله العظمی مکارم شیرازی :
در پی سؤال عده كثيری از مقلدين معظم له راجع به حكم شرعی فعاليت شركتهای گلد كوئيست ، گلد ماين ، الماس ، بيزينس ، كارگشا و غيره و همچنين طرح شايعاتی راجع به حليت فعاليت اين شركتها از سوی برخی از افراد، ايشان طی فتوايی حكم به حرام بودن فعاليت كليه شركت هايی كه به طورزنجيره ای بازاريابی می كنند دادند .
متن استفتاء بدين شرح است:

سلام عليكم:
1- به نظر حضرت عالی حكم شرعی فعاليتهای شركتهايی كه به صورت زنجيره ای بازاريابی مي كنند چگونه است؟
2- آيا استفتائی كه به نقل از حضرت عالی راجع به حليت فعاليت شركتهای مزبور در سايتها و نشريات اين شركتها منتشر ميگردد معتبر است ؟

1- اين مؤسّسات به ظاهر اقتصادى كه گاه چهره واقعى خود را زير پوشش هاى ايجاد اشتغال يا تخصيص قسمتى از درآمد خود به مراكز خيريّه پنهان مى كنند مؤسّسات مرموز و خطرناكى هستند كه كار آنها شبيه به نوعى قمار يا لاتار است كلاه از سر عدّه زيادى برمى دارند و بر سر عده معدودى مى گذارند و قسمت عمده درآمد را خودشان مى برند و غالباً به خارج منتقل مى كنند بى آن كه هيچ گونه كار مثبتى انجام داده باشند و عمل آنها مصداق بارز اكل مال بباطل است كه قرآن مجيد با صراحت از آن نهى كرده است.
اين مؤسسات نخست به نام »پنتاگونو» در بعضى از شهرها آشكار شد و هنگامى كه مقامات قضائى و اطّلاعاتى متوجّه كارهاى خلاف آنها شدند جلوى آن را گرفتند سپس شركتهاي ديگري با نامهاي گلد كوئيست ، گلد ماين، الماس، بيزينس، كارگشا و غيره تاسیس شده و با ظاهری دیگر ( ولی در حقیقت به همان صورت قبل) شروع به فعّالیت کردند. و آن هم بعد از كارشناسى مقامات قضائى ممنوع شد و اخيراً به صورت «معامله الماس» همان برنامه به شكل تازه اى دنبال مى شود و در هر جا ممكن است به صورتى درآيد نشانه همه آنها بازاريابى هاى زنجيره اى با درآمدهاى كلان است. چندی قبل كه اين مؤسّسات استعمارى در خارج شروع به فعّاليّت كرده بودند بعضى از مسلمانان خارج سؤالى به اين صورت براى حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى فرستادند كه در كشور اتريش به عنوان «بدون دردسر صاحب 30000000 دلار شويد» فرم هاى خاصّى كه به صورت زنجيره اى مشترى معرفى مى شود در اختيار متقاضيان قرار مى داد و آن را به طور مشروح در سؤال خود بيان كرده بودند ايشان درجواب نوشتند:
"شركت در اين كار حرام و پول عايد از آن مباح نيست و در واقع نوعى كلاهبردارى مرموز
براى تصاحب اموال ديگران است."
اين سؤال و جواب در كتاب استفتائات جديد معظم له، جلد اوّل، صفحه 150 آمده است.
اكنون مى بينيم كه همان ها به اشكال ديگر در كشورهاى اسلامى ظاهر شده است. مسلمانان بايد به هوش باشند و آلوده اين پول هاى حرام نشوند و ثروت مسلمين را به باد ندهند. و اگر كسانى نادانسته پولى از اين طريق به دست آورده اند چنانچه صاحبان آن را مى شناسند به آنها برسانند يا لااقل به مالباخته هاى رديف هاى آخر بدهند و اگر نمى شناسند به اشخاص نيازمند صدقه بدهند.
2- استفتاء مزبور جعلي بوده و فاقد هر گونه اعتبار ميباشد.
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
دفتر آیت الله العظمی مکارم شيرازي / بخش استفتائات

منبع:
http://www.amiralmomenin.net/persian/modules.php?name= News&file=article&sid=1025

ادامه دارد...
 

 

 

مشکان
info@moshkan.com

پنجشنبه: ادبي

پرچین راز

تق تق
صدای احساس های عاشقانه است
اینجا ... فقط همین ثانیه
حرف ها بی بهانه است
چند دست نوشته و یک قلب پاک
اینجا تمام حرفهای من صادقانه است
این حس شاعرانه وقتی به دل زند
تمام لحظه های خط خطی عاشقانه است
هی روزها میروند و تکرار میشود
این حرف ها که ساده و بی بهانه است

یه کوچولو :
نمیدانم چه در سر دارم اما
دوستت دارم
و این ختم کلام عاشقی تنهاست

 


 
arash_new2001@yahoo.com

حديث روزانه

صبر نصف ایمان است.
پیامبر اکرم (ص)

 


 
saheledoosti@yahoo.com

جمله روزانه

11 آبان
با هر که مواجه می شوی عشق و پذیرش بی قید و شرط خود را نثار او کن و ببین نتیجه چه خواهد بود.
وین دایر

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، جون مادر زنتون فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

11 آبان / 2 نوامبر / 10 شوال

Mobin_s2004@yahoo.com
11 آبان ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
سالروز قتل خواجه نظام الملك

خواجه نظام الملك دولتمرد مشهور ايراني ، وزير سلجوقيان ، مولف كتاب سياست نامه ، و موسس دانشكده هاي موسوم به نظاميه دوم نوامبر سال 1092 ميلادي در نزديكي كرمانشاه به دست عوامل حسن صباح ( فدائيان ) كشته شد.
    قاتل او « ابو طاهر اراني » جواني ديلمي بود كه در الموت به صف هواداران حسن صباح پيوسته بود و در آنجا مامور قتل خواجه شده بود. به نوشته پاره اي از مورخان ، دشمني حسن صباح با خواجه نظام الملك تنها به خاطر مخالفت خواجه با اسماعيليه نبود . حسن از بسياري از كارهاي ديگر خواجه از جمله توجه وي به زبان عربي بيش از زبان پارسي و همكاري او با سلجوقيان راضي نبود . از نظر حسن صباح سلجوقيان اشغالگر و خارجي شمرده مي شدند.

 

محاكمه موسسان حزب كمونيستي توده

محاكمه 53 تن اعضاي موسس حزب كمونيست توده از 11 آبان سال 1317 ( دوم نوامبرسال 1938 ميلادي) در تهران آغاز شد . اتهام عمده آنان تلاش براي تغيير نظام حكومتي ايران اعلام شده بود . در پايان اين محاكمه ، دستگيرشدگان به مجازات زندان محكوم شدند . اين كار نتوانست به فعاليت آنان پايان دهد و حزب توده سه سال بعد اعلام موجوديت کرد و سرگرم فعاليت شد.
 

وقايع دفاع مقدس در چنين روزي

11/8/59
ادامه درگيري وسيع در جبهه آبادان ، محاصره و انهدام بقاياي مهاجمين عراقي از كوي ذوالفقاري .

گزارش واشنگتن پست از خرمشهر : هيچ منزلي نيست كه هدف گلوله توپ قرار نگرفته باشد .

آتش توپخانه و بمباران هوايي دشمن در اهواز ـ بمباران حميديه و سرنگوني دو هواپيماي مهاجم ـ عمليات نفوذي خودي در دشت عباس ـ خاكسپاري جنازه 400 مهاجم عراق كه در عمليات ناموفق عبور از پل نادري كشته شده بودند . تحرك ضدانقلابي عناصر عرب زبان مرتبط با عراق در مناطق اشغالي بستان .

جبهه مياني : تلاش ناموفق دشمن در " زالو آب " و " كاني سخت " . جبهه شمالي : حمله ضدانقلاب به ستونهاي نظامي در جبهه مريوان و محور سنندج ـ ديواندره .

اعلام مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال جنگ و ضرورت رفع تجاوز و تاكيد بر اداره خودي بر تحقق اين امر توسط نخست وزير ( محمدعلي رجايي ) در ديدار با نماينده خانم گاندي نخست وزير هند و نيز اعلام مواضع در قبال سياست غيرمتعهدها ، در مصاحبه وي با تلويزيون يوگسلاوي .

بررسي مسئله گروگانها در مجلس و تعيين شرايط آزاديگروگانها و تسليم مصوبه مربوط به سفارت الجزاير جهت اطلاع مقامات آمريكا و نيز نظرات آقايان رفسنجاني و بهشتي پيرامون اين مسئله .

وام دو ميليارد دلاري كويت به عراق

11/8/61
ارتقاء تيپ 27 محمد رسول الله به سطح لشكر

11/8/63
ادامه عمليات شناسايي براي آمادگي عمليات آتي؛ خشكشدن آب مناطقي از هورالعظيم و در نتيجه سهولت نفوذ دشمن به مواضع خودي تعويض لشكر 19 فجر با لشكر 31 عاشورا جهت تقويت موقعيت پدافندي خودي در جزاير مجنون، در پي تحركات مداوم دشمن گزارش فرماندهي تيپ مستقل 114 اميرالمومنين از حملات هوايي هفته گذشته دشمن به منطقه مهران، صلاح آباد و ميمك؛ تحركات و نقل و انتقالات دشمن در منطقه عملياتي شرق بصره و حوالي سيدصادق ادامه سياستهاي ايجاد جو رعب از طرف گروههاي محارب در مناطق كردنشين و نيز ساير تحركات ايذايي و خرابكارانه آنان

گزارش معاونت حفاظت ستاد مركزي سپاه به سپاه فرودگاه از برنامهريزي عوامل عراقي براي ربودن هواپماهاي ايران در بمبئي

انجام دو مورد ترور توسط منافقين

موج تبليغاتي درباره عليه ايران با محوريت مسئله اسرا و تأكيد بر حوادث چندي پيش اردوگاه گرگان و نقش سازمان صليب سرخ كه در اين ماجراي تبليغاتي متحد جدي رژيم عراق است.

11/8/65
تلاش عراق براي جلوگيري از عمليات سرنوشتساز و كشف منطقه عملياتي با استحكام خطوط پدافندي در مناطق حساس، اجراي مانورهاي مكرر و اقدامات شناسايي در مناطق شرق بصره و دجله.

طرحهاي عملياتي مشترك سپاه و اتحاديه ميهني كردستان با حضور فرمانده نيروي زميني سپاه، مسئولان قرارگاه رمضان و جلال طالباني بررسي شد.

گزارش و هشدار درباره عدم رعايت حفاظت اطلاعات نظامي در تبليغات، گفتارها و رسانههاي همگاني.

عمليات مشترك قرارگاه رمضان و پيشمرگان حزبالله عراق عليه پاسگاه دشمن. درگيري نيروهاي خودي با دمكراتها در اطراف بانه.

آمادهباش ناوچههاي گارد ساحلي عراق براي مراقبت از اسكلههاي البكر و العميه.

يك هواپيماي ارتش حامل 91 رزمنده لشكر88 باختران، در حوالي زاهدان سقوط كرد و سرنشينان آن به شهادت رسيدند.
 

Mobin_s2004@yahoo.com
2 نوامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

در قلمرو انديشه

دو فيلسوف به دنيا آمدند و يك انديشمند بزرگ از دنيا رفت

دوم نوامبر زاد روز دو فيلسوف فرانسوي « ژرژ سورل » و « موريس بلاندل » و سالروز درگذشت نويسنده هوادار سوسياليسم و انديشمند نامدار جورج برنارد شاو (متولد ايرلند) است كه در 94 سالگي در 1946 فوت شد. سورل كه در 1861 به دنيا آمده بود و 75 سال عمر كرد مشوق فعاليتهاي انقلابي بوده ولي تاكيد دارد كه انقلاب در زمان و مكان درست بايد بعمل آيد. وي از هواداران سنديكاليسم است.

ژرژ سورل ـ برناردشاو ـ موريس بلوندل

ژرژ سورل ـ برناردشاو ـ موريس بلوندل

صنايع و فنون

نرم افزار « سپاي ور »

1ول نوامبر 2004 اعلام شد كه ارسال نرم افزار « سپاي ور » به داخل رايانه هايي كه در اينترنت به جستجوي خبر و اطلاعات مي پردارند رو به افزايش است. اين سافت ور بدون خواست صاحب رايانه وارد آن مي شود و رايانه را به تدريج تا سطح سكون « كند و آهسته » مي كند . با پيدايش يك ويندو ( دريچه ) مبهم روي مطالب منعكس در مانيتور كامپيوتر هنگام جستجو در اينترنت، «سپاي ور» ورود خود را به رايانه اعلام مي دارد. بنابراين رايانه هايي كه از آنها صرفا براي تايپ و ارسال اي ميل و يا قراردادن مطالب سايت اختصاصي استفاده مي شود كمتر قرباني « سپاي ور » مي شوند. قبلا گفته شده بود كه « ارت لينك » مي تواند مسئله را حل كند ولي از آنجا كه « سپاي ور » ها متعدد هستند از اين سيستم هم كار چنداني ساخته نيست.

ساير ملل

آغاز نخستين جنگ ترياك - انگليسي ها با صدور ترياک هند کوشش داشتند چينيان را معتاد کنند

در اين روز در سال 1839 ميان انگلستان و چين جنگ در گرفت كه به جنگ اول ترياك معروف شده است. انگليسي ها مدتها بود كه ترياك محصول هند را كه زير نظر خودشان توليد مي شد به چين صادر مي كردند و چينيان بامصرف اين ترياك معتاد مي شدند. چينيان ساكن بنادر محل تخليه كشتي هاي انگليسي كه متوجه خطر خانمان برانداز اعتياد به ترياك و توطئه انگليسي ها شده بودند بپاخاستند و صندوقهاي ترياك را به دريا ريختند كه بهانه جنگ قرار گرفت . اين جنگ كه دوسال طول كشيد به پيروزي انگليسي ها به دليل داشتن اسلحه برتر انجاميد. جنگ با حمله دو "فري گيت " انگليسي به کشتي ها ي چيني و غرق کردن بسياري از آنها آغاز شد. شکست چين در اين جنگ سبب شد که انگليسي ها امتيازات ارضي و نفوذي متعدد در چين به دست آورند.
     

 

قتل عام انگليسيها در افغانستان و آغاز دور اول جنگهاي انگليسي ها با افغانها

شجاع الملك امير دست نشانده انگلستان در كابل دوم نوامبر سال 1841 ميلادي به دست اكبرخان از مخالفان سلطه انگليسي ها كشته شد و افغانها كه برضد نيروهاي اشغالگر انگليسي بپاخاسته بودند « سر الكساندر برنز » نماينده تام الاختيار انگلستان در كابل و 16 انگليسي ديگر( طبق برخي نوشته ها 23 انگليسي ) را هم كشتند و هزار و پانصد نظامي انگليسي را مجبور به عقب نشيني به سوي هند كردند و سپس هنگام عقب نشيني به آنان شبيخون زدند و قتل عام كردند و بارديگر دوست محمد خان را بركرسي اميري كابل نشانيدند.
امير كابل در آن زمان بر شرق و جنوب شرقي افغانستان حكومت داشت.
با اين رويداد ، دور اول جنگ هاي انگلستان با افغانها آغاز شد.  
    

 

الفباي لاتين به جاي الفباي عربي در ترکيه

دولت جمهوري تركيه در اين روز در سال 1928ميلادي الفباي اين كشور را كه تا آن زمان همانند ساير ممالك اسلامي الفباي عربي بود به لاتين تغيير داد تا نه تنها هرچه بيشتر از گذشته اش جدا شود ، بلکه تلفظ واژگان در سراسر کشور يكسان شود و تفاوت لهجه ها كاهش يابد . از آن پس واژه ها به همان گونه كه دركوچه و بازار تلفظ مي شد ــ نه مطابق ريشه و اصل واژه ــ به لاتين نوشته شد و اندكي تغيير يافت .براي مثال ؛ اسلامبول به صورت استانبول در امد ، بلند « بولنت » و محمد « مهمت » نوشته شد و .... در ايران هم عده اي به رضا شاه اصرار كردند كه چنين كند که به نتيجه نرسيدند. 

 

اعلاميه بالفور و حمايت از ايجاد ميهني براي يهوديان در فلسطين

بالفور

« آرتر بالفور» وزير امور خارجه وقت انگلستان دوم نوامبر 1917ضمن صدور اعلاميه اي كه در تاريخ به اعلاميه بالفور شهرت يافته از ايجاد يك كشور براي يهوديان در فلسطين حمايت كرد . در آن زمان فلسطين هنوز از مستملكات امپراتوري عثماني بشمار مي رفت .
    بالفور که بسال 1848 در اسکاتلند به دنيا آمده بود يک سياستمدار محافظه کار بود . وي که قبلا نماينده مجلس انگلستان بود در زمان نخست وزيري لويد جورج وزير امورخارجه شده بود. بالفور تا پايان عمر (1930 ) به فعاليت سياسي ادامه مي داد.

 

تاريخچه واژه 226 ساله كوكتيل

واژه « كوكتيل به معناي عصرانه » دوم نوامبر ( روزي چون امروز ) 226 ساله شد . در اين روز در سال 1776 مدير يك رستوران شهر نيويورك كه به او سفارش داده بودند رستوران را براي يك پذيرايي رسمي عصرانه آماده كند دست به ابتكار تازه اي زد و براي تزيين رستوران و ارضاء خاطر مهمانان از پرهاي هاي دم خروس استفاده كرد كه به زبان انگليسي « كاك تيل» گفته مي شود و از آن روز اين واژه بين المللي شده و جاي واژه هاي « مهماني عصرانه » را گرفته است.
     

 

عشق به ميهن

پاپن

فرانتس پاپن آلماني بلند آوازه (متولدسال 1879 ومتوفا در سال 1969) دوم نوامبر سال 1937 در نطقي مطلبي را بيان كرد كه به صورت يك اصل در آمده و به نام او باقي مانده است و آن از اين قرار است :
هرلذت، غرور و سرفرازي موقتي است ، جز عشق به ميهن و خدمت به آن . وطندوستي خصلت مشترك همه انسانها است و من نشنيده ام كه فردي را صرفا به خاطر وطندوستي سرزنش كرده باشند.
پاپن مدتي صدر اعظم آلمان بود و کمک کرد که حزب ناسيونال سوسياليست (نازي ) به قدرت برسد و هيتلر زمام امور آلمان را به دست گيرد . وي بعدا هم با هيتلر همکاري کرد ، اما در دادگاه فاتحان جنگ جهاني دوم محکوم نشد.
    

 

کاسترو : در زمينه اصلاحات اجتماعي ، هرکشور بايد راه خودش را برود

فيدل كاسترو رهبر كوبا اول نوامبر 2003 در دو اجتماع پياپي در هاوانا تاكيد كرد كه به اين نتيجه رسيده است كه در زمينه اصلاحات اجتماعي هر كشور بايد راه خودش را برود. وي گفت كه دنبال كردن مدل كشورهاي ديگر ـ حتي مدل كوبا ـ ممكن است موفقيت آميز نباشد ، زيرا كه هركشور شرايط و تجربه ملي خاص خود را دارد و خودش راسا راهش را پيدا . يكي از دو اجتماعي كه كاسترو اين مطلب را در آن بيان داشت مربوط به كارشناسان علوم اجتماعي آمريكاي لاتين بود.

 

حصاري برگرد دهکده زادگاه صدام

سربازان لشكر 4 پياده آمريكا ازاول نوامبر 2003 كار حصار كشي دهكده سه هزار و پانصد نفري زادگاه صدام حسين را با سيم خاردار و وسائل ديگر آغاز كرده اند ، زيرا گمان مي كنند كه از آنجا به حملات عراقي ها به نيروهاي آمريكايي و عراقي هاي همدست آنان كمك مي شود. اين دهكده در ده كيلومتري جنوب تكريت قرار گرفته است.

اين ديوار سيمي برگرد زادگاه صدام حسين كشيده مي شود ـ بيشتر مقامات تراز اول عرا ق در چهار دهه گذشته از اين روستا برخاسته بودند

اين ديوار سيمي برگرد زادگاه صدام حسين كشيده مي شود ـ بيشتر مقامات تراز اول عرا ق در چهار دهه گذشته از اين روستا برخاسته بودند

برخي ديگر از رويدادهاي 2 نوامبر

  • 1783:   پايان انقلاب استقلال آمريكا اعلام شد وارتش انقلاب و سازمانهاي مربوط منحل شدند و قوه مقننه امريكا نظر به ايجاد يك ارتش با استخدام افراد داوطلب و نيز تاسيس دادگاههاي عادي داد.

  • 1964:   شبكه تلويزيوني « سي بي اس » آمريكا تيم و باشگاه ورزشي « يانكيز » نيويورك را خريداري كرد . اين نخستين بار بود كه يك موسسه رسانه اي داراي تيم ورزشي حرفه اي ( دادن مسابقه به خاطر كسب درآمد ) مي شد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    10 شوال هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     حضرت محمد(ص) و يارانشان شهرمكه را فتح كردند

    [10 شوال 8] - حضرت محمد(ص) و يارانشان شهرمكه را فتح كردند. رسول گرامي اسلام با انعقاد پيمان حُدَيبيّه با قريش پذيرفتند كه مدت 10سال ميان دوطرف جنگي نباشد. اما پس از نقض اين پيمان بدست قبيله بني بَكر متحد قريش و حمله آنان به قبيله بني خزاعه ازهم پيمانان حضرت محمد (ص) ايشان به طرف مكه حركت كردند. سپاه حضرت ختمي مرتبت درطول راه برتعداش افزوده مي‎شد و آن حضرت پس از ورود به مكه و طواف كعبه و شكستن بتهاي درون كعبه اهالي مكه را عضو كردند. حضرت محمد (ص) خطاب به اهل مكه فرمودند:” برويد كه آزاديد” و خود و يارانشان 19 روز بعد مكه را به قصد مدينه ترك كردند.

     

     «ابوعلي محمّدبن عبدالله بغدادي» معروف به اِبن مُقله اديب، خوشنويس و مبتكرخطوط مختلف درهنرخوشنويسي درگذشت

    [10 شوال 328] - «ابوعلي محمّدبن عبدالله بغدادي» معروف به اِبن مُقله اديب، خوشنويس و مبتكرخطوط مختلف درهنرخوشنويسي درگذشت. ابن مقله مدتها وزيرعباسيان بود اما همواره به هنر خوشنويسي مي‎پرداخت. ابن مقله درادبيات و فنون ادبي دانش فراوان داشت ازاين رو از16سالگي درمقام دبيربه دستگاه اِبْن جراح وارد شد و مدتي هم نزد ابن فراست به كار پرداخت. ابن مقله درهنرخوشنويسي و اختراع خط منسوب كه بعدها ديگر هنرمندان خطاط آن را تكميل كردند. ابن مقله دركتابت خط توقيع بي‎نظيربود و حروف را به شكلهاي هندسي و بسيارزيبا مي‎نوشت. شماري ازشرح حال نويسان او را نخستين مبتكررسمُ الخط بديع و شيوه جديد خط عربي دانسته‎اند. «رسالَةٌ في عِِلمِ الخط وَ القَلَم »ازآثارابن مقاله است.

     

     آيت الله حاج ميرزا حسين خليلي تهراني ازفقيهان بزرگ ايران وفات يافت.

    [10 شوال 1326] - آيت الله حاج ميرزا حسين خليلي تهراني ازفقيهان بزرگ ايران وفات يافت. آيت الله تهراني درپايان تحصيلات مقدماتي از محضر بزرگاني چون آيات عظام شيخ مرتضي انصاري و ملا محمد تقي گلپايگاني بهره برد و بعد ازسالها شاگردي و تحصيل مستمرخود ازعلماي بزرگ شد. آيت الله خليلي تهراني دركنارتدريس فقه، همگام با آيت الله مازندراني و آخوند خوانساري مبارزه گسترده‎اي براي براندازي حكومت استبدادي و برقراركردن مشروطه آغاز كرد. ازآثار بجاي مانده ازآيت الله خليلي تهراني«ذَريعَةُ الوِدادْ، و نِجاةُ العِبادْ» را مي‎‏توان نام برد.

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    ارزش دنيا
    شخصى به انسان زيبا و خوش سيمائى برخورد كرد، از كسى سئوال كرد، شغل او چيست ؟ به او گفته شد او ضارط (باد دهنده ) است و از اين طريق مال بدست مى آورد، او گفت : حقا كه دنيا را بايد با باد بدست آورد و هيچ كس دنيا را به آن چه كه حقش هست بدست نياورد جز اين شخص ، و در بى ارزشى دنيا همين بس .

    حسد از هر صفت و گناهى بدتر است
    روايت شده كه شيطان ، به درگاه فرعون آمد، و در را كوبيد، فرعون گفت : كوبنده درب كيست ؟ شيطان گفت : اگر خدا بودى ، مى فهميدى چه كسى درب را مى كوبد، فرعون گفت : اى ملعون داخل شو، شيطان گفت : ملعونى بر ملعونى وارد مى شود، پس داخل شد، فرعون به او گفت : چرا بر آدم سجده نكردى تا رانده درگاه خدا و مورد لعن خدا واقع نشوى ؟ در جواب گفت 6 چون مانند تو در صلب آدم بود، فرعون به او گفت : آيا بدتر از من و از خودت بر روى زمين سراغ دارى ؟شيطان در جواب گفت : انسان حسود از من و از تو بدتر است 7 چون حسد عمل نيك انسان را مى خورد، همچنانكه آتش هيزم را مى خورد و مى سوزاند.
     

     

     

     

     

     

     

    داروخانه مبين

    motlagh3d@yahoo.com

    امپرازول (OMEPRAZOLE)
    نام تجاری : Losec

    گروه دارویی : مهار کننده پمپ هیدروژن
    گروه درمانی : ضد ترشح اسید معده
    شکل دارویی : کپسول
    موارد مصرف : درمان زخم معده یا افزایش ترشح اسید ، ترش کردن ، زخم روده
    میزان مصرف :در زخم روده 1تا 2 قرص روزانه به مدت 4 هفته و در زخم معده تا 8 هفته
    موارد منع مصرف : حساسیت های شدید دارویی ، نارسایی کبد و نارسایی کلیه
    عوارض جانبی مهم : سردرد و سرگیجه ، بیقراری ، تاری دید.
    شرایط نگه داری : در محیط خشک و دمای معمولی نگه داری شود .
    توصیه ها :
    1- دارو قبل ا زصبحانه میل شود .
    2- این دارو قبل از غذا و می تواند به همراه آنتی اسید میل شود.
    3- ممکن است با درد عضلانی یا مفصلی همراه باشد.

    ****************

    دوستان عزیز آماده  پاسخگویی به سوالات داروئی
     شما هستیم
    motlagh3d@yahoo.com

     

     

     

     

     

     

     

    زبان خوراکیها

    دكتر غياث الدين جزايرى


    اسم من بادام است !

    ما دو برادريم كه يكى شيرين و ديگرى تلخ است .
    بو داده نوع شيرين من مقوى مغز و سلسله اعصاب است .
    بينايى را تقويت مى كنم و براى تنگ نفس مفيدم .
    تلخ من اگر با عسل خورده شود، براى كيسه صفرا و كبد مفيد است .
    با پوست منافع بسيار دارم كه از آن جمله از بين بردن زخمهاى چركى است .

    اسم من بادام است . همان ميوه اى كه چشم هاى زيبا را به آن تشبيه مى كنند عربى من ((لوز)) است .
    خرما و ترنجى وبهى و لوز بسى هست
    اين سبز درختان نه همه بيد و چنار است .
    زادگاه اوليه ى مرا عده اى آسياى صغير و عراق نوشته اند، ولى من خود را ايرانى الاصل مى دانم و در بسيارى از كشورهاى خارجى مرا به نام بادام فارسى مى خوانند. من انواع زياد از كوهى ، و بيابانى و بستانى . كوچك و بزرگ دارم و اين به دو گروه شيرين و تلخ قسمت مى شوند.
    ميوه شيرين من داراى 54 درصد روغن 24 درصد مواد سفيده اى و مقدارى عوامل مخصوص كه هنرش آميزش روغن با آب است مى باشد و همچنين داراى مقدارى قند - صمغ - آهك - فسفر - پتاسيم - گوگرد - كلر - سديم و آهن هستم و به علت وجود اين عناصر است كه كمى سنگين و دير هضم مى شوم . چون يك درصد فسفر دارم ، مقوى مغز و سلسله اعصاب مى باشم .
    بادام تلخ روغن كمترى دارد. (بيست تا 45 درصد) ولى عوامل تركيب كننده ى آن با آب زيادتر است . و بعلاوه داراى يك تركيب شيميايى است كه در مجاورت آب توليد مقدارى قند و مقدارى اسانس بادام تلخ و سمى به نام اسيد سيانيدريك مى نمايد. روغن نوع شيرين من مسهلى ملايم است و مقدار خوراك آن 15 تا 60 گرم و براى اطفال 4 تا 30 گرم به تناسب سن آنها است .
    ميوه من نگهبان جوهر دماغ - ضد عفونى كننده ى اعضاء باطنى و مقوى بينايى مى باشد - نرم كننده مزاج - سينه و گلو است .
    شيره ى ميوه من با شكر سرفه را آسان ، سينه و حنجره را نرم و باز مى كند و براى تنگ نفس و ذات الجنب و سينه پهلو مفيد است و از خونريزى ريوى جلوگيرى مى كند. اگر پوست سخت ميوه ى مرا كه سوخته و به سرحد خاكستر شدن نرسيده باشد گرد دندان نموده و به دندانهاى خود بماليد لثه دندان را محكم مى كند و دندان را سفيد مى نمايد.
    من به سبب لعابى كه دارم ، جهت زخم روده و مثانه و اسهال و پيچش شكم مفيد مى باشم . مخصوصا اگر اين پيچش به علت زيادى رطوبت معده باشد - من زياد كننده ى شهوت بوده و فشار آن را كم مى كنم - خوردن من از سوزش ادرار مى كاهد. ميوه ى من بدن را چاق مى كند و چنانچه مرا با نبات يا مواد قندى ديگر بخوريد نيروى غذايى بيشترى به شما خواهم داد.
    اگر مرا بكوبيد ثقيل مى شوم و دير از معده مى گذرم . بو داده ى من مقوى معده بوده ، رطوبت آن را بيشتر جمع مى نمايد.
    مرباى من در چاق كردن اشخاص ضعيف البنيه اثرى معجزه آسا دارد.
    مرباى ميوه من با عسل جهت درد جگر و سرفه مفيد بوده ، و بادشكن مى باشد.
    چغاله ى من با پوست ، دندان و لثه را محكم مى كند و حرارت دهان را تسكين مى دهد. يكى از خواص عجيب شكوفه ى درخت من است كه شهوت مردان را زياد و شهوت زنان را كم مى كند و اين به علت داشتن هورمون مردانه است . زياده روى در خوردن من ، براى معده خوب نيست ، مخصوصا براى اشخاص سالخورده و سرد مزاج و معده هاى مرطوب زيان آور است .
    مغز كهنه و فاسد شده ى من باعث زياد شدن غم و غصه شده ، اشتها را سد مى نمايد و اگر ايجاد قى ننمايد، توليد غش خواهد نمود و درمان آن قى كردن و خوردن ميوه هاى ترش است .
    روغن بادام شيرين
    روغن نوع شيرين من دماغ را تازه مى نمايد، و براى كسانى كه مبتلا به سرسام و سينه پهلو باشند نافع است .
    براى رفع بى خوابى مفيد بوده ، و خواب آور است ، خوردن آن با كمى كتيرا و شكر جهت سرفه ى خشك و باز شدن صدا و قصب الريه و نرم كردن روده ها سودمند است . از روغن من جهت ضرر مسهل ها، مخصوصا مسهل هاى شيميايى استفاده نماييد.
    خوردن روغن ميوه شيرين من جهت پيچش شكم و دل درد و نرم كردن روده ها مفيد بوده ، معالج قولنج و سختى ادرار است . روغن شيرين من در اخراج سنگ هاى كليه و مثانه كمك مى كند. مخصوصا اگر آن را با كمى حجرة اليهود مخلوط نماييد.
    حجرة اليهود يا زيتون بنى اسرائيل سنگى است كه در اسرائيل پيدا مى شود، از دانه هاى ريز تشكيل شده ، و براى چاپ سنگى مصرف داشت . خوردن مقدارى از آن با روغن بادام شيرين يا تلخ براى ريزش سنگ مفيد است و ماليدن مخلوط آن با روغن بادام بر مژه و ابرو سبب روييدن و پر پشت شدن موى آنها مى شود.
    بادام تلخ
    ميوه ى نوع تلخ من محلل و ضد عفونى كننده و پاك كننده ى اخلاط است . ضماد آن با سركه جهت سر درد و سرمه ى آن به چشم ، جهت تقويت بينايى به كار مى رود.
    جهت تنگ نفس و سرفه و ورم سينه مفيد مى باشد، مخصوصا اگر همراه با نشاسته خورده شود و اگر كمى از آن را با نعناع بخوريد، درد كليه را تسكين مى دهد و خوردن آن همراه با عسل جهت باز شدن كيسه ى صفرا و كبد و سپرز و امراض آنها نافع است .
    ماليدن كوبيده ميوه تلخ من به سر، شوره و شپش و رشك را از بين مى برد.
    استعمال يك دانه ى آن عادت ماهانه آور است . ضماد آن با سركه و جهت زخم هاى كهنه و زخم هاى چركى پوست و زخم هاى عصبى و جرب و خارش و تركيدن پوست مفيد است .
    ماليدن آن به صورت ، برطرف كننده ى كك و مك و آثار پوست مى باشد ضماد آن بر محل گزيدن سگ هار قبل از رسيدن پزشك نافع است . ميوه ى تلخ من جهت روده مضر است و زياده روى در خوردن آن توليد مسموميت مى نمايد كه ممكن است مرگ همراه داشته باشد.
    برگ و ريشه ى درخت بادام
    ضماد ريشه درخت من چه تلخ و چه شيرين ، با روغن جهت دردسر و خوردن جوشانده آن جهت پاك كردن طحال و كليه و رفع قولنج و اخراج كرم معده و ضماد خاكستر آن جهت سوختگى آتش مفيد است .
    روغن بادام تلخ
    روغن انواع تلخ من ضد عفونى كننده است . اخلاط لزج و چسبنده و ليزابه را از معده و روده پاك مى كند. و با داروهاى مناسب جهت تنگ نفس و ورم طحال و درد كمر و سختى ادرار و رفع قولنج و اختناق رحم و فروبردن اورام و اخراج سنگ و جنين تجويز شده است . چكاندن آن در گوش جهت تسكين درد آن مفيد است و گوشى كه صدا مى كند دارويى بهتر از اين ندارد. مقدار خوراك آن بيست گرم است .
    خاتمه : صمغ درخت من همانند صمغ عربى است ، در آب حل شده چسب درست مى كند، و سينه را نرم مى كند، بادامچه و بادامك انواع كوهى ما بوده و خواصى مانند ما دارند.
    بادام نمك پرورده و بادامچه جهت كسانى كه گرسنگى كاذب دارند مفيد مى باشند. با من انواع شيرينى - سوهان عسلى - قطاب و غيره درست مى كنند.
     

     

     

     

     

     

     

    تاريخ اجتماعى ايران
    از آغاز تا مشروطيت

    دكتر عزت الله نوذرى


    قسمت چهل و هفتم
    دولت غزنويان (4)

    نظام مالى غزنويان
    نظر به اين كه گردش چرخ امپراتورى غزنوى ، كه هزينه سنگين مى طلبيد اداره مركز دولت و تامين هزينه هاى مالى اردوكشى هاى نظامى كه مستلزم حفظ حركت توسعه طلبى بود به جريان وسيع ماليات گيرى و انباشتن خزانه نياز داشت ، ذيلا به بررسى اين جنبه برجسته از حكومت غزنوى ، خواهيم پرداخت .
    سير تكامل ارتش ها از يك زمينه فئودالى يا قبيله اى ، به ارتش هاى مزدبگير و حرفه اى ، اصولا سبب افزايش هزينه دولت ها گرديده بود. با افزايش ‍ هزينه دولت ، ماليات هاى تازه وضع مى گرديد؛ و گردآورى اين ماليات ها نيز به حكومتى توانمندتر نياز داشت و نتيجه ى آن ، رشد قدرت پادشاه در برابر رعايا بود. اين افزايش قدرت پادشاه را مى توان در ميان سلاطين غزنوى مشاهده كرد زيرا آنان در دست يافتن به منابع مالى بخت خوشى داشتند.
    1 - نخستين منبع عبارت بود از: ولايات پر نعمت تحت حكومت آنان و ديگر، غنايمى بود كه از سفرهاى جنگى به هند به دست مى آوردند. حاصل ، آن بود كه سلاطين غزنوى مستمرى هاى لشكريان را نقدا مى پرداختند و بر خلاف آل بويه و سلجوقيان ، ناچار نبودند كه به فئوداليسم نظامى و اعطاى اقطاعات رو آوردند.
    2 - دوم آن كه احتياجات مالى فورى براى سفرهاى جنگى سلطان زياد بود، تجهيز يك ارتش براى سفرهاى جنگى به تامين هزينه هاى تشكيلات مقدماتى ، خدمات فرعى ، ترتيب آذوقه ى سپاه ، حمل و نقل و تجهيزات ويژه و غيره نياز داشت . (217)
    3 - سوم آن كه ، زندگى پر تجمل دربار غزنوى و روبناى سنگين ديوانسالارى موجود كه به آن اندازه انعطاف نداشت تا زياده روى هاى سابق را ترك گويد و امپراتورى را از آن همه تبذير و اسراف باز دارد، بنابراين تدريجا زمينه ى خود را از دست داد. سلاطين غزنوى ، در تنعم زندگى مى كردند، و عادت به اسراف داشتند.
    تعداد نفرات اعضاى ديوانسالارى پيچيده تر شده بود. در آغاز پادشاهى مسعود، مشاهرت (218) دبيران ديوان رسالت به 000،70 درهم سر مى زد و دبيران ديگرى نيز بودند كه تازه استخدام شده بودند و چون ايام كارآموزى را مى گذراندند هنوز اجرتى دريافت نمى كردند.
    درآمد غزنويان را مى توان به طور كلى به پنج قسمت تقسيم كرد:
    1 - املاك خالصه و دارايى خصوصى سلاطين .
    2 - ضبط دارايى بى وارث به نفع سلطان و مصادره ها.
    3 - خراج و هدايايى كه ملوك تابعه و واليان و غيره به خزانه دولت غزنوى مى پرداختند.
    4 - غنائم جنگى .
    5 - ماليات مرسوم ، يعنى خراج و ماليات هاى اضافى .
    چهار منبع درآمد نخست از طريق دستگاه ادارى دولت غزنوى نظير؛ ديوان ها، بى درنگ به دربار سلاطين مى رسيد. پنجمين منبع درآمد، نشان دهنده ى تماس مستقيم عاملان سلطان است با توده ها در ولايات مختلف .

    ادامه دارد ....

     

     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    شیطان پرستی چيست - 2
    شيطان پرستي جديد

    قسمت دوم

    ... ادامه از شماره قبلی روزانه (شماره 568)

    دفعه قبل تا آنجا اشاره شد كه شیطان پرستی جدید آیینی است برگرفته از تفكرات و ایده های مختلف و از اصول اصلی میتوان به ضدیت شدید دینی مسخره كردن اعتقادات ادیان و اهمیت بسیار زیاد به مسائل جنسی اشاره كرد.
    شیطان پرستان دارای یك سری اعتقادات هستند كه در كتاب انجیل شیطانی آمده است و همچنین دارای كلیسای شیطان نیز میباشند كه در 30 آوریل 1966 توسط آنتون لاوی تاسیس شد و در پس از مرگش اداره آن به همسرش بلانش بارتون رسید و در حال حاضر نیز توسط یكی از اعضای قدیمی آن یعنی پیتر گیلمور اداره میشود . این كلیسا تنها مكانی‌ است كه بر اساس قوانینش با استفاده از كمكهای مالی دولتها برقرار نیست و اعضای آن براي ورود به آن باید پول بپردازند در ضمن كودكان نیز تا زمانی كه توانایی درك فلسه آنها را پیدا نكرده اند اجازه ورود به آنجا را ندارند .در ضمن ورود افراد غیرشیطان پرست به آنجا بدون ایراد میباشند.
    انجیل شیطانی شامل 4 بخش است : "كتاب شیطان" ،"كتاب لوسیفر"،"كتاب بلیل Book of Belial " و" كتاب لویتان Book of Leviathan" که هر کدام شامل مطالب خاص خود ميباشند فصل اول اين کتاب احکام 9 گانه شيطان پرستي است . خوب است نگاهي به اين 9 حکم بيندازيم :

    1. شیطان به جای ریاضت نماینده افراط است.
    2. شیطان به جای اینكه نمایاننده توهم های معنوی باشد نماینده زندگی مادی است.
    ( همه مسائل و تجارب غيرمادي و معنوي از ديد آنها توهم و دروغ و تظاهر خوانده ميشود.)
    3. شیطان نشان دهنده عقل پاك است به جای خودفریبی متظاهرانه.
    4. شیطان نشانه عشق به افرادی است كه لیاقتش را دارند نه هدر دادن آن براي افراد نمك نشناس .
    ( درست برعکس مسيحيت و ساير اديان که عشق به انسانها را به انسانها آموزش ميدهد)
    5. شیطان به ما انتقام جویی را به جای برگرداندن طرف دیگر صورت نشان میدهد.
    ( درست برخلاف کلام حضرت عيسي(ع) ؛ در اسلام نيز در برابر ظلم سکوت نميکند اما پاسخ يک سيلي را فقط يک سيلي ميداند و بس!)
    6. شيطان به ما مسئوليت در برابر مسئول را به جاي مسئوليت در برابر موجودات ترسناک خيالي را مي آموزد.( يعني اعتقاد به معاد و بهشت و جهنم را تنها عامل انسانيت افراد با ايمان ميداند و همچنين خود را فقط دربرابر کسي مسئول ميداند که در برابرش مسئوليت دارد نه ساير افرادي که ممکن است درگير عملي شوند که او انجام ميدهد.)
    7. شيطان ميگويد که انسان حيوان ديگري است، گاه برتر و اکثر مواقع به دليل " روح خدايي و پيشرفت ذهني اش که از او بدطينت ترين حيوان را ساخته است " پست تر است. (دقت کنيد که روح خدايي که به اعتقاد اديان منشاء و دليل بزرگي و خوبي انسانهاست در اين نظريه دليل بدطينت ترين موجود بودن اوست.)
    8. شيطان آنچه را که گناه مينامند را عواملي برای ارضاي نيازهاي فيزيکي ، حسي و ذهني ميداند.
    ( يعني گناهان را برای ارضاء نيازهاي انساني لازم ميداند)
    9. شيطان بهترين دوست کليساست زيرا آن را سالها مشغول کرده.

    و در آخر هم بد نيست برخي قسمتهاي اين کتاب را بخوانيم :
    " به نام خدای بزرگ ما ؛ شيطان ؛ به شما فرمان ميدهم که از دنيای سياه بيرون آييد . به نام چهار شهريار سياه جهنم ؛ پيش آييد . شيطان ؛ جام باده لذت را بردار . اين جام پر از اکسير زندگی است ؛ و آنرا با نيروی جادوی سياه انباشته کن . اين نيرو در سراسر عالم کائنات وجود دارد و حامی آن است . آمين "
    "ای دوست و همدم شب ؛ تو از صدای سگ ها و ريختن خون شاد ميشوی ؛ تو در ميان سايه های قبور ميگردی ؛ تو تشنه خون هستی و بشر را تهديد ميکنی گور گومورو ؛ ماه هزار چهره ؛ به قربانيان ما با نظر مساعد بنگر . دروازه های جهنم را بگشا و بيرون بيا ... "

     

     

     

     

     

     

     

    نقد، مرور و انتخاب

    نکاتی درباره آرام پز

    هنگامی که یک عصر پاییزی به خانه برمیگردید و با باز کردن در، بوی خوش خوراکی گرم و آماده را که در آرام پز منتظر شماست، استشمام میکنید، نیمی از خستگی شما برطرف میشود. ناگفته نماند که یک آرام پز تنها در فصول سرد به کار نمی آید، در تابستان با استفاده از این وسیله میتوان ایجاد حرارت ناشی از اجاق خوراک پزی را بسیار کاهش داد.
    یک آرام پز در هر زمان از سال میتواند زندگی را با آسایش بیشتری همراه کند زیرا هنگامی که از قبل برای غذا برنامه ریزی میکنید، در زمان اوج رسیدگی به امور خانه، زمان بیشتری خواهید داشت.
    هنگامی که یک مهمانی مشترک برگزار میکنید یا قرار است از صبح به پیک نیک بروید هم آرام پز به کمک شما خواهد آمد. کافی است مواد لازم را هنگام غروب در آرام پز قرار دهید تا در طول شب آماده شود.

    آیا آرام پز وسیله مطمئنی است؟
    بله،آرام پز که جزو وسایل دم دست پخت و پز است، مواد غذایی را به آهستگی و در حرارت کم - معمولا بین 170 و 280 درجه فارنهایت معادل 76 تا 137 درجه سانتیگراد - میپزد. حرارت کم موجب میشود که قطعات گوشت حتا اگر گوشت بسیار عالی هم نباشد، نرم و خوش خوراک شده و آب کمتری از دست بدهند.
    مجموعه عواملی چون حرارتی که مستقیما در ظرف تولید میشود، زمان طولانی پخت و بخار محبوس شده در ظرف در بسته، باکتریها را از بین برده و آرام پز را به وسیله ای ایمن برای تهیه غذا تبدیل میکنند.

    پخت و پز آهسته و مطمئن
    برای اطمینان از سلامت غذا، درجه آرام پز باید در حدی باشد که بتواند غذا را به آرامی و بدون نیاز به رسیدگی تهیه کند و از طرفی باید انقدر سریع باشد تا موجب فاسد شدن غذا نشود. برای اطمینان از اینکه درجه حرارت برای غذایی که تهیه میکنید از هر جهت سالم و مطمئن است، قبل از پخت هر غذایی، آرام پز را با روش زیر امتحان کنید :
    1. آرام پز را با حدود 2 لیتر آب نیم گرم پر کنید.
    2. به مدت 8 ساعت آنرا روی درجه پایین قرار دهید.
    3. با استفاده یک دماسنج مناسب دمای آب را اندازه بگیرید. این کار را باید سریع انجام دهید چون به محض برداشتن درب ظرف، دما به سرعت کاهش می یابد.
    4. دمای آب باید 185 درجه فارنهایت یا 85 درجه سانتیگراد باشد. اگر دما از این حد بیشتر باشد، به این معنا است که اگر غذایی را به مدت 8 ساعت و بدون بهم زدن در آن بپزیم، غذا بیش از حد پخته یا آب خود را از دست میدهد. اگر حرارت آب کمتر از 185 باشد، به این معنا است که آرام پز شما به دمای مناسب نمیرسد و امکان فاسد شدن غذا در آن وجود دارد.

    چند راهنمایی مفید

    • همواره از گوشت تازه یا آب شده استفاده کنید و گوشتی را که هنوز یخ زده است به کار نبرید.
    • به جای اینکه گوشت را به اندازه های درشت خرد کنید، آن را در قطعات کوچک خورشتی یا ریز خرد یا ورقه کنید. در مورد مرغ هم هرگز مرغ را درسته در ظرف قرار ندهید، بلکه آنرا به قطعات کوچکتر تقسیم کنید.
    • در صورت امکان، گوشت را در ساعت اول با درجه بالا طبخ کنید و سپس برای باقی مدت، درجه حرارت را کم کنید. به این ترتیب، آرام پز سریغ داغ شدن و به تدریج حرارت آن به اندازه مناسب پایین می آید.
    • بهتر است غذاهایی که در آرام پز تهیه میکنید شامل مایعات و به قولی آب دار باشند. غذاهایی چون سوپ، خوراک لوبیا، تاس کباب یا سوس ماکارونی امنتخابهای مناسبی هستند.
    • درب ظرف را بسته نگه دارید. باز کردن درب ظرف برای اینکه "نگاهی به آن بیاندازید" زمان با ارزش را به هدر داده و غذا برای رسیدن درجه حرارت به اندازه قبل، حدود 20 تا 30 دقیقه زمان میخواهد و این تاخیر با هر بار برداشتن درب ظرف تکرار خواهد شد!

    مقدار مواد غذایی
    ظرف آرام پز را هرگز کمتر از نصف آن و بیشتر از دو سوم گنجایش پر نکنید. در آرام پز، سبزیجات کندتر از گوشت و مرغ میپزند بنابراین اول سبزیجات را در ته و دور ظرف قرار داده و سپس گوشت را اضافه کرده و مواد را با مایعی نظیر آب، آب گوشت یا مرغ یا سوس بپوشانید. درب ظرف را محکم کنید و تنها در زمانی که باید غذا را بهم بزنید یا از پخته شدن آن مطمئن شوید، درب را بر دارید.

    قطع برق
    اگر در زمان غیبت شما و در حین تهیه غذا با آرام پز، برق قطع شده باشد، حتا اگر غذا به نظر سالم باشد آنرا دور بریزید.
    اگر در منزل هستید، پس از قطع برق، بلافاصله مواد غذایی را به داخل قابلمه منتقل کرده و باقی مراحل تهیه را روی اجاق گاز یا فر به پایان برسانید.
    اگر در خانه بودید و هنگام قطع برق از پخته بودن غذا اطمینان داشتید، میتوانید مطمئن باشید که غذا تا 2 ساعت در داخل آرام پز خاموش سالم باقی میماند.

    غذای باقیمانده
    غذای باقیمانده را دو ساعت پس از پخته شدن در ظروف کم عمق درب دار قرار داده و در یخچال بگذارید. گرم کردن مجدد غذا در آرام پز به هیچ وجه توصیه نمیشود. البته شما میتوانید غذا را روی اجاق یا در ماکروفر داغ کنید و سپس در آرام پزی که از قبل گرم شده باشد ریخته و تا زمان سرو گرم نگه دارید.

    انتخاب و خرید
    هنگامی که برای خرید آرام پز اقدام میکنید، به دنبال ظرفی باشید که در درجه اول گنجایشی متناسب با نیاز شما داشته باشد. اگر تنها زندگی میکنید یا خانواده ای دو یا سه نفری هستید، اندازه کوچک و متوسط برای شما کفایت میکند و در صورتی که تعداد افراد خانواده زیاد است، مدل بزرگتری را انتخاب کنید.
    حتما از مدلی انتخاب کنید که ظرف سرامیک جداگانه داشته باشد. این آرام پزها نه تنها راحت تمیز میشوند، بلکه شما میتوانید مواد غذایی را در هر وقت روز که میتوانستید آماده کرده و ظرف را در یخچال بگذارید و در زمان مناسب آنرا روی پایه قرار داده و روشن کنید.   
     
     

     

     

     

     

     

     

     

    اس.ام.اس روزانه
    RooZaaNe SMS

    roozane_sms@yahoo.com
    روزهاي فرد هفته منتظر ما باشيد

    سلام
    قسمت سوم sms رو خدمت شما تقديم مي كنم

    28 – يه روز عشق رو دزديدمو براي اينكه جاي مطمئني داشته باشه توي قلبم پنهونش كردم . غافل از اينكه يه روز براي پس گرفتنش قلبمو مي شكوني (3881-0912)

    29- انسان موفق كسي است كه از آجرهايي كه به سويش پرتاب مي شود خانه اي محكم بسازد ( 9188-0912)

    30-زندگي مثل يك ديكته اس .هي غلط مي نويسي و هي پاك مي كنيش . دوباره غلط مي نويسي و باز پاك مي كني . غافل از اينكه اجل داد مي زنه برگه بالا ( 9188-0912)

    31- از خدا براتون : روزه ي مريم . قصر آسيه . تقوي حسين .قلب خديجه .معرفت علي و رضايت خداي محمد رو آرزو مي كنم . ( 2355-0912)

    32- فاصله ها : از نفرت تا علاقه يك محبت . از دشمني تا دوستي يك لبخند . از جدايي تا پيوند يك قدم . از دوري تا صميميت يك sms (1451-0913)

    32- من آن گلبرگ مغرورم كه مي ميرم زبي آبي . ولي با منت و خواري پي شبنم نمي گردم . (9176-0912)

    33-هميشه به خاطر داشته باش كه تاريك ترين ساعت شب نزديكترين زمان به طلوع خورشيد است (9176-0912)

    34-هرگز اميد را از كسي سلب نكن . شايد اين تنها چيزي باشد كه دارد ( 9176-0912)

    35-من چه بي تاب تو را مثل نفس مي خواهم .و تو مشتاق تر از من به رسيدن هر روز (9176-0912)

    36-عاشق كسي باش كه لايق عشق باشه نه كسي كه تشنه ي عشق باشد . چون تشنه روزي سيراب مي شود ( 7281-0912 رضوانه)

    37-دوستي انتخاب كن كه دلش اونقدر بزرگ باشه كه براي جا شدن تو دلش مجبور نباشه خودت رو كوچيك كنه (9176-0912)

    38- اگه خورشيد محو چشاي تو نيست ناراحت نشو چون از پشت كوه اومده (1175-0912)

    39- خبر آمد خبري در راه است . سرخوش آن دل كه از آن آگاه است . شايد اين جمعه بيايد شايد .پرده از رخ بگشايد شايد . ( 1175-0912)

    40- اندازه تموم موهاي سرم دوستت دارم . قربانت حسن كچل ( 6768-97150+)


    خب دوستان اين قسمت هم تموم شد . اما چند تا نكته .. مسيج شماره ي چهل رو دقت كنيد . اين دوستمون از امارات برامون مسيج زدن كه بنده كمال تشكر رو دارم . همچنان منتظر مسيج هاي قشنگتون از داخل و خارج كشور هستم
    نكته ي دوم اينكه اگه دوست داشتين اسم كوچيكتون هم بنويسيد كه خب اين ماجرا داره ..
    شماره ي براي ارسال مسيج . ( 09125698059 )
    با احترام . اميد ( c u )
     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان