579

 
 

به نام حضرت دوست، که هر چه بر سر ما مي رود عنايت اوست

مجله الکترونيکي روزانه :: شماره 579 :: یکشنبه 21 آبان 1385

Mobin_s2004@yahoo.com

هوشيار باشيد؛ خيلي زياد!

سلام عرض شد!
گوشي‌هاي دوربيندار اين روزها مد شده‌اند، اما  شهروندان نمي‌دانند كه اين گوشي‌ها براي استفاده شخصي هستند نه اينكه با آنها به حريم شخصي مردم دستبرد بزنيم.
 اخيرا با استفاده از قابليت‌هاي موبايل، فيلم‌هاي خصوصي بسياري در بازار منتشر شده‌اند. در اين رابطه توجه شما دوستان عزيز را به گفتگويي با «محمد تورنگ» رئيس مركز اطلاع رساني ناجا جلب مي کنم:
  •  اخيرا پخش فيلم‌هاي شخصي و خانوادگي در ميان مردم رواج يافته است.شهروندان چه كاري بايد انجام دهند؟

 آنچه اين روزها مطرح است، فيلمها و اطلاعاتي است كه توسط موبايل گرفته شدهاند، متأسفانه سوءاستفادهها در اين زمينه در حال رواج است. گذشته از اقدام پليس ، هوشياري شهروندان نيز در اين زمينه بسيار مؤثر خواهد بود. رعايت نكات ايمني و حفظ اسرار و اطلاعات شخصي، وظيفه خود شخص است. تنها با هوشياري است كه مي‌توان از حوادث تلخ جلوگيري كرد.

  • اقدامات شما در اين زمينه چه بوده است؟

اكثر مشكلات فوق به خاطر مراجعه شهروندان به مراكز غيرمجاز تعميرات موبايل است كه به واسطه آن، عدهاي از افراد سودجو از اطلاعات كاملا شخصي موجود در گوشي‌ها سوءاستفاده مي‌كنند. شهروندان بايد به مراكز مجاز مراجعه كنند و حتما قبل از اقدام به تعمير، اطلاعات شخصي را از روي موبايل بردارند.

اقدامات صورت گرفته هم بازرسي‌هاي نامحسوس و محسوسي است كه از مراكز مرتبط با موبايل، كامپيوتر و صوتي و تصويري صورت مي‌گيرد. در اين زمينه اخيرا تمامي مراكز موبايل و كامپيوتر خيابان وليعصر و جمهوري سركشي و مورد بازرسي قرار گرفته‌اند و با متخلفان، برخورد قانوني هم صورت گرفته است.باز هم تأكيد مي‌كنم كه شهروندان، هوشيار باشند و در هر مجلس و محفلي حاضر نشوند. 

  • علت عمده پخش اين فيلمها در سطح شهر چيست؟

عمدهترين مسأله، عدم هوشياري مردم است. گاهي هم مشكلات و دعواهاي شخصي و خانوادگي باعث چنين مسائلي ميشود.گاهي هم هدف از پخش اينگونه فيلمها اخاذي و تحت فشار قرار دادن است. 

  • قوانين در اين زمينه واضح و مبرهن هستند؟

اين بخش، مرتبط با وظايف قانونگذار است. البته در اين زمينه مجازاتها كاملا واضح است و براي اقدامات اينچنيني، حبس و محروميت از حرفه در نظر گرفته ميشود.

  • چگونه مراكز مجاز را شناسايي كنيم؟

تمامي مشاغل موظفاند از اداره كل اماكن عمومي ناجا و اتحاديه مربوطه مجوز فعاليت داشته باشند و حتما بايد اصل  مجوز را در معرض ديد مشتريان قرار دهند. شهروندان بايد هنگام ارائه موبايل جهت تعمير، حتما رسيد معتبر دريافت كنند.  

  • پخش فيلمهاي مجالس عروسي و مهمانيها توسط فيلمبرداران چطور؟

خوشبختانه پخش فيلمهاي اينچنيني پس از بازرسيها و برخوردهاي قانوني و قاطعي كه با متخلفين صورت گرفت، كاهش يافته است.

  • در اين زمينه چه توصيهاي به شهروندان ميكنيد؟

باز هم تأكيد مي‌كنيم با هوشياري و حفظ امنيت ميتوانند از بروز چنين مشكلاتي جلوگيري كنند.در صورت دعوت به مهماني، شناخت مهمان و ميزبان از يكديگر و صلاحيت طرفين را بررسي و مدنظر قرار دهند. بايد بدانند توسط چه كساني و به چه نوع مهمان‌هاي دعوت مي‌شوند. در يكي از حوادث مرتبط با اين مهمانيها، خانمي كه در خيابان توسط آقايي به مهماني دعوت شده بود، پس از پخش فيلم اين پارتي، اقدام به خودكشي كرد.

  • حرف آخر؟

در زمينه استفاده از تكنولوژيهاي جديد هنوز آماده نيستيم و فرهنگ استفاده از آنها را نداريم. رسانهها و مراكز فرهنگي، اقدامات لازم را در اين زمينه انجام دهند.از صنوف مرتبط نيز كه قوانين را رعايت ميكنند و به حقوق شهروندان احترام ميگذارند، تشكر ميكنم. 


 

آرشيو روزانه

براي مشاهده شماره ديروز «روزانه» (578) اينجا را کليک کنيد

 

عناوين برخي از  مطالب شماره امروز مجله الکترونيکي «روزانه»

  • خلبان‌ها چه منظره هایی می‌بینند
  • معرفي فيلم: زمان که متوقف شود
  • دانلود فيلم: The Visitation (2006)
  • دانلود آلبوم: وسوسه
  • تک نوازی سه تار
  • 4 ScreenSaver رايگان اسلامي
  • Splinter Cell - Double Agent
  • دانلود آهنگ های مختلف به شکل رایگان از گوگل
  • خدا دستمو بگیر! دارم لیز میخورم...
  • مواظب دستان اختاپوس باشيد!
  • آماده سازی اتومبیل برای زمستان
  • اسم من «تره» است !
  • در نکوهش خروس!
  • 20 راه تضميني براي فروپاشي رابطه
  • آقاي گزارش‌هاي با شخصيت!
  • و ....
 

 


 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


اون آقایی که در تصویر بالا می بینید «ژاک ژیراک» رئیس جمهور فرانسه است، اون خانوم هم «آنجل مرکل» صدر اعظم آلمان هست ... بقیه اش دیگه توضیح نداره!

 



 

 


Mobin_s2004@yahoo.com

صفحه ای از بی.بی.سی در سال 1981 که خبر از ظهور ایدز می داد
خلبان‌ها چه منظره هایی می‌بینند
این فایل را باید با نرم‌افزار پاور پوینت ببینید
آموزش دفاع شخصی در برابر چاقو ، دو روش آخر واقعا مبتکرانه هستند!
فایل ویدئویی (WMA) با حجم 2.6 مگابابیت

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

دست گل جديد آقازاده ها!

سرنوشت فرزند يكي از مديران ارشد دولتي تبريز و چند تن از دوستان وي كه به اتهامات اخلاقي دستگير شده بودند، در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار «بازتاب» از تبريز، فرزند آقاي «الف»، از مديران ارشد آذربايجان شرقي با همكاري چند تن از دوستان خود، كه يكي از آنان از نيروهاي قراردادي شهرداري و ديگري، فرزند يكي از افراد سرشناس تبريز است، هنگام گشت‌زني با يك خودرو دولتي، دختر و پسر جواني را به بهانه امر به معروف و نهي از منكر، متوقف مي‌كنند.
آنان پس از ضرب و شتم پسر جوان، دختر را سوار اتومبيل كرده و به مكان خلوتي منتقل مي‌كنند....
پس از اين واقعه و گزارش مردم به نيروي انتظامي منطقه و تعقيب و گريز پليس براي دستگيري اين افراد، يكي از متهمان كه كلت كمري به همراه داشت، با اين‌ ادعا كه ضابط قضائي است، به سوي نيروهاي پليس شليك كرده و متواري مي‌شود. اما پس از تلاش فراوان پليس، يك نفر دستگير و دو نفر ديگر فرار مي‌كنند.
به نوشته هفته‌نامه «ساقي»، آقازاده دستگير شده، پيش از دستگيري و در زماني كه پدرش در يكي از كارخانه‌هاي وابسته به نهادهاي دولتي بوده نيز سوءاستفاده‌هاي كلاني داشته است.
شهردار تبريز نيز با تأييد اين خبر و استفاده متهمان از خودروي دولتي، از پيگيري حراست اين اداره براي دستيابي به كارمند قراردادي يادشده خبر داد.
گفتني است، آقازاده فوق و آقاي «ه»، كه فرزند يكي از متنفذان تبريز است، چند روز پس از دستگيري با قيد ضمانت آزاد شده و آقاي «خ»، كارمند سابق شهرداري منطقه 7 كه خود را از اعضاي ستاد اجرايي امر به معروف و نهي از منكر تبريز معرفي كرده، متواري است.

 



 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

 
معرفي فيلم

زمان که متوقف شود
Le Temps qui reste

 نويسنده و کارگردان: فرانسوا اُزون. موسيقي: انتخابي. مدير فيلمبرداري: ژان لاپواريه. تدوين: مونيکا کولمن. طراح صحنه: کاتيا وايزکاپ. بازيگران: ملويل پوپو[رومن]، ژان مورو[لورا]، والريا بروني تدشي[جني]، دانيل دووال[پدر]، ماري ريوير[مادر]، کريستين سنگوالد[ساشا]، لوئيز آن هيپيو]سوفي]. ٨٥ و ٨١ دقيقه. محصول ٢٠٠٥ فرانسه. نامزد خوشه طلايي و برنده بهترين بازيگر مرد/ملويل پوپو و خوشه طلا براي فرانسوا اُزون از جشنواره والادوليد.
رومن- عکاس موفق مد- يک روز به شکلي ناگهاني هنگام کار دچار ضعف مي شود. دکترش به او اطلاع مي دهد که دچار سرطان شده و مدت زيادي از زندگي اش باقي نمانده است. رومن با دريافت اين خبر، شروع به بد رفتاري با تمام اطرافيان خود مي کند. مدتي بعد، رومن که کاملاً تنها شده و با مرگ در حال دست و پنجه نرم کردن است، تصميم مي گرد تا معنايي براي روزهاي آخر زندگي اش فراهم کند.

چرا بايد ديد؟
فرانسوا اُزون متولد ١٩٦٧ پاريس، از فيلمسازان مولف سينماي فرانسه است و مي توان او را به عنوان وارث بر حق کساني چون بونوئل، فليني و ... شمرد. اُزون که در ١٩٩٣ از مدرسه سينماي فميس[ايدک سابق] فارغ التحصيل شده از ١٩٨٨ با ساختن فيلم کوتاه عکس هاي خانوادگي شروع به کارگرداني کرد. زمان که متوقف شود دومين بخش از سه گانه اُزون درباره معناي زندگي و مرگ است که با فيلم زير شن ها[٢٠٠٠] آغاز شد و بايد منتظر سومين قسمت آن باشيم تا به شمايي کلي از اين تريلوژي دست پيدا کنيم. خوشبختانه هر دو فيلمي که تاکنون ساخته شده اند، به عنوان آثاري مستقل نيز قابل ديدن و بررسي هستند. طبق روال معمول فيلم هاي اُزون شخصيت اصلي اين فيلم يک همجنس گراست و براي کساني که مي پندارند با چنين کاراکتري نمي شود فيلمي محرک احساسات ساخت بايد بگويم مراقب باشيد که در سيل اشک هاي خود و ديگر بينندگان غرق نشويد!

دانلود فيلم

The Visitation (2006) (DVDRip)

لینک دانلود فیلم:
http://rapidshare.com/files/2439576/Prishestvie.DVDRip.part1.rar.html
http://rapidshare.com/files/2439606/Prishestvie.DVDRip.part2.rar.html
http://rapidshare.com/files/2439647/Prishestvie.DVDRip.part3.rar.html
http://rapidshare.com/files/2439685/Prishestvie.DVDRip.part4.rar.html
http://rapidshare.com/files/2439730/Prishestvie.DVDRip.part5.rar.html
http://rapidshare.com/files/2439766/Prishestvie.DVDRip.part6.rar.html
http://rapidshare.com/files/2439793/Prishestvie.DVDRip.part7.rar.html
http://rapidshare.com/files/2439808/Prishestvie.DVDRip.part8.rar.html
 

  لينکهای دانلود غير مستقيم مي باشد.

راهنمای دانلود: بعد از اینکه روی لینک فایل مربوطه کلیک کردید، صفحه ای باز می شود که وارد سایت Rapidshare می شوید. در صفحه باز شده جدولی را مشاهده می کنید که در انتهای آن دو کلید وجود دارد: Free و Premium
باید روی Free کلیک کنید تا صفحه مربوط به دانلود باز شود. در وسط صفحه شمارنده ای بصورت معکوس از عدد 60 شروع به شمارش می کند. وقتی شمارنده به صفر رسید، در همان قسمت منوی جدیدی باز می شود، بعد از وارد کردن کد امنیتی که در همانجا نوشته شده است (و معمولا 3 کاراکتری می باشد)، روی Download From Mirror کلیک کنید تا شروع به دانلود فایل مورد نظرتان کند.
تذکر مهم: در هنگام دانلود از سایت Rapidshare و سایتهای اینچنینی، حتما باید نرم افزار مخصوص دانلود مثل (DAP و ... ) غیرفعال باشند و نباید توسط چنین نرم افزارهای دانلود کنید، چون موفق نخواهید شد!
بعد از دانلود همه قسمتها، فايل قسمت اول را اجرا کنيد، تا فيلم Extract و آماده نمايش شود.

 

----------------------------------------------------------------------

قابل توجه شما ایرانیان عزیز خارج از کشور !
با همکاری دوست بسیار عزیزم «benz223@gmail.com» هر هفته، روزهاي جمعه يک فيلم سينمائي ايراني براي مشاهده آنلاین (و یا دانلود) تقدیم می گردد.

 

 

 


 

Mobin_s2004@yahoo.com

دانلود آلبوم: فارسي

وسوسه

بالاخره بعد از مدت ها انتظار آلبوم بسیار زیبای سوزان روشن به نام وسوسه با دوکیفیت

 

براي دانلود، روي لينکهای بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.


 

تک موزیک

تک نوازی سه تار

 لینک دانلود
براي دانلود، روي لينک بالا کليک سمت راست نموده و Save Target As را بزنيد.

 

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

نرم افزار PC

4 ScreenSaver رايگان اسلامي

چند ScreenSaver يا محافظ صفحه رايگان اسلامي را تقديم شما ميكنم، فقط کافی است با كليك كردن بروي تصوير مورد علاقه خود، محافظ صفحه مورد نظر را دانلود نموده و استفاده نماييد.
محافظ صفحه هاي فوق نيازي به نصب نداشته و تنها با يك دابل كليك ساده اجرا ميشوند، همچنين از حجم بسيار پاييني برخوردار بوده، و بصورت كاملا رايگان ارائه شده اند.

www.Myprosoft.netwww.Myprosoft.net
www.Myprosoft.netwww.Myprosoft.net


جهت دانلود هر يك از Screen Saver هاي فوق، بروي تصوير آن ها كليك نماييد.
 


 

دنیای موبایل

Splinter Cell - Double Agent

یک بازی جذاب برای گوشیهای نوکیا

 لینک دانلود
براي دانلود، کافي است فقط روي لينک بالا کليک کنيد.

 

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com


گر چه افتاد ز زلفش گرهی در کارم

گر چه افتاد ز زلفش گرهی در کارم
به طرب حمل مکن سرخی رویم که چو جام
پرده مطربم از دست برون خواهد برد
پاسبان حرم دل شده​ام شب همه شب
منم آن شاعر ساحر که به افسون سخن
دیده بخت به افسانه او شد در خواب
چون تو را در گذر ای یار نمی​یارم دید
دوش می​گفت که حافظ همه روی است و ریا

 

همچنان چشم گشاد از کرمش می​دارم
خون دل عکس برون می​دهد از رخسارم
آه اگر زان که در این پرده نباشد بارم
تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم
از نی کلک همه قند و شکر می​بارم
کو نسیمی ز عنایت که کند بیدارم
با که گویم که بگوید سخنی با یارم
بجز از خاک درش با که بود بازارم

 
 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

بخش اول

مطالب ارسالی نویسندگان ثابت «روزانه»

 

saheledoosti@yahoo.com

جمله روزانه

21 آبان
اگر گمان کنی دوران تغییر به درازا می کشد، همین گونه خواهد شد.
وین دایر

 

 

arash_new2001@yahoo.com

حديث روزانه

مومن کم حرف است عمل او زیاد است و منافق پرحرف است و کم کار.
امام کاظم (ع)

 

 

ستون وي‍ژه
ebi2959@yahoo.com

*هشدارعلی لاریجانی درموردتجدیدنظرایران درروابط با آژانس انرژی اتمی
علی لاریجانی هشدارداد درصورت تصویب نهایی قطعنامه اروپاییها ایران درروابط وهمکاری خود تجدیدنظر خواهد کرد.وی همچنین پیش نویس قطعنامه را درمورد ایران بسیار شدید تلقی کرده است.

*روسیه هم به عضویت سازمان تجارت جهانی درآمد
باموافقت مشروط امریکا روسیه هم به عضویت سازمامان تجارت جهانی درخواهدآمد.روسیه تنها قدرت اقتصادی عمده جهان است که هنوزبه عضویت این سازمان درنیامده.امریکا آخرین کشوری است که روسیه برای عضویت خویش باید توافق آن راجلب کند.

*پس از12 سال دموکراتها درصدر
با وقوع حوادث اخیر درامریکا وصدارت جمهوری خواهان ونیز مشکلات عمده ای که درجهان گریبان گیر امریکا گشته است حزب دموکرات امریکا پس از دوازده سال اکثریت مجلس سنا را دراختیار گرفت.جمهوری خواهان اقدامات بوش وکابینه را علل تضعیف حزب جمهوری خواه اعلام کرده اند.

*رهبرانقلاب:شکست جمهوری خواهان درامریکا،پیروزی ایران
آیت الله خامنه ای درجمع مردم دامغان دراستان سمنان ضمن اشاره به پیروزی دموکراتها وشکست جمهوری خواهان این انتخابات رابه عنوان پیروزی ایران خوانده است.وی گفته است:تسلط دموکراتها بر قوه مققننه امریکا نشان ازنارضایتی مردم ازسیاستهای سران فعلی امریکا دارد.

*توزیع سهام عدالت طی چهارماه
غلامرضا كردزنگنه درجواب این سوال که آیا با برگزاری همایش واگذاری قطعی سهام عدالت، برگه سهام در اختیار مشمولان قرار گرفته است، گفت: مشمولان دریافت مرحله اول سهام عدالت كه ۴میلیون و ۶۰۸ هزار نفر هستند كاملا شناسایی شده و در ۳۰ استان كشور مشخص شدند، شركت هایی كه باید ‌آماده سازی، قیمت گذاری و به تصویب هیأت عالی واگذاری و دولت می رسید نیز آماده شده و مراحل قانونی واگذاری آن طی شده است.

*تغییر مجدد ساعات کاربانکها
ساعت کاربانکها درشهرستانها به ساعت اولیه بازگشته ولی استان تهران با وجود آمار سازمان ترافیک شهرداری تهران مبنی بر عدم تغییر درحجم ترافیک وروان شدن آن بااسرار وزیر کشور برای سه ماه دیگر همچنان از ساعت 9 صبح خواهد بود.مشکلات ناشی ازهمزمان نبودن شروع به کاربانکها درکل کشور مشکلاتی است که درسه ماهه دوم کارکنان بانکها ومردم باید با آن دست وپنجه نرم کنند.

 

 

مشکان
info@moshkan.com

یکشنبه: ترفند
دانلود آهنگ های مختلف به شکل رایگان از گوگل

بدین منظور :
وارد موتور جستجوی گوگل بشوید. (www.Google.com)
اکنون دستور زیر را در قسمت جستجو وارد کنید:
intitle:index.of? Format MoSHkaN
اکنون میبایست پارامترهای جستجو را جایگزین کنید:
در دستور فوق به جای واژه " MoSHkaN " میبایست نام خواننده مورد نظر را تنها به زبان انگلیسی وارد کنید.
به جای واژه " Format " نیز بایستی فرمت مورد نظر آهنگ را تعیین کنید.

 

 

مصحف
hamed.1360@yahoo.com

هر روز چند آيه قرآن بخوانيم

« براى شنيدن آيه مورد نظر بر روى شماره آيه كليك كنيد و براي مشاهده تفسير الميزان و نمونه بر روي آيه کليک کنيد »

سوره: سورة البقرة آيات: 286 محل نزول: مدینه

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ 30 وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ 31 قَالُواْ سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ 32 قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَآئِهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ 33 وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ 34 وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَـذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ 35 فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ 36 فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ 37

 

ترجمه فارسي مکارم

(به خاطر بياور) هنگامى را كه پروردگارت به فرشتگان گفت: «من در روى زمين، جانشينى ( نماينده‏اى) قرار خواهم داد» فرشتگان گفتند: «پروردگارا! »آيا كسى را در آن قرار مى‏دهى كه فساد و خونريزى كند؟! (زيرا موجودات زمينى ديگر، كه قبل از اين آدم وجود داشتند نيز، به فساد و خونريزى آلوده شدند اگر هدف از آفرينش اين انسان، عبادت است،) ما تسبيح و حمد تو را بجا مى‏آوريم، و تو را تقديس مى‏كنيم» پروردگار فرمود: «من حقايقى را مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد» «30» سپس علم اسماء ( علم اسرار آفرينش و نامگذارى موجودات) را همگى به آدم آموخت بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: «اگر راست مى‏گوييد، اسامى اينها را به من خبر دهيد! «31» فرشتگان عرض كردند: «منزهى تو! ما چيزى جز آنچه به ما تعليم داده‏اى، نمى‏دانيم; تو دانا و حكيمى» «32» فرمود: «اى آدم! آنان را از اسامى (و اسرار) اين موجودات آگاه كن» هنگامى كه آنان را آگاه كرد، خداوند فرمود: «آيا به شما نگفتم كه من، غيب آسمانها و زمين را ميدانم؟! و نيز ميدانم آنچه را شما آشكار ميكنيد، و آنچه را پنهان ميداشتيد!» «33» و (ياد كن) هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده و خضوع كنيد!» همگى سجده كردند; جز ابليس كه سر باز زد، و تكبر ورزيد، (و به خاطر نافرمانى و تكبرش) از كافران شد «34» و گفتيم: «اى آدم! تو با همسرت در بهشت سكونت كن; و از (نعمتهاى) آن، از هر جا مى‏خواهيد، گوارا بخوريد; (اما) نزديك اين درخت نشويد; كه از ستمگران خواهيد شد «35» پس شيطان موجب لغزش آنها از بهشت شد; و آنان را از آنچه در آن بودند، بيرون كرد و (در اين هنگام) به آنها گفتيم: «همگى (به زمين) فرود آييد! در حالى كه بعضى دشمن ديگرى خواهيد بود و براى شما در زمين، تا مدت معينى قرارگاه و وسيله بهره بردارى خواهد بود» «36» سپس آدم از پروردگارش كلماتى دريافت داشت; (و با آنها توبه كرد) و خداوند توبه او را پذيرفت; چرا كه خداوند توبه‏پذير و مهربان است «37»

آیات امروز را می توانید در اینجا هم مطالعه کنید


توضيح:
هر روز مي خواهيم يک صفحه از قرآن را با هم بخوانيم (به همراه معني آن. هر روز چند دقيقه وقت مي ذاريم، بعد از يه مدت مي بينيم کل قرآن را ختم کرده ايم، به همين راحتي.
فرمايش امام صادق (عليه السلام) هم که يادمون هست: «قرآن پیمان خداست بر خلق او و برای شخص مسلمان شایسته است که بر عهد خود نگاه کند و هر روز 50 آیه بخواند.»
بيائيم فعلا حداقل با يک صفحه شروع کنيم!
ياعلي ... التماس دعا

 

 

 

بخش دوم

مطالب ارسالی ديگر اعضا

اعضا محترم گروه مي توانند مطالبشان را به آدرس
 Mobin_s2004@yahoo.com
بفرستند تا با نام خودشان در اين ستون نوشته شود.

 

behrooztavakkoli28@yahoo.com

 سه خبر مهم

خبر اول
دوستت داشتم
مي دانستي

خبر دوم
دوستت دارم
مي داني

خبر سوم
دوستت خواهم داشت
مثل اولين شعري كه برايت خواندم
باور كردي و ﮕريستي

 

 

navid_nazeh@yahoo.com

فقط کسايي مخوان مثل بعضي آدماي ديگه باشن که خودشون کسي نباشن

*****

مرد بزرگ به خود سخت ميگيرد و مرد کوچک به ديگران

*****

براي اين که بزرگ باشي نخست کوچک باش

 

 

support@cfd.irm

Salam in linke jalebe axe cartoon haye bachegihamoon
Kodoom az in cartoon ha ro didid?

http://irancartoon.8m.com

ba tashakor

 

 

king_haker_2000@yahoo.com

يک ايميل دريافتي

mobin jan salam.ham chenin khedmate hame dostaye azizam salam daram.nemidonam kheili vagte name farsi naneveshtam farsi neveshtan yadam rafte ya kollan daste be galamam khob nist.be har hal man fosil tarin ozve groham va nabayd bishtar az in az man entezar dashte bashiiiid.rastesh bazi vagta bazi matalebi ro ke to majomeye mobin mibinam kheili ghooose mikhoram.be in ghoose mikkhoram ke chera maha hanoooz farhange bahs kardano nadarim.farhange ham zisti, ehteram be agayde ham dige, ehteram be meliyate ham dige ve hezaran farhang haye yek ensan motamadden ro nadarim.ya chapie chapi hastim va mikhayim hame rasti ha ro gardan be zanim va ya rasti rasti ke mikhahim ye done ham chapi zende nabashe.hich ostani , bagiye ostana ro gabol nadare.hame fagat khodeshono saheb iran va irani midonan va bagiye jaha ro ajnabiye vatan froush.vagean kheili jaye sharm dare ke farsa be turka, be shomalia , be lora, be araba, be esfehani ha be ... pile konan va ina baes mishe kheili az gomiyyyat haye dige yavash yavash ehsas konan dige iran jayi bara ona nadare va eddeaye joda shooodane az vatan ro bokonan.vagean jaye basi taaasooofe ke kheili ha daran to mamlakate ma ba tafrage afkani beine gomiyyyat haye mokhtalef irano michapano kare khodeshono mikonan va sodesho mibaran.biayiiid ye iraniye ashege iran bashim.biayiid cheshamono bishtar va konim va atrafemon behtar bebinim va ba hamdeli va ettehad vatanemono behtar va por bar tar besazim. farso , kordo , turko, loro , bslocho , shomaliu ..... hame maha irani hastim va parchame hameye ma be se range sabzo , sefid va khon shohadast va alllah poshtibane hameye mast. hich bartari nesbat be ham nadrim va ta zendeyim gatre gatre khone ma shahadat be irani bodaneman khahad dad.
be omide irani sar shar az vahdat va movaffagiyat
fosil tarin ozve groh

 

 
salman_yavar@yahoo.com

احمدي نژاد در جمع سرسخت ترين يارانش!

روز گذشته دكتر احمدي نژاد در همايش سالانه كانون هاي نخبه در ورزشگاه قيانوري محله ياخچي آباد شركت كرد. دانشجويان عضو كانون نخبه از سال ها پيش و قبل از شهردار شدن احمدي نژاد با وي مرتبط بودند. اعضاي اين كانون كه حدود 200 دانشجو و 500 دانش آموز را تحت پوشش دارد، از حاميان سرسخت احمدي نژاد بودند.
اعضاي اين كانون سال گذشته در ديدار با حضرت آيت الله خامنه اي ، بيش از 10 مدال المپياد كشوري و جهاني اعضا را به رهبر انقلاب هديه كردند.
گفتني است صداو سيما در هيچ يك از برنامه هاي خبري اش حاضر به پخش تصاوير ناب اين برنامه و ابراز علاقه دوطرفه رئيس جمهور و مردم نشد.

براي مشاهده گزارش تصويري اين مراسم اينجا را کليک کنيد

 

 

shadow_1352@yahoo.com

چقدر دست تو با دست من محبت کرد
و انحنای لبت بوسه را رعایت کرد
من از تو با شب و باران و بیشه ها گفتم
و هر که از تو شنید از بهار صحبت کرد
کتابِ چشم مرا خط به خط بخوان ، خانم !

که تابِ موی تو را مو به مو روایت کرد
سرودن از تو شبیه نوشتن وحی است

و آیه آیه تو را می شود تلاوت کرد :
اَلَم تَری ... که غزل کیف می کند با تو !؟
تنت ارم شد ومن را به باغ دعوت کرد
وَ تن ، تنت ، که وطن شد غزل مطنطن شد !

وَ رقص شد ... وَ تَتَن تَن تَنانه حرکت کرد –
- به سمت عطر تو تا قبله ها عوض بشوند
-
و بعد رو به تو قامت که بست ، نیت کرد :
منم مسافر چشمت ! مرا شکسته نخواه !
و نیت غزلی در 4 رکعت کرد !
رکوع کرد ... وَ تسبیح هاش پاره شدند !

و مُهر را به سجودی هزار قسمت کرد !
قنوت خواند : خدایا ! چرا عذاب النار ؟!

که آتشم به تمام جهان سرایت کرد –
- و بی عذاب ترین عشق ، آتشی شد که
-
فرشتگان تو را نیز غرق لذت کرد
تشهد : اَشهَدُ اَن بوسه ات دو جام شراب !

و اَشهَدُ که لبانم به جام عادت کرد !
سلام بر تو که باران به زیر چتر تو بود

سلام بر تو که خورشید هم سلامت کرد

...
غزل تمام ؛ نمازش تمام ؛ دنیا مات !

سکوت بین من و واژه ها سکونت کرد

....
وَ تو بلند شدی تا انار بشکوفد

دعای قلب مرا بوسه ات اجابت کرد
غزل به روی لبت شادمانه می رقصید

و هر کسی که شنید از بهار صحبت کرد

 

 

peyman_khajavi@yahoo.com

داستانهای زیبای زنان (2)
نتیجه توبه کردن زن زناکار

زن بدکاره ای دربنی اسرائیل بود که جلوی درب خانه خود می نشست وبا جمال وزیبائی وطنازی وکرشمه، مردان را فریفته خود میساخت وزنا میکرد.
روزی عابدی ازدرب خانه اوعبور کرد وچشمش به آن زن افتاد وبی اختیار شیفته وشیدای او گردید. برای وصال او چاره ای نداشت مگرآنکه مقداری پول تهیه کند. بعد از فراهم کردن پول، وارد خانه آن زن شد وپولها را بپای او ریخت. هنگامیکه زن عریان شد و مرد خواست کنارش بخوابد، ناگهان حالش منقلب گردید ودلش به طپش افتاد وخداوند بزرگ را با تمامی عظمت، در نظر آورد. آن زن گفت: ترا چه میشود؟ شیفتگان زیبائی من، سرشان را درراه یک لحظه با من بودن میدهند. مرد عابد در حالیکه میلرزید و گریه مجالش نمیداد گفت: آری چنین است که میگوئی، لیکن من از خداوند میترسم ونمیتوانم سعادت همیشگی را به چند لحظه لذت زودگذر بفروشم. پس با رنگی پریده وحالی دگرگون از آن محل معصیت فرار کرد وبسرعت دور شد.
زن چون این ماجرا را دید، بی اختیار وبه یکباره اشک از چشمانش جاری گشت وبا خود چنین گفت: ( زنهار، ای غافل از خدا بی خبر ! یک عمر دربیابان هوی وهوس سرگردانی ودر دریای شهوت غوطه ور. چشم از خدا فرو بسته ای وهرآنی در آغوش مردی هوسباز بسر میبری. سزاوار نیست عابدی که سرتاسر زندگیش به عبادت وبندگی خداوند متعال گذشته است از چند لحظه معصیت ونافرمانی آن طور بترسد، چهره اش زرد شده وارکان وجودش به لرزه درآید، لیکن تو از یک عمر گناهان ونافرمانی راحت وآسوده خاطر باشی ونترسی...)
پس بطرف صومعه آن عابد با ایمان براه افتاد تا در نزد اواز همه بدیها وگناهانی که کرده اظهار پشیمانی و توبه نماید. هنگامی که به صومعه رسید ، عابد اورا دید و بیاد قصد گناه بزرگ خویش افتاد واز شدت ترس وگریه به ناگاه صیحه ای زد و در دم جان به جان آفرین تسلیم کرد واز دنیا رفت.
خویشاوندان عابد، جنازه وی را دفن نمودند وبرادر آن عابد، که مردی صالح وصاحبدل بود، هنگامی که جریان را شنید، آن زن را به ازدواج خویش درآورد.
( لئالی ص 44 )

 

.

daneshjou2001@yahoo.co.in

در مورد مطلب سايه روشن ها

قبل از هر چيز سلام
و يه سلام مخصوص به احسان و حسين
چيزي كه من ياد گرفتم اينه كه انسان براي نقد بايد واقعيت رو با حقيقت مقايسه كنه
(احتمالا خيلي سخت شد توضيح اين كه واقعيت چيزيست كه الان هست و حقيقت چيزيست كه بايد باشه ) نه اين كه مثل دوستان عزيزم براي نقد يكي رو با يكي ديگه مقايسه ميكنن كه صرد البته هيچ كدوم معصوم نيستند و صد البته كه تشتباه ميكنن
پس اگه بگيم فلاني تو زمينه سياست خوب كار كرد و فلاني نكرد و فلاني در زمينه اقتصاد خوب كار كرد و اون يكي نكرد زياد منطقي نيست بلكه درست اينه كه ببينيم هر كسي چه كاري بايد ميكرد و الان چه كاري كرده
احسان واقعا دارم از دستت نا اميد ميشم با اين جمله كه گفتي :
من ديگه كم كم دارم بهت شك ميكنم پسر نكنه مدركتو از دانشگاه هاروارد ايران گرفتي
از هر دوتون بعيده به هر حال
وظيفم بود كه بگم به قول حسين خواه پند گير خواه ملال
طبق معمول هر دوتون و بيشتر حسين آقا اصلا به روي خودشون نميارن كه كسي در مورد مطلبشون يه چيزي گفته بابا پياده شين با هم بريم كسي كه نقد ميكنه بايد جواب گوي نقد ديگران هم باشه
ضمنا سوال رو با سوال جواب دادن كه نشد جواب نقد بشين فكر كن يه جواب مناسب پيدا كن
به قول بعضيا زياده عرضي نيست

 

 

vafa_nasr1990@yahoo.com

خدا دستمو بگیر! دارم لیز میخورم...
 

من نمیدونم.خودت بگو چرا اینطوری شد! آره می­خوام متوقع باشم... از اون بنده­های لج درآرها! که هی پاسشون میدی به فرشته­هات منتها فرق من اینه که کارم اورژانسیه و غیر خودت هیشکی اَاین کارا بلد نیس. فرق دومم هم اینه که پاس بخورم نمی­رم طرف فرشته­ها ... می­رم هورتی تو بغل جناب شیطان و نفس عزیز فرشته­هات رو هم ننداز جلو. میخوام مستقیم با خودت حرف بزنم. اعصاب هم ندارم. کارم عجله­ایه!
مگه نگفتی خدامی؟ مگه نگفتی بابامی؟ پس چی شد نوکرتم؟ کجا رفت اون رحمت واسعه­ت؟ کجا رفت اون بابا به منم يه نیگاهي کن ... !
اصلا به من چه؟ گفتی میدی ... منم میگم می­خوام! همین الانم می­خوام. فردا دیره. بابا یه عمره تو صفم! خودت که میدونستی انقدر حسودم! چرا داری چشمو درمیاری؟ میخوای دست و پا زدنمو ببینی؟ همچی حال میده ببینی بندهه آویزون شده ... به هر طرف چنگ میندازه بند نمیشه ... داد و فریاد هم که میزنه انگار تا هزار کیلومتریش پرنده هم پرنمیزنه که صداشو بشنوفه ... من که گفته بودم خرابتم ... من که گفته بودم مث اون سنگه­ام روی قله دستت رو سَرَ مه؛ اگه برداری دیگه احتیاجی به هل دادن ندارم ... چیه؟ خیلی چندش­آور شدم که روت رو اونور میکنی؟ نیگام کن فدات بشم! خودت که میدونی داغونم! می­دونی نازخر داری ناز می­کنی ها؟
میدونم لِم من یکیو خوب بلدی گیر دادم! بابا خرابتم یه نیگاهی به اینورم بنداز! خسته شدم.چی بگم که سر تا ته قضیه رو بهتر از خودم میدونی؟ منم دست میذارم رو نخطه ضعفت!!!

خدای همیشه آنلاین من! ...
یا عماد من لا عماد له! یا غیث الرحمه! ... أغثنی بحق أبی المهدی(عج)

 

 

eshgh_256@yahoo.com

تهمت زنندگان بخوانند !

زهرا اميرابراهيمي" بازيگر سينما و تلويزيون در خصوص جريانات پيش آمده اخير در طي اين چند هفته كه از وي در محافل خبري و مطبوعاتي منتشر شده است ، نسبت به اين اتفاقات واكنش نشان داد .
امير ابراهيمي در گفت و گو با خبرنگار گروه هنر ايلنا با انتقاد از جريانات اخير كه به وي نسبت داده شده است ، گفت : پاييز امسال برايم ياد آور بدترين خاطره ها را ساخت ، تلخ و وهن آور . به قول اخوان " ابرهاي همه عالم در دلم مي گريند "...چون من از اين اتفاق غير انساني در رنجم و خداي هنر را شاهد مي گيرم نه براي خودم و فرديت خودم ، بلكه براي آنكه حرمت يك انسان و يك زن چنين لگد مال شد زيرا براين باورم بار سنگين تهمت و بي حرمتي را به يك انسان تحميل كردن ، گناهي بس گران و درد آور است.
وي افزود : در جامعه ما من اولين و آخرين قرباني اين گونه تهمت هاي ناروا و برچسب هاي غير انساني نيستم و نخواهم بود . چون تا زماني كه حس بي مسئوليتي و لاقيدي در بعضي انسانهاي كوته فكر و كوچك وجود داشته باشد اين اعمال شبه رواني هم رخ خواهد داد ، و جالب اينكه در ايران - ملقب و مشهور به سرزمين ناموس و كيان - چرا بايد چنين شهرونداني غير ايراني و بدون حميت و تعصب داشته باشيم .
امير ابراهيمي در ادامه گفت : اين اتفاق صرفا به خاطر كسب پول و شايد هم نوعي تفنن غير اخلاقي باشد و به خيال خامشان ديگر قانون و چارچوبي نيست و جامعه افسار گسيخته و بي اصول شده است .
اين بازيگر سينما و تلويزيون در بخش ديگري از صحبتهاي خود خاطر نشان كرد : بعضي وقت ها بد نيست ما مدعيان آزادي و انسانيت ؛ خود را لحظه اي به جاي ديگر ي بگذاريم و اين در هر دين و كيش و آئيني مر سوم است ؛ من هم بنا به اين رسم اديان ، دقيقا خودم را به جاي سه نفر گذاشتم . اول به جاي پدري گذاشتم كه هر روز چهره ي زرد و غمگين دخترش را مي بيند و شايد هم براي دلسوزي بر رخ سردش بوسه اي بزند و شايد هم نمي دانم در خفا و كنج خلوت از تيشه برداشتن مدعيان به سوي ناموسش بگريد و مردانه بار غم بر د وش كشد و يا خود را جاي مادري مي گذارم كه با شنيدن خبر خودكشي جگر گوشه اش همان لحظه قلبش باز ايستد كه در آرزوي مادر شدن دخترش روزگار را مي گذراند ،و يا خود را به جاي دوستي مي گذارم كه شرمش را با غيرت و شرف ايراني مي خورد تا كه شايد دست به كاري زند كه حقي را باز ستاند . در هر سه حال ، هر انساني كه بويي از انسانيت به مشامش رسيده باشد ؛ ناراحت مي شود .
امير ابراهيمي درباره شايعات اخيري كه در خصوص خودكشي وي در برخي رسانه ها منتشر شده است ، گفت : من خودم را جاي تمام وجود خودم گذاشتم كه براي اثبات اين بي حرمتي به شخصيت زن و انسان به سان اشرف مخلوقات . رفتاري كالائي داشتن با آن ، فقط تصميم گرفتم كه بايستم و به حرمت شرف و كيان قهرماني ايران تاريخ ، بگويم و فرياد بزنم كه من " زنم و انسانم " و علاوه بر آن به عنوان يك هنرمند بايد به جلا و صلابت زن ايراني فكر كنم و از حرمت زنان و دختران هم كيش و زبانم دفاع كنم ... و تنها وسيله و لبزار من همان هنر من است .
بازيگر نقش زهره در سريال نرگس خاطر نشان كرد :تكذيب من دردي را دوا نمي كند ، چه را تكذيب كنم ؟ وجود بلاهت را ؟.... من خود عين انكارم ! و مي دانم نسل نو و جوان و هم نسل خودم در ايران چنين عرصه را براي جولان بي غيرتان و عدوهاي ابله كيان و ناموس ايران ، فراهم نمي كنند .
وي افزود : من ساكن كوچك وادي هنرم . عزمم را جزم كردم تا بيشتر از پيش در زمينه كاري ام فعال تر باشم و با نوجستن و تكاپو در عرصه هنر ، به عنوان يك زن ايراني حركت كنم . حركتي براي نو جستن و زيستن و آموختن ؛ فعلا قصد هيچ گفتگويي با رسانه اي را ندارم و فقط به مردمان سرزمين قمر و پروين و فروغ و بزرگان هنر و ادب مي گويم من زنده ام

 

 

mr_gir20@yahoo.com

گير 3پيچ

سلام عليكم (.... )
حال شما ...
آق يه چند روزي بود كه به كسي گير نداده بودم اصلا حالم خوب نبود .. تا اينكه ياد يه مطلبي افتادم كه قبل از غيبت صغري تهيه كرده بودم .. ( اجازه بدين اول اشهدم رو بگم بعد )
خب بريم ..
از حدود هفت هشت سال پيش بود ... يه جرياني تو مملكت - اول از همه شهرهاي بزرگ - راه افتاده بود كه پسرا فيوز مي پروندند.. پاترول ها و ماشين هاي گشت و كميته كم كم منقرض شدند و آزادي ها اجتماعي بيشتر و بيشتر ..تو اين وسط وضعيت لباسا و تيريپ صورت ها يهويي دچار تغيير و تحول ها شد .. خب .. ما چون از جونمون سير شديم روي يه بخش زووم مي كنيم . .
نرخ واردات مواد آرايشي تصاعد هندسي رو مثل ديب دميي بلعيد .. به تبع اون قيافه ي دختر خانوماي محترم دچار تغييرات شگرفي شد .. .. پسراي طفلك - به پسرا راجع به موسيخي ها و تيريپ جوجه تيغي قبلا توي ستون آزاد گير داده شده - وقتي اين سوفيالورن ها و سيندرلاها رو مي ديدند قلبشون تالاپي مي افتاد پايين و ديگه خر بيار و باقالي بار كن ... ماشاءالله كه متخصصين گريم و اين چيزا پيش اين هنرمندان - منظورم همين خانوم هاي نقاشي شده - سوسك مي شن ..
اين سه تا عكس هم از گروه تهرون كش رفتم - قابل توجه بعضي ها كه مطالب گروه ما رو مثل هلو كش مي رن و به اسم خودشن مي ذارن نمي گن هم از كجا هاپولي كردن .. .. تازه زيرشم مي گن ارسال نظرات ... روتو برم - اين عكسا تفسير نداشت مجبور شدم خودم براشون قصه بسازم ... 

قربون خودم تا بعد .. ( راستي .. اگه ايميل ندادم بدونين كه به دست يكي از همين خانوم هاي محترم گروه رفتم اون دنيا شايدم رفتيم گل بچينيم ... اگه شهرداري نگيرتمون .. اگر هم ايميل دادم كه هيچي .. روي عزرائيل كم )

 

 

shokrollahi@ppars.com

عشق از زبان بچه های 4 تا 8 ساله

گروه متخصص و محققی در یک تحقیق سوالی را از گروهی کودک خردسال پرسیده بودند که پاسخهایی که بچه ها دادند عمیق ترو متفکرانه تر از تصورات بود
سوال این بود
معنی عشق چیست؟
نظر شما راجع به جوابهای بچه ها چیست؟

وقتی کسی شما رو دوست داره ، اسم شما رو متفاوت از بقیه می گه . وقتی اون شما رو صدا می کنه احساس می کنی که اسمت از جای مطمئنی به زبون آورده شده. بیلی - 4 ساله

مادر بزرگ من از وقتی آرتروز گرفته نمی تونه خم بشه و ناخن هاش رو لاک بزنه پدر بزرگم همیشه این کار رو براش می کنه حتی حالا که دستهاش ارتروز گرفتن ، این عشقه. زبکا - 8 ساله

عشق موقعیکه دختره عطر می زنه و پسره هم ادکلون، و دو تایی می رن بیرون تا همدیگر رو بو کنن. کارل -5 ساله

عشق وقتیه که شما برای غذا خوردن می رین بیرون و بیشتر سیب زمینی سرخ شده خودتون رو می دهید به دوستتون بدون اینکه از اون انتظار داشته باشید که کمی از غذای خودشو بده به شما. کریستی - 6 ساله

عشق یعنی وقتی که مامان من برای بابام قهوه درست می کنه و قبل از اینکه بدش به بابا امتحانش می کنه تا مطمئن بشه که طعمش خوبه. دنی - 7 ساله

عشق اون چیزیه که لبخند رو وقتی که خسته ای به لبت میاره . تری - 4 ساله

عشق وقتیه که شما همش همدیگه رو می بوسید بعد وقتی از بوسیدن خسته شدید هنوز دوست دارید با هم باشید پس بیشتر با هم حرف می زنید. مامان و بابای من دقیقا اینجورین. امیلی - 8 ساله

عشق همون باز کردن کادوهای کریسمسه به شرطی که یه لحظه دست نگه داری و فقط با دقت گوش کنی. بابی - 7 ساله

اگه می خواهی دوست داشتن رو بهتر یاد بگیری ، باید از دوستی که بیشتر از همه ازش متنفری شروع کنی. نیکا 7 - ساله

عشق اون موقعس که تو به پسره می گی که از تی شرتش خوشت اومده ، بعد اون هر روز می پوشتش. نوئل - 7 ساله

عشق مثل یه پیرزن کوچولو و یه پیرمرد کوچولو می مونه که هنوز با هم دوست هستن حتی بعد از اینکه همدیگر رو خیلی خوب می شناسن. تامی - 6 ساله

موقع تکنوازی پیانو ، من تنهایی روی سن بودم و خیلی هم ترسیده بودم . به تمام مردمی که منو نگاه می کردن نگاه کردم و بابام رو دیدم که وول می خوره و لبخند می زد اون تنها کسی بود که این کار رو می کرد. من دیگه نترسیدم. کیندی 8 - ساله

مامانم منو بیشتر از هر کس دیگه ای دوست داره چون هیچ کس دیگه ای شبها منو نمی بوسه تا خوابم ببره. کلر - 6 ساله

عشق اون موقعی هست که مامان بهترین تیکه مرغ رو میده به بابا. الین - 5 ساله

عشق زمانیه که مامان، بابا رو خندان می بینه و بهش میگه که هنوز هم از رابرت ردفورد خوش تیپ تره. کریس - 7 ساله

عشق وقتیه که سگت می پره بقلت و صورتت رو لیس می زنه حتی اگر تمام روز تو خونه تنهاش گذاشته باشی. مری آن- 4 ساله

می دونم که خواهر بزرگترم منو خیلی دوست داره بخاطر اینکه تمام لباسهای قدیمی خودشو می ده به من و خودش مجبور می شه بره بیرون تا لباسهای جدید بگیره. لورن - 4 ساله

وقتی شما کسی رو دوست دارید موقع حرکت از مژه هاتون ستاره های کوچولویی خارج می شن. کارل - 7 ساله

دوست داشتن اون وقتی هست که مامان صدای بابا رو موقع دستشویی می شنود ولی بنظرش چندش آور نمیآد. مارک - 6 ساله

و بالاخره آخریش ؛ تو رقابتی که هدفش پیدا کردن مسئول ترین بچه بوده ، پسر بچه 4 ساله ای برنده می شه . همسایه دیوار به دیوار این آقا پسر یک مرد مسن یود. این آقا به تازگی همسر خودشون رو از دسته داده بودند. پسر بچه وقتی پیرمرد رو تنها در حال گریه کردن دیده بوده به حیاط خانه پیرمرد وارد می شه و می پره بقلش و همونجا می مونه، وقتی مادرش ازش می پرسه که پی کار کردی؟ میگه که هیچی من فقط کمکش کردم تا راحت تر گریه کنه

 

 

ashoora63@yahoo.com

مواظب دستان اختاپوس باشيد!
 

گروه رسانه اي پرشين بلاگ كه منتسب به تعدادي از چهره ها و احزاب سياسي است، طي چند سال گذشته با شيوه هاي پيچيده و حمايت هاي سياسي مالي گروه هاي خاص، با تصاحب سايت هاي پرمخاطب اينترنتي و در اختيار گرفتن سرويس هاي مختلف روزنامه ها در صدد استفاده ابزاري از اين امکانات به نفع گروه هاي خاص برآمده است.
پرشين بلاگ در اولين گام با استفاده از نفوذ محمد علي ابطحي، معاون پارلماني و رئيس دفتر خاتمي در هنگامي که قدرت را در دست داشت، پرشين بلاگ را که در آن زمان با فشار مالي روبه رو بود، به تصاحب خود در آورد. نکته اي که ابطحي در جشن تولد اخير پرشين بلاگ از آن پرده برداشت و به اولين جلسه خود با مديران اوليه سايت اشاره کرد و در سايت شخصي خود صراحتا از خدمات دوست صميمي خود، در توسعه کمي سايت هاي مجموعه تقدير کرد.
در اولين چالش بزرگ سياسي پس از تصاحب پرشين بلاگ، با وجوديکه مديريت گروه رسانه اي مذکور مدعي سياست تعادل و بي طرفي در تبليغات رياست جمهوري بود، ولي حمايت از برخي نامزدها (کروبي و معين) در مجموعه وبلاگ ها کاملا مشهود بود.
با سياسي کردن بزرگترين سرويس دهنده وبلاگ در ايران، به تدريج از کاربران آن کاسته شد. اين روند با ورود رقباي جديدي که بلاگفا در راس آن قرار داشت، تشديد شد و در نهايت پرشين بلاگ بخش اعظم سهم بازار خود را از دست داد.
با قدرت گرفتن رقبا و از دست دادن موقعيت انحصاري پرشين بلاگ، مديريت پرشين بلاگ به تخريب رقبا رو آورد كه بنابر شواهد، پشت صحنه موج رسانه اي اخير عليه سرويس بلاگفا نيز همين گروه مي باشد، به گونه اي که از ابزار هاي رسانه اي خود همانند روزنامه اعتماد ملي در جهت انتشار اخبار مدعيان خريد بلاگفا استفاده کرد. همسر فرد مذکور هم از اعضاي موسس حزب اعتماد ملي مي باشد.
انتصاب مرتضي ناعمه (منتسب به مصطفي تاج زاده) به مديريت بلاگفا و حضور پر رنگ محتشمي پور، همسر تاجزاده در مراسم افتتاحيه سايت زنان متلعق به مجموعه پرشين بلاگ تاييدي بر موارد فوق مي باشد . به روايت ناظرين در اين مراسم، يکي از نمايندگان سابق مجلس (خانم دباغ) که جزو مدعوين اين برنامه بود، اشک ريزان و در اعتراض به محتواي مراسم اين جلسه را ترک کرد.
پرشين بلاگ در ادامه فعاليت خود با گسترش مجموعه و تصاحب سايت هاي ديگر، و راه اندازي سايت هاي پتيشين (اعتراض نامه هاي اينترنتي)، پرشين وبلاگ و تودي لينک، نوعي بازي فشار از پايين را آغاز و با هدف قرار دادن زنان، جوانان و وبلاگ نويسان با انتشار و پوشش تومارها و اخبار جهت دار در جهت اهداف سياسي و اقتصادي و تخريب رقبا و توسعه انحصار گام بر مي دارد.
همزمان با گسترش انحصار رسانه اي، مدريت پرشين بلاگ رسانه هاي چاپي را نيز از نظر دور نداشته است. چندين روزنامه ديگر از هدف هاي بعدي انحصار گر بوده اند و به روايت خبرنگاران رسانه اي، جلسات متعددي براي انعقاد قرارداد انحصاري در جهت در دست گرفتن تعدادي از صفحات آنها برگزار شده است.
مديرت پرشين بلاگ مطابق معمول به تناسب موقعيت و زمان در بازار هاي غير مرتبط نيز وارد مي شود و با توجه به نزديک شدن انتخابات شوراها، احتمالا سرويس هاي ديگر روزنامه هاي هدف نيز به تدريج در فهرست نفوذ و پوشش قرار خواهند گرفت.
مثل همه جاي دنيا، انحصارگر(مديريت پرشين بلاگ) براي پيشبرد و حفظ انحصار خود ناچار به لابي گري با گروه هاي با نفوذ است كه در اين مورد نيز گروه مذکور با وجود وابستگي مشخص به يک گروه خاص سياسي که در مواقع بهره برداري سياسي خود را نشان مي دهد، سعي در افزايش تنوع گروه هاي ذينفع خود داشته است، شيوه اي که در کنار بدنام کردن و ضد نفع نشان دادن امنيتي، فرهنگي، اخلاقي رقبا تا برگزاري نمايشي کلاس هاي وبلاگ نويسي براي دانشجويان حوزه و دانشگاه تا اندازه زيادي موفق بوده است.
ماجرا به همين جا ختم نمي شود...
مدير پرشين بلاگ با توجه به وجود بازديدکننده زياد مرتبا به سراغ شرکت ها و موسسات مختلف رفته و با ارايه آمار (که تقريباً آمار قابل ملاحظه اي محسوب مي شود) از آن ها درخواست جذب آگهي کرده و به ايشان مي گويد که سايت هاي گروه پرشين بلاگ از ساير سايت هاي پربيننده همچون سايت خبرگزاري ها، بازتاب و رقباي خود بازديدکننده بيشتري داشته و به اصطلاح خودشان پربيننده ترين سايت فارسي محسوب مي شود.
گردانندگان پرشين بلاگ با استفاده از ترافيک سايت خود اخيراً به سراغ مديران مسوول روزنامه ها رفته و به اقناع ايشان به همکاري متقابل مي پردازند. به اين ترتيب که مدير پرشين بلاگ در ماه هاي اخير و با وعده ي قرار دادن لينک روزنامه ها در سايت پرشين بلاگ، صفحات IT روزنامه ها را که روزنامه نگاران در آن مشغول کار هستند طلب مي کند. موضوعي که هم اکنون به يک معضل در ميان روزنامه نگاران حوزه IT تبديل شده است.
به نظر مي رسد با توجه به قرائن موجود، مديرت پرشين بلاگ به قول خودش قصد دارد نقش پدرخوانده وب را بازي کند.
مراقب دستان اختاپوس باشيد

 

 

sun1971_h@yahoo.com

يک جوابيه
امان از انتقاد های بی اساس
و همین جوری!

قبل از شروع بحثم در مورد آقا احسان از دوستان خواهش می کنم این بحث پان ترکیست و پان فارسیست ها رو ادامه ندین چون فقط به ایجاد اختلاف دو قومیت ایرانی دامن می زنه و هیچ سود دیگه ای نداره .نمی خوام شعار بدم اما مهم اینه که ما اول ایرانی هستیم بعد کرد و ترک و لر و عرب و ... . و اما در مورد آقا احسان ،دوست عزیز راستش من آدم رو راستی هستم پس رک می گم تا حالا فکر می کردم دو دوستی هستیم که با هم اختلاف سلیقه داریم که با بحث و دلیل و سند می تونم قانع تون کنم که تا یه جاهایی با هم همراه بشیم اما دیگه به این نتیجه رسیدم شما مشکلتون اختلاف سلیقه نیست مشکلنون دشمنی با این دولت و نظامه پس دیگه نمی گم دوست عزیز چون باهاتون احساس دوستی نمی کتم فقط می گم هم گروه .آقای غفاری میدونم که اگه برای تک تک مطالبتون دلیل و سند بیارم باز مرغ شما یک پا داره و می دونم شما از جمله دموکراتهایی هستید که وقتی رآی به دردتون بخوره شعار می دین " ما تابع بی چون و چرای رای مردمیم " یا اینکه می گین " در دموکراسی و رای عمومی احتمال خطا خیلی کم می شه " و وقتی رای نمی یارین فریاد می زنین" این پوپولیسم است " من از جانب 17 میلیون نفر از شما عذر خواهی می کنم که رای خودشون رو به صندوق انداختن و سعی می کنم به همه بفهمونم که اگه به کسی که شما یا امثال شما می خواین رای ندن به انواع عبارات متهم می شن من در هیچ جای نفدهای شما که کپی عامیانه روزنامه شرقه ،آنالیز یا انتقاد اصولی ندیدم بلکه همچون شرق فقط و فقط مخالفت و کینه توزی .من و ما ، نه اصولگراییم نه سوسولگرا ،نه گروه فشار و نه لیبرال و ... برای ما مدینه فاضله ای از دین و عرف و تاریخمان ترسیم کرده اند که مدام می گردیم تا کسی بیابیم که کمی شبیه به علی مملکت داری کند .پدر ملت در آمد از بس یه عده سیاستمدار و روحانی بر منبر وعظ و سیاست از ساده زیستی گفتند و از عدل علی ، بعد هم در برج عاج نشستند و به ریش عدالت خندیدند 8 سال سازندگی خوردیم و 8 سال دموکراسی سق زدیم اما نتیجه اش همونی شده که شما الآن فریادش رو سر این دولت می کشی .شما که به قول خدت کارگردان توانای اونور آب هستی و جزء ده نفر اول کنکور هم بودی حداقل اینقدر می دانید که اگر سیستم درست باشد و در عرض 16 یا نه همون 8 سال قوانین را درست پیاده کرده باشند هیچ رئیس جمهوری یک ساله نمی تواند آن را خراب کند پس اگر از گرانی یا هر چیز دیگری می نالید این موجود نوظهوری نیست .مگر یادتان رفته در دولت اصلاحات هم هر چه فریاد کردند که آقای خاتمی پس کی وضع بهتر می شه گفت آنهمه خرابکاری دولت قبل که با 2 سال و 4 سال درست نمی شه .حتمآ مطلع هستید که در دولت اصلاحات تمام تقصیرها را گردن دولت سازندگی می انداختند و به مدد پیروزی احمدی نژاد این دو گروه با هم برای براندازی دشمن مشترکشان یعنی احمدی نژاد هم قسم شدند خلاصه اینکه 8 سال گذشت باز هم گفتند باز زمان می خواهیم و حال شرق نشان ها یک ساله می خواهند احمدی نژاد کن فیکون کند .خدایا به احمدی نژاد صبر بده بتواند این هجوم انتقادات بی اساس را تحمل کند .آقای غفاری شما را به خدا اینقدر خودتان را به خواب نزنید به نظر شما کسی که 1000000000000 میلیارد تومان ( ببخشید که صفرش زیاد بود و خسته شدی از شمردنش ) وام گرفته و نه سودش را می پردازد نه اصلش را مفسد نیست ؟حضرت احسان اگر فلان سایت وابسته به قالیباف یا شرق نشان ها می گویند که این فساد نیست و فقط وام گرفتن است آنها در این بین سهمی دارند اما شما چرا؟درد من این است که شما که نفعی نمی برید و اگر یک میلیارد آن را داشتید می توانستید به آرزوهای بر باد رفته تان برسید و فیلمی ماندگار بسازید چرا؟دوستان یک ضرب و تقسیم ساده کنید 1000 میلیارد را اگر حتی برگردانند به ازای هر ماهی که کارمزدش را نداده اند سود 17% اوراق مشارکت یا هر بانک دیگری بابت این مبلغ را به جیب بزنند می شود ماهی 15000000000 تومان ( برای اینکه خسته نشین ماهیانه 15 میلیارد تومان )،به نظر شما کم است ؟این شخص مفسد نیست؟به نظر شما دزد فقط کسی است که از دیوار مردم بالا می رود ؟والله که این مفسدان اقتصادی هزاران برابر پست تر از آن دزدها هستند چون کسی که از دیوار مردم بالا می رود حداقل خجالت می کشد و برای همان مبلغ ناچیزش هم جلو چشم و در انظار دزدی نمی کند .
آقا احسان این دولت کی ادعای ولی نعمتی داشته ؟مگر خود احمدی نژاد بارها نگفته هیچ شآنی برای من بالاتر از نوکری ملت نیست حتی نگفت خدمتگزار .آخر کدام رئیس جمهور ایران یا حتی جهان خودش بعد یک سال به بررسی کارنامه یک ساله وزیرانش پرداخته و خودش پس از بررسی 2-3 تا از آنها را تغییر داده مگر نه اینکه در دولتهای قبل نه تنها به بررسی عملکرد وزیران بعد 8 سال هم نمی پرداختند بلکه بعد افتضاحات وزیر راه هم که مجلس برکنارش کرد و رئیس جمهور برای دهن کجی به ملت و نمایندگان همان وزیر را معاون اول خود کرد.کدام رئیس جمهور ایران بعد یک سال هیآتی ویژه شامل معاون اول و ... را برای بررسی پیشرفت یک ساله لوایح به استانها فرستاده جز احمدی نژاد؟
آقای غفاری چرا در خواب و بیداری اخبار نگاه می کنید چشم و گوشتان را درست باز کنید که اینگونه برداشتهای اشتباهی نکنید .احمدی نژاد سال قبل نگفت که 15 روز دیگر اسامی مفسدان را اعلام می کنم گفت" لیستی 15 صفحه ای از مفسدان دارم که می خواستم به اطلاع برسانم بنا به توصیه دوستی ( گفته می شود حداد عادل بوده )آن را به زمان مناسب دیگری موکول می کنم"عزیزم گفت 15 صفحه نگفت 15 روز .
در مورد شیخی که در دیدار با رئیس جمهور گفت خلیج عربی و شما انتقاد کردید که احمدی نژاد فقط شوخی کرد و بدرقه .آقای غفاری انصافتان را در کدام پس کوچه گم کردید مگر نه اینکه احمدی نژاد خطاب به شیخ گفت :"ما از وقتی یادمان می آید از بچگی هم اینجا خلیج فارس بوده و البته گمان نمی کنم در بچگی شما هم به اینجا خلیج عربی گفته باشند "(البته این جمله ها با لبخند بود )و شیخ هم در جواب برای اینکه موضوع ادامه پیدا نکند گفت :"مهم این است که خلیج صلح و دوستی است "این واکنش به جا و به موقع احمدی نژاد که از نقاط قوت اوست شما فکر می کنید اگر آقای خاتمی بود واکنش تند تری نشان می داد؟واقعآ شناخت شما از آقای خاتمی اینقدر است ؟انتظار شما از احمدی نژاد چه بود که یکی بزند تو گوش شیخ و بدرقه هم نکند ؟که بعدش شما ها حنجره پاره کنید که احمدی نژاد هیچ بویی از دیپلماسی نبرده .آقا احسان مدام از نیود نفت بر سر سفره انتقاد می کنید اگر منظورتان این است که بر سفره تان نفت سرو کنید که چند پوت نفت برایتان بفرستم تا شاید از کینه و پدر کشتگی شما و احمدی نژاد کم شود اما اگر منظورتان پول نفت است که باید بر سر سفره بیاید خوب دیده منصف می خواهد که در مورد شما ؟؟!!!! اما محض اطلاع عرض کنم در دولت قبل به کمیته امدادی ها هر 3 ماهی 25 هزار تومان می دادند و حالا هر ماه 40 هزار تومان و همین عید فطر هم 190 هزار تومان به آنها عیدی دادند ،حقوقهای کارمندان و بازنشستگان 60 تا 80 درصد بالا رفته در حالی که تورم 12 درصد است این پولها از نفت است دیگر چون شما معتقدین که احمدی نژاد اقتصاد را خراب کرده پس به قول شما صادرات غیر نفتی هم که نداریم پول هم که چاپ نمی کنند پس همان پول نفت است که بر سر سفره آمده .
امان از شما که اگر ماهواره جمع کنند و با بد حجاب مبارزه کنند می گویید به حریم خصوصی تجاوز شده و اگر نکنند می گویید فساد ایران را گرفته .راستش از دلیل آوردن برایتان خسته شدم پس باقی موارد را جواب نمی دهم فقط می خواستم از دولت 7 ساله مورد علاقه شما تشکر ویژه داشته باشم .
در دوران 8 ساله اصلاحات هیچ تورمی نداشتیم و قیمت کالاهای مصرفی سال 84 با 76 هیچ فرقی نداشت ،در جامعه هیچ فسادی مشاهده نمی شد نه اقتصادی و نه اخلاقی و اجتماعی .در این دوران طلایی به مدد سیاست خارجی دولت هیچ کشور امیر نشین و شیخ نشینی خلیج فارس را خلیج عربی نمی خواند و امارات حتی یک بار هم ادعای جزایر سه گانه را نداشت .هیچ گاه از جانب هیچ کشور اروپایی و آمریکایی به حمله تهدید نمی شدیم در تمام این 8 سال به خاطر سیاست گفتگوی دولت مردان ما جزء محور شرارت نبودیم ،امنیت در تمام راههای ایران بر قرار بود و همه جا امن بود در پاکدشت هم احدی به قتل نرسید ،نه هواپیمایی سقوط می کرد و نه قطاری منفجر می شد .دختر فراری در آن دوران واژه ای بی معنی بود و اصلآ به دبی هم ترانزیت نمی شد .انگشت نگاری از اتباع ایرانی در هیچ کشور اروپایی و آمریکایی صورت نمی گرفت .رفاه و قانون مداری در چامعه موج می زد .حیف و میلهای دو میلیاردی هم برای افتتاح فرودگاه صورت نمی گرفت و خلاصه اینکه یک اتوپیا و آرمان شهر واقعی بود حیف که این دوران طلایی تمام شد و احمدی نژاد یک ساله تمام این هیمنه و عظمت را خراب کرد .آقا احسان شما و امثال شما با این هجمه انتقادهای بی پایه و اساستان چنان جوی را درست کرده اید که انتقاد های درست و اصولی هم در این باران انتقادات و بهتر بگویم تهمت ها گم می شود و در این جو اگر از تعطیلات زیاد عید فطر یا عدم اعلام مفاسد اقتصادی ایراد بگیریم یا مانند دوستی که در مورد بی برنامه بودن مراسم مشعل بازیهای آسیایی نوشته بود انتقاد به جایی صورت بگیرد در آن فریادهای کینه توزانه جایی نخواهد داشت.
.......الهی انصاف را به بندگانت ارزانی بدار. آمین یا رب العالمین

 

 

aminsanie550@yahoo.com

آماده سازی اتومبیل برای زمستان

نگهداری از اتومبیل در زمستان شرایط وِیژه ای دارد. با سردتر شدن هوا و احتمال بارندگی های منجر به یخ زدگی، هر سال شاهد تعداد زیادی از رانندگان هستیم که به دلیل آماده نبودن خودرو خود در جاده ها و معابر متوقف گشته یا در نیمه راه سفر مجبور به بازگشت شده اند. یک رسیدگی کلی در ابتدای فصل سرما موجب میشود تا در روزهای آینده با مشکلات کمتری مواجه شویم.

شستن اتوموبیل
هوای سرد زمستان میتواند صدمات زیادی به بدنه اتوموبیل شما وارد میکند. بهترین کار این است که اتوموبیل خود را در روزهای آفتابی و گرمتر زمستان بشویید و بدنه آنرا با واکس یا پولیش مقاوم و مناسبی بپوشانید تا هم درخشندگی آن ماندگارتر شود هم از تاثیرات سرما بر بدنه آن کاسته شود. اگر روی بدنه خودرو شما خراشها یا پریدگیهایی هست حتما آنها را با مقداری رنگ مخصوص اتوموبیل - که میتوانید از تعمیرگاه خود یا از فروشگاههای مجهز لوازم اتوموبیل تهیه کنید - بپوشانید. هرگز اجازه ندهید رنگ آستر، حتا در سطوح کوچک، در معرض آب و هوای زمستانی قرار گیرد، زیرا مشکلات بزرگ ناشی از زنگ زدگی بدنه میتواند از همین خراشهای کوچک ایجاد شود.

برای داشتن دید واضح تجهیز شوید
پنجره ها ی خودرو در ماههای زمستان به توجه خاص نیاز دارند. برای جلوگیری از تشکیل لکه های یخ بر روی شیشه، تیغه های برف پاک کن خودرو را با تیغه مخصوص زمستان تعویض کنید. این تیغه ها تماس نزدیکتری با شیشه دارند و آنرا بهتر پاک میکنند. علاوه بر این به محفظه مخصوص آب شستشوی شیشه مقداری ضدیخ بیافزایید. اگر شیشه جلوی خودرو ترک دارد - حتا ترکی بسیار کوچک - آنرا فورا ترمیم کنید.

باطری خودرو را بررسی کنید
اگر باطری اتوموبیل شما دو سال عمر کرده است، به نزدیکترین محل خدمات خودرو بروید و بخواهید تمام سیستم شارژ اتوموبیلتان را بررسی کنند. معمولا بعید است که باطریهای کهنه در هوای سرد بتوانند اتوموبیلتان را روشن کنند. در واقع به محض اینکه دمای هوا به صفر برسد باطری کهنه 60% قدرت خود را از دست میدهد. یکی از نشانه های بارز باطری ضعیف، صدای ناله مانند و خرخر موتور است. اگر چنین صدایی شنیدید، اتوموبیل خود را به تعمیرگاه ببرید. در ضمن ممکن است مشکل باطری به خاطر فعل وانفعالات شیمیایی (خوردگی) یا شل بودن بستها و کابلها باشد. با یک بررسی کوتاه متوجه خواهید شد که چنین مشکلی وجود دارد یا خیر. اگر خوردگی یا سولفاته شدن باطری در بخش خارجی آن باشد، میتوانید آنرا با دستمالی آغشته به محلول آب و جوش شیرین تمیز کنید. آب باطری را هم چک کنید. توجه کنید که آب باطری باید روی صفحه های الکترود را بپوشاند.

حفظ اصطکاک مهم است
رانندگی در برف نیاز به مهارت و تجربه زیاد دارد
تایرهای چند منظوره جدید، گران قیمت و در بسیاری موارد غیر ضروری هستند. جا به جا کردن تایرهای جلو و عقب با یکدیگر به طور منظم، اقتصادی ترین روش نگهداری از آنها است. بهتر است تایرها، به خصوص در اتوموبیلهای دیفرانسیل جلو، اسپورت و بارکش های سبک که چرخهای جلو از جلو به عقب به طور ناهماهنگ ساییدگی پیدا میکنند، هر 5000 کیلومتر جا به جا شوند. فشار هوای داخل تایرها باید هرماه چک شود اما این کار باید پس از خنک شدن چرخها انجام شود. زمانی که مشغول بررسی تایرها هستید به آج آنها توجه کنید. آج تایر باید به قدری باشدکه روی زمین لغزنده و برفی اصطکاک کافی داشته باشد. در ضمن تایر یدکی و جک خودرو را نیز چک کنید و مطمئن شوید که در شرایط مطلوب قرار دارند.

چراغها را روشن کنید
یک اصل مهم در رانندگی زمستانی، دیدن و دیده شدن است. ابتدا تمام چراغها ی اتوموبیلتان را روشن کنید و گشتی به دور آن بزنید. اگر لامپ سوخته ای میبینید آنرا تعویض کنید. سپس با کمک یک دوست چراغهای راهنما، چراغ چشمک زن، چراغ ترمز و دنده عقب را چک کنید. در داخل اتوموبیل هم از سالم بودن چراغ داشبورد و چراغهای صفحه راهنما اطمینان حاصل کنید. هر مشکلی را یادداشت کنید و در اولین فرصت آنرا برطرف کنید.

اتوموبیلتان را تشنه نگذارید
روغن، آب، آب باطری، روغن ترمز و بنزین، مایعات لازم برای بدن خودرو شما هستند. روغن، همواره موتور را نرم و روان نگه میدارد و باید همیشه تمیز و محفظه آن پر باشد. روغن ترمز هر 2500 تا 4000 کیلومتر چک و تجدید شود. فیلترها نیز باید چک و در صورت لزوم تعویض شوند. ضدیخ در صورتی که رادیاتور در شرایط عادی باشد (جوش نیاورده یا ترک نخورده باشد) باید هر دوسال یک بار یا هر 30000 کیلومتر تعویض شود. به یاد داشته باشید که هرگز درب رادیاتور را تا سرد شدن کامل موتور بر ندارید. برای جلوگیری از رگه های سوخت یخ زده در داخل باک بنزین، آن را مرتب پر نگه دارید. برای صرفه جویی در مصرف سوخت، باد تایرها را در حد مناسب نگه دارید، به آرامی گاز دهید و از ترمز ناگهانی بپرهیزید.اتوموبیل را در حال توقف بیش از چند دقیقه روشن نگه ندارید.

ترمزها، تسمه ها، قفلها و شلنگها را بررسی کنید
ترمزهای سالم هنگام رانندگی در روزهای زمستان مهمترین عامل ممانعت از حوادث ناگوار هستند، پس ترمزها را توسط یک متخصص به طور کامل چک کنید. اگر حس میکنید که فاصله توقف اتوموبیل طولانی شده یا زیر پدال لقی یا گرفتگی نا آشنایی هست، فورا" به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید. در ضمن لنت های ترمز را هم بررسی کنید و در صورت رفتگی یا کهنگی آنها را تعویض کنید. تسمه ها را چک کنید و مطمئن شوید که به خوبی محکم شده و فاقد ترک خوردگی، ساییدگی یا رفتگی باشند. آنها نباید در مقابل فشار انگشت شما بیش از 1 سانتی متر قوس بردارند. شلنگها را با دقت بررسی کنید، مراقب نشتی، متورم شدن یا ترک خوردگی باشید و مطمئن شوید که تمام بستها محکم باشند. برای جلوگیری از یخ زدگی دستگیره ها و لولا ها، کمی خاک ذغال نرم به چفت وبست قفلها و کمی روغن به لولاها بزنید.

اتوموبیل خود را برای تنظیم موتور (Tune-up) ببرید
خودروتان را به مرکز تنظیم موتور ببرید. یک متخصص به سرعت متوجه مشکلات استارت، موتور و سوخت و ساز آن میشود. از بالا بردن دور موتور خودداری نید زیرا نه تنها سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد بلکه موجب استهلاک زودرس خودرو شما خواهد شد.

چند نکته دیگر
کارشناسان راهنمایی ورانندگی توصیه میکنند که به خصوص در زمستان، همواره یک جعبه کمکهای اولیه و جعبه ای شامل لوازم اضطراری خودرو همراه داشته باشید، از جمله کابلهای اتصال باطری، بیلچه، ابزاری چون پیچ گوشتی، آچار، چاقوی جیبی و به خصوص در هنگام سفر کیسه خواب یا پتو، لباس گرم اضافه، جاروی کوچکی برای پاک کردن شیشه جلو، چراغ قوه با باطری اضافه، رادیو ترانزیستوری و یک کیسه شن همراه داشته باشید. اگر در یک کولاک زمستانی درگیر شدید، داخل اتوموبیل بمانید، شیشه را کمی پاین بکشید تا تبادل هوا انجام شود و با روشن نگه داشتن چراغها در معرض دید بمانید. برای هدر نرفتن سوخت، بخاری را به طور متناوب روشن و خاموش کنید.

 

 

 

Mobin_s2004@yahoo.com

  •  براي دريافت مداوم مجله الکترونيکي «روزانه» بصورت ايميل، مي توانيد عضو گروه اختصاصي «مبين» شود. براي عضو شدن اينجا را کليک کنيد.

  •     دوست عزيزم اگر شما هر مطلب، دل نوشته، شعر، خبر، داستان، جوک و... داري و فکر مي کني براي اعضا گروه جالب باشه را مي توني به آدرس من (mobin_s2004@yahoo.com) بفرستي تا با نام خودت در  بخش از «مطالب ارسالي اعضا» نوشته بشه.

  •    از همه دوستان عزيزي که لطف مي کنند و براي «روزانه» مطلب مي فرستند بينهايت متشکرم. همه ايميلهايي که براي من مي فرستيد به دستم مي رسند و حتما با نام خود شما در «روزانه» نوشته خواهند شد. فقط بخاطر اينکه حجم مطالب ارسالي از طرف اعضا بسيار زياد هست، و از طرفي در نوشتن مطالب (از نظر تعداد) محدوديت دارم، لذا مطالب دريافتي در نوبت قرار گرفته و به مرور نوشته خواهند شد. اين را گفتم تا اگر مطلب شما دوست خوبم با چند روز تاخير نوشته شد، علتش را بدانيد.

  •    منتظر پيشنهادات، نظرات و خدايي نکرده انتقادادتان در مورد مجله الکترونيکي «روزانه» هستم!

  •    دوباره تاکيد مي کنم که هر مطلب و حرفي داشتيد، جون مادر زنتون فقط به آدرس شخصي من ارسال کنيد، مرسي! 

باقي بقايتان!

 

Copyright © 2005-2006  mobin_s2004@yahoo.com
All Right Reserved © www.mobin-group.com

Mobin_s2004@yahoo.com

Mobin_s2004@yahoo.com

 

21 آبان / 12 نوامبر / 20 شوال

Mobin_s2004@yahoo.com
21 آبان ماه هجري خورشيدي
Mobin_s2004@yahoo.com
توصيه اسكندر مقدوني: داماد ايرانيان شويد

رکسانا همسر ايراني اسکندر

12 نوامبر سال 324 پيش از ميلاد اسكندر مقدوني تصميم گرفت كه برجهانگشايي خود نقطه پايان بگذارد و به همراهانش توصيه كرد كه با دختران بزرگان ايران ازدواج كنند تا ايرانيان آنان را بيگانه ندانند و پس از او از منطقه بيرون نياندازند.
    اندكي پس از اين اندرز، نود تن از افسران و مقامات ارشد اسکندر با دختران بزرگان ايران ازدواج كردند. اسكندر مقدوني، خود با رکسانا دختر ساتراپ (استاندار) بلخ = باختر ازدواج کرد.
    اسکندر که سال بعد (323 پيش از ميلاد) در 32 سالگي در شهر بابل (واقع در جنوب غربي بغداد امروز) درگذشت حملات خود را در سال 333 پيش از ميلاد به قلمرو ايران آغاز كرده بود. وي در سال 330 پيش از ميلاد تخت جمشيد - شاهكار معماري قرون قديم را ويران ساخت. 

 

اصفهان بارديگر پايتخت ايران شد

12نوامبر سال 1598 ميلادي (21 آبان) شهر اصفهان يك بار ديگر پايتخت ايران شد. شاه عباس اول تصميم به انتقال پايتخت از قزوين گرفته بود و كار اين انتقال هفت سال طول كشيده بود.
     به نوشته برخي از مورخان، شاه عباس پس از انجام كودتا بر ضد پدرش و بركنار ساختن او، به اين سبب كه در قزوين، مادرش به دست قزلباشها كشته شده بود، مايل نبود كه درآن شهر بماند و در نخستين فرصت اصفهان را پايتخت قرار داد و با اين كار، در عين حال خود را از دست قزلباشها كه يك سپاه متعلق به چند ايل بودند خلاص كرد و بعدا يك ارتش سراسري (عمومي) براي ايران به وجود آورد. مورخان ديگر، اهميت موقع جغرافيايي اصفهان را كه در مركز كشور و بر سر راههاي تجاري قرار دارد دليل انتخاب آن به پايتختي دانسته اند.
     درنخستين مراسم رسمي نوروز كه در اصفهان برگزار شد، شاه عباس تاكيد كرده بود كه اصفهان تا ابد پايتخت ايران خواهد بود و دستور داده بود كه در اصفهان به كشورهايي كه در ايران نمايندگي سياسي و بازرگاني داشتند، زمين رايگان داده شود تا براي خود سفارتخانه بسازند و از دولتهاي ديگر خواسته بود كه در اصفهان سفارتخانه و مركز تجاري داير كنند. شاه عباس سپس به آباداني اصفهان پرداخت تا زيباترين شهر جهان شود. وي در اصفهان يك محله تازه براي كساني كه با او از قزوين نقل مكان كرده بودند بساخت كه به عباس آباد معروف شده است. شاه عباس كه در هرات متولد شده بود پيش از كودتا بر ضد پدرش، حكمران خراسان بود و در هرات مي نشست. وي از 1588 تا 1629 بر ايران حكومت كرد و کوشش بسيار بعمل آورد تا مرزهاي ايران را به حدود دوران ساسانيان برساند. از کارهاي نظامي مهم دوران او اخراج پرتغاليها از بحرين و سراسر خليج فارس بود.
     پيش از دوران سلطنت شاه عباس، اصفهان در سال 931 ميلادي به تصميم «مرداويز» قهرمان ملي ما كه سوداي احياء امپراتوري ايران باهمه مراسم و آيين هاي باستاني اش را در سر داشت، پايتخت اعلام شده بود. وي نخستين مراسم«سده» پس از ساسانيان را در همين شهر برگزار كرده بود و سخن گفتن و نوشتن، جز به فارسي را ممنوع ساخته بود. طغرل سلجوقي نيز مدتي اصفهان را پايتخت خود کرده بود. در سال 1915 (1294 خورشيدي ـ زمان سلطنت احمد شاه ) هم تصميم گرفته شد كه اصفهان پايتخت شود كه عملي نگرديد.

يکي از آثار تاريخي دوران صفوي در اصفهان

يکي از آثار تاريخي دوران صفوي در اصفهان

 

لايحه ملي شدن آبهاي كشور

چهار روز پس از غير قانوني شدن خريد سهام كارخانه ها توسط مقامات دولتي و بستگان درجه اول آنان و منع مداخله حقوق بگيران از صندوقهاي عمومي در معاملات دولتي، 21 آبان ماه سال 1345 خورشيدي لايحه ملي شدن آبهاي كشور به مجلس داده شد.
    در همان زمان، حقوقدانان در تاييد اين اقدام تاكيد كرده بودند كه مالكيت در اسلام محدود و مشروط است به ويژه در منابع طبيعي و زير زميني.

 

سالروز درگذشت روح الله خالقي كه آهنگ سرود «اي ايران» را نوشت

روح الله خالقي

12 نوامبر سالروز فوت موسيقدان و ميهندوست نامدار، روح الله خالقي است كه در 59 سالگي در سال 1965 (21 آبان 1344) در سالزبوگ اتريش درگذشت، جنازه اش به تهران منتقل و با تشريفات ويژه مدفون شد.
     خالقي در سال 1906 (1385 هجري) در كرمان به دنيا آمده بود. وي موسيقي را عمدتا نزد علينقي وزيري تحصيل كرده بود. خالقي همچنين فارغ التحصيل رشته ادبيات فارسي از دانشگاه تهران بود. وي در سال 1323 انجمن موسيقي ملي ايران را پايه گذاري كرد. به همت خالقي كه شهرت به ملي گرايي متمايل به چپ، و دوستي ايرانيان با ملل اتحاد شوروي داشت تاريخ دو جلدي «موسيقي ايران زمين» تاليف شد. خالقي در عين حال يك نويسنده بود و براي مجلات و به ويژه مجله «پيام نوين» مطلب مي نوشت.

 گور خالقي

گور خالقي

خالقي (به گفته خودش) چون در نصرت الله معينيان احساسات وطندوستانه و در كارهايش پاكدامني و صداقت ويژه مشاهده كرد حاضر شد كه مشاور موسيقي راديو ايران شود و به ايجاد برنامه «گلها» كمك كند كه برخي او را مبتكر اين برنامه مي دانند.
    خالقي كه بر انواع فرضيه هاي موسيقي و علوم صدا تسلط كامل داشت در زنده كردن موسيقي اصيل ايراني خدمات ارزنده بعمل آورد از جمله توجه به چنگ رودكي. وي بود كه توصيه مي كرد ريشه موسيقي ايراني و واژه هاي گمشده پارسي را بايد در ميان تاجيكها و مردم جنوب روسيه و قفقاز شمالي جستجو كنند.
     صدها آهنگ جاويدان از خالقي باقي مانده است كه معروفترين آنها آهنگ سرود «اي ايران» است كه شعر آن را «حسين گلگلاب» استاد وقت دانشگاه تهران (و عضو فرهنگستان ايران) سروده است. اين سرود در سال 1323 (1944 و در جريان اشغال نظامي ايران از سوي متفقين) تكميل شد. انگيزه سرودن اين شعر، مشاهده بي حرمتي هاي نظاميان اشغالگر بود كه از تاريخ و تمدن ايرانيان بي خبر بودند و قضاوتشان بر پايه مشاهده وضعيت روز بود.
     سرود «اي ايران» در دهه 1960 در كنفرانس بين المللي بررسي سرودهاي ملي، موثرترين، برانگيزاننده ترين و ميهنگرا ترين سرود ملي كشورها شناخته شده است كه هر ايراني با شنيدن آن برانگيخته و آماده فداكاري براي ميهن مي شود.
    طبق يك آمار، در ربع قرن منتهي به 1385 (2006 ميلادي) نوار و سي دي سرود «اي ايران، اي مرز پرگهر ـ اي خاكت سرچشمه هنر» ... «مهر تو شد چون پيشه ام ـ دور از تو نيست انديشه ام» ... «در راه تو كي ارزشي دارد اين جان ما ـ پاينده باد خاك ايران ما» بيش از هر آهنگ و سرود فارسي ديگر توليد و تقريبا در خانه هر ايراني در درون مرز و برون مرز وجود دارد.

 

وقايع جنگ هشت ساله در چنين روزي

21/08/59
جبهه جنوب : آرامش در سوسنگرد ـ عقب راندن نيروهاي عراقي از شمال بهمنشير و آزاد شدن جاده خاكي حاشيه بهمنشير جهت تردد بدون امنيت كافي .

تبادل آتش توپخانه در جبهه اهواز .

عمليات غافلگيرانه خودي در مارد .

توقيف يك كاميون دارو در حال خروج از استان توسط عناصر سازمان چريكهاي فدايي خلق .

عمليات هوايي خودي و دشمن : سرنگوني جنگنده عراقي در بوشهر .

بمباران دربندي خان و پنجوين توسط نيروي خودي .

اصابت دو موشك به « العبدلي » راه مواصلاتي كويت ـ عراق در شمال كويت . توسط جنگنده هاي ناشناس و ادعاي عراق مبني بر سرنگوني چند جت ايران در اين منطقه

لوازم زمستاني مورد نياز رزمندگان در گزارش شهرباني انديمشك .

اظهارات رئيس ديوان عالي كشور دربارة آزادي قطبزاده .

اعلام مواضع عليه گروههاي ضدانقلاب و انتقاد تلويحي به عملكرد رئيس جمهور در دامن زدن به درگيريهاي سياسي و تاكيد برخط امام در مجلس شوراي اسلامي ( سخنراني رئيس مجلس ، آقاي هاشمي رفسنجاني و نماينده اول تهران ، آقاي فخرالدين حجازي و اعتراض آقاي لاهوتي ) .

شيخ علي تهراني ضمن تائيد رئيس جمهور كه گفته بود تا راديو تلويزيون اصلاح نشود مصاحبه نخواهم كرد ، گفت : خود اينها جنگ راه انداخته اند و به همه ملل حمله كرده اند .

راديو تلويزيون بصورت غير قانوني در چنگال اينها ( از طريق مسؤلان وقت سازمان ) قرار گرفته و بايد از دست اينها آزاد شود .

تفسير راديو بغداد از اختلافات سياسي در حاكميت ايران .

اعلام مواضع رژيم عراق درباره جنگ توسط صدام حسين در گفتگوي طولاني با خبرنگاران خارجي : اعلام آمادگي براي جنگ طولاني . دوستي با فرانسه و شوروي ـ حقوق اضافي اعراب در صورت طولاني شدن جنگ ـ ورود به خاك ايران براي جلوگيري از ورود ايرانيان به بغداد ـ تداوم ضربات عراق تا سر عقل آمدن ايران ـ توسعه و تشديد ضربات در صورت موثر نبودن ضربات كنوني ـ پيشنهاد مشاهده و مقايسه صحنه هاي داخلي ايران و عراق توسط خبرنگاران .

لزوم كمك عراق به اعراب صرف نظر از اينكه تجاوز كار باشند يا نباشند ( انتقاد از مواضع سوريه و ليبي ) .

تصميم عراق به ادامه كار صنايع اتمي با وجود بمباران راكتور هستهاي اين كشور .

بازتاب كنفرانس مطبوعاتي صدام در رسانه هاي خبري جهان : يونايتدپرس ، لوموند و راديو كلن .

اجراي برنامه بازديد ديپلماتهاي خارجي از جنايات جنگي عراق در استانهاي جنگ زده و اظهارات برخي از آنان .

انتشار اخبار و تحليلهاي متفاوت از روابط عراق و شوروي به مناسبت سفر طارق عزيز به مسكو در آسوشيتدپرس ، تايمزمالي و واشنگتن استار .

همكاريهاي اقتصادي و نظامي روماني مصر و بلغارستان با عراق .

همكاريهاي نظامي ويتنام و ايران : تحويل قطعات بمب افكنهاي شكاري از طريق كره شمالي و قفقاز .

تلاشهاي ميانجي گرانه صلح اولاف پالمه و انعكاس قبول اين ميانجيگري توسط ايران .

هنري كيسينجر : انتقاد به كارتر و حمله تلويحي به ايران گفت : پيام انتخاب ريگان به دنيا اين بود كه دوران عذرخواهي آمريكا از سياست خارجي گذشتهاش سپري شده است .

صدور مجدد نفت ايران از خارك .

21/08/60
ديلي تلگراف روابط شوروي و عراق در حال گسترش است.

تانكهاي روسي از لهستان به عربستان و سپس از طريق كويت به عراق فرستاده مي‌شود.

21/08/63
ورود 26 كاميون حامل وسايل فني از عربستان به عراق.

گزارشي از داخل عراق با اشاره به حضور سربازان خارجي و نيز تيره شدن روابط جلال طالباني و صدام.

تدابير رژيم عراق براي جذب هر چه بيشتر نيرو براي اعزام به جبهه ها .

منتفي شدن همكاري بين دولت عراق و طالباني.

اعلام حمايت مجدد بارزاني از ايران در جنگ جابجايي و استقرار نيروهاي ضدانقلاب با هدف حل مسئله اسكان در فصل سرما.

گزارش وزارت اطلاعات از دستگيري يك جاسوس عامل عراق به هنگام بمب گذاري در تهران و جوانب قضيه در داخل كشور.

ادامه جدالهاي لفظي رجوي و بني صدر.

پخش اعلاميه هاي فدائيان خلق (اكثريت) با مضمون مخالفت با ادامه جنگ.

ورود وليعهد كويت به عراق و تأكيد وي به همكاري هرچه بيشتر با عراق در تمام زمينه ها همزمان با سختگيريهاي شديدي كه عليه ايرانيان ساكن كويت اعمال ميشود.

نقل و انتقالات ارتش تركيه در مرز عراق.

خارج شدن كمپاني ژاپني توشيبا از سرمايه گذاري مشترك با ايران .

21/08/65
گزارش معاونت اطلاعات سپاه سوم قدس از فعاليتهاي دشمن در منطقه عملياتي غدير، افزايش حساسيت دشمن , احتمال استفاده دشمن از سلاح ميكروبي.

نتايج شناسايي ها، تغييرات انجام شده در منطقه، پيشنهادهايي براي جلوگيري از افزايش حساسيت دشمن.

قرارگاه كربلا مأموريت و طرح مانور يگان هاي تابعه خود در عمليات بزرگ آتي را ابلاغ كرد.

ميزان آمادگي و مشكلات لشكر8 نجف براي عمليات آتي در جلسه اي بررسي شد.

طي جلس هاي اقدامات مهندسي مورد نياز براي آماده سازي عمليات آتي بررسي شد.

اقدامات مهندسي قرارگاه كربلا در منطقه هور جهت فريب دشمن. تلاشهاي پيشگيرانه عراقيها در اين منطقه.

سخنگوي سپاه به مناسبت هفته بسيج: اعزام نيرو به جبهه ها تا سقوط كامل رژيم عراق ادامه دارد.

در هجومي كم سابقه مراكز اقتصادي، صنعتي، نظامي، مسكوني و حريم هوايي شهرهاي اصفهان، باختران، اسلامآباد، تبريز، ايلام، اراك، سومار، كرندغرب و مناطق جزيره خارك و قرارگاه نجف مورد تجاوز و بمباران هواپيماهاي دشمن قرارگرفت.

در پاسخ به حملات هوايي عراق، ستاد تبليغات جنگ اعلام كرد مراكز صنعتي و نظامي بصره، امالقصر و خانقين 48 ساعت زير آتش توپخانه قرار ميگيرد.

گزارش راديو مونتكارلو درباره گسترش جنگ و تشديد حملات هوايي عراق.

نيروهاي اتحاديه ميهني روي قله حسنبك به عراقيها حمله و تلفاتي به آنها وارد كردند.

پنج تن از برادراني كه در حوالي پيرانشهر اسير بودند با كشتن دو تن از چته هاي حزب دمكرات فرار كردند.

دبيركل اتحاديه عرب معامله آمريكا با ايران بر سر آزادي گروگانها را ناقض تعهدات آمريكا در حفظ بيطرفي اش در جنگ خواند. وي در اين ماجرا اسرائيل را مجرم واقعي معرفي كرد.

معاون وزير خارجه آمريكا گفت كه آمريكا به ايران و عراق سلاح نمي فروشد و توسعه جنگ به سرزمين ديگران را تهديد منافع آمريكا قلمداد ميكند.

مك فارلين از كاخ سفيد خواست گزارش ارسال سلاح به ايران را منتشر كند، زيرا ايران از نظر استراتژيك براي آمريكا اهميت دارد.

پويندكستر: ما به سياستهاي خود ادامه ميدهيم.

رئيس سابق سيا: پيروزي نظامي ايران پيش درآمد سقوط عراق، كويت، حمله به عربستان، افزايش قيمت نفت و توسعه بنيادگرايي است.

رسانه هاي همگاني شوروي با اشاره به تلاشهاي معامله اسلحه در مقابل گروگانها، آمريكا را به خرابكاري و توطئه چيني در اين زمينه متهم كردند.

ارتباط آمريكا با ايران دو نظر را نزد تحليل گران انگليس برانگيخته است: برخي دليل آن را احتمال سقوط صدام دانسته اند و برخي پيشنهاد ايجاد زمينه براي وضعيت نه جنگ نه صلح تا بروز يك تغيير را مطرح كردهاند.

در يك سمينار وابسته به پنتاگون خطرهاي پيروزي ايران و سقوط صدام و ضرورت حمايت آمريكا از عراق مورد بررسي قرارگرفت.

نخست وزير و وزير دفاع ايتاليا صدور اسلحه از ايتاليا به ايران را تكذيب كردند.

در پي آزادي گروگانهاي فرانسوي، كاردار فرانسه در تهران از كمكهاي ايران در حل مشكلات فرانسه در لبنان تشكر كرد.

رسانه هاي فرانسه معتقدند ايران به سوريه اين امكان را داد تا از آزادي گروگانهاي فرانسوي بهره برداري سياسي كند.

رئيس جمهور و نخست وزير مصر خواستار توقف و پايان جنگ ايران و عراق شدند.

رئيس دولت سودان از ادامه جنگ اظهار تأسف و از ابتكار صلح صدام حسين قدرداني كرد.

وزير دفاع تركيه جنگ ايران و عراق را باعث عدم ثبات خاورميانه و داراي خطرات امنيتي براي تركيه دانست.

در ديدار وزير تجارت خارجي يوگسلاوي از بغداد، همكاريهاي دو جانبه نفتي، حمل و نقل و ارتباطات مورد بررسي قرارگرفت.

بررسي عملكرد مالي دولت جمهوري اسلامي طي هفت ماه اول سال جاري: كاهش 32% درآمدهاي عمومي كه در نتيجه كاهش حجم صادرات نفت، كاهش شديد قيمت نفت و كاهش برابري دلار در مقابل ريال مي باشد.

شوراي اجتماعي و اقتصادي سازمان ملل از ايران خواست تا در جهت تحقيقات در زمينه حقوق بشر در ايران با اين شورا همكاري كند.

سخنان آيت الله منتظري در آستانه هفته وحدت درباره هدف از وحدت مسلمانان.

 

 

 تولد «علي اسفندياري» متخلص به« نيما يوشيج» پدرشعر نو

[21 آبان 1276] - «علي اسفندياري» متخلص به« نيما يوشيج» پدرشعرنو و ازشخصيت‎‎هاي درخشان ادبي اين مرزوبوم دريوشِ مازندران متولد شد. نيما درتهران، سِن لوئي تحصيل كرد و زبان فرانسه را بطوركامل آموخت. آنطوريكه نيما خود گفته است دراندك مدتي به تشويق نظام وفا استادش به سرودن شعر پرداخت و بتدريج شاعري صاحب سبك شد و سبك نيمايي را درشعر فارسي پديد آورد. بنابه عقيده بسياري ازشاعران نوپرداز نيما بهترازهرشاعر ديگرشعرنو مي‎سرود. نيما يوشيج درطي عمرادبي خود درداستان نويسي، نمايشنامه نويسي و نگارش مقاله‎هاي ادبي نيزبه آزمودن استعدادهاي خود همت كرد، اما با نام نيما قرين شده است قريحه شعرو شاعري اوست بطوريكه گاه از شعرنو با عنوان شعرنيمايي هم ياد مي‎كنند. مهمترين ويژگي شعرنيما مضومنهاي نو و بكرآن است كه هم به سبك و قالب قدما اشعارش را به نظم درآورده و هم به سبك شعرسروده است.

Mobin_s2004@yahoo.com
12 نوامبر ميلادي
Mobin_s2004@yahoo.com

در قلمرو انديشه

فرهنگ مدني

پشت جلد كتاب فرهنگ مدني

 12 نوامبر سال 1963 كتاب «سيويك كالچر ــ فرهنگ مدني» تاليف پروفسور گابريل آلموند و سيدني وربا كه محتواي آن در جهان به صورت يك فرضيه سياسي شناخته شده و اصول و تعاريف آن رسميت يافته است انتشار يافت كه در باره تكامل دمكراسي و رفتار سياسي بشر است. در اين تاليف مهم، نفوذ افكار ارسطو به خوبي ديده مي شود.
     طبق اين فرضيه، دمكراسي واقعي بدون درك كامل آن از سوي مردم و مشاركت وسيع و دلسوزانه در آن به وجود نخواهد آمد. بنابراين، مردمي كه از فرهنگ مدني بر خوردار نباشند «دمكراسي واقعي» نخواهند داشت. بايد مردم به دمكراسي وفادار و اصحاب دمكراسي اعتماد مردم را به كارايي چنين نظامي جلب كنند، و تا اين دو اصل تحقق نيابد؛ مردم داوطلبانه آماده دفاع از دمكراسي خود نخواهند بود.

طبق اين فرضيه ؛ فرصت طلبان سوءاستفاده گر، چاپلوسان و آزمندان سه دشمن اصلي رسيدن مردم به يك «فرهنگ مدني» هستند.
     اين دو استاد مردم را سه دسته كرده اند : يك دسته كساني هستند كه از دمكراسي و امور حكومت بي اطلاعند و در نتيجه مشاركت واقعي و صادقانه در آن ندارند؛ دسته ديگر اطلاع دارند ولي به دليل بدبيني و يا بي اعتمادي، در امور سياسي جامعه خود غير فعال هستند و دسته سوم كه هم آگاهند و هم فعال.
     وقتي كه دسته اول به حد اقل خود برسد و دسته دوم نيز فعال شود، جامعه داراي«فرهنگ مدني» خواهد شد كه البته رسيدن به اين هدف آسان نيست و بدون داشتن آموزش وپرورش خوب (مدرسه و رسانه) نيل به آن امكان پذير نخواهد بود.
طبق اين فرضيه، مراجعه به صندوقهاي راي گيري در روز انتخابات ـ بعضا به اصرارـ براي رسيدن به فرهنگ مدني كافي نيست و جامعه اي از فرهنگ مدني برخوردار خواهد بود كه در آن، آستين بالا زدن و ازمنافع عمومي دفاع كردن عادت و يك امر طبيعي مردم شود مثلا نخريدن از فروشگاهي كه گرانفروشي مي كند و معرفي آن، شكايت از كارمند خاطي دولت ، مخالفت با انتخاب مجدد نماينده اي كه خوب كار نكرده و....

در قلمرو دانش

دارو ها و نژادها !

آژانس دولتي دارو و غذا در آمريكا ( اف. دي . ا. ) در نوامبر 2004 دارويي را مورد تاييد قرار داد كه تنها براي سياهپوستان نافع است و اعلام داشت كه داروي تازه ساز « بي بيد » ويژه جلوگيري از ابتلاء سياهپوستان به بيماري هاي قلبي است و در افراد ساير نژاد ها از سفيد و زرد و ... تا ثير ندارد و نبايد برايشان تجويز شود. قبلا مشاهده شده بود كه داروهاي « ا. سي. اي ــ اين هيبيتور » كه نقش بزرگي در كنترل بيماري هاي قلبي در مردم داشته اند روي سياهپوستان بي تاثير بودند و با كشف اين حقيقت، پژوهشگران دست بكار شده و از تركيب دو داروي « هايدرالازين » و « ايزو سوربيد دي تيترات » داروي « بي بيد » را ساخته اند كه تنها در كنترل بيماري هاي قلبي سياهپوستان موثر است. اين نخستين بار نيست كه اعلام مي شود داروها بر پايه نژاد ، اقليم و سن؛ متفاوت بايد باشند ، دير زماني است كه رشته هاي تخصصي تازه در مدارس پزشكي به وجود آمده است، مثلا تخصص در درمان بيماري هاي سالمندان، مناطق حاره اي، مناطق خشك، و ....

ساير ملل

حزب نازي پيروز شد، چرا؟

 در اين روز درسال 1933 اعلام شد كه درانتخابات همان هفته آلمان، حزب سوسياليست ملي كارگران (نازي) 92 در صد آراء را به دست آورده است و زمام امور اين كشور را به دست خواهد گرفت. هيتلر رهبر اين حزب بود.
    تاريخنگاران اين پيروزي شگفت انگيز را كه نقطه عطفي در تاريخ اروپا در قرن 20 به شمار مي ايد نتيجه شعارهايي دانسته اند كه كه المانيها از دير باز تشنه شنيدن آن بودند. هيتلر در نطقهاي خود با سر دادن اين شعارها آنان را اميدوار، و به اصطلاح ذوق زده كرده بود. هيتلر مي دانست كه شعارها بايد مرهمي بر زخمهاي مردم باشد تا بردلهايشان بنشيند و نظرشان را به گوينده شعار به عنوان نجات دهنده جلب كند.
     آلمانيها در در قرار دادهاي پايان جنگ جهاني اول(ورساي) تحقير شده بودند و غرامات و تعهدات سنگيني بر انها تحميل شده بود. اقتصاد آلمان فلج شده بود و «مارك» پول ملي آلمان تقريبا بي ارزش شده بود، نظم سابق كه آلماني ها به آن عادت كرده بودند وجود نداشت و احزاب و گروههاي سياسي بر سر و كول هم مي زدند و اميدي به بهبود اوضاع نمي رفت.
     در اين شرايط تنها با شعارهاي ناسيوناليسي و تحريك احساسات ملي و معرفي فردي به عنوان «منجي» مي توان همگان را جلب و پشت سر او متحد كرد كه هيتلر و حزب نازي موفق به اين كار شده بودند. 

 

چه كساني 38 ميليارد دلار غرامت رويداد هاي يازده سپتامبر سال 2001 آمريكا را دريافت كردند

نهم نوامبر 2004 گزارش جزئيات پرداخت غرامت آسيب ديدگان از رويدادهاي 11 سپتامبر 2001 آمريكا به اين شرح در رسانه هاي آمريكا انتشار يافته بود:
 مبلغ كل غرامت ؛ 38 ميليارد و يكصد ميليون دلار.
منابع پرداخت:
شركتهاي بيمه 19 ميليارد و ششصد ميليون دلار ( 51 در صد )، دولت آمريكا 15 ميليارد و هشتصد ميليون دلار ( 42 درصد ) و اعانات مردم و موسسات 2 ميليارد و هفتصد ميليون دلار( هفت درصد).
دريافت كنندگان:
بازماندگان مقتولان و نيز مجروحان غيرنظامي جمعا 8 ميليارد و هفتصد ميليون دلار ( هر نفر سه ميليون و يكصد هزار دلار )، ماموران نجات ( آتش نشاني ، پليس و ...) كه مقتول و يا مجروح شده اند جمعا يك ميليارد و نهصد ميليون دلار ( هر نفر 4 ميليون و دويست هزار دلار )، صاحبان كسب و كار ، دفاتر و مغازه هاي ويران شده و آسيب ديده جمعا 23 ميليارد و سيصد ميليون دلار، كساني كه از رهگذر رويدادهاي هاي 11 سپتامبر مشاعل و محل سكونت خود را از دست دادند جمعا سه ميليارد و پانصد ميليون دلار. كساني كه دچار خسارت عاطفي و افسردگي ناشي از اين رويدادها شده بودند جمعا هفتصد ميليون دلار.
    به اين ترتيب سهم دريافتي اصحاب كسب و كار و عمدتا كمپاني هاي بزرگ كه در برجهاي دوقلو نيويورك داراي دفتر بودند بيش از ديگران بوده است.
غرامت نظاميان مقتول و مجروح در ساختمان وزارت دفاع ، مطابق مقررات نظامي خواهد بود و ارتباط به اين ارقام نخواهد داشت.

برخي ديگر از رويدادهاي 12 نوامبر

  • 1866:   سون يات سن كه با انفلات خود نظام جمهوري در چين بر قرار ساخت به دنيا آمد.

  • 1918:   اتريش جمهوري شد.
        

  • 1926:   شوراي وزيران ايران در جلسه 21 آبان سال 1305 خود كه شهردار تهران هم به آن جلسه دعوت شده بود پيشنهاد دانماركي ها رابراي تاسيس چند خط اتوبوسراني درتهران بررسي كرد.

  • 1946:   نخستين بانك سواره (اتوبانك) در شهر شيكاگو آغاز بكار كرد.

  • 1948:   هيدكي توجو نخست وزير ژاپن در زمان جنگ جهاني دوم و شماري از همكارانش به اعدام محكوم شدند.

  • 1982:   يوري آندروپوف به جاي برژنف كه فوت شده بود رهبر شوروي شد.

  • Mobin_s2004@yahoo.com
    20 شوال هجري قمري
    Mobin_s2004@yahoo.com

     «ابوطاهرمُقري»، محدث و نحوي بغدادي بدرود حيات گفت

    [20 شوال 349] - «ابوطاهرمُقري»، محدث و نحوي بغدادي بدرود حيات گفت. او ادبيات عرب را نزد ابن درستويه فراگرفت و درقرائت ملازم درس ابوبكربن مجاهد بود بطوريكه ازاو با عنوان يارابن مجاهد ياد مي‎كردند. ابوطاهردرنحو و قرائت به كوفه گردش داشت و به بسياري ازشيوخ بغداد علم قرائت آموخت. ازجمله آثارابوطاهرمُقري رساله‎اي دراخبارنحويان است كه نسخه خطي آن دردارُالكتب مصري نگهداري مي‎شود. همچنين اثرديگري درقرائت به نام اَلبَيان ازمُقري به دست خطيب بغدادي رسيده بود كه وي ازآن استفاده كرده است.

     

     « مجدُالدّين ابوطاهر، محمدبن يعقوب فيروزآبادي» لغت شناس مسلمان و تدوين كننده كتابهاي لغت بدرود حيات گفت

    [20 شوال 817] - « مجدُالدّين ابوطاهر، محمدبن يعقوب فيروزآبادي» لغت شناس مسلمان و تدوين كننده كتابهاي لغت بدرود حيات گفت. وي دركازرون متولد شد و ازهشت سالگي درشيراز به تحصيل علوم متداول زمان خود پرداخت. سپس درواسط و بغداد ازدانش علمايي چون تقي الدين سُبكي بهره برد. فيروزآبادي پس ازسالها اقامت درمكه معظمه و هند به دعوت سلطان احمدبن اويس به بغداد مراجعت كرد و ازآنجا عازم ايران شد. اين مؤلف مسلمان درزمينه حديث، تفسير، تاريخ نيزكتابهايي نوشته است اما حوزه اصلي فعاليت وي درلغت نويسي است. فيروزآبادي با تأليف كتاب قاموس يكي ازمعتبرترين لغت نامه‎هاي زبان عربي را عرضه كرد.« سَفرُالسَّعادة به زبان فارسي، تَنويرُ المِقياس »ازديگرآثاراين لغت شناس برجسته بشمارمي‎رود. فيروزآبادي درسال806هجري قمري بارديگربه حجّ رفت و دربازگشت ازاين سفردارفاني را وداع گفت.

     

     

     

     

     

     

    کشکول ممتاز

    از کتاب «گنجينه جواهر» (كشكول ممتاز)

    لطیفه

    شيخ بهائى گويد: شبيه به اين داستان اين حكايت كه از نادره عجم ملاصنوف نقل شده كه در هنگام جان دادنش شخص بدى را بالاى سر او آوردند كه قرآن بخواند، وقتى قرائت قرآن را بالاى سر او طول داد، ملاصنوف به او گفت : بس كن من مردم ، و همان وقت جان داد.
    اين قدر اين كلمات زيبا است كه مى خواستم فقط معنايش را بياورم ولى حيفم آمد كه متن عربى آن را نياورم .
    (( من التوراة : من لم يرض بقضائى ، لم يصبر على بلائى ، و لم يشكر نعمائى ، فليتخذ ربا سوائى ، من اصبح حزينا على الدنيا فكانما اصبح ساخطا على من تواضع لغنى لاجل غناه ذهب ثلثا دينه .
    يابن ادم : ما من يوم جديد الاياءتى اليك من عندى رزقك ، و ما من ليلة جديدة الا و تاءتى الملائكة من عندك بعمل قبيح ، خيرى اليك نازل و شرك الى صاعد.
    يا بنى ادم : اطيعونى بقدر حاجتكم الى ، و اعصونى بقدر صبركم على النار، و اعملوا للدنيا بقدر لبثكم فيها، و تزودواللاخرة بقدر مكثكم فيها.
    يا بنى ادم : زارعونى و عاملونى و اسلفونى ، اربحكم عندى ما لاعين رات ، و لا اذن سمعت و لاخطر على قلب بشر.
    يا بن ادم اخرج حب الدنيا من قلبك ، فانه لايجتمع حبى و حب الدنيا فى قلب واحد ابدا.
    يا بن ادم : اعمل بما امرتك ، وانته عما نهيتك ، اجعلك حيا لاتموت ابدا.
    يا بن ادم : اذا وجدت قساوة فى قلبك ، و سقما فى جسمك و نقيصة فى مالك و حريمة فى رزقك ، فاعلم انك قد تكلمت فيها لايعنيك .
    يا بن ادم : اكثر من الزاد، فالطريق بعيد، و خفف الحمل فالصراط دقيق ، و اخلص العمل فان الناقد بصير، و اخر نومك الى القبور، و فخرك الى الميزان ، و لذاتك الى الجنة ، و كن لى اكن لك ، و تقرب الى بالاستهانة بالدنيا تبعد عن النار.
    يابن ادم : ليس من انكسر مركبه ، و بقى على لوح فى وسط البحر باعظم مصيبة منك ، لانك من ذنوبك على يقين ، و من عملك على خطر.(48) ))
    از تورات نقل شده است كه : كسى كه به قضاء و قدر من راضى نشود و بر بلاى من صبر نكند و شكر نعمتهاى مرا نكند، پروردگارى غير از مرا بايد انتخاب كند (يعنى در اين صورت من خداى او نيستم ) كسى كه شب را به صبح آورد در حالى كه براى دنياى خود محزون باشد، مثل اين است كه شب را به صبح آورده در حالى كه بر من خشمگين است كسى كه در برابر ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند، دو ثلث دينش را از دست داده است .
    اى فرزند آدم : هيچ روز جديدى نمى آيد جز اينكه رزق و روزى تو از طرف من به تو مى رسد، و هيچ شب جديدى نيست جز اينكه ملائكه من از تو عمل قبيح و زشت را به ثبت مى رسانند، خير من هميشه به سوى تو نازل مى شود و شر تو به سوى من بالا مى آيد.
    اى فرزند آدم : به اندازه اى كه من نياز دارى اطاعتم كن ، و به اندازه صبرتان بر آتش ، معصيت و نافرمانى مرا كنيد، و براى دنيا به اندازه ماندنتان در آن عمل و كارى كنيد و براى آخرت به اندازه ماندنتان در آخرت زاد و توشه بر گيريد.
    اى فرزند آدم : مزارعه و معامله سلف با من كنيد سودى دهم به شما كه هيچ چشمى نديده و گوشى نشنيده و بر قلب هيچ بشرى خطور نكرده .
    اى فرزند آدم : محبت دنيا را از دلت بيرون كن ، چون هيچگاه محبت من و محبت به دنيا در يك دل يك جا نگيرد.
    اى فرزند آدم : به آنچه كه به تو دستور داده ام عمل كن ، و از آنچه كه تو را از آن نهى كرده ام دست بردار تا ترا زنده ابدى قرار دهم ، كه هيچگاه نميرى (يعنى اگر هم مردى ذكر و يادت هميشه بر سر زبانها باشد.
    اى فرزند آدم : هنگامى كه قساوتى در دلت يافتى ، و بيمارى در بدنت حس نمودى و نقصى در مالت ديدى و خود را محروم از رزق و روزى يافتى ، بدان كه تو البته گفتارت بى معنى و بيهوده بوده است يعنى كلامت چرند پرند و يا مشتمل بر گناه و رنجاندن مسلمانان بوده است .
    اى فرزند آدم : زاد و توشه ( براى آخرت ) زياد بر گير، زيرا راه دور است ، و بار خود را سبك كن ، چون پل (بسيار) باريك و نازك است و عملت را (فقط براى خدا) خالص كن ، زيرا كه البته انتقاد كننده (حاكم در روز قيامت بسيار) بصير و بينا است ، و خوابت را در قبر، و فخر و افتخارات را در سنجش اعمال (در قيامت ) بگذار و خوشيهايت را براى بهشت به تاءخير انداز (يعنى خوابت را براى گور بگذار و اين قدر زياد نخواب بلكه شب زنده دار باش و افتخارات را براى ترازوى قيامت بگذار اگر عمل خوبت در ميزان زياد باشد آنوقت افتخار كن و خوشيهايت را بگذار براى بهشت نه دنيا.
    و تو با من باش من با تو هستم (يعنى تو كار خود را براى من خالص ‍ گردان تا من هم براى تو باشم ) و دنيا را خوار كن و سبك بشمار تا به من نزديك شوى و از آتش جهنم دور شوى .
    اى فرزند آدم : آن كس كه كشتى اش شكسته و دست خود را در وسط دريا به پاره تخته اى بند كرده ، مصيبتش بزرگتر بيشتر از تو نيست ، چون تو به گناهى كه كرده اى يقين دارى ، و از كارهاى زشت در خطر هستى .
     

     

     

     

     

     

     

     

    داروخانه مبين

    motlagh3d@yahoo.com

    کل تار (COAL TAR)
    نام تجاری :
    Polytar

    *باتوجه به درخواست دوستان

    گروه دارویی : کراتولیتیک ها
    گروه درمانی : ضد شوره ، ضد سبوره
    شکل دارویی : محلول (لوسیون) ، شامپو
    موارد مصرف : درمان پسوریازیس ، دفع خارش پوستی ، اگزما، التهاب پوستی
    میزان مصرف : لوسیون5 درصد را مستقیم روی پوست قرار می دهند یا شامپو 1 درصد را از یک تا چند بار در هفته
    موارد منع مصرف : حساسیت شدید، زخم پوستی
    عوارض جانبی مهم : ضایعات جلدی ، احساس گزش خفیف، حساسیت به نور .جوش .
    شرایط نگه داری :در دمای معمولی و دور از نور نگه داری شود .
    توصیه ها :
    1- مصرف در کودکان کمتر از 4 سال ممنوع است.
    2- تغییر رنگ موی بیمار موقتی است.
    3- در هنگام استفاده از شامپو بهتر است ابتدا موی سر با آب ولرم مرطوب شود.
    4- پوست محل استفاده نباید دارای زخم و تاول باشد.
    5- از تماس دارو با چشم جلوگیری کنید.

     

    ****************

    دوستان عزیز آماده  پاسخگویی به سوالات داروئی
     شما هستیم
    motlagh3d@yahoo.com

     

     

     

     

     

     

     

     

    زبان خوراکیها

    دكتر غياث الدين جزايرى


    اسم من «تره» است !

    املاح معدنى ، كلسيم و آهن به وفور در من موجود است .
    رنگ چهره را باز مى كنم .

    فارسى من گندنا مى باشد، ولى اكنون بيشتر به من تره و سبزى تره مى گويند. اهالى گيلان مرا ((كوار)) مى نامند.
    يك نوع شيرين و مفيد من در كردستان به عمل مى آيد كه به زبان محلى ((كيلافه )) نام دارد. اقسام وحشى من باريك و تند بوده ، و كوچوك ناميده مى شود. و دو برادر دارم يكى به نام والك و ديگرى به نام تره پياز كه به آن تره فرنگى هم مى گويند. عربى من كراث و كراث البقل است . من از خانواده ى پياز بوده و مانند آن سودمند مى باشم ، ولى بوى من از آن كمتر است ، و كسى كه مرا خرد كند مجبور به ريختن اشك نيست . ادرار را زياد مى كنم - خلطآور بوده و سينه را نرم مى نمايم و براى از بين بردن ذرات و رسوبات زرد رنگ از ادرار مبتلايان به رماتيسم تجويز شده ام . جوشانده ى من براى باز شدن صدا و درمان زكام - سرفه - لارنژيت و برونشيت و بطور كلى در التهابات دستگاه تنفس و رمهاى آن به كار مى رود! اگر مرا له كنيد و بر محل نيش زنبور و زنبور عسل بگذاريد، درد آنرا تسكين مى دهم - من سرشار از ويتامين ث و املاح معدنى ، مثل كلسيم و آهن مى باشم و مقدار اين ويتامين و املاح در من خيلى بيشتر از مقدار آن ها در تره فرنگى است . به حد كافى منيزى هم دارم و به همين جهت از سرطان جلوگيرى مى كنم . ماليدن برگ من با سركه به پيشانى و جلو سر، خون دماغ را بند مى آورد. من براى بواسير و بادهاى غليظ شكم مفيد مى باشم . اشتها را باز مى كنم و غريزه جنسى را تحريك مى نمايم و رنگ چهره را باز كرده و بر زيبايى و لطافت پوست مى افزايم . ارامنه ى ايران به خوردن من علاقه ى زياد دارند و زيبايى و خوش آب و رنگى بانوان را از آن مى دانند.
    خوردن خام من قصب الريه را پاك و كيسه صفرا را باز مى كنم . به هضم غذا كمك مى كنم . مقوى كمر، ملين طبع بوده و از قولنج جلوگيرى مى نمايم ، برگ من پيشاب آور و قاعده آور است ، خوردن برگ من بعد از طعام مانع ترش كردن آن است . شهوت را زياد مى كند. چنانچه برگ من به مقدار پانزده گرم خورده شود، خون بواسير را بند مى آورد. خوردن من با عسل جهت امراض سرد سينه و ورمهاى ريه و باز شدن آنها مفيد است . ريختن من در آش جو جهت درمان تنگ نفس توصيه شده است . ترشى تره باز كننده ى جگر و سپرز و معالج قولنج است - گرد خشك كرده ى من مسهل خون جمع شده در معده است . حمول برگ كوبيده من به تنهايى و يا با داروهاى مناسب پاك كننده ترشح رحم و ضد عفونى كننده ى آن بوده و مانع از افتادن جنين است . چنانچه مرا با سركه و نمك پخته و زنى كه مبتلا به ورم رحم است در آب آن بنشيند درمان خواهد شد، و چون مرا دو بار بپزند و بفشارند و بعد شسته با غذا ميل نمايند، لذيذتر شده و نفخ از بين مى رود ولى از خواص من كاسته مى گردد. خوردن من با عسل پادزهر سموم مخصوصا مسموميت غذايى است و براى معالجه امراض جلدى نافع است . ضماد برگ من با سماق جهت اگزما و با نمك جهت زخم هاى چركى نافع است . من داراى نوع پنيسيلين بوده ، و بيشتر خواص درمانى من نتيجه ى آن است ، انواع من از پياز دير هضم تر و نفاختر است . زياده روى در خوردن من باعث تاريكى چشم و فساد لثه و ديدن خوابهاى آشفته است و چون شمشير و كارد را با آب من آب دهند ديرتر كند خواهند شد.
    تخم تره
    خوردن دو مثقال تخم من با 2 مثقال ((مورد)) درمان امراض سرد و بند آوردن خون ريزى است . جگر را باز مى كند و محرك اشتها و مقوى كمر و كليه و مثانه است . بو داده تخم من به تنهايى قاطع اسهال مزمن و پيچش ‍ معده است . بادشكن بوده ، و بخور آن جهت بواسير نافع است .
    بخور بذر من با موم و قطران ، درد دندان را تسكين مى دهد و پوسيدگى آن را راكد مى كند. ضماد عصاره بذر من بر جاى نيش حشرات و افعى و پاك كردن كك و مك و آثار جلدى مفيد است . چنانچه بذر مرا بكوبيد و داخل سركه بريزيد ترشى آن را از بين مى رود و اين به علت زيادى املاح قليايى آن است . مضر ريه و كليه و مثانه است . در تقويت باه تخم فرنگى قوى تر از بذر تره معمولى است .
    تره بيابانى
    من با برگ نازك خود تره ى وحشى بوده ، و بنام ((كوچوك )) شهرت دارم تندى من بيش از نوع بستانى است و خاصيت ضد عفونى كننده ى من چند برابر است . ادرارآور خوبى هستم ، قاعده بانوان را باز مى كنم . خمول من ضد عفونى كننده ى رحم است ، ولى براى زنان آبستن خوب نيست . زيرا سبب سقط جنين مى شود - عصاره من مسهل سودا مى باشد، ولى زياده روى در خوردن آن باعث خونريزى است و چنانچه بذر مرا پنج روز، بخورند بواسير را بند مى آورد. پادزهر حشرات است ، ضماد آن براى برص ‍ توصيه شده است ، و يك نوع وحشى كه در كوهستان ها مى رويد، برگ آن باريكتر و طعم آن شيرين تر و خوشبوتر است اين نوع را كه در كردستان ((كيلافه )) نامند در تسكين درد معده و روده مؤ ثرتر است و در ساير خواص همانند تره ى معمولى است .
    والك
    فارسى من والك است - بين تره و سير قرار دارم و در كتب مختلف از من كراث الثوم كراثى - سير خرس - كراث الدب و سير جنگلى ياد كرده اند. ضد عفونى كننده قوى هستم . به هضم غذا كمك مى كنم - سرشار از ويتامين ((ث )) بوده و داراى لعاب و صمغ زياد مى باشم . فشار خون را كم مى كنم ، ادرار - شير و عرق را زياد مى كنم و قاعده آور هستم . سينه را نرم و صدا را باز مى نمايم و درمان خوبى براى تنگ نفس مى باشم - اثر خوبى بر روى اعصاب دارم و مرا براى درمان نسيان و تقويت اعصاب و اشخاص ‍ فالج و لقوه اى تجويز كرده اند. من ضد كرم معده و ضد كرم كدو مى باشم . شهوت را زياد مى كنم و درد رماتيسم و سياتيك و نقرس را تسكين مى دهم . ادرار را باز مى كنم و رنگ چهره را نيكو مى سازم - پادزهر سموم حيوانى و غذايى هستم. مداومت در خوردن من سبب ريزش موى سفيد و در آمدن موى سياه به جاى آن است ، و از اين نظر شباهت زيادى به سير دارم.
    تره فرنگى
    در گذشته در ايران به من تره ى شامى و اكنون تره فرنگى مى گويند. دو نوع دارم يكى پيازش كوچكتر و ديگرى بزرگتر است . برگ مرا خام نمى توان خورد و معمولا پخته خورده مى شوم . در بين حيوانات كبك به خوردن من علاقه زياد دارد. زيرا صداى او با خوردن من باز و بلند مى شود. من ادرار را زياد مى كنم - نفخ معده را برطرف مى سازم . شير و عرق را زياد مى كنم و تنگى نفس را شفا مى بخشم . من داراى ويتامين ث هستم ، ولى مقدار اين ويتامين در من كمتر از تره ى معمولى است . املاح آهن و كلسيم و منيزيم هم كمتر از تره دارم .
     

     

     

     

     

     

     

     

    طنزانه
    طنزگويه هاي اجتماعی «روزانه»

    در نکوهش خروس

    اسماعیل امینی

    ای خروس ِ سیاه همسایه
    که شبیه کلاغها هستی
    ای بدآوازانکرالاصوات
    هم صدای الاغها هستی

    نیمه شب نغمه جگرسوزت
    می پراند زچشم مردم خواب
    این که آوازنیست زلزله است
    که کند کاخ خواب خلق خراب

    چهار(خ)گفته ام به یک مصراع
    اگرازشاعری خبرداری
    به دو پا بودنت مناز که تو
    (واو)و(سین)بیشترز(خر)داری

    طرح تنظیم خانواده چه گفت
    ای خروس ای خروس تنگ نظر
    بچه بیش از دوتا شده ممنوع
    جیره بندی است بعدازاین همسر

    ای خروس ای خروس بی کاره
    که پلاسی همیشه درکوچه
    طبق آماردر تکفل توست
    پنج تامرغ وشصت ویک جوجه

    ای خروس ای که پُرزباد غرور
    سینه را بازداده ای به جلو
    زود باشد که ازسردیوار
    بپری برسر زرشک پلو...

     

     

     

     

     

     

     

     

    مسائل زندگي
    کار، مُد، سلامتی، رموز موفقیت و ...

    مردمان

    20 راه تضميني براي فروپاشي رابطه

    طبق آخرين يافته ها، تداوم و تكرار20 اشتباه درطرز تفكر و برقراري ارتباط كه افراد مرتكب آن ميگردند، توانايي نابود ساختن هر رابطه اي را دارا ميباشد:

    1- سرسختانه همواره خود را حق بجانب دانستن، حتي زماني كه ادله كافي در اختيار نداشته باشيد.

    2- هيچگاه عذرخواهي نكردن، حتي زماني كه تقصير كار بودن شما اثبات گرديده باشد.

    3-بي رحمانه خطاها ي شريك زندگي خود را بازگو كردن.

    4-ادعاي متعصبانه از آگاهي داشتن از انگيزه هاي شريك زندگي بهتر از خود وي.

    5-تصور آنكه شريك شما مي بايد نيازهاي شما را درك كرده و فورا بدون درخواست شما آنها را برآورده سازد.

    6-ناديده گرفتن كامل اولويتهاي شريك زندگي و پافشاري بر اولويتهاي خود.

    7-تصور آنكه نيازهاي جنسي همسر شما و نيازهاي جنسي شما يكسان و مشابه ميباشند.

    8- عدم اقرار به رنجش و بلافاصله ابراز خشم كردن.

    9- شناسايي عيوب و كاستيهاي شخصيتي همسر و اسرار خانوادگي وي، و بهره گيري از آنها براي پيروزي در مشاجرات، زماني كه منطق در ميماند.

    10- بهره گيري از عذاب وجدان و حس گناه كار بودن براي به بازي گرفتن، دستيابي به اهداف و يا مجازات همسر.

    11- در شناسايي و يافتن بديها و معايب همسر چيره دست بودن، اما هيچگاه خوبيها و محاسن وي را بزبان نياوردن.

    12- كوتاه نيامدن به هيچ قيمتي، و كشاندن مجادله تا جايي كه همسر از خانه بگريزد.

    13- هيچگاه رها نكردن گذشته، و بازگويي و باز آفريني آن به كرات.

    14-ابراز وابستگي شديد به همسر خود،وادعاي آنكه بي وي و يا در صورت بي اعتنايي وي بي شك خواهد مرد.

    15-در صورت عدم وابستگي شديد، فاصله گرفتن از لحاظ فيزيكي و احساسي تا حد بي اعتنايي كامل.

    16-قول دادن، وهيچگاه عمل نكردن.

    17- تا حدي متظاهر و دو رو بودن كه همسر نميداند شما چه زمان جدي هستيد.

    18-عذرتراشي هميشگي براي عادات ناپسند خود.

    19- پافشاري براين عقيده كه همواره مطلبي كه شما ميخواهيد بيان كنيد مهمتر از مطلبي است كه همسرتان ميخواهد بگويد، بنابراين حرف وي را قطع ميكنيد.

    20-وانمود ميكنيد كه حرفهاي بيان شده همسرتان را كاملا متوجه شده ايد، ولو آنكه هيچ چيزي از صحبتهاي وي را نفهميده ايد.

    21-به گونه اي رفتار ميكنيد كه گويي شما مرتكب هيچكدام از اشتباهات ذكر شده نگرديده ايد و اين شريك شماست كه بايد تغيير كند.

     

     

     

     

     

     

     

    اس.ام.اس روزانه
    RooZaaNe SMS

    roozane_sms@yahoo.com
    روزهاي فرد هفته + جمعه ها منتظر ما باشيد

    دوستان عزيز سلام ..
    واقعا ازتون متشكرم .. توي يه روز 74 تا مسيج برام اومد .. اگه يه زماني مسيجتون دير نوشته شد به علت حجم بالاي مسيج هاست .. منم سعي مي كنم با نوشتن تعدا بيشتري مسيج هاي جديد رو زودتر بنويسم ..
    قسمت بعدي مسيج ها رو تقديم مي كنم ..
    115- سلام خوبي.. مي خواستم بگم منتظر مامورهاي سرشماري نباش ..آخه شما رو آخر پاييز مي شمارن ( 6094-0915)
    116- يكي مي ره بهش زهرا ميبينه همه ي مرده ها نشستن بيرون ..مي گه چرا نشستين بيرون .. مي گن : سوالاي شب اول قبر لو رفته دارن از اول طرح مي كنن ( 9176-0912)
    117- اگه دردي تو پاهات احساس كردي ، اگه احساس مي كني خيلي خسته اي به خاطر اينه كه روزي هزاربار تو خاطرم مي يايي و مي ري ( 8076-0912 نرگس )
    118- هي اس ام اس . برو پيش اوني كه بهش فكر مي كنم . اگه كار داشت مزاحمش نشو . اگه خواب بود آروم ببوسش و بگرد . اگه تو رو خوند بهش بگو خيلي دوسش دارم ( 7656-0912)
    119- اديسون با جميله ازدواج مي كنه . بچشون مي شه رقص نور ( 8287-0932 ايمان )
    120- به پدر پسر شجاع وقتي كه وقتي كه پسر شجاع به دنيا نيومده بوده چي مي گفتن ؟ ( 8287-0932 ايمان)
    121- تو خري ، سگي ، گاوي ، ميموني ، بزي ، گوسفندي .............براي فروش نداري(8287-0932 ايمان)
    122- لحظات شادي .... خدارا ستايش كن . لحظات سختي ..... خدا را جستجو كن . لحظات آرامش ....... خدا را مناجات كن . لحظات دردآور ..... به خدا اطمينان كن و در تمام لحظات او را شكر كن ( 5213-0913 فرود )
    123- خيلي دوستت دارم . يه روز مي يام دنبالت و مي برمت جايي كه دست هيچكس بهت نرسه قربانت . عزرائيل ( 8278-0932)
    124- از خدا درخت خواستم . جنگلي به من داد . از خدا گلي خواستم باغچه اي به من داد . از خدا ستارهاي خواستم كهكشاني به من داد .. از خدا دوستي خواستم تو را من داد . ( 8287-0932)
    125- عسل .. جيگر .. نفس ... نمك ... هلو .. شيريني .... طلا ..نقره .. مس .. آهن پاره .. شيرآلات .. سماور .. خريداريم ( 8287-0932)

    خب دوستان .. مسيجي هم دوست خوبمون سيريش برام ايميل كرده مي خونيم
    " چوپانه با گوسفنداش لج مي كنه براي انقام مي برتشون روي چمن مصنوعي "

    اين قسمت هم تموم شد .
    منتظر مسيج هاي قشنگتون هستم .
    اميد
    شماره براي ارسال مسيج : 09125698059
    CU
     

     

     

     

     

     

     

    ستون آزاد

    آقاي گزارش‌هاي با شخصيت!

    احسان ناظم بكايي:
    ظهر، نشسته بوديم و بي‌خيال داشتيم آخرهاي ساندويچ‌مان را سق مي‌زديم كه كامران نجف‌زاده سرساعت رسيد. اول يك گوشه نشست، ولي بچه‌ها دعوتش كردند بيايد كنار ميز بنشيند تا همه با هم حرف بزنيم.
    او هم قبول كرد. حرف‌ها همان اول گل انداخت، چون همة ما عقيده داريم كه نجف‌زاده يك‌جورهايي نمايندة همشهري جوان در تلويزيون است! طبق معمول اين روزها، موضوع گفت و گو دربارة پخش سي‌دي‌هاي خانوادگي و خصوصي بود.
    بحث آن‌قدر بالا گرفته بود كه هر كس وارد تحريريه شده بود نمي‌توانست فرقي بين ميزبان و مهمان پيدا كند و هر كس داشت حرف خودش را مي‌زد. حتي بچه‌ها اين وسط چند تيكه دربارة سوژة حسين شلغم و 22بهمن انداختند كه او با خنده مي‌گفت: «بابا با خودتان كه هماهنگ كرده بودم.البته مطمئن بودم بعد از پخش گزارش‌ها، دمارم را در مي‌آوريد كه آورديد.» نجف‌زاده آن‌قدر از مجله تعريف كرد كه بچه‌ها به شوخي مي‌گفتند: «آقا شما هر روز بيا! اصلا ناهار بيا اين‌جا» خلاصه خيلي كيفور شده بودند. در فرصت يك ساعته دربارة 20:30 و سبك خاص گزارش‌هاي او حرف زديم. اما بهانة اصلي‌مان، عراق بود.
    همان‌طور كه مي‌دانيد نجف‌زاده، چند ماهي خبرنگار اعزامي صدا و سيما به عراق بود. در مدتي كه آن جا بود، دوربينش را وسط مردم برد و برخلاف بعضي خبرنگارها كه شق و رق گوشه‌اي مي‌ايستند و خبري را كه از سايت خبرگزاري‌ها پرينت مي‌گيرند مي‌خوانند، شال و كلاه كرد و گزارش‌هاي نابي از عروسي و ختم و تولد در عراق فرستاد. او خاطرات و چيزهاي بامزه‌اي از اين كشور جنگ زده و اشغال شده برايمان گفت.

     

    • فاميلتان نجف‌زاده است. اهل نجف هستيد؟

    نه، پدر و مادرم تهراني‌اند. اصلا عربي بلد نيستم. در عراق مترجم داشتيم. اما خب، هر چقدر آي‌كيو پايين باشيد، به هر حال، ابتدايي‌ترين حرف‌ها را مي‌شود ياد گرفت.

    •  پس چطور ارتباط برقرار مي‌كرديد؟

    وقتي مي‌رفتيم براي مصاحبه. خيلي كارمان مترجمي نبود، سؤال را مي‌پرسيديم و آن‌ها جواب مي‌دادند. بعدا در دفتر ترجمه مي‌كرديم. يك تفضل هم بلد بوديم.

    •  وقتي در عراق بوديد، بي‌خيال انفجارها، رفته بوديد سراغ سوژه‌هاي اجتماعي. واقعا اوضاع عراق در آن روزها امن بود؟

    نه، عراق خيلي ترسناك بود. به جز نقاط سفيد مطهر، بقية جاها عذاب‌آور بود. هر چند آن موقع، جنگ لبنان باعث شده بود بقية اتفاقات به حاشيه برود.

    •  پس منطقة سبز بغداد چي؟ مي‌گويند آن‌جا گل و بلبل است.

    نه آن‌جا چند تا كاخ صدام است كه از صبح تا شب خمپاره مي‌زنند. اصلا احساس اين كه آرامش يك ساعته‌اي داري، وجود ندارد. يك دفعه مي‌ديديم محلة بعقوبه و يعقوبه كه بغل دست دفتر ما بودند، مثل دعواهاي كارتوني به هم تير مي‌انداختند. آمار كشته‌ها خيلي بيشتر از آن چيزي است كه منابع رسمي اعلام مي‌كنند.

    •  رابطه‌تان با مردم عراق چطور بود؟

    نمي‌توانم نگويم. روزي نواري از آرشيو تلويزيون عراق به دستم رسيد. بعثي‌ها سربازهاي ما را مي‌كشتند، تعدادي شهيد را در چاله مي‌ريختند و صداي زمختي هم با شادي حرف مي‌زد. مي‌ديدم و گريه مي‌كردم.

    همان موقع، آشپز دفتر كه عراقي بود، وارد شد و نگاه‌هايمان به هم گره خورد. لحظة زجرآوري بود. نگاه‌ام به مردم عراق، آن‌طوري كه شعار مي‌دهيم نمي‌توانست باشد. سخت بود؛ ما 8 سال جنگيديم، زجر كشيديم. پــدرانــمان جــبهه رفـتـنـد.

    نمي‌توانستم موشك باران‌ها را فراموش كنم. تعامل زيادي با مردم عراق نداشتم، ولي دوستان زيادي پيدا كردم. مطمئنا آن‌‌ها را صدام مجبور كرده بود، ولي كلا احساس راحتي نداشتم.

    •  پس چطور توانستيد اين گزارش‌ها را از زندگي مردم بگيريد؟

    ببينيد، آدم‌ها با نگاه‌شان با هم ارتباط برقرار مي‌كنند. شايد اين تله‌پاتي با عراقي‌ها بود كه مؤثر بود. آن‌ها با دوربين خودشان راحت نبودند. ولي وقتي ما مي‌رفتيم و اجازه مي‌گرفتيم، اجازه دادند مثلا برويم عروسي‌شان.

    بعد هم اين‌كه خيلي مهم است خبرنگاري كه به عراق مي‌رود، نكات ريز اجتماعي را بداند تا ارتباط بهتر و سريع‌تري برقرار كند. مثلا در عراق، كسي نبايد پايش را روي پايش بيندازد. اين مثل حرف ناجور است.

    •  با كدام گزارش‌تان حال كرديد؟

    گزارش از محل بمب‌گذاري‌ها جالب بود. موضوع انداختن جسدها در رودخانة دجله هم خوب بود. گزارش عروسي هم باعث شد نگاه تازه‌اي به مردم عراق شود.

    •  گزارشي وجود داشت كه خواستيد تهيه كنيد و نشد؟

    يك بار، دم در دفتر، فوتبال بازي مي‌كردند. تصويربردار حال نداشت. با اين كه كار راحتي بود. حسرت مي‌خورم چرا با آن‌ها فوتبال بازي نكردم.

    •  عراقي‌ها با دوربين مشكل نداشتند؟

    فوق‌العاده حساس بودند. دوربين از فحش ناموس و تفنگ هم بدتر بود. راستش ما تصوير مي‌گرفتيم و زود در مي‌رفتيم. زن‌هايي كه اهل مصاحبه نبودند، سريع رد مي‌شدند. ولي كلا زياد دنبال مصاحبة مردمي نبوديم.

    •  پس بايد درگير هم شده باشيد.

    زورمان نمي‌رسيد، ولي اتفاق‌هاي وحشتناكي برايمان افتاد. رفته بوديم كربلا. روي ديواري داشتيم تصوير مي‌گرفتيم. يكهو بستندمان به رگبار. مثل فيلم‌ها، خاك‌هاي ديوار پشت سرمان ريخت روي زمين. ت

    تنها كاري كه كردم، اين بود كه بپرم پايين. با خودم گفتم عجب كاري كردم، ديگر نمي‌آيم ول كن نخواستيم. اما 10 دقيقه بعد، يك ليوان آب خوردم و آمدم همان جا و ضبط را ادامه داديم.

    يك بار هم يك تك تيرانداز هوس كرده بود ما را بزند. لامپي بالاي سرم بود، آن را زد. خرد شد روي سرم. يك شب هم در دفتر بوديم. ريختند تو. ديدم آدم‌هاي عجيب و غريبي با نقاب آمده‌اند، گفتم اين‌ها از نيروهاي آدم حسابي و كماندوها هستند.

    ولي بعد ديدم زيرشلواري پايشان است. با خودم گفتم اين‌ها از تروريست‌هاي درپيت هستند. شانس نداشتيم. همه را برق مي‌گرفت ما را چراغ نفتي! شانس آورديم. چند بار هم با زيرشلواري بردنمان.

    •  مگر دفترتان محافظ نداشت؟

    محافظ تحريك مي‌كند. تروريست‌ها رد مي‌شوند و تخمه مي‌شكنند، دو نفر را دم در مي‌بينند، مشكوك مي‌شوند مي‌گويند اين‌جا چه خبر است. بعد حتما اتفاقي مي‌افتد.

    •  اسلحه داشتيد؟

    نه من نداشتم.

    •  كتك چي؟ كتك هم خورديد؟

    آن‌ها كتك ندارند. تير مي‌اندازند. اصلا بدن و فيزيك خودشان را خرج نمي‌كنند. انرژي مصرف نمي‌كنند. تير مي‌زنند. من در حياط راه نمي‌رفتم. همه تفنگ دارند. با 6 هزار تومان مي‌شود بهترين كلت را خريد. همه هم با هم مشكل دارند.

    انگار اين مملكت هيچ وقت روي آرامش را نخواهد ديد. در بغداد كه گل سرسبد عراق است، روزي دو ساعت برق بود. اما مردمش به درد عادت دارند. جنگ با ايران، آمريكا و تحريم‌هاي چند ساله باعث شده اميدي به بهتر شدن نداشته باشند. آن‌ها چهل سال است خرما مي‌خورند.

    •  پس خيلي خوش گذشت.

    آره، خيلي. صد بار احساس مرگ مي‌كردم. روزهاي اول سختم بود. بعد هي «وان يكاد» مي‌خواندم و كار مي‌كردم. اين اواخر، بي‌حس شده بودم. فشار زيادي باعث شده بود بگويم هر چه پيش آيد خوش آيد.

    •  اما به حق مأموريت‌اش مي‌ارزيد.

    نه بابا! فاميل‌ها مي‌گفتند برگردي، خانه مي‌خري. ولي وقتي برگشتم، همة پول‌ها را قرض دادم. همة 3 ميليون را. ببينيد، اگر هم پول زيادي بدهند كه نمي‌دهند، اين پول خون است.

    بعضي‌ جاها مي‌گفتم اگر روزي 100دلار بگيريم و فقط زير پتو بخوابيم، باز هم نمي‌ارزد. چون هر كس آن‌جا دارد تير مي‌زند و بالاخره يكي به‌ات مي‌خورد. عراقي‌ها وسط خمپاره و موشك مي‌گفتند: «از صداي گلوله نترس. گلوله‌اي كه تو را مي‌كشد، صدا ندارد.» آن‌ها با اين ضرب‌المثل‌ها زندگي مي‌كنند.

    آشپز ما رفته بود هندوانه بخرد، 20 متري كنارش ماشيني منفجر شد. زنگ زد ماجرا را گفت، گفتيم برگرد. گفت نه، هندوانه‌ام را بخرم بر مي‌گردم. ديدن جسد كنار خيابان، عادي بود.

    خانواده‌اي نيست كه كشته نداده باشد. ضدضربه شده‌اند. مراسم ترحيم مي‌گيرند، قاتل‌ها مي‌آيند مي‌گويند جمع كنيد والا كركره‌تان را پايين مي‌كشيم. همه جا وضع خراب بود به جز كربلا و نجف.

    •  آن ‌جاها چطور بود؟

    خيلي عجيب و غريب. حرم امام علي را كه مي‌بينيد، تك تك سلول‌هايتان سيخ مي‌شود. اما داخل حرم، آرامش عجيبي است. قابل توصيف نيست.

    •  سامراچي؟ يك سال است حرم عسكريين منفجر شده، اما هيچ خبري از آن جا نمي‌رسد.
      مي‌خواستم بروم، ولي گفتند اگر برويد، سرتان را بدون تعارف مي‌برند.

     اين يك نقطة تاريك خبري است. يعني در اين يك سال، هيچ كس نتوانسته آن جا برود. اصلا آن‌جا چه تغييري پيدا كرده؟

    رفتن، برگشت نداشت. تروريست‌ها بغل خيابان خمپاره مي‌زنند. به بازرسي‌هاي وسط راه اطميناني نيست. سامرا از جاهايي است كه حسرت ديدنش را دارم. شنيده‌ام تغيير چنداني هم نكرده.

    •  بقية خبرنگارها چي؟ آن‌ها هم نتوانسته‌اند بروند؟

    اصلا خبرنگاري در عراق وجود ندارد، مگر تصويربردارهاي محلي. بي‌بي‌سي موقعي كه گزارش مي‌داد، گزارشگرش از داخل پادگان گزارش مي‌داد. بعد تصويرهاي بيرون را از فيلم‌بردارهاي محلي مي‌گرفتند.

    همين الان هم سي‌ان‌ان و بي‌بي‌سي، تصويرها را از محلي‌ها مي‌گيرند و در استوديوهاي لندن و نيويورك، خبر را روي آن‌ها مي‌خوانند. جلوي چشممان خبرنگار العالم، دو روز ناپديد شد و بعد كشتندش.

    •  شما در گزارشي از وسط آمريكايي‌ها رد شديد و همزمان حرف مي‌زديد. سربازهاي آمريكايي چطور بودند؟

    به عراقي‌ها مثل مورچه نگاه مي‌كنند. استيون گرين سربازي كه به محموديه رفت و بعد از تجاوز به دختر خانواده‌اي، همه را كشت، در دادگاه گفت: «من قبلا چند تا آدم كشته بودم. اما كشتن اين‌ها مثل كشتن مورچه است.»

    اول فكر مي‌كردم اين‌ها موجودات عجيبي هستند، جلو رفتم ديدم هيچي نيستند. تفنگ را از آن‌ها بگيري، هيچ اتفاقي نمي‌افتد.

    كاش بودي تا بي‌احترامي‌و حق‌خوري‌شان را مي‌ديدي. وقتي يك ماشين آمريكايي از بغداد به بصره راه مي‌افتاد، هيچ ماشين عراقي حق نداشت به 200 متري ماشين آمريكايي بيايد.

    بنزين با قيمت بالا و گرما پدر در مي‌آورد. آن وقت ماشين‌ها مسير دو ساعته را هشت ساعته بايد پشت سر كسي مي‌رفتند كه عشقش كشيده سي‌تا سرعت برود و به ريش ملت بخندد. نگاه‌شان استعماري است.

    •  20:30 مثل قبل نيست، خيلي محتاط شده.

    موافق نيستم. من فكر مي‌كنم هر وقت زمان انتخابات مي‌شود خبرها داغ‌تر مي‌شود. چون جنجال‌هاي حزبي در انتخابات به اوج مي‌رسد. شما الان داريد 20:30 را با 20:30 زمان انتخابات مقايسه مي‌كنيد. سه سال پيش كه 20:30 شروع شد، در تلويزيون از اين‌جور خبرها نبود، شنيدن و ديدنشان عجيب بود و جذابيت زيادي داشت. اما الان بقية بخش‌هاي خبري هم به حاشيه توجه دارند و جسارت پيدا كرده‌اند. اين باعث شده ذهن مردم، عادت كند.

    •  خبرهاي داغ كه ربطي به زمان انتخابات ندارد. همين الان سوژه زياد است، مثل ماجراي بنزين، سوءاستفادة مالي دو نفر از يك بانك خصوصي، جمعيت 120 ميليوني و خيلي چيزهاي ديگر. نكند شايعة فشار دولت به تلويزيون واقعيت دارد؟

    نه! ما به وقتش انتقاد كرديم، ولي ما بايد مصداقي كار كنيم. وقتي احمدي‌نژاد گفت اسم مفسدان اقتصادي را اعلام مي‌كنم و نكرد، گزارش‌هايي رفتيم دربارة ماجراي سوءاستفاده مالي آن دو نفر از بانك و اين‌كه رئيس جمهور گفت افشا مي‌كنم و نكرد.

    گفتيم چرا افشا نشد. سر قضية «دو تا بچه كافي نيست» هم منظور احمدي‌نژاد اين نبود كه پنج تا بچه كافي است. اين شوخي بود. اما تيتر ژورناليستي شد. ما سعي مي‌كنيم نگاه غير ژورناليستي داشته باشيم، چون تلويزيون يك رسانة فراگير است.

    •  اما بعضي جاها به تعريف و تمجيد بيجا مي‌پردازيد. به خاطر همين بعضي‌ها مي‌گويند 20:30 پاچه‌خار شده است.

    ببينيد، ريشه‌يابي، يك بحث است و پاچه‌خاري يك بحث ديگر. ما داريم انتقادمان را مي‌كنيم ولي الان ظرفيت نقد بالا رفته.

    •  بالا رفته؟! الان شما مي‌توانيد راحت گير بدهيد؟ همين چند روز پيش، دولتي‌ها به رسانه‌ها گير دادند كه چرا مسألة گراني‌ها را بزرگ كرده‌اند.

    آره، نسبت به سه سال پيش، جسارت‌ها بالا رفته. نمونه‌اش مفاسد اقتصادي كه راجع به‌اش حرف زديم. ما الان بحث‌هاي مجلس را منعكس مي‌كنيم، حتي اگر مجلسي‌ها ناراحت شوند ما كارمان را مي‌كنيم، ولي قبول مي‌كنم كه 20:30 جا براي رشد دارد. 20:30 دارد ابعاد جديدي را تجربه مي‌كند.

    •  كه در آن موفق نبوده مثل تريبون آزاد يا حاشيه‌هاي پزشكي.

    در بخش‌هاي جديد، خيلي خود خبرنگار آن بخش مهم است كه بتواند آن را بپروراند يا نه.

    •  خط آزاد هم كه دست خودتان بود و نگرفت.

    ببينيد، همين چند روز پيش مي‌خواستم با معاون وزير علوم دربارة ماجراي دانشگاه هاوايي صحبت كنم، همه چيز هماهنگ بود. رفتم در اتاق گريم كه خبر دادند، صحبت نمي‌كند. البته قبلا حدس مي‌زدم چون تا گفتم تلفن ثابت بده، گفت نه، من تو مسير هستم.

    همان جا گفتم او ما را سر 20:40 مي‌پيچاند. خيلي‌ها تا دم مصاحبه مي‌آيند ولي ناگهان منصرف مي‌شوند، اين ديگر به من ربطي ندارد.

    •  خب، اسمشان را در اخبار بگوييد.

    اسم چند نفري را گفتيم، باز هم مي‌گوييم ولي آن‌‌ها هم تقصيري ندارند. با اين‌كه سؤال‌ها را از قبل مي‌گوييم و حتي همان سؤال‌ها را در مصاحبه با نشريات جواب داده‌اند ولي باز تا حرف از پخش زنده مي‌شود، بدن‌ها مي‌لرزد.

    • بچه‌هاي 20:30 بايد چند تا بخش خبري ديگر را هم جواب بدهند. اين جواب دادن باعث شده تا سوژه‌هاي 20:30 در  جاهاي ديگر تكرار شود؟

    سعي شده تفكيك شود. 20:30 سعي كرده خبرهايي را كار كند كه بقيه واردش نشوند، 99درصد هم موفق بوده، همه جاي دنيا همين‌طور است. هيچ وقت برنامه‌هاي موازي با يكديگر نمي‌سازند، منتها اين جا به هم نزديك مي‌شوند.

    •  خيلي هم نزديك‌اند. گرافيك، وله‌هاي تصويري و حتي ادبيات.

    قبول دارم. شايد ادبيات 20:30 بين همة بخش‌ها رفته باشد. ولي وقتي مخاطب دارد نمي‌شود جلويش را گرفت.

    •  اوج اين اتفاق، روز قدس بود. تمام خبرنگارها متن‌هاي احساسي مي‌خواندند، پر از شعر و آه و سوز.

    البته آن گزارش‌ها با هم تفاوت داشت. ولي خب، مي‌شود جلوي اين جريان را گرفت. اين نوع ادبيات، موج طولاني را ايجاد كرده. ولي الان عده‌اي از آدم‌هاي قديمي خوش فكر آمده‌اند تا مراقب باشند، كارها شبيه به هم نشوند.

    •  خود شما هم مدتي بود به تكرار افتاده بوديد.

    اگر اين احساس را كنم، عرصه را عوض مي‌كنم. من قبلا مصاحبه نمي‌گرفتم. خودم متن مي‌نوشتم. بعد ديدم اين وضعيت پيش آمده كه همه به جاي مصاحبه، قلم به دست گرفته‌اند و متن مي‌نويسند و روي تصوير مي‌خوانند و متن‌ها عين هم شده. اما حالا دنبال مصاحبه‌ام. الان ده روز است معطل يك مصاحبه براي گزارش اكس‌پارتي‌ام. اين گزارش را مي‌توانستم شش ساعته ببندم. ولي نبايد كه همة گزارش‌ها تصوير و صدا و آه و اوه باشد.

    •  شش ساعته، گزارش مي‌بنديد؟

    تجربة روزنامه‌نگاري خيلي كمك مي‌كند. روزنامه‌نگاري، جمع كردن ساندويچي همه چيز است. همه جا سرك مي‌كشيد و لااقل در سطح،‌وسعت پيدا مي‌كنيد.

    • پس عمق چي؟ سريش شدن و دنبال سوژه دويدن چه مي‌شود؟

    عمق دادن مهم است ولي من اهل آويزان شدن نيستم. تو كت‌ام نمي‌رود دنبال يك نفر بروم تا شايد چيزي گيرم بيايد. اين نقطه ضعف است. بايد گير داد. ذهن فعال داشت، بدن مناسب داشت.

    سه سال پيش در مصر مي‌خواستم با جك‌استراو (وزير خارجة انگليس) مصاحبه كنم، چون قدم كوتاه است، آن‌قدر ميكروفن را بالا گرفتم كه بدنم كش آمد!

    •   راستي اصلا كارتان انعكاس منفي داشته؟

    يك بار يكي سوار ماشين دم در جام‌جم آمد گفت اين‌ها چيه مي‌گي؟ تا گفتم بيا ببينم چي مي‌گي، رفت. تا صبح ذهنم مشغول بود. اما به طور كلي انعكاس خوبي بوده، آدم‌هاي معمولي طوري برخورد مي‌كنند انگار پسرشان هستم. خدا كند لايق باشم.

    منبع: مجله جوان

     

     

     

     گروه اینترنتی مشکان